​La aproape doi ani de cand Guvernul a adoptat ordonanta de urgenta care a aruncat in aer piata de publicitate TV, Comisia pentru Cultura din Senat a adoptat, marti, o forma modificata a Legii pentru aprobarea acestei OUG. Dupa votul final al senatorilor, noul text de lege va permite agentiilor de publicitate sa reintre in circuitul banilor de reclama TV, din care fusesera, practic, eliminate acum doi ani. Dar aceasta permisiune este limitata de unele conditii, precum obligatia nou introdusa a unor contracte tripartite, daca vreuna din parti doreste sa se asigure de "transparenta totala". Comisia a respins cererea fostului Presedinte Traian Basescu de reexaminare a legii, dar a adoptat, cu unele modificari, textul de lege care trecuse in noiembrie de Camera Deputatilor.

  • Ordonanta de Urgenta 25/2013, adoptata de guvern fara vreo consultate cu piata de media si publicitate, a fost confirmata prin lege, dar fostul presedinte Traian Basescu o trimise inapoi pentru reexaminare in Parlament, calificand-o drept o "ingerinta nejustificata" in activitatea radiodifuzorilor. Intre altele, ordonanta de modificare a Legii audiovizualului elimina agentiile din traseul platilor pentru publicitatea televizata, fortand astfel clientii sa incheie contracte de publicitate in mod direct cu statiile de televiziune, iar rebate-ul inregistrat de agentii era de asemenea eliminat.

In noiembrie anul trecut, Camera Deputatilor a adoptat o forma modificata a legii, care, dupa presiuni intense ale pietei, prevedea intre altele ca:

  • "orice achizitionare de spatiu publicitar televizat nu poate fi facuta de un intermediar decat pe seama beneficiarului final al publicitatii televizate"
  • "orice oferte de pret pentru achizitionarea publicitatii televizate, prezentate de intermediarii prevazuti la alin. (1) beneficiarilor finali ai publicitatii televizate, vor fi in mod obligatoriu confirmate in prelabil in scris cu radiodifuzorul (...)
  • "Obiectul achizitionarii prevazute la alin. (1.) va fi platit direct de catre beneficiarul final al publicitatii televizate radiodifuzorului sau, la alegerea beneficiarului final, prin intermediari, cu respectarea transparentei preturilor aplicate de catre radiodifuzor, in baza facturii ce va fi emisa de radiodifuzor catre beneficiarul final al publicitatii televizate ori catre intermediar, conform alegerii beneficiarului final. Orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de catre radiodifuzor, trebuie sa figureze pe factura emisa de acesta, in mod transparent, atunci cand cumpararea se face prin intermediari".

In ultimele saptamani, reprezentantii Comisiei de Cultura din Senat au avut noi consultari cu reprezentanti ai industriei de publicitate TV. Iar astazi Comisia a adoptat o noua versiune de text, care introduce modificari suplimentare celor inaintate de Camera sau unele corecturi tehnice.

Presedintele Comisiei, Georgica Severin, a spus pentru HotNews.ro ca acum a fost introdusa, intre altele, o prevedere ce ar urma sa previna eventuale incercari ale agentiilor de a "dicta" pe piata si sa intareasca transparenta in relatiile dintre companii-client, televiziuni si agentii. Mai precis, potrivit lui Severin, este prevazut ca, daca vreuna dintre cele trei parti doreste, atunci contractele de publicitate sa fie tripartite. Astfel, daca o companie opteaza sa angajeze o agentie ca intermediar in relatia cu televiziunile, atunci un post poate sa ceara, in baza legii, ca respectivul contract de publicitate sa nu fie semnat doar de agentie si televiziune, ci si de clientul de publicitate.

Severin a subliniat si faptul ca se pastreaza o alta prevedere din OUG 25/2013, anume ca o societate care cere acordarea unei licente audiovizuale sau o modificare de licenta trebuie sa depuna la dosar si certificate fiscale din care sa rezulte ca nu are obligatii restante la bugetul de stat, in momentul solicitarii licentei. Potrivit lui Severin, aceasta nu se aplica la societatile care au datorii esalonate sau angajamente clare de plata, ci la cele care nu-si platesc datoriile "cu anii".