Povestea licitatiei Carrefour care a adus dramele publicitatii romanesti in atentia publicului larg

de Costin Ionescu     HotNews.ro
Vineri, 29 mai 2015, 17:35 Economie | Media & Publicitate

Una dintre parodiile publicitare legate de pitch-ul Carrefour
Foto: Captura Facebook
Licitatiile prin care diverse institutii selecteaza agentii de publicitate au atras rareori atentia oamenilor din afara industriei comunicarii, cu exceptia licitatiilor publice. Astfel de "pitch-uri" - cum se numesc in jargonul publicitarilor - sunt, de obicei, un subiect de nisa in presa economica. Pana saptamana aceasta, cand retailerul Carrefour a produs furori in retelele sociale dupa ce a chemat aproape toate agentiile de profil din piata la o informare premergatoare unei astfel de licitatii. Jumatate din comunitatea publicitarilor de pe Facebook a plans, cealalta a ras de "inovatia Carrefour", care s-a raspandit viral si s-a ales cu propriul hashtag, #pitch2015.
  • Dar care e, pana la urma, problema? Si ce spun organizatiile care reprezinta industria de comunicare/agentiile de publicitate? Ce solutii exista? In ceea ce-l priveste, clientul Carrefour spune ca raspunde intrebarilor jurnalistilor, apoi ca nu mai raspunde, ci doar va avea la un moment dat o pozitie oficiala.

HotNews.ro a transmis Carrefour mai multe intrebari - insistand sa primeasca raspunsuri - in legatura cu pitch-ul companiei, considerand ca pozitia si precizarile acesteia sunt foarte importante pentru prezentarea completa a situatiei. Reprezentantii Carrefour au spus fie direct, fie prin agentia de PR (McCann PR) ca vor raspunde la intrebari - mai intai joi, apoi "probabil" joi seara/vineri dimineata, apoi vineri "pana in pranz". Vineri dupa-amiaza, insa, reprezentanta Carrefour contactata de HotNews.ro a spus ca nu vor mai trimite raspunsuri, ci vor transmite abia marti un comunicat de presa. Intrebarile transmise vizau precizari privind numarul exact al agentiilor invitate, al celor care au raspuns invitatiei, care e logica invitarii unui numar foarte mare de agentii, ce se va intampla de acum incolo cu licitatia lansata prin brieful de miercuri.

Context:
  • De ani multi, pe fondul crizei economice izbucnite in 2008, agentiile de publicitate, in special cele de creatie publicitara, au simtit o scadere acuta a bugetelor alocate de companii pentru reclame. S-au rarit licitatiile mari, s-au inmultit cele cu bugete mici dar cu pretentii foarte mari, iar la pitch-uri au inceput sa fie invitate tot mai multe agentii, in speranta clientului (interesat sa eficientizeze cheltuielile) ca va obtine un pret mai bun. Pret mai bun care, de obicei, inseamna mai putini bani si pentru realizarea reclamelor, si pentru agentie in sine. De "creatie publicitara" au inceput, in plus, sa se ocupe si agentiile de media, si cele de PR, si cele de digital (multe dintre ele invitate la evenimentul Carrefour de miercuri), si chiar diverse institutii de presa.
  • In aceasta situatie, miercuri dimineata, Carrefour - un client mare de care se ocupa de multi ani agentia Publicis - a chemat mai multe agentii de publicitate la un brief premergator unei licitatii. Carrefour vizeaza, din informatiile HotNews.ro, selectarea unui "partener" care sa se ocupe de pozitionarea brandului Carrefour, dar si crearea unei platforme "inovatoare" prin care orice agentie ar putea sa propuna idei de campanii acestui retailer.
  • Cand au ajuns acolo, managerii din agentii au constatat ca sala de 300 de locuri a Hotelului Pullman era aproape plina. Unii dintre ei stiau si, dupa cum au spus pentru HotNews.ro sau au scris pe Facebook, s-au dus "sa verifice cu ochii lor ca e real ce se intampla". Altii aflasera ce se intampla si au ales sa nu se duca. Iar altii, care au participat, spun ca n-au avut nici cea mai vaga idee ce ii asteapta. Cert este ca, dupa ce Jean-Baptiste Dernoncourt, general manager Carrefour Romania, le-a spus ca "s-a plictisit" de comunicarea actuala a companiei (reprezentantii agentiei Publicis erau in sala) si a prezentat ce-si doreste acum de la publicitari, acestia s-au repezit, cum au plecat, pe Facebook. Si au ras, si au plans online timp de doua zile. Timp in care clientul, Carrefour Romania, nu a scos nicio vorba pe aceasta tema.
  • Potrivit estimarilor facute de publicitari, la brief au fost invitate undeva intre 40 (dupa unii) si 84 de agentii (dupa altii), in conditiile in care numarul optim de participanti pe care acestea si le-ar dori intr-o licitatie este de 3-5, iar in piata se fac glume sarcastice cand mai apare cate o licitatie cu 10-20 agentii invitate. Sa fie invitata "aproape toata piata", cum spun martorii pe Facebook, nimeni nu-si aminteste sa fi vazut vreodata - cum nimeni nu si-ar fi imaginat ca pe piata sunt atat de multe agentii.

Ce a urmat pe Facebook (mesaje selectate din zecile aparute in ultimele doua zile)

Comparatie pitch Carrefour cu mineriada:

Amatori. Bulevardul Expozitiei a vazut pitch-uri mai mari. #pitch2015 vs. #pitch1990

Posted by Marian Ionescu on Wednesday, May 27, 2015


Alta ironie:


Si inca una:
  • Serban Alexandrescu/Headvertising: "Mai misto e ca absolut toata lumea care s-a dus astazi [27 mai 2015 - n.red.] de fapt stia foarte bine ca la capatul curcubeului se afla headline-ul "Bluza bumbac barbati, 14,99 RON". Si totusi s-au dus. Aici e cealalta discutie interesanta - despre agentii, nu despre client."

