Mediul rural este, din punct de vedere al utilizarii Internetului si al puterii de cumparare, la un nivel de dezvoltare similar cu mediul urban din anii 2007-2008, cand audientele online au inceput sa fie evaluate in Romania, potrivit unui studiu prezentat, joi, de directorul general BRAT, Arina Ureche. Aceasta a aratat ca, in prezent, chiar daca populatia din mediul urban nu foloseste neaparat Internetul la scara larga, posibilitatea de a-l accesa exista intr-o proportie foarte mare - mai mare decat accesul la apa curenta, canalizare, baie in casa sau la reteaua de gaze.

  • In cadrul evenimentului Ziua Cercetarii Media, BRAT a prezentat in premiera primele rezultate SATI (Studiul de Audienta si Trafic Internet) referitoare la utilizarea Internetului in zonele rurale din Romania - "o piata noua pentru publicitatea online".

BRAT arata ca, la nivel national, 68% din populatia de 14-64 de ani (10,3 milioane de oameni) utilizeaza Internetul. Dintre acestia, 36% sunt din mediul rural (64% urban). Potrivit estimarilor BRAT, 59% din populatia de 14-64 de ani din zona rurala - circa 3,7 milioane de oameni - foloseste Internetul (75% in urban).

Potrivit prezentarii BRAT:

  • Internetul a ajuns un mediu de masa in mediul urban, avand in vedere ca structura utilizatorilor de Internet este similara cu cea a populatiei in general.
  • In mediul rural, penetrarea Internetului (ceea ce nu inseamna neaparat accesul online, ci posibilitatea de a intra pe Internet) este de circa 60% - mai mare decat rata de acces la alimentare cu apa curenta sau canalizare (45%), baie in interiorul locuintei (36%), reteaua de gaze (10%).
  • Profilul utilizatorilor de Internet si dezvoltarea utilizarii Internetului sunt similare cu cele din mediul urban din 2007-2008, cand, in semn de recunoastere a acestui mediu ca mediu important pe piata de publicitate, au aparut primele masuratori de trafic si audienta online din Romania.
  • In localitatile rurale cu peste 4.000 de locuitori, profilul utilizatorilor este dominat de persoanele tinere.
  • Daca, la nivel national, 73% dintre oameni au posibilitatea de a se conecta la Internet de acasa, in rural cifra se ridica la 62% (ceea ce nu inseamna ca se si intampla).
  • Dintre cei care acceseaza Internetul, 95% fac acest lucru si de acasa - atat in mediul urban, cat si in cel rural.
  • peste jumatate dintre utilizatorii de Internet din mediul rural (59%) acceseaza Internetul si de pe telefonul mobil - considerabil mai mult decat in zona urbana, unde procentul este de 45%.
  • In mediul rural, timpul zilnic petrecut atat online, cat si apeland la alte medii (TV, radio) este mai mare decat in mediul urban, dupa numarul de ore pe care consumatorii media "constientizeaza" ca le petrec folosind acele medii. Din punct de vedere al acestei constientizari, Internetul intrece televiziunea ca numar de minute de utilizare pe zi.
  • In general, utilizatorii folosesc Internetul pentru a comunica si pentru a se informa. Dar, daca in mediul urban Internetul e folosit mai ales in scopul de a economisi timp si pentru accesul facil la servicii, in zona rurala el e folosit mai mult pentru divertisment.

Raportat la universul utilizatorilor de Internet de 14-64 de ani:

  • un numar relativ egal (95%) de utilizatori de internet din mediul rural si din urban folosesc internetul de acasa. In mediul rural, doar o treime il acceseaza si "de la serviciu"  (42% in urban).
  • 91% dintre utilizatorii de Internet din mediul rural acceseaza netul de pe calculator - mai putin decat in zonele urbane (95%). Mai multi utilizatori din rural acceseaza, insa, netul de pe tableta (18%, comparativ cu 15% in urban) si considerabil mai multi o fac de pe telefonul mobil (59% in rural, 45% in urban).
  • veniturile medii lunare per gospodarie, in mediul rural, au fost anul trecut mai mari decat cele inregistrate in mediul urban in 2008 (1.773 lei - rural 2014 comparativ cu 1.486 - urban 2008). Cheltuielile medii lunare per gospodarie sunt, insa, similare intre ruralul 2014 si urbanul 2008. (circa 1.000 lei)

Ce fac oamenii din mediul rural pe Internet, conform SATI/BRAT:

  • folosesc e-mail - 69% (75% in mediul urban)
  • acceseaza retele sociale - 77% (75% in urban)
  • citesc stiri, publicatii online - 71%
  • cauta informatii prin motoare de cautare - 59%
  • urmaresc video online - 59%
  • cumpara produse/servicii - 52%
  • operatiuni bancare - 25%
  • flirting/dating - 37%

Ce ii intereseaza pe oamenii din mediul rural pe Internet, conform SATI/BRAT:

  • stiri - 52%
  • muzica - 49%
  • cultura/filme/cinema - 33%
  • educatie/dezvoltare personala - 38%
  • retete/bucatarie - 35%
  • computere/software - 25%
  • vacante/calatorii - 25%
  • politica - 19%