IAA Romania, despre legea de interzice publicitatea TV la medicamente: O noua interventie nenecesara a statului intr-o industrie cu capital privat, cu efecte economice negative si fara beneficii reale pentru cetateni

de C. Ionescu     HotNews.ro
Miercuri, 16 decembrie 2015, 11:21 Economie | Media & Publicitate

​Organizatia IAA Romania, ce reprezinta interesele industriei de comunicare (media, agentii si clienti de publicitate), critica dur, intr-un comunicat emis miercuri, noua lege votata de Senat prin care se interzice publicitatea pentru medicamente. IAA cere presedintelui sa trimita legea spre reexaminare in Parlament, aratand ca legea limiteaza dreptul cetatenilor de a se informa, nu aduce cetatenilor beneficii reale, afecteaza piata de publicitate si pe cea de televiziune, se aplica unui domeniu deja reglementat strict si contravine directivelor europene.

Comunicatul de presa al IAA Romania vine la o zi dupa ce Uniunea Agentiilor de Publicitate a criticat, la randul sau, noua lege aprobata luni de Senat.

Comunicatul IAA:

IAA Romania a luat cunostinta cu surprindere de votul Senatului Romaniei din data de 14 Decembrie 2015 pentru Proiectul L546/2015 - proiect ce prevede interzicerea a publicitatii pentru medicamentele fara prescriptie,si a tratamentelor medicale in televiziune si radio.

Asa cum am argumentat in consultarile cu Comisiile pentru Cultura si Media si de Sanatate Publica, cat si in toate documentele de pozitie emise pe aceasta tema, proiectul votat astazi in Senat reprezinta o noua interventie nenecesara a statului in modul de operare al unor industrii cu capital privat si cu investitii importante in Romania ce va avea consecinte economice negative fara a aduce niciun beneficiu cetateanului roman.

Masura propusa este fara precedent in Europa si contrara Directivei 2001/83/CE care permite statelor Europene publicitatea la medicamentele de uz uman disponibile fara reteta si exclude posibilitatea ca statele membre sa introduca in legislatia interna restrictii in aceasta privinta. Asa cum a confirmat si Curtea Europeana de Justitie, introducerea unor restrictii in alte cazuri decat cele permise expres de directiva compromite obiectivul de armonizare a pietei interne si echivaleaza cu o incalcare a obligatiilor asumate in baza tratatelor Uniunii Europene.

Legea adoptata limiteaza fara un motiv clar dreptul consumatorilor de a se informa
in privinta ofertei farmaciilor si a tratamentelor medicale disponibile fara reteta, drept sustinut si de politicile guvernamentale de crestere a sanatatii publice, politici sustinute la nivel european de AESGP (Association of the European Self-Medication Industry).

Nu exista studii care sa ateste o tendinta de consum exagerat si nejustificat de medicamente in Romania.

Proiectul legislativ a fost aprobat in Senat desi Guvernul Romaniei, Ministerul Sanatatii, C.N.A., Comisiile de Cultura si Media si Comisiile de Sanatate din ambele Camere ale Parlamentului au emis rapoarte negative.

Pe de alta parte,

1. Publicitatea la medicamente si suplimente este deja reglementata strict prin 6 acte normative la nivel national, 3 directive europene, un Regulament al Comisiei Europene, dar si 3 acte si mecanisme de autoreglementare ale industriei de publicitate si media.

Legislatia actuala solicita in mod obligatoriu ca orice forma de comunicare comerciala la medicamente sa fie avizata de Agentia Nationala a Medicamentelor si a Dispozitivelor Medicale, inainte de expunerea acesteia catre consumatori. Pe langa acest filtru foarte necesar, exista coduri si documente de autoreglementare si coreglementare detaliate care functioneaza si sunt respectate de toate companiile active din industrie

2. Implementarea propunerii legislative nu va duce la o mai buna protectie a consumatorului impotriva abuzului de medicamente, asa cum precizeaza initiatorul legii in expunerea de motive, intrucat propunerea legislativa in forma actuala nu va impiedica accesul consumatorilor la comunicarea produselor medicale in totalitate ci doar la cea difuzata prin canale aflate sub jurisdictia romana.

3. Implementarea propunerii legislative va avea un impact profund negativ asupra industriei de publicitate, avand in vedere ca in 2014 suma totala investita in publicitatea media pentru medicamentele fara prescriptie si suplimente s-a ridicat la 57,5 Mil euro (sursa Kantar Media si estimari IAA) ceea ce reprezinta aproximativ 19% din totalul pietei de publicitate (estimata in total la 313 mil euro pentru 2014– sursa MediaFactBook- Initiative Media 2015). Implementarea propunerii legislative ar avea un impact devastator intr-o piata ale carei bugete s-au redus deja cu 50% fata de 2009 si va si va conduce la scaderea increderii investitorilor in mediul de afaceri din Romania.