Si inca una...
  • Sorin Psatta/Graffiti BBDO: "Toata povestea asta cu pitch-ul organizat azi de Carrefour mi-a amintit o scena "atipica", intamplata inainte de 2000, altfel un caz cat se poate de real, cand un client a brief-uit vreo 5-6 (cele mai mari) agentii de atunci, prezentarea propunerilor creative ale fiecareia s-a facut in sedinta comuna, iar la sfarsitul intregului show, cu toate agentiile in aceeasi sala, clientul a marturisit: "am auzit propuneri foarte interesante astazi, una mai atragatoare si mai creativa decat alta, va felicit pe toti, din acest motiv insa imi este foarte greu sa iau o decizie, asa ca o sa va rog pe dvs, in minutele urmatoare, sa alegeti, de comun acord, castigatorul", in acel moment s-a ridicat cineva si a zis, inainte de a parasi intalnirea: "as vrea sa va spun o scurta istorie, se zice ca mama lui Bula il gaseste pe acesta plangand cu foc si-l intreaba: "ce ai Bula, de ce plangi?", "ca trebuie sa merg la scoala si ma scuipa si ma bat toti copiii" raspunde Bula, printre lacrimi, "hai, Bula, ca nu te bate nimeni, trebuie sa mergi la scoala", "nu meeeerg" racneste Bula in continuare iar mama incheie, pe un ton taios: "Bula, trebuie sa mergi, din 2 motive: ai 42 de ani si esti directorul scolii"... ¬#¬pitch2015¬""

Dar si discutii serioase si idei controversate:
  • Lorand Balint/Leo Burnett aminteste, printre altii, de precedente cu doar "25 de agentii" invitate la pitch. Tot el avertizeaza ca un potential boicot din partea agentiilor, in licitatia Carrefour, poate trezi interesul Consiliului Concurentei: "Nimeni nu este obligat sa participe la pitchul Carrefour. Carrefour, spre deosebire de niste conationali de-ai lor care au facut pitch pe digital cu vreo 25 de agentii in urma cu cativa ani, are o abordare transparenta: toata lumea stie conditiile. Ce face Carrefour este o forma de inovatie si ar trebui sa tragem concluziile dupa ce vedem ce reusesc sa obtina. Poate vor crea un nou mod de lucru cu agentiile, poate nu vor obtine absolut nimic. dar o industrie care se lauda cu spiritul inovativ cred ca trebuie sa fie mai deschisa la cei care incearca ceva nou - chiar si atunci cand initiativa nu le este pe plac. Este o cu totul alta discutie despre cei care decid sa intre in jocul propus de Carrefour si aici cred ca ar trebui pastrat focusul conversatiei din industrie. UAPR poate da oricate comunicate si pitch guidelines vrea - daca membrii ei nu vor tine cont de ele va fi un pic ciudat. PS1 Pitchul de acum cativa ani nu a dat vreun castigator. A avut o parte importanta de digital market landscape, recomandari pentru client. gratis de la zeci de agentii care nu stiau conditiile proiectului. o mizerie. PS2 Cred ca Consiliul Concurentei poate taxa agentiile ale caror angajati discuta despre boicotarea pitchului cu angajati ai altor agentii. Concurenta neloiala, ..., .... PS3 Sa inchei cum am inceput: Nimeni nu este obligat sa participe la pitchul Carrefour".

De ce e o problema un pitch cu zeci de agentii de publicitate?

Care este, pana la urma, problema cand un client invita un numar foarte mare de agentii? Pentru piata de publicitate, raspunsurile sunt evidente. Pentru publicul larg, intrat in contact cu subiectul licitatiilor de publicitate abia acum, dupa licitatia Carrefour, explica situatia Stefan Iordache de la Leo Burnett Group, vicepresedinte al Uniunii Agentiilor din Publicitate din Romania. Stefan Iordache, pentru HotNews.ro:
  • "Este firesc ca un client sa evalueze complet piata agentiilor. Care sunt agentiile prezente pe piata, clasamente, cercetari de piata in care este evaluata perceptia clientilor fata de agentii (AdMarket), campanii de succes realizate, experienta in categoria care activeaza clientul, referinte, prezentarea agentiei (prezentare trimisa sau sustinuta de catre agentie) eventual intalniri in care sa se evalueze chimia dintre client si agentie.
  • Dar in aceasta etapa in care clientul poate si trebuie sa aiba in vedere mai multe agentii, nu este firesc sa fie date teme strategice sau creative complexe deci implicit care sa necesite timp & resurse mari alocate de catre agentie. Pe baza acestei scanari a pietei clientul invita un numar limitat de agentii la brief-ul propriu-zis. 3-5 agentii.
  • Numai in acest moment clientul da brieful, adica tema creativa/strategica de rezolvat, deci lanseaza efectiv pitch-ul (licitatia - n.red.). Numai in acest moment agentia aloca timp & resurse rezolvarii problemei de business lansate de catre client.
  • Daca invita la etapa de brief efectiv mai multe agentii, clientul arata fie ca nu are criterii clare de selectare a unei agentii de publicitate, fie ca vrea sa pescuiasca idei, pentru ca nu stie ce ii trebuie.
  • Sau un alt mod de a prezenta situatia este ca si cum regele solicita 10-20 de pictori sa vina sa ii faca portretul. Si regele sta la pozat in fata celor 20 de pictori pe rand. Si pictorii isi cumpara panze si pensule si isi aloca timp si pasiune. Iar in final, dupa ce toata lumea si-a consumat timpul, regele alege un tablou si plateste doar un singur pictor, desi au muncit 20. Nu este mai firesc sa verifice portofoliul celor 20 de pictori si sa puna la munca doar pe unul? (sigur, in cazul agentiilor nu reducem numarul doar la una invitata :-) )
  • Cam in situatia aceasta suntem pusi si noi, si clientii in cazul unor pitch-uri unde sunt invitate foarte multe agentii. Toata lumea pierde! Daca suntem invitati sa ne pierdem timpul si sa prezentam idei care se duc pe apa sambetei, agentiile pierd, dar pierd si clientii!"


