Publicitatea publica din Romania (fonduri europene si bani de la bugetul national) a ajuns la 76 milioane de Euro in 2013, adica aproximativ 20-25% din totalul pietei de publicitate, arata un raport al Centrului pentru Jurnalism Independent. Din totalul de 76 de milioane de euro, UE este principalul cumparator de publicitate din Romania, cu achizitii de peste 70 milioane de euro, derulate in proiecte cu finantare nerambursabila din fonduri structurale si de coeziune.

Raportul a fost realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI), in cadrul unui proiect finantat de OLAF. Ioana Avadani, director al CJI, spune ca "in Romania, controlul asupra acestor fonduri este slab, transparenta alocarii si utilizarii lor este scazuta. Exista un evident risc de frauda, alocare preferentiala si utilizare neperformanta a fondurilor europene. In conditiile in care, in anul 2013, piata totala de publicitate in Romania a fost evaluata la 305 milioane Euro, publicitatea din bani publici atinge o pondere de circa 20-25%. Alocarea netransparenta si pe criterii neprofesionale a acestor bugete duce la distorsionarea grava a pietei de media", a declarat Ioana Avadani, director executiv al CJI.

Piata de publicitate publica din Romania este in continua crestere, aceasta ajungand la 76 milioane de Euro, comparativ cu cca 35 milioane in 2011. Avand in vedere faptul ca anii 2014-2015 sunt ani terminali pentru schemele de finantare europeana, este de asteptat ca volumul de publicitate publica sa creasca inca si mai mult.

"Aceasta este publicitatea care se vede, sunt procedurile pe care am reusit sa le documentam verificand codurile CPV. Exista mai mult de 7.000 de contracte pe care nu le-am putut documenta deoarece AM POS DRU si AM POS CCE au considerat ca informatiile privind achizitiile realizate in cadrul unor proiecte finantate din bani publici nu reprezinta informatii de interes public", a declarat Ciprian Nicolae, expert in achizitii publice al CJI.

Din totalul de 1220 de achizitii analizate, 993 au fost atribuite prin alocare directa, prin cumpararea directa sau pretul cel mai mic. Aceste proceduri nu garanteaza eficienta utilizarii si impactul publicitatii: informarea cetateanului cu privire la existenta, derularea sau rezultatele finantarilor europene.

Totodata, foarte multe proceduri au fost anulate, totalizand o treime din fondurile disponibile pentru publicitate. De exemplu, regiunea de dezvoltare Bucuresti-Ilfov inregistreaza circa 98,14% din totalul procedurilor anulate la nivel de tara.

Proiectul se deruleaza in perioada octombrie 2013 - august 2014 si vizeaza urmatoarelor rezultate:

  •     realizarea unei metodologii de monitorizare a bugetelor de publicitate ale proiectelor finantate de UE in Romania;
  •     un raport privind alocarea bugetelor de publicitate ale proiectelor finantate din fonduri europene in Romania in anul 2013, realizat prin aplicarea metodologiei nou create;
  •     testarea metodologiei in Macedonia si Republica Moldova si realizarea unui inventar de probleme privind alocarea fondurilor de publicitate in aceste tari;
  •     elaborarea unui set de recomandari pentru interventii legale, de sugestii de implementare si de bune practici pentru a imbunatati transparenta alocarii bugetelor de publicitate ale proiectelor finantate de UE