Senatul a adoptat, luni, cu modificari legea privind aprobarea Ordonantei de urgenta privind publicitatea TV, asa-numita "ordonanta Voiculescu" introdusa in 2013 si care a produs un cutremur pe piata de reclama televizata. Senatul era camera decizionala in acest caz, iar daca nu au aparut schimbari pe ultima suta de metri, modificarile aprobate azi permit agentiilor de media - lovite grav de ordonanta - sa revina in circuitul banilor de publicitate TV.

Potrivit ultimelor amendamente anuntate - dupa ce senatorii din Comisia de cultura au "corectat o eroare materiale" in amendamentele aprobate anterior, care au nemultumit profund agentiile de media si asociatiile de profil - agentiile vor putea sa reprezinte clientii de publicitate, in anumite conditii, iar radiodifuzorii vor putea emite si catre acestea facturile aferente achizitionarii de spatiu publicitar TV.

Potrivit amendamentelor consultate de HotNews.ro, Legea Audiovizualului se modifica, intre altele, cu urmatoarele prevederi:

1. La articolul I punctul 1, alineatele (1) - (4) ale articolului 291 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:

"Art. 291. - (1) Achizitionarea de spatiu publicitar televizat de catre beneficiar se poate face fie direct de la radiodifuzor, fie printr-un intermediar (agentie sau regie).

(2) In cazul in care achizitionarea spatiului publicitar televizat se face printr-un intermediar, contractele vor fi tripartite la cererea oricareia dintre parti.

(3) In ambele cazuri prevazute la alin. (1), radiodifuzorul va emite catre beneficiarul publicitatii televizate sau, dupa caz, catre intermediar facturi aferente achizitionarii de spatiu publicitar televizat in care va fi evidentiat orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de catre radiodifuzor, conform contractului.

(4) In cazul contractelor derulate prin intermediar, acesta va emite facturi aferente serviciilor de intermediere corespunzatoare prevederilor contractului. Intermediarii nu pot primi alta plata sau cotraprestatie decat cea pentru remunerarea serviciilor prestate si nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului.

Ordonanta din 25/2013 a avut efecte majore asupra afacerilor agentiilor care impart banii de publicitate, cifra de afaceri si profitul acestora scazand abrupt in ultimii doi ani. Detalii aici

Background:

  • Ordonanta de Urgenta 25/2013, adoptata de guvern fara vreo consultare cu piata de media si publicitate, prevedea intre altele eliminarea agentiilor de media de pe traseul banilor de publicitate TV - clientii si televiziunile trebuind sa incheie contracte directe. OUG a fost confirmata prin lege, dar fostul presedinte Traian Basescu a trimis-o inapoi pentru reexaminare in Parlament, calificand-o drept o "ingerinta nejustificata" in activitatea radiodifuzorilor. Intre altele, ordonanta de modificare a Legii audiovizualului elimina agentiile din traseul platilor pentru publicitatea televizata, fortand astfel clientii sa incheie contracte de publicitate in mod direct cu statiile de televiziune, iar rebate-ul inregistrat de agentii era de asemenea eliminat.
  • In noiembrie anul trecut, dupa mari presiuni din partea pietei de comunicare, Camera Deputatilor a adoptat o forma modificata a legii, ce permitea agentiilor de media, care administreaza bugetele de publicitate ale companiilor sa revina in circuitul banilor de reclama TV. Mai precis, la Camera a fost introdusa posibilitatea ca orice client de publicitate sa poata sa-si desemna un intermediar (agentie) care sa-l reprezinte in relatia cu televiziunile si care sa efectueze platile in numele clientului de publicitate.
  • In martie, Comisia de Cultura din Senat a adus noi modificari si a trimis textul rezultat spre aprobare plenului Senatului. Schimbarile includeau introducerea unor "contracte tripartite" daca vreuna dintre parti vrea sa se asigure de "transparenta totala", dupa cum spunea atunci Georgica Severin.
  • Dar la Comisia din Senat s-a renuntat la posibilitatea facturarii catre intermediar, prevazuta in textul care a trecut de Camera, ceea ce i-a nemultumit profund pe reprezentantii industriei. In aprilie, asociatia-umbrela a pietei de publicitate, IAA Romania, cerea senatorilor sa revina acestor schimbari, iar presedintele IAA, Mihai Barsan, declara ca este vorba despre "o limitare clara a libertatii presei", ce deschidea portile unor abuzuri. Pe 24 aprilie, textul era trimis inapoi la Comisia din Senat, pentru raport suplimentar
  • In mai, senatorii din Comisia de cultura au corectat o "eroare materiala" ce ar fi obligat deifinitiv televiziunile sa factureze doar catre clienti, nu si catre agentii