In media, au aparut in ultimele zile si pozitii ale unor organizatii ale industriei de publicitate:

Contactat de HotNews.ro, Mihai Barsan, presedinte IAA Romania, organizatie care reprezinta interesele intregii piete de comunicare (clienti de publicitate, agentii si media), s-a limitat sa spuna: "IAA nu va lua o pozitie oficiala in acest caz pana la urma ridicol. Toti cei implicati pot analiza si trage invatamintele care se cuvin din tot ce s-a spus pe subiect si fara pozitia noastra."

Contactati de HotNews.ro, reprezentantii Publicis Romania, agentia care se ocupa in prezent de contul Carrefour, nu au comentat situatia.


Ce solutii exista pentru astfel de situatii?

Singura optiune vehiculata de reprezentanti ai publicitarilor, in ultimele zile, pentru a preveni situatiile de tipul "pitch-ului Carrefour" este adoptarea unui "ghid de licitatii" la nivel de industrie. Acum, Stefan Iordache, vicepresedintele UAPR, a spus pentru HotNews.ro ca acest "ghid de pitch este in forma finala, discutata in UAPR, aprobata cu avocatii specializati in domeniul concurentei, dezvoltat si cu implicarea unor clienti. In cel mai scurt timp il vom lansa."

Problema e ca acest ghid este pe agenda UAPR/IAA de multi ani, timp in care s-a ajuns la concluzia ca el nu poate fi mai mult decat atat: un ghid, ce poate fi respectat sau nu de catre piata. In toamna anului trecut, cand se afla intr-o forma avansata, pe fir a intrat Consiliul Concurentei. Acesta tocmai amendase multe agentii de media deoarece actionasera anticoncurential, tinta fiind o alta agentie de media. Iar IAA a simtit atunci nevoia sa se consulte cu forul concurentei pentru a fi sigura ca viitorul ghid de pitch este in litera legii.

Despre aceste lucruri, seful IAA, Mihai Barsan, declara in octombrie 2014 intr-un interviu pentru HotNews.ro:
  • "Ghidul de licitatii si codul etic sunt doua proiecte care sunt pe agenda IAA, dar trebuie sa le luam pe rand, nu putem sa le facem pe ambele deodata. Are prioritate ghidul de licitatii, dezvoltat de UAPR cu feedback de la IAA. Consiliul Concurentei a avut la randul sau un feedback pe ghidul de licitatii si suntem in faza in care sa avem discutii si cu ei si sa-l adaptam asa incat sa respecte regulile."
  • "In primul rand este un ghid, adica nu este ceva obligatoriu. Nu putem impune asa ceva. E mai degraba un manual de bune practici in licitatii. Daca vrei o licitatie si vrei sa ai cel mai mare avantaj si tu, client, si tu, agentie, cum e cel mai bine sa faci?"
  • Ce se intampla daca nu va fi respectat? "E foarte probabil ca rezultatul licitatiilor va fi unul suboptim. Acest ghid este pur si simplu experienta acumulata a membrilor IAA si din strainatate. Sunt lucruri de bun simt. Pana acum, lumea si-a exprimat sprijinul, este vazut bine."
  • Cand ar urma sa fie gata? "Trebuia sa fi fost gata pana acum (n.red.: toamna anului trecut). Dar ce-am primit de la Consiliul Concurentei ne obliga sa ne mai gandim si atunci probabil ca va mai dura ceva."


Citeste mai multe despre   











[P] JYSK Romania plateste 15 lei / zi pentru tichetele de masa ale angajatilor sai

JYSK Romania, parte a grupului scandinav JYSK Nordic, unul dintre cei mai mari retaileri de mobilier si decoratiuni interioare din Europa, a majorat, incepand cu data de 1 decembrie 2016, valoarea tichetelor de masa acordate angajatilor sai. Astfel, valoarea nominala a unui tichet de masa a ajuns la 15 lei, suma maxima prevazuta de lege.
14760 vizualizari
  • +12 (14 voturi)    
    Total neprofesionist (Vineri, 29 mai 2015, 17:56)

    sile [anonim]

    Chiar in cazul in care clientul face o gafa, e profesionist sa umpli internetul cu post-uri pe tema asta? Nu e mai normal sa incerci sa cooperezi cu ceilalti astfel incat macar unul sa capete contractul in conditii rezonabile?
    Ce s-ar fi intamplat daca dupa prezentare, cei 85 s-ar fi vorbit intre ei si ar fi stabilit ca doar 5-6, hai 10 sa continue procesul?
    • -1 (1 vot)    
      Ar fi fost ilegal, doar atat (Vineri, 29 mai 2015, 19:24)

      Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui sile

      .
    • +3 (5 voturi)    
      Publicitate (Vineri, 29 mai 2015, 19:48)

      DrPepper [utilizator] i-a raspuns lui sile

      Acuma asa ca si idee.. eu zic ca "omul" de la carrefour care a avut ideea asta a font un mini geniu.. indiferent cine ia contractul si cu cat.. va dati seama ce expunere media are carrefour? Toata lumea le vrea interviul si parerea, iar agentiile se bat intre ele.
      La ce expure media are carrefour trebuia sa cheltuie o avere pe publicitate asa...a facut "boborul" toata treaba
  • +16 (20 voturi)    
    si totusi (Vineri, 29 mai 2015, 18:03)

    mikeyu [utilizator]

