Achizitiile automatizate de spatiu publicitar in medii digitale (programmatic buying) au atins, in 2013, valoarea de 2,1 miliarde de euro, in crestere cu 111% fata de anul anterior, potrivit unui studiu prezentat, joi, de asociatia industriei europene de comunicare online, IAB Europe. Cercetarea arata piata vest-europeana de programmatic a crescutde la circa 950 de milioane de euro in 2012 la peste 1.930 de milioane in 2013, in timp ce piata central si est-europeana, mai putin dezvoltata, a crescut de aproape 5 ori, de la 33 de milioane la 147 de milioane de euro.

Potrivit studiului IAB, daca in 2012 programmatic-ul revendica 11.9% din piata totala de display online, in 2013 el a reprezentat 21,3% din aceasta piata. In Europa Centrala si de Est, insa, piata de programmatic a reprezentat, anul trecut, doar 9,5% din totalul pietei de display.

  • Studiul defineste "programmatic" drept veniturile de publicitate generate prin mecanisme automatizate asimilate intr-o infrastructura ce se bazeaza pe un set de reguli aplicate de software si algoritmi.

Cresterea publicitatii online va fi alimentata in anii urmatori de segmentele video, mobil si de tehnologie, potrivit studiului prezentat de IAB Europe. Acesta estimeaza ca, pe piata europeana, rata anuala de crestere a achizitiilor de tip video programmatic, in intervalul 2012-2018, va fi de 82% - mult peste cea estimata pentru segmentele all video (38,3%), mobile display (37,9%), display programmatic (32,8%), all display (6,9%).

Un alt raport IAB Europe, prezentat in mai a.c., estima piata europeana de publicitate online la 27,3 miliarde de euro in 2013, cu 11,9% mai mare decat in 2012.