4. Aceasta masura va determina in mod direct o scadere a nivelului taxelor si impozitelor, ceea ce va afecta major bugetul de stat. In acelasi timp, avand in vedere ca publicitatea este esentiala pentru sustinerea televiziunilor independente in Romania, efecte negative se vor produce si asupra posturilor de radio si TV.

Asociatia IAA Romania solicita Presedintelui Romaniei sa nu promulge aceasta Lege si sa o trimita Parlamentului pentru reexaminare. Limitarea accesului la informatie pe canalele media (TV si radio) este contrara misiunii Parlamentului de a veghea asupra interesului cetateanului si a libertatii de exprimare.

IAA Romania va continua dialogul cu autoritatile competente pentru remedierea efectelor aprobarii proiectului L546/2015 si ramane in continuare deschisa pentru orice informatii pe aceasta tema.


Citeste mai multe despre   











Material sustinut de Provident

​INTERVIU Stefan Liiceanu - trecerea de la carti la produse japoneze traditionale via piata financiara

Dupa 17 ani petrecuti in Japonia, timp in care a lucrat in domeniul financiar, Stefan Liiceanu a decis sa deschida in locul fostei Librarii Humanitas din Fundul Curtii, Takumi - un magazin in care sunt comercializate produse japoneze traditionale. In cadrul, proiectului "10 ani", Provident vrea sa arate cum se vede Romania ultimilor 10 ani, dar si Romania urmatorilor 10 ani, prin ochii unor tineri care au avut succes. "Cred ca cel mai important este sa faci ce iti place. Productivitatea se vede atunci cand faci ceva cu pasiune, nu cand faci ceva pentru ca trebuie."
1259 vizualizari
  • +4 (4 voturi)    
    Da faliment CA CATENA !!! (Miercuri, 16 decembrie 2015, 11:31)

    andeesanu [anonim]

    BAI nefericitilor ati luat painea de la gura lui Arsinel si Stela ???.
    Ba falimentati presa audio si video !!!,
    Cum o sa mai stie babele ce frectii sa-si cumpere ?
    Cand s-o constipa Ghita o sa-l stie tot cartierul ,asa bele ochii la publicitate si se usura omul !!!
  • +4 (4 voturi)    
    ... (Miercuri, 16 decembrie 2015, 11:45)

    a.nonim [utilizator]

    Adica suntem tara cu cea mai mare rata de automedicatie, inclusiv antibiotice, dar beneficii reale nu se intrevad...
  • +5 (5 voturi)    
    cobai? (Miercuri, 16 decembrie 2015, 11:46)

    iodixit [utilizator]

    bai nenrocitilor de la iaa, calatoresc in toata lumea asta (datorita serviciului) si exceptindu-i pe americani, n-am mai intilnit nicaieri o asa de agresiva publicitate la medicamente. cu ce scop? sa va cumparati cosciuge de banii pe care-i cistigati facind acest lobby pentru industria farma. pentru ca nu interesul oamenilor il aveti inaintea ochilor ci doar pe al vostru si al farma. voi faceti ce a facut iliscu si clica lui dupa revolutie cind au distrus industria si agricultura acestei tari, fara discernamint.PROBLEMA E CA VOI DISTRUGETI SANATATEA ACESTEI TARI!!!
  • +3 (3 voturi)    
    foarte bine (Miercuri, 16 decembrie 2015, 11:50)

    Dedalus [utilizator]

    Reclama la medicamente e un non-sens, deoarece orice reclama se adreseaza unor potentiali consumatori pentru a-I face sa cumpere produsul respective.

    In cazul medicamentelor, nu se poate vorbi despre un "consum", ci despre o necessitate. NEcesitatea insa o determina medicul sau in cel mai rauy caz - farmacistul.

    Oare cati oameni nu au avut de suferit si poate chiar li s-a grabit si moartea pentru ca au cazut prada "reclamei" medicamentelor?

    Nici un medicament nu este total inofensiv, depinde mult de starea sanatatii si de zestrea genetica a fiecarui individ, precum si de diverse alte boli de care sufera si de alte medicamente pe caer le ia.

    In aceste conditii, reclama la medicamente nu adduce nici un bine societatii ci dimpotriva, contribuie la scaderea starii de sanatate a populatiei.