    Eu nu sunt convins ca cei de la Carrefour au gresit cu ceva.
    Ce e rau in a pescui idei? Este sub demnitatea lui Leo Burnet(t) sa stea la masa cu un start-up?
    Am inteles ca este vorba de un brief inainte de pitch. Adica, "sunteti aici, noi nu stim ce vrem, impresionati-ne si va dam banu". Nu-ti place concurenta, ai altele mai bune de facut, nu faci pitch-ul si nu te prezinti.
    Imi pare rau pentru tanti ca a pierdut 100 de euro venind. Pentru suma asta eu nu as mai merge nici la WC. Dar oare tanti castiga 100 Eur in fiecare ora? Sau doar in ora in care a mers la brief? Ca nu am inteles. Oare avea ceva mai bun de facut? Daca avea ceva mai bun de facut, de ce s-a mai dus? Wtf lady.
    • +7 (9 voturi)    
      super idee (Vineri, 29 mai 2015, 20:17)

      AnaPopescu1 [anonim] i-a raspuns lui mikeyu

      Perfect adevarat! Desi nu mai lucrez de vreo 5 ani in industrie, tocmai pentru ca nu mai suportam idiotenia atat a clientilor dar si a noului si vechiului val de publicitari, nu cred ca regulile s-au schimbat foarte mult. Si "pe vremea mea" la brief-uri nu mergea ditamai directorul de agentie, ci account managerul si maxim client service director. Asa ca daca Doamna care s-a dus, oare nu a cautat si niste piscoturi gratis sau a considerat ca e foamea atat de mare pe piata si clientul atat de "gras" incat merita cei 100 de euro/ora? Cat de prefacuti pot fi oamenii care lucreaza in acest domeniu?
      Serban Alexandrescu ai ramas acelasi tip ok pe care l-am cunoscut in urma cu 20 de ani...

      Respect! Carrefour super idee!
    • 0 (0 voturi)    
      pescuit de branza (Sâmbătă, 30 mai 2015, 12:27)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui mikeyu

      Eu cred ca am un exemplu mai bun decat cel al lui Stefan Iordache:

      Daca un client se duce la raionul de branzeturi din Carrefour si cere sa guste din 3-4 feluri de branza slaba, nu foarte sarata, doamna de la raion o sa-l serveasca, sunt sigur, cu mare drag, iar clientul o sa fie multumit si o sa aleaga branza slaba, nu foarte sarata, care i-a placut cel mai mult.

      Daca acelasi client ar cere sa i se dea sa guste din fiecare fel de branza, cascaval, cu mucegai, cu gaurele, branza topita, gouda, feta, hai si nite tofu... Cam ce crezi ca i-ar raspunde doamna de la raion? Cam ce spune asta despre client?

      Pofta buna.
      • 0 (0 voturi)    
        Ai ales exemplul care iti convine (Sâmbătă, 30 mai 2015, 22:02)

        mihaio [utilizator] i-a raspuns lui Alex

        Poftim alt exemplu.
        Esti in magzin de haine si dupa ce probezi 20, iesi din magazin cu mana goala.
        Dupa logica dvs ar trebui sa nu probez mai mult de 3-4 haine si neaparat sa cumpar ceva.
        • +1 (1 vot)    
          un exemplu potrivit (Duminică, 31 mai 2015, 14:55)

          Alex [anonim] i-a raspuns lui mihaio

          Cand probezi haine nu generezi pierderi nimanui. Exemplul meu este mai potrivit, pentru ca vorbim de un consum de resurse, fie el mic sau mare.
      • 0 (0 voturi)    
        foarte bun exemplul (Duminică, 31 mai 2015, 10:37)

        mikeyu [anonim] i-a raspuns lui Alex

        Intr-adevar, daca domnul doreste 1 Kg de branza, situatia ar fi ridicola.
        Dar, daca domnul doreste 1000 Kg. de branza pe an timp de 5 ani, sunt convins ca respectiva doamna nu doar l-ar servi pe domn cu zambetul pe buze pe bunul domn, dar i-ar oferi si un pahar cu vin. Si ar mai aparea cateva doamne care ar dori acelasi privilegiu.
        Nu cred ca Carrefour a chemat cele 40(80) de agentii pentru o promotie la chiloti pentru un week-end. Cum scrie si in articol, agentia cu care lucreaza in prezent este partener de peste 5 ani... so eu cred ca poate gusta cata branza vrea.
        • 0 (0 voturi)    
          Să fim serioşi (Joi, 4 iunie 2015, 20:10)

          war4peace [utilizator] i-a raspuns lui mikeyu

          Să chemi 85 de agenţii e retard.
          Trebuie să-ţi faci mai întâi un pre-plan, să ştii măcar cât de mare ar trebui să fie agenţia, ce portofoliu ar trebui să aibă deja, etc. Sunt nişte factori aici, care trebuie luaţi în considerare.
          Dacă eu vreau să-mi construiesc un cartier de blocuri, apelez la top 3-4 constructori de pe piaţă, nu invit SC Racleta SRL care are 3 angajaţi, unul fiind patronul şi celălalt secretara. La fel, dacă vreau să-mi zidesc nevasta-n debara, vorbesc cu SC Racleta SRL, nu chem Strabag-ul la licitaţie.

          Exemplul de mai sus e greşit. Să-l corectăm:
          Dacă vreau să cumpăr 5000 de kile de brânză pe lună timp de 5 ani, chem Albalact, Napolact, Ce-o-mai-fiLact li în niciun caz nu invit pe nea Gheorghe care are două vaci în curte sau sibienii din colţ, că-i chem degeaba. Şi da, organizez degustări şi negocieri şi alea-alea, dar cu ăia care POT să-mi onoreze comanda. Şi asta o pot decide eu, pe baza unor studii iniţiale, ce mama mă-sii, că de-aia am firmă cu mii de angajaţi şi vreau să le dau brânză moca tot cincinalul.
  • +18 (20 voturi)    
    Ca si consumator ordinar ce sunt (Vineri, 29 mai 2015, 18:23)

    Petre [anonim]

    tin sa spun ca din momentul in care advertisingul a inceput sa-mi jigneasca inteligenta boicotez organizat (dar fara vreun resentiment) orice forma de publicitate din orice mediu: schimb canalul instantaneu, scot din grila posturile saturate de reclame, iar daca cele vizuale sunt atat de agresive incat sa le observ, nu mai cumpar produsul cu pricina.
    Si ca mine or mai fi.
    Asta ca sa stie agentiile de publicitate cat si unde ma (ne) doare de framantarile lor, atat de grave incat au devenit subiect de presa.
    • +3 (3 voturi)    
      Şi eu (Vineri, 29 mai 2015, 20:10)

