​Publicitatea online in Europa a crescut cu 9,7% in prima jumatate a acestui an, atingand 16 miliarde de dolari, potrivit primei raportari aferente unui semestru 1 realizate de organizatia IAB Europe, ce realizeaza estimari privind consumul de reclama pe Internet. Un alt raport, realizat de reteaua globala de media ZenithOptimedia, estimeaza ca publicitatea pe dispozitive mobile o va depasi pe cea de pe desktop in 2018. Aceeasi retea estimeaza ca, in ansamblu, cheltuielile de publicitate pe Internet le vor depasi pe cele de reclama TV peste trei ani, in timp ce in Romania televiziunea ar urma sa ramana lider detasat.

Ce spun cele doua rapoarte:

  • In Europa, publicitatea online a crescut de la 14,6 miliarde de euro in prima parte a anului 2014 la 16 miliarde de euro in primul semestru al acestui an, potrivit primului raport AdEx Benchmark realizat de IAB Europe si IHS Technology ce acopera doar o jumatate de an. Raportul estimeaza ca, la nivelul intregului an, valoarea publicitatii online in Europa este de asteptat sa atinga 34 de miliarde de euro. IAB estimeaza Europa Centrala si de Est a avut in intervalul analizat o crestere mai accentuata (+12,9%) decat cea a Europei Occidentale (+9,7%). In privinta tipurilor de reclama folosite, publicitatea de tip display revendica 5,6 miliarde de euro din totalul cheltuielilor de publicitate, cu o crestere de 13%, ceea ce sugereaza o imbunatatire a targetarii,  a formatelor si a strategiilor de date pentru publicitatea de brand.
  • Raportul IAB estimeaza, in privinta mobilului, ca acesta a capatat un rol central in viata europenilor, in conditiile in care peste 60% dintre ei au un smartphone. De aceea, publicitatea de tip display pe mobil a crescut cu 57,5%, depasind 1 miliard de euro in primul trimestru si reprezentand aproape un sfert din totalul reclamei de tip display. Pragul de 1 miliard de euro a fost depasit si de publicitatea video.
  • Tot publicitatea pe mobil atrage si atentia raportului Advertizing Expediture Forecasts publicat de ZenithOptimedia, retea globala de servicii media. Acesta arata ca, in 2018, publicitatea pe mobil o va depasi pe cea de pe desktop, atingand 50,2% din totalul publicitatii pe Internet si atingand 114 miliarde de dolari, fata de 50 de miliarde in prezent. Peste 3 ani, dispozitivele mobile vor ajunge, astfel, pe locul doi din punct de vedere al cheltuielilor de publicitate dupa televiziune, unde ar urma sa se cheltuiasca, pe reclama, 215 miliarde de dolari (206 miliarde in 2015).
  • In ceea ce priveste televiziunea, Zenith estimeaza ca aceasta va fi depasita, astfel, de Internet in 2018, in conditiile in care ea este in prezent mediul dominant, cu o pondere de 38% din totalul consumului de publicitate. Referitor la piata romaneasca, Zenith arata ca TV-ul ramane dominant cu o cota de piata de 63%, ce ar urma sa scada cu un singur punct procentual pana in 2018, in timp ce internetul are anul acesta o pondere de 16% in cheltuielile de publicitate, pondere ce ar putea ajunge la 20% in 2018.
  • Potrivit raportului ZenithOptimedia, prezentat intr-un comunicat de presa, publicitatea mobila este responsabila pentru aproape intreaga crestere a consumului global de publicitate, urmand sa aiba o rata de crestere de 32% anual pana in 2018. Zenith estimeaza ca publicitatea pe desktop va atinge un varf de 114 miliarde de dolari in 2017, urmand sa scada usor, pana la 113 miliarde, in anul urmator, pe masura ce consumul migreaza catre mobil.
  • Tot Zenith estimeaza, in raportul Programmatic Marketing Forecasts, ca anul acesta peste jumatate din publicitatea de tip display (53%) va fi livrata automatizat (programmatic), cota ce va creste pana la 60% anul viitor. In 2017, potrivit prognozei citate, doua treimi din display-ul global vor fi de tip programmatic.