​Peste 80% dintre utilizatorii principalelor site-uri romanesti resping categoric reclamele online intruzive, reclame ce determina un numar tot mai mare de oameni sa foloseasca programe de tip ad block, potrivit unui studiu extins pe aceasta tema realizat de asociatia IAB Romania si Project Agora, cu sprijinul companiei Quantix Marketing. IAB publicat, joi, studiul extins pe tema gradului de utilizare, in Romania, a programelor ce blocheaza reclamele online, studiu prefatat in ianuarie cu anuntul ca 13,9% din totalul vizitatorilor siteurilo rromanesti sunt utilizatori de adblock.

Studiul a fost derulat in perioada octombrie 2015-ianuarie 2016 pe 80 dintre site-urile cu cel mai mare trafic din Romania, membre ale asociatiei IAB Romania. Studiul a avut o componenta cantitativa - cati utilizatori (termen prin care se intelege numarul de browsere de pe care sunt accesate site-urile romanesti) utilizeaza adblock - si o componenta calitativa, ce a urmarit sa stabileasca motivele pentru care sunt folosite astfel de programe, dar si intentiile de folosire pe viitor.

  • Pentru componenta cantitativa a studiului, ce releva ca 14% dintre utilizatori folosesc astfel de instrumente, vezi detalii aici
  • Sondajul a folosit un esantion de 1.300 de respondenți, reprezentativ pentru populația online a mediului Internet românesc. Marja de eroare la nivelul întregului eșantion este +/- 2.6%, pentru un nivel de încredere de 95%.

Daca, in ianuarie, IAB si Project Agora au anuntat in ce masura sunt folosite programele ad block in Romania, studiul de acum vine cu detalii referitoare la motivele utilizatorilor si intentiile de folosire a acestor instrumente.

Potrivit studiului extins, ce a inclus un sondaj in randul utilizatorilor de Internet, gradul de toleranta al utilizatorilor pentru orice fel de reclama intruziva este foarte scazut. Astfel, din totalul respondentilor, utilzatori sau nu de adblocker:

  • doar 16% accepta formatele de tip in-stream
  • doar 12,6% accepta formatele de retargeting
  • doar 12,1% accepta formatele intersitiale
  • sub 10% accepta reclamele expandabile, auto-play, floating.

Motivele instalarii, detaliat:

1. Publicitatea iritanta - 85,4%

2. Optimizarea incarcarii paginilor - 43,8%

3. Pentru o mai buna experienta de navigare in general - 42,6%

4. Pentru a limita banda de internet consumata - 14,6%

5. Pentru protectia copiilor - 9,3%

6. Alt motiv - 7,7%

Potrivit studiului, aproape toti (96%) cei care utilizeaza deja un ad blocker sunt convinsi ca il vor pastra si de acum inainte, iar dintre cei care au auzit de astfel de programe 18% spun ca vor sa activeze unul in curand.

Autorii studiului insista pe unul dintre motivele principale pentru care oamenii au instalad ad blockere: vizionarea filmelor online. Studiul face, implicit, trimitere la consumul ridicat de filme gazduite ilegal de diverse site-uri, site-uri care traiesc din reclama "ieftina", adica intruziva si prost facuta. Potrivit studiului: "al doilea cel mai important motiv al instalarii e legat de vizionarea filmelor si serialelor online, in conditiile in care doar site-urile care difuzeaza ilegal acest continut difuzeaza publicitate."

Pe de alta parte, potrivit sondajului, activitatea pe care oamenii o considera cea mai afectata de reclamele online este consumul de stiri si informatii (79%, in special in randul tinerilor de 24-34 de ani). Vizionarea filmelor si serialelor este mentionata de 56% dintre respondenti (mai ales tinerii sub 18 ani). A treia activitate afectata: ascultarea muzicii (48%).

  • Potrivit studiului, in medie doar 3 din 10 respondenti considera ca reclamele sunt utile. Pe de alta parte, aproape jumatate dintre participanti cred ca reclamele de pe site-urile de arta, cultura, educatie si formare profesionala sunt utile, iar peste 35% considera utile reclamele de pe site-uri de sanatate si ingrijire personala (39,3%), stiri generale (37,6%), IT (36,3%) sau e-commerce (35,1%).

Notabila este si cresterea rapida a nivelului de utilizare a programelor de tip ad block: dintre respondentii care folosesc deja astfel de instrumente, 7% spun ca au instalat adblock in ultima luna, iar 18% in ultima jumatate de an. 26% spun ca au instalat ad block de peste 3 ani, 31% - de 1-3 ani, iar 18% - de 7-12 luni.

Studiul complet poate fi descarcat aici

Citeste si: Ce a aflat Dragos Stanca/Thinkdigital despre adblocking in 6 luni de cercetare