      Dana Popescu [anonim] i-a raspuns lui Petre

      fac la fel.
    • +3 (3 voturi)    
      idem (Vineri, 29 mai 2015, 23:25)

      gigi [anonim] i-a raspuns lui Petre

      Si eu m-am obisnuit sa caut la raft produsele carora li se face cat mai putina reclama.
    • +1 (1 vot)    
      adevarul e undeva la mijloc (Sâmbătă, 30 mai 2015, 12:19)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui Petre

      Sa stii ca multi dintre cei care lucreaza in domeniu se lupta in fiecare zi cu reprezentantii clientilor, pentru a tempera dorinta de a iesi in fata prin reclame mult, tipatoare sau chiar de prost gust.

      Am lucrat in domeniu si stiu cum se misca lucrurile. Ai sa fii surprins, cum ideea buna/proasta prezentata de agentie ajunge sa fie mutilata, maltratata si in ultima instanta transformata la dorintele si insistentele clientulu. De ce? Pentru ca el da banu', el decide.

      In agentiile de digital prin care am trecut, oamenii isi faceau cruci cu doua maini cand auzeau cu ce idei si cerinte crete venea clientul. Oricat i-ai explica ce e aia reclama non-intruziva, "best-practices", clientul vrea sa fie "flashy", sa se roteasca, sa fie pe tot site-ul etc.

      De ce accepta agentia? Pentru ca trebuie sa-si plateasca angajatii. De ce accepta angajatul? Pentru ca trebuie sa-si plateasca facturile si chiar si taxele la stat. De ce nu pleaca? Pentru cei mai multi sunt pasionati de meseriile lor. Si cand pleaca la o alta agentie dau peste aceeasi situatie.
      • 0 (0 voturi)    
        O fi (Joi, 4 iunie 2015, 20:11)

        war4peace [utilizator] i-a raspuns lui Alex

        Dar dacă luptă şi pierd, eu tot îmi bag ceva în reclama lor.
  • +14 (16 voturi)    
    frica de concurenta (Vineri, 29 mai 2015, 18:27)

    alex [anonim]

    concurenta va sperie...ati vrut capitalism....acum va puteti bucura de el si de ce inseamna o piata libera.......adica este normal ca in alte domenii sa participi la licitatii ( oameni pontati si materiale consumate) si sa pierzi si este ok insa in publicitate nu este ok ? bai copii trezierea....la munca, nu la intins mana
    • +1 (1 vot)    
      problema e ca ati vrut capitaliusm (Sâmbătă, 30 mai 2015, 19:38)

      Gheorghescu [utilizator] i-a raspuns lui alex

      Ca daca ati fi vrut comunism, nu mai aveati probleme de genul asta; era un singur tovaras si un singur partid caruia aveai voie sa-i tragi limbi gratis.
      Iar publicitatea consta in desenul ala animat cu un tip care urca pe o scara imbracat in armura si rezista la trasnet. Era o reclama, singura reclama din televiziune, la ADAS (asigurari, pentru cei mai tineri).
  • +4 (8 voturi)    
    Sînteți penibili (Vineri, 29 mai 2015, 18:55)

    meioza [utilizator]

    Jurnalism de autobază, total părtinitor: să vă fie rușine! Unde este punctul de vedere al Carrefour? Adică faceți tămbălău pe seama Carrefour, dar îi întrebați pe cei de la Publicis (companie de publicitate) de un punct de vedere?

    Mistificați adevărul fără jenă, dar vă încurcați în minciuni: ba a fost un pitch, ba a fost o informare premergătoare.

    Ieri susțineați că „seniorii” și-au pierdut două ore să ia parte la un vrief, iar acum cică cei de la Carrefour pescuiesc idei... 2 ore : 85 de companii = 1 minut jumătate (fără pregătire prealabilă)
    • +1 (5 voturi)    
      simplu (Vineri, 29 mai 2015, 20:55)

      srpc [utilizator] i-a raspuns lui meioza

      Carrefour n-a vrut sa trimita un punct de vedere
  • +10 (12 voturi)    
    poate careva (Vineri, 29 mai 2015, 18:57)

    a [anonim]

    din publicistitstii respectivi

    sa imi spuna care este utilitatea sociala si economica a publicitatii?

    in afara de faptul ca ii hraneste pe ei ? si pe altii?

    nu ar fi mai bine si mai echitabil sa platim serviciile de tv direct si sa consumam produsele in functie de calitatea si pretul lor

    si nu platind si consumand resursele omenirii pe aceasta mascarada de multe ori mincinoasa?

    nu ar fi mai bine ca toti acesti publicitstiti sa munceasca in folosul societatii decat sa participe la aceasta risipa a sistemului capitalist salbatic?
  • +11 (11 voturi)    
    Si de ce asta-i o stire? (Vineri, 29 mai 2015, 19:06)

    Cutezatorii2013 [utilizator]

    Sa ma bata cucu' daca inteleg de ce a devenit chestia asta o stire de interes general care sa merite spatiu pe hotnews.ro? Din cate stiu, hotnews.ro nu-i un blog despre publicitate pe plaiuri mioritice.
    • +3 (3 voturi)    
      Nu e, dar... (Vineri, 29 mai 2015, 19:27)

      Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui Cutezatorii2013

      ..cine crezi ca plaseaza toate reclamele pe site-uri?
      Mai rar clientii, in mod direct...
  • -7 (9 voturi)    
    Stire pentru avizati (Vineri, 29 mai 2015, 19:38)

    Ted [anonim]

    Asta e o stire doar pentru avizati / cunoscatori.
    Cine nu stie bine ce-i ala un brief, ce-i ala un pitch si cum functioneaza relatia dintre un client mare si o agentie de publicitate selectata, ar face mai bine sa se abtina de la comentarii, indiferent de partea cui se considera a fi.
    Unele din comentariile vizibile acum cand scriu sunt hilare sau aberante, mult pe langa subiect. E interesant cum oamenii nu cunosc domeniul, dar judeca si emit sentinte pro sau contra.
    • +11 (11 voturi)    
      tocmai (Vineri, 29 mai 2015, 22:16)

      Arlecchino [utilizator] i-a raspuns lui Ted

      Este o stire pentru avizati. Dar cei din publicitate insista sa mi-o bage pe gat si se plang pe toate mediile posibile. E, daca fac asta, sa nu se mire daca am si eu parerea mea. Si parerea mea este ca totul este o miorlaiala. Nu i-a obligat nimeni sa mearga acolo. In plus, este cel putin jenant sa numesti "creativi" niste oameni care sunt specializati in reclame la carnati si detergent. Creativ este un scriitor, un actor, un regizor. Cu siguranta nu creatorii reclamelor care ne intristeaza existentele de peste 20 de ani. Imi pare rau, inteleg ca punctul de vedere al clientilor deranjeaza foarte rau. Ar trebui doar sa disparem si sa cumparam ce ne spuneti, nu?
  • +8 (8 voturi)    
    fals (Vineri, 29 mai 2015, 19:58)

    radu [anonim]

    Vedeti ca nu e nici pe departe asa cum se scrie aici.

    Unul dintre criticii acestui eveniment a gresit si a publicat scrisoarea trimisa de Carrefour aici:

    http://www.iqads.ro/articol/32257/mare-pitch-mare-s-a-facut-in-dimineata-asta-pitch2015

    Cand cititi o sa vedeti ca e formulata astfel: "All agencies will be briefed on the pitch on..". Era evident ca:

    1. O sa fie toti la un loc (all agencies).
    2. O sa fie intr-o sala de conferinte din aia mare, de la Pullman (New York).
    3. Nu este vorba de un pitch nici pe departe ci despre comunicarea datelor referitoare la pitch (briefed on the pitch).

    In rest, ca la Radio Erevan...
    • -2 (2 voturi)    
      Cand nu stii despre ce e vorba si totusi te bagi (Sâmbătă, 30 mai 2015, 11:36)

      Dora [anonim] i-a raspuns lui radu

      All agencies -> toate care au fost invitate. De obicei media pe industrie de agentii invitate e cam 5-6.

      1. Un pitch cu 95 de agentii invitate (84 au raspuns pentru ca nu au pus intrebarea corecta si de obicei de bun simt: Cate agentii participa?) e o premiera pentru industria din Romania.

      2. Locatia in sine trebuia intr-adevar sa indice ca macar e vorba de un ordin de marime >10 si atunci vezi punctul anterior...

      3. Pitch-ul incepe cu mailul de invitatie (RFP - request for proposal) si se desfasoara in urmatoarele etape:
      - trimiterea RFP-ul de catre client catre o lista initiala de agentii, pe care le-au selectat in baza credentialului (o prezentare frumoasa despre capabilitatile agentiei, proiectele lucrate si rezultatele obtinute)
      - acceptarea de catre agentie a RFP-ul si primirea unui brief initial (pe mail sau in cadrul unei intalniri de briefing, cum e in cazul Carrefour)
      - stabilirea & sustinerea unei intalniri de debriefing in care agentia, dupa ce a studiat brieful pune niste intrebari clarificatoare, verifica niste rute creative pe care si-ar dori sa mearga in prezentare etc.
      - executia briefului
      - sustinerea acestuia
      - selectia finala

      In unele cazuri se procedeaza cu brief initial, selectie din agentiile invitate a 2-3 extrem de bune, brief final, selectie finala de agentie.

      In rest, e usor sa zici ca e ca la Radio Erevan cand vorbesti despre o industrie pe care nu o cunosti.
      Nu stiu cum, dar eu, din bun simt nu-mi dau cu parerea despre situatii de business din metalurgie, transporturi sau agricultura. Ca habar n-am despre ele.
      • +2 (2 voturi)    
        de obicei... (Sâmbătă, 30 mai 2015, 13:47)

        thebblack [utilizator] i-a raspuns lui Dora

        de obicei media pe industrie... e vreo lege care lmiteaza acest numar? au incalcat reglementare oficiala?

        nu va convine inghesuiala, nu va duceti. ah, dar e vorba de carrefour, bani multi la mijloc, ce pot fi castigati cu efort minim daca concurenta e mica. daca sunt 84... e mai greu, s-ar putea sa trebuiasca chiar sa si muncesti un pic...
        • 0 (0 voturi)    
          Of... (Sâmbătă, 30 mai 2015, 15:01)

          Dora [anonim] i-a raspuns lui thebblack

          E o medie aritmetica, doamne. Bazata pe statistica... Adica de obicei se intarte in jurul acelor cifre +/- 3.
          Da' e asa de usor sa tragi concluzii pripite cand vrei sa te certi si cauti motiv sa ai o parere divergenta musai.
          • +1 (1 vot)    
            :)) (Sâmbătă, 30 mai 2015, 21:55)

            thebblack [utilizator] i-a raspuns lui Dora

            tot nu raspunzi la intrebare. exista vreo lege care impune aceasta medie aritmetica? si daca nu, unde e problema?

            si oricum, al dracului calcul statistic ai facut tu daca acel +/- e 50% din medie.
      • +1 (1 vot)    
        cand nu intelegi nici macar problema (Duminică, 31 mai 2015, 18:09)

        Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui Dora

        desi te dai mare ca stii temenii...

        asta a fost BRIEF INITIAL!!!!!

        Presupun ca lucrezi in industrie, de unde si ofuscarea. Intrebare: cum caracterizezi un publicitar de calitatea superioara care nu face diferenta intre BRIEF initial si pitch, comentand prost sau facand misto de clientul care a fost explicit in mail ca este BRIEF?