    Foarte bine ca s-a interzis total. Cine are nevoie, merge la doctor sau (in cel mai rau caz) la farmacist. Sau daca are intr-adevar dorinta morbida de a se sinucide incet, se informeaza de pe internet.
    • -2 (2 voturi)    
      serios? (Miercuri, 16 decembrie 2015, 14:08)

      bbk [anonim] i-a raspuns lui Dedalus

      Nu am fost eu atent la ce medicamente se face reclama, dar nu cred ca am vazut sau auzit reclama la antibiotice.
      In afara de amaratele de nurofen si panadol, si diverse creme si alifi pentru dureri musculare, nu prea am retinut alte medicamente.
      Apoi daca si alea sunt asa de grave sa le iei fara sfatul medicului....
      Apoi, reclama la farmacie, care e problema? Vezi ca aia isi fac reclama, ca au bani, treci pe la ei si cumperi mai scump, daca asa vrei.
  • +4 (4 voturi)    
    Nu e de mirare (Miercuri, 16 decembrie 2015, 11:52)

    un cititor [anonim]

    că presa corporatistă îi apără pe cei din ”industria de publicitate” , industrie care de fapt e compusă din tăietori de frunze la câini.
  • +3 (3 voturi)    
    O socotala (Miercuri, 16 decembrie 2015, 11:57)

    Cote [utilizator]

    Daca cele 57,5 milioane euro sunt cheltuieli de comunicare/marketing ale distributiei de medicamente, prin disparitia lor, costurile industriei vor scadea si ca urmare pretul final al medicamentelor va scadea si el.

    Cat despre numarul de farmacii existent, e destul de mare pentru ca populatia sa ajunga sa se informeze atunci cind are nevoie, in legatura cu ce are nevoie.
  • 0 (0 voturi)    
    oare? (Miercuri, 16 decembrie 2015, 12:06)

    tot [anonim]

    money , money , money... !
  • +3 (3 voturi)    
    publicitatea mincinoasa (Miercuri, 16 decembrie 2015, 12:08)

    pensionar [anonim]

    Te fac tanar din batran,te fac mancator de buline ,te fac flacau de 20 de ani.... si daca te potrivesti,dai banii din pensie pe asa zise medicamente care nu au decat efectul placebo.Prostirea prostilor.Daca dau zeci de milioane de euro pentru reclame,sigur afacerea este colosala.Televiziunile,posturile de radio iau si ele o ciozvata,dar efectele se vad.Mai nou le zic suplimente alimentare.Daca esti prost ,tragi nadejde si bagi banutii la ei.Cat tupeu!
  • +3 (3 voturi)    
    "Efecte negative fata de cetateni"??? (Miercuri, 16 decembrie 2015, 12:10)

    Spirt [utilizator]

    Parca ieri pe Hotnews citeam parerea colegiului farmacistilor care spuneau ca legea este IN INTERESUL PACIENTILOR! Am auzit multi medici spunand ca legea este in interesul pacientului! De ce ar conta opinia "oamenilor de media"? Aaaa, poate este impotriva interesului lor! Asta da, dar e mai importanta sanatatea omului decat buzunarele oamenilor de media sau ale farmaciilor!
  • +2 (2 voturi)    
    interzicere (Miercuri, 16 decembrie 2015, 12:30)

    dorin valeriu [anonim]

    O masura absolut normala; in nici o tara civilizata nu se face reclama la medicamente ! Si nici la medici sau cabinete medicale - pe fata sau mascat - ca la noi !
    Colegiul medicilor din Romania trebuia de mult sa intervina dar la noi institutia asta e putreda, corupta, ineficienta. De mai bine de douazeci de ani de cand exista si incaseaza cotizatii (nu mici !) nici macar o data nu s-a facut un raport, o dare de seama asupra cheltuielilor. Personal angajat "umflat" nejustificat, salarii, prime si diurne, participari la congrese "dirijate"; ca la noi !
  • +3 (3 voturi)    
    Liar, liar, pants on fire! (Miercuri, 16 decembrie 2015, 12:39)

    Ionutzelu [utilizator]

    Cică nu exista dovezi că Românii iau prea multe medicamente. Băi, băieţi, în Europa doar grecii iau mai multe antibiotice făra prescripţie decât românii.
    Buni timpi de reacţie aveti, dar eu altă provocare am pentru voi: parcă vă angajaserăţi să curăţaţi mizeria din televiziuni, cu refuzarea difuzării de spoturi publicitare în timpul emisiunilor mai toxice decât fosele septice. A? Cum rămâne cu "mizilicul" ăsta?
  • 0 (0 voturi)    
    foarte bine ca se interzice publicitatea (Miercuri, 16 decembrie 2015, 19:41)

    kkciosuldelahamangia [utilizator]

    la medicamente.
    oricum era o ipocrizie, era ca si cum ar fi o virtute sa fii bolnav, nu se poate sa interzixci reclamele la tigari si bauturi alcoolice, da sa faci reclame la medicamente, farmacii sau policlinici/spitale private.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă