Google, impreuna cu mai multe edituri mari de presa din Europa, anunta oficial in aprilie infiinarea unui fond de inovatie in jurnalismul online, finantat cu 150 de milioane de euro. Acum, compania anunta ca incepe sa primeasca proiecte pentru Digital News Initiative, putand fi obtinuta finantare pentru trei tipuri de proeicte, de la cele cu cost de sub 50.000 euro, pana la unele de peste 300.000 euro. Primele finantari vor fi acordate la inceputul anului 2016.

In luna aprilie, Google a lansat Digital News Initiative, un parteneriat cu 11 organizatii de presa din Europa, pentru a sprijini jurnalismul de calitate prin tehnologie si inovatie.

Initiativa este deschisa pentru oricine din industria europeana de stiri digitale, indiferent ca este la inceput de drum sau consacrat. Pana in prezent, mai mult de 120 de organizatii media s-au inscris sa participe.

Astazi, Google anunta inceperea primirii de proiecte pentru DNI Innovation Fund

Fondul si-a stabilit o misiune ambitioasa: sa duca la noi idei, care pot veni din orice parte a industriei media, sa ofere organizatiilor de stiri ¬ de toate dimensiunile ¬ cadrul necesar pentru noi abordari. Am alocat 150 de milioane de euro, fondurile urmand a fi oferite intr-o perioada de trei ani, sub forma unor finantari fara obligatii suplimentare.

In fiecare an, vor fi organizate cel putin doua sesiuni de inscrieri. Prima sesiune incepe astazi si se incheie la data de 4 decembrie. Urmatoarea va debuta in primavara anului 2016, detaliile urmand a fi publicate pe pagina de internet a Digital News Initiative.

Cum functioneaza fondul

Proiecte

"Suntem interesati de proiecte care demonstreaza aplicarea practica a noilor tehnologii in jurnalismul digital, care sprijina dezvoltarea noilor modele de afaceri sau care chiar modifica modul in care utilizatorii consuma stirile in format digital. Proiectele pot fi complet experimentale, insa trebuie sa includa obiective bine definite si trebuie sa aiba o consistenta componenta digitala. Nu este obligatorie utilizarea produselor Google. Pentru a se bucura de succes, proiectele trebuie sa aiba un caracter inovator si sa genereze un impact pozitiv asupra productiei de jurnalism digital original si asupra viitorului industriei de presa", spun cei de la Google.

Eligibilitate

Sunt eligibilile institutii de presa consacrate, presa exclusiv online, start-up-uri de presa, parteneriate colaborative si persoane fizice din tarile UE si ETFA.

Finantare

Sunt disponibile trei categorii de finantare:

- Proiecte prototip: deschise organizatiilor - si persoanelor fizice - care indeplinesc criteriile de eligibilitate si au cost total de pana la 50.000 euro. Aceste proiecte trebuie sa fie intr-o faza initiala, cu idei inca in formare si ipoteze de testat. Aceste proiecte vor intra intr-o procedura accelerata si costul total va fi acoperit in proportie de 100%.

- Proiecte medii deschise organizatiilor care indeplinesc criteriile de eligibilitate si au cost total de pana la 300.000 euro. Vor fi acceptate cereri de finantare de pana la 70% din costul total al proiectului.

- Proiecte mari: deschise organizatiilor care indeplinesc criteriile de eligibilitate si au cost total de peste 300.000 euro. Vom finanta pana la 70% din costul total al proiectului, cu stabilirea unui plafon de finantare de 1 milion de euro.

Sunt posibile exceptii de la plafonul de finantare de 1 milion de euro pentru proiecte de anvergura care au o structura colaborativa (de exemplu, o colaborare internationala, trans-sectoriala intre mai multe organizatii) sau care au o contributie semnificativa in domeniul industriei media.

Cererile de inscriere trebuie redactate in limba engleza, iar termenul limita pentru inscrierea in prima runda de finantare este 4 decembrie 2015.

Guvernanta

Am derulat un intens proces de consultare pentru a ne asigura ca Fondul promoveaza un proces de inscriere si selectie incluziv si transparent. Confidentialitatea este un aspect esential, prin urmare, persoanele inscrise nu trebuie sa ofere informatii sensibile. Detalii suplimentare sunt pe pagina DNI.

Selectia initiala a proiectelor va fi efectuata de o echipa de proiect, formata din personalitati cu experienta in domeniu si angajati ai Google, care vor verifica toate solicitarile din punctul de vedere al eligibilitatii, inovatiei si impactului. Acestia vor face recomandari de finantare catre Consiliu pentru proiectele din primele doua categorii. Consiliul, care va avea pana la 13 membri (noii membri vor fi anuntati pe pagina DNI), va supraveghea procesul de selectie al proiectelor. Decizia privind finantarea proiectelor din ultima categorie se va lua prin vot de catre membri Consiliului.

Membrii Consiliului:

1. Joao Palmeiro, presedinte al Asociatiei editorilor din Portugalia si presedinte al Consiliului Innovation Fund al DNI

2. Alexander Asseily, fondator & CEO al State, fondator al Jawbone

3. Arianna Ciccone, Co-fondator si Director al Perugia International Journalism Festival

4. Bartosz Hojka, CEO al Agora S.A

5. Katharina Borchert, MD Online, Der Spiegel

6. Veit Dengler, CEO, Neue Zurcher Zeitung

7. Rosalia Lloret, sef relatii Institutionale, Online Publishers¬ Association Europe

8. Bruno Patino, Decan al Sciences-Po Journalism School

9. Murdoch MacLennan, CEO, Telegraph Media Group

10. Madhav Chinnappa, sef Relatii Strategice, Stiri si Editori, Google

11. Torsten Schuppe, director Marketing pentru EMEA, Google

12. Ronan Harris, vicepresedinte Google

Primele finantari vor fi acordate la inceputul anului 2016.