        Cu subiect si predicat te rog, dar poti sa folosesti si doar epitete.
  • 0 (2 voturi)    
    Adevarata problema (Vineri, 29 mai 2015, 20:31)

    virgil [anonim]

    Adevarata problema nu e ca a invitat Carrefour 40 de agentii la pitch. Daca au bani, sa invite 40000.

    Adevarata problema e ca "publicitarii" din RO s-au sapat singuri facand pitch-uri gratis. Daca ar zice, "100$ participarea la pitch" (o suma probabil sub cheltuielile agentiei), atnuci probabil ca Carrefour n-ar mai chema 40 odata la un pitch. Chiar daca-si permite... nici o firma nu vrea sa arunce bani pe fereastra.

    Insa evident, mentalitatea e "daca e gratis, de ce nu?"
  • +7 (7 voturi)    
    Grea competitia, domne! Grea! (Vineri, 29 mai 2015, 20:33)

    cititoare [utilizator]

    Publicitarii romani gindesc pe principiul 'muieti-s posmagii'.
  • +12 (12 voturi)    
    S-au simtit si agentiile... (Vineri, 29 mai 2015, 20:37)

    bengescu [anonim]

    cum se simt freelancerii si colaboratorii cu care lucreaza.

    Pai baieti, cand faceti munca sub-standard si nu sunteti in stare sa-i spuneti unui client de ce faceti cum vreti voi si nu cum vrea el, argumentat, normal ca vi se intampla d-astea. Dupaia, cand dati a 10-a parte din buget unui freelancer si voi nu faceti nimic si primiti grosu', aia cum se cheama? Cand platiti dupa 1 an (patita personal), aia cum se cheama?

    Va plangeti acum de standarde, vreti reguli, da' mai ieri faceati asta: http://economie.hotnews.ro/stiri-media_publicitate-18224346-verdict-consiliului-concurentei-cazul-agentiilor-media-11-companii-amendate-total-3-2-milioane-euro.htm

    Hai, toata lumea la pitch, c-asa in piata libera.
    • +4 (6 voturi)    
      cat? (Vineri, 29 mai 2015, 23:16)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui bengescu

      a 10a parte? si i-ai luat in 1 an? lasa ca i-ai luat...

      La tine a fost un caz fericit. Stiu cazuri mai grave, dar sa nu dau nume de agentii mari, tari si momentan jignite de Carrefour.

      Intr-o discutie cu argumente si dex pe masa, maturi cu publicitarii atia pe jos, ref speta asta. Se mai dau si rotunzi pe prostia si nesimtirea lor. Macar daca beleau ochii le cele 3 puncte expuse de Radu mai sus.
  • +3 (3 voturi)    
    :) (Sâmbătă, 30 mai 2015, 8:07)

    owl [anonim]

    pentru explicatiile lui "Stefan Iordache" :

    nu e corecta comparatia cu cei 20 de pictori; pentru ca fiecare pictor face doar o schita, nu tot portretul. Regele decide pe baza unei schite, nu pe baza a intreg tabloul.

    In general, mai ales in ultimii 2-3 ani, propunerile agentiilor sunt foarte proaste. In particular am putea detalia ...:) Perceptia clientilor e ca nu au muncit mai mult de 15 minute la propunere... ( ma rog, perceptia clientilor cu care discut eu si a mea)

    In plus, nu inteleg cum nu a fost anticipata de agentii reactia puternic negativa la adresa lor, nu la adresa Carrefour... Daca tot sunt asa de buni.... :)
    • +1 (1 vot)    
      even more ;) (Duminică, 31 mai 2015, 19:54)

      Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui owl

      Ca sa ducem exemplul mai departe, nici macar nu i-a chemat la o schita. Au fost chemati doar ca sa li se puna dimensiunile canvasului si sa se hotarasca daca vor sa faca o schita sau nu si cine vrea sa se bage.

      Bine... publicitarii chiar se cred mai inteligenti si nu mai fac nici diferenta intre piele ridata + fard sau photoshop si piele intinsa natural. Cam asa si cu inteligenta si e intr-un fel de inteles daca se lauda intre ei. Unii ajung sa creada ca puiul chiar zboara :D
  • +4 (4 voturi)    
    Who needs you? (Sâmbătă, 30 mai 2015, 8:57)

    Sam [anonim]

    A facut Carrefour asta? Imi schimb parerea despre ei, le devin client. Cel mai firesc lucru sa provoci toate agentiile pentru a obtine oferta cea mai buna, cel mai firesc lucru sa reduci la minim bugetul pentru publicitate pentru ca toate costurile se vor regasi in pretul produselor iar lumea, cumpara dupa calitatea produsului nu a reclamei.
    Si apropo, avem atatea agentii de publicitate de nu au avut loc? Adica cei ce produc chestiile alea la care noi zicem, ia da telecomanda sa schimb canalul ca sunt reclame, cei ce fac chestiile astea inutile sunt chiar asa de multi. Sa piara toti dupa parerea mea, reclamele sunt jigniri la adresa inteligentei oricui.
  • +2 (2 voturi)    
    Trăiau cu capul în nori. (Sâmbătă, 30 mai 2015, 8:58)

    vali47 [utilizator]

    Pe cei din publicitate trebuia să-i aducă cineva cu picioarele pe pământ.Nu cred-că ăsta a fost rolul licitației Carfour,dar a reușit,adunându-i(împreună!sic)să aducă publicitatea în atenția publicului larg și astfel să poată fi spuse și niște adevăruri.Dureroase,dar necesare.Cei din publicitate uită că munca intelectuală obligă să fii decent,să ai bun simț și spoturile publicitare să fie agreabile.Nu scârboase.
  • +4 (4 voturi)    
    si care-i problema? (Sâmbătă, 30 mai 2015, 11:57)

    Crup [utilizator]

