2014 va fi primul an de crestere pentru piata locala de publicitate (+2,8%), dupa cinci ani de declin, potrivit estimarilor agentiei Zenith Romania. Aceasta apreciaza ca evolutia pozitiva se datoreaza in principal expansiunii mediului digital, cu toate ca TV-ul continua sa atraga peste 60% din investitiile in publicitate. Zenith apreciaza ca, pana la sfarsitul anului in curs, totalul investitiilor din media sa ajunga la 394 milioane de dolari.

Principalele estimari anuntate marti de Zenith Romania:

  • mediul digital inregistreaza o crestere de 12%
  • mobile-ul este segmentul de publicitate cu cel mai mare progres. Publicitatea pe dispozitive mobile (inclusiv display, classified, search si in-app ads livrate pe smarthone si tableta) este sustinuta de cresterea gradului de penetrare a acestor dispozitive si de aparitia unor noi formate.
  • desi creste cu 30%, segmentul mobile are insa o pondere in continuare redusa (5%) din totalul investitiilor digitale, estimandu-se ca va ajunge la 6-6,5% pana la sfarsitul anului viitor)
  • tv-ul continua sa atraga cea mai mare parte a investitiilor in publicitate (63,9%). digitalul atrage 13,7%, iar mediul outdoor - 10,1%. 5,8% din investitiile de publicitate se duc la radio, 3,5% - la reviste, 2,6% - la ziare, iar 0,4% - cinema.

Cati bani, din totalul cheltuielilor de publicitate, se duc pe reclama pentru diverse tipuri de produse si servicii - estimari Zenith Romania:

  • produse alimentare - 16,1%
  • medicamente si produse farmaceutice - 14,3%
  • FMCG non-alimentare - 11,5%
  • retail (incl. comert online) - 10,1%
  • telecom - 9,9%
  • media si divertisment - 4,9%
  • servicii financiare si de asigurari - 4,2%
  • bauturi alcoolice - 4,1%
  • auto - 3,2%
  • cosmetice - 3,2%
  • turism - 0,5%
  • produse de lux - 0,4%

Zenith despre evolutia pietei globale:

  • piata globala de publicitate va creste cu 5,3% in 2014, comparativ cu 3,9% in 2013
  • investitiile media la nivel global vor atinge 523 de miliarde de dolari in 2014
  • publicitatea online creste cel mai rapid: +17,1%. Principalele motoare de crestere pentru acest segment: formatele de publicitate imbunatatite care fac display-ul mult mai atragator si interactiv, programmatic buying.