    Eu lucrez la o firma de proiectare in constructii si mi se intampla des sa merg sa ma intalnesc cu un potential client, care stiu perfect ca a mai contactat si alti proiectanti.
    De cele mai multe ori eu ma deplasez la el, deseori in alt oras si alt judet. Practic pierd vremea cu benzina, ore intregi sau chiar o zi, vorbesc cu ei, le dau deoseri idei (pe gratis) despre ce se poate face si de multe ori alege pe altcineva. E o pierdere care trebuie sa mi-o asum. Nu intotdeauna iau acel proiect.
    Sa dau exemplu de firme de executie constructii. Cand se participa la o licitatie, fiecare firma trebuie sa faca un deviz, macar estimative, a pretului lucrarii. Si asta inseamna munca serioasa. Ori, evident ca n-ai nicio garantia ca firma ta va lua lucrarea. O singura firma ia lucrarea, restul au lucrat fix pe degeaba. Dar e un risc pe care ti-l asumi din start. Nu te oblige nimeni sa participi.
    Mie mi se pare intelligent ce-a facut Carrefour. I-a chemat cam pe toti, in idea ca unde-s multi, puterea.... unei idei bune creste. Si in plus, unde-s multi, puterea negocierii pretului creste, de asemenea. Participa cine vrea, nu e obligatoriu, si care are ideea cea mai buna, pe ala il aleg. Restul mersi pt participare si eventual o apa mineral ca s-au deshidratat baietii pe acolo. Si daca as fi bine dispus, as da si ceva alune si cine stie, poate chiar fursecuri. :))))
    ECONOMIA DE PIATA. Ori esti capabil sa lupti si sa supravietuiesti, ori mori. (ca firma vreau sa zic). Restul e can-can.
    • +2 (2 voturi)    
      :) (Sâmbătă, 30 mai 2015, 13:54)

      thebblack [utilizator] i-a raspuns lui Crup

      exact la asta ma gandeam si eu. lucrez intr-o firma de constructii... i-as zice medie spre mare. deci participa la licitatii destul de importante. cand fac oferta nu mai ies colegii de la tehnic din birouri cu zilele. cu ore suplimentare, cu resurse consumate, cu nervi si scarpinat in cap, e un efort urias.

      si de cele mai multe ori nu castigi nimic. si nu se supara nimeni. aia pe care o castigi le plateste pe toate celelalte pe care le-ai pierdut. dar vai, in publicitate ei sunt creativi, cu ca noi, restul prostilor.
      • -2 (2 voturi)    
        Voi chiar n-ati inteles... (Sâmbătă, 30 mai 2015, 15:05)

        Dora [anonim] i-a raspuns lui thebblack

        Asa se intampla si la noi. Dar daca tu maine ai participa la o licitatie importanta unde vin 95% din firmele de constructii de pe piata ai fi cel putin macar surprins.
        Despre asta e si vorba. Plus niste alte chestii care tin de specificul prestarii de servicii. Ca in constructii ai livrabile clar cuantificabile, alte perioade de livrare, altfel de resurse cu care lucrezi etc.
        • +2 (2 voturi)    
          pai vezi? (Sâmbătă, 30 mai 2015, 21:59)

          thebblack [utilizator] i-a raspuns lui Dora

          tocmai aici e problema. nici o companie de constructii nu va fi surprinsa daca se trezeste cu absolut toate celelalte companii de constructii plus inca cateva la licitatie. si nici nu va fi deranjata, si nici nu va comenta. daca are cea mai buna oferta va castiga oricum, indiferent de numarul de concurenti.

          sau cumva cateva din companiile astea de publicitate aveau un blat deja facut si numarul mare de invitati le-a stricat jocul?
          • +1 (1 vot)    
            vede, dr nu crede (Duminică, 31 mai 2015, 19:48)

            Nevermind [utilizator] i-a raspuns lui thebblack

            ei se considera mai cu motz si ce se aplica la toata lumea, nu li se aplica lor. Atat de cu motz, incat se apuca sa faca si misto de client ca i-a chemat la pitch, cand de fapt scria negru pe alb brief.

            La tine este normal sa te bati cu oricati, la ei este strigator la cer daca o fac cu mai mult de 3-4
  • 0 (0 voturi)    
    treaba e ca si facuta .. (Duminică, 31 mai 2015, 11:38)

    taximetristu' [anonim]

    ..deja vad un clip in care diferiti publicitari se abordeaza intre ei cu gestica si umorul lui Robert De Niro din ''Analyze That''
    - Si tu ai fost acolo! Sigur ai fost .. :))

    Unde? Desigur, in ograda marelui client.
    ieftin si la obiect! :)) :))
  • 0 (0 voturi)    
    Bravo Carrefour! (Duminică, 31 mai 2015, 16:21)

    garett [anonim]

    In locul lor as contacta direct o agentie din Franta cu mentiunea expresa a interdictiei de a colabora cu vreo subsidiara sau partenera din Romania!4
    "Daca va cade rangul cand va chemam sa va dam de lucru, in fond, atunci de ce sa va mai dam banii nostrii? Ii dam altora care nu se considera jigniti cand vrem sa-i angajam!"
    Cam ce face atat de productiv un "publicitar" incat sa merite o suta de euro pe ora?? Nascoceste un clip pe care oricum nu il vad pentru ca incep sa schimb canalele cand incepe publicitatea? Vine cu un ad in ziar pe care oricum il arunc la cos? Scot un pop-up care imi ocupa jumatate de ecran si care ma face sa instalez un ad-blocker in secunda doi?
    Cer bani pentru un produs artificial starnind de fapt o cerere artificiala. Vorba celor de la Dire Straits: Money for nothing!
    Lumea poate exista foarte bine fara publicitate, fara mofturile si salariile umflate ale "creativilor"!
    BTW: salariile lor se duc in pretul la raft, deci data viitoare cand cumparati un produs puneti-va problema ca fara "creativii" de o suta de euro pe ora ati fi platit mai putin produsul respectiv...


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi