Studiu: De ce folosesc ad block tot mai multi utilizatori romani de Internet?

de C. Ionescu     HotNews.ro
Joi, 3 martie 2016, 13:53 Economie | Media & Publicitate

​Peste 80% dintre utilizatorii principalelor site-uri romanesti resping categoric reclamele online intruzive, reclame ce determina un numar tot mai mare de oameni sa foloseasca programe de tip ad block, potrivit unui studiu extins pe aceasta tema realizat de asociatia IAB Romania si Project Agora, cu sprijinul companiei Quantix Marketing. IAB publicat, joi, studiul extins pe tema gradului de utilizare, in Romania, a programelor ce blocheaza reclamele online, studiu prefatat in ianuarie cu anuntul ca 13,9% din totalul vizitatorilor siteurilo rromanesti sunt utilizatori de adblock.

Studiul a fost derulat in perioada octombrie 2015-ianuarie 2016 pe 80 dintre site-urile cu cel mai mare trafic din Romania, membre ale asociatiei IAB Romania. Studiul a avut o componenta cantitativa - cati utilizatori (termen prin care se intelege numarul de browsere de pe care sunt accesate site-urile romanesti) utilizeaza adblock - si o componenta calitativa, ce a urmarit sa stabileasca motivele pentru care sunt folosite astfel de programe, dar si intentiile de folosire pe viitor.
  • Pentru componenta cantitativa a studiului, ce releva ca 14% dintre utilizatori folosesc astfel de instrumente, vezi detalii aici
  • Sondajul a folosit un esantion de 1.300 de respondenți, reprezentativ pentru populația online a mediului Internet românesc. Marja de eroare la nivelul întregului eșantion este +/- 2.6%, pentru un nivel de încredere de 95%.

Daca, in ianuarie, IAB si Project Agora au anuntat in ce masura sunt folosite programele ad block in Romania, studiul de acum vine cu detalii referitoare la motivele utilizatorilor si intentiile de folosire a acestor instrumente.

Potrivit studiului extins, ce a inclus un sondaj in randul utilizatorilor de Internet, gradul de toleranta al utilizatorilor pentru orice fel de reclama intruziva este foarte scazut. Astfel, din totalul respondentilor, utilzatori sau nu de adblocker:
  • doar 16% accepta formatele de tip in-stream
  • doar 12,6% accepta formatele de retargeting
  • doar 12,1% accepta formatele intersitiale
  • sub 10% accepta reclamele expandabile, auto-play, floating.


Motivele instalarii, detaliat:

1. Publicitatea iritanta - 85,4%
2. Optimizarea incarcarii paginilor - 43,8%
3. Pentru o mai buna experienta de navigare in general - 42,6%
4. Pentru a limita banda de internet consumata - 14,6%
5. Pentru protectia copiilor - 9,3%
6. Alt motiv - 7,7%

Potrivit studiului, aproape toti (96%) cei care utilizeaza deja un ad blocker sunt convinsi ca il vor pastra si de acum inainte, iar dintre cei care au auzit de astfel de programe 18% spun ca vor sa activeze unul in curand.

Autorii studiului insista pe unul dintre motivele principale pentru care oamenii au instalad ad blockere: vizionarea filmelor online. Studiul face, implicit, trimitere la consumul ridicat de filme gazduite ilegal de diverse site-uri, site-uri care traiesc din reclama "ieftina", adica intruziva si prost facuta. Potrivit studiului: "al doilea cel mai important motiv al instalarii e legat de vizionarea filmelor si serialelor online, in conditiile in care doar site-urile care difuzeaza ilegal acest continut difuzeaza publicitate."

Pe de alta parte, potrivit sondajului, activitatea pe care oamenii o considera cea mai afectata de reclamele online este consumul de stiri si informatii (79%, in special in randul tinerilor de 24-34 de ani). Vizionarea filmelor si serialelor este mentionata de 56% dintre respondenti (mai ales tinerii sub 18 ani). A treia activitate afectata: ascultarea muzicii (48%).
 
  • Potrivit studiului, in medie doar 3 din 10 respondenti considera ca reclamele sunt utile. Pe de alta parte, aproape jumatate dintre participanti cred ca reclamele de pe site-urile de arta, cultura, educatie si formare profesionala sunt utile, iar peste 35% considera utile reclamele de pe site-uri de sanatate si ingrijire personala (39,3%), stiri generale (37,6%), IT (36,3%) sau e-commerce (35,1%).

Notabila este si cresterea rapida a nivelului de utilizare a programelor de tip ad block: dintre respondentii care folosesc deja astfel de instrumente, 7% spun ca au instalat adblock in ultima luna, iar 18% in ultima jumatate de an. 26% spun ca au instalat ad block de peste 3 ani, 31% - de 1-3 ani, iar 18% - de 7-12 luni.

Studiul complet poate fi descarcat aici

Citeste si: Ce a aflat Dragos Stanca/Thinkdigital despre adblocking in 6 luni de cercetare


Citeste mai multe despre   











[P] ​Accepta provocarea unui business fara hartii! E mai simplu decat crezi               

Activitatile noastre zilnice sunt din ce in ce mai orientate catre mediul electronic si online. Traim intr-un ritm care ne-a impus sa adoptam solutii eficiente si sigure pentru a plati facturi si taxe, a face cumparaturi, a verifica soldurile bancare, etc. Este o practica pe care am ales-o din dorinta de a simplifica lucrurile si pe care multi dintre noi ne dorim sa o regasim si in viata profesionala, unde cautam solutii pentru a depasi constrangerile de timp si spatiu atunci cand trebuie sa obtinem  o aprobare, sa  semnam rapid un contract sau sa accesam un document de la distanta.
8453 vizualizari
  • +22 (22 voturi)    
    Publicitate iritanta (Joi, 3 martie 2016, 14:03)

    banel [utilizator]

    Banere pe toata pagina, animatii deranjante, navigare dificila pe site.

    Cand agentiile de publicitate vor intelege sa dezvolte continut care sa nu deranjeze utilizatorul, atunci si extensii gen adblock vor fi folosite mai rar.

    De de exemplu, site-ul Forbes imi spune civilizat ca nu pot folosi adblock si imi da posibilitatea ca 30 de zile sa testez gratuit varianta fara reclame. Dar nici varianta cu reclame nu arata rau...sunt doar cateva reclame plasate discret prin Google Adwords.
    • +12 (12 voturi)    
      pe langa faptul ca sunt enervante (Joi, 3 martie 2016, 15:13)

      VladSnow [anonim] i-a raspuns lui banel

      Eu pe site-uri de stiri deschid sterile care ma intereseaza in taburi inainte de a le citi.

      Daca nu as folosi ad blocker, deja dupa 5-6 taburi cu articole deschise procesorul calculatorului e saturat, si ventilatorul laptopului incepe sa urle.

      De la 10 taburi deschise in sus, deja calculatorul, care este foarte performant, un laptop de gaming, devine inutilizabil.

      Nu as avea nicio problema sa platesc o suma de bani lunar pentru a putea accesa o varianta fara reclame a HotNews, de exemplu.

      Din pacate nu am aceasta optiune, asa ca sunt fortat sa folosesc ad blocker.
      • +10 (12 voturi)    
        e jale (Joi, 3 martie 2016, 16:05)

        Point [utilizator] i-a raspuns lui VladSnow

        daca am ajuns sa platim ca sa NU ne mai sara reclame in cap,inseamna ca astia ne-au luat si ultima farama de independeta mentala.
        am devenit sclavii publicitarilor si ai site-urilor care vor sa faca bani din nimic.
        se intreaba cineva cum funtionau aceste site-uri pana sa devina reclama lege si rege??
        trist,fratilor.mancam orice mizerie care ni se arunca in fata.mai cerem si felul doi
        • +5 (5 voturi)    
          de fapt platesti pentru stiri (Vineri, 4 martie 2016, 10:12)

          vasilica_ [utilizator] i-a raspuns lui Point

          in era pre-internet ziarele se cumparau si reuseau sa se finanteze din veniturile astea, reclamele in paginile de hirtie nu sareau sa ne acopere textul.

          acum doriti stiri pe gratis, dar hotnews et co. din ce surse sa-si plateasca oamenii care scriu pentru ziar? au gasit solutia cu reclamele. subscriberi platitori ar fi probabil prea putini.

          alte site-uri de stiri sint finantate de persoane cu anumite interese, ca urmare controleaza politica editoriala, anumite stiri nu se dau --> nici urma de independenta, poate doar la stirile despre vreme. libere de reclame tot nu sint.

          dumneavoastra doriti sa consumati fara sa platiti. ca este o stire a unui ziar cu site pe internet, ca este o bere ... care este diferenta? producerea berii sau documentarea pentru un articol de ziar este munca. de ce alegeti sa platiti una, dar nu pe cealalta?
      • -1 (1 vot)    
        Poate ar fi timpul (Vineri, 4 martie 2016, 12:29)

        Gigi-al-mai-tare [utilizator] i-a raspuns lui VladSnow

        sa utilizezi un browser mai bun, nu mizeria de chrome.
    • +12 (12 voturi)    
      ca sa se mire agentiile de publicitate :) (Joi, 3 martie 2016, 15:52)

      snowflake [utilizator] i-a raspuns lui banel

      de asta sunt folosite add blokerele :)
    • +5 (5 voturi)    
      mai mult (Joi, 3 martie 2016, 21:12)

      giigi [utilizator] i-a raspuns lui banel

      aceleasi banere, dezvoltate pentru sisteme pc, sunt afisate si in browserul mobil. din cauza dimensiunii nu le poti nici inchide. practic daca atingi ecranul esti imediat redirectionat catre pagina produsului, fara posibilitatea vizualizarii continutului initial.
      penibil si neprofesionist.
  • +12 (12 voturi)    
    reclame (Joi, 3 martie 2016, 14:44)

    _eu_ [utilizator]

    Sunt foarte mult siteuri pe care nu poti vedea nimic din cauza reclamelor. Pentru a citi un text trebuie sa treci de zeci de reclame, care mai de care mai colorata si mai animata! Asta e cazul extrem.

    Exista o multitudine de website-uri care au o cantitate rezonabila de reclame, insa foarte enervante. Hotnews.ro este un exemplu de asa ceva. Reclame animate, bannere care se misca impreuna cu textul pe care vrei sa il citesti, intre paragrafele articolelor reclame etc. Pop up si pop under sunt iarasi reclame deranjante pentur utilizator, te poti trezi cu o multime de ferestre deschise.

    Exista site-uri care au o cantitate decenta de reclame, fara animatii, care nu deranjeaza si pe care nu am motive sa mi le doresc scoase din pagini.

    Eu inteleg nevoia de a produce bani a web-site-urilor, mai ales ca ele ofera continut gratis, insa trebuie gasita o modalitate de a face asta fara a deranja. Nu stiu care e solutia pentru a face asa ceva posibil, insa eu, ca utilizator, trebuie sa ma protejez si sa imi creez un mediu online cat mai putin poluat.

    Exemple de site-ri care au reusit sa nu deranjeze cu publicitatea sunt: google, facebook (oarecum), stackoverflow.
  • +12 (12 voturi)    
    reclama peste text (Joi, 3 martie 2016, 14:44)

    break_noon [utilizator]

    E un site de stiri locale pe care mai intru, si apare o reclama pe o bucata de text, la 1-2 secunde dupa ce s-a incarcat pagina. Daca sunt rapid, apuc sa citesc ceva, daca nu, mumu.
    Reclama, de la google, are optiunea sa o elimin, si sa spun motivul, ca acopera textul articolului.
    Foarte frumos, dispare reclama, si ramane un patrat gri in loc, care in continuare acopera textul, cu mesajul ca au primit feedback de la mine. wtf?
  • -7 (11 voturi)    
    pentru (Joi, 3 martie 2016, 14:48)

    dum_i [utilizator]

    pentru ca e la moda, iar asta inseamna ca va continua pana va distruge modelul actual de publicitate.
  • +12 (12 voturi)    
    La gunoi! (Joi, 3 martie 2016, 14:56)

    CititorulComentator [utilizator]

    Cu site-urile infestate de reclame, una e sa integrezi reclamele in mod civilizat si alta e la ceea ce s-a ajuns, ridicol!

    Faliment placut! Nu asa se face treaba.
  • +20 (20 voturi)    
    Intrebarea corecta... (Joi, 3 martie 2016, 15:04)

    justin puscasu [utilizator]

    ar fi "de ce mai exista inca 20% utilizatori care NU folosesc ad-blockers?"
    • +9 (9 voturi)    
      True (Joi, 3 martie 2016, 15:30)

      Qu [utilizator] i-a raspuns lui justin puscasu

      Corect...
    • +11 (11 voturi)    
      sunt batrani (Joi, 3 martie 2016, 16:18)

      Motanul_incaltat [utilizator] i-a raspuns lui justin puscasu

      Tata nu stie nici sa instaleze un program, daramite ce e un add blocker.
      Daca participa la sondaj, raspunde probabil ca nu foloseste dar de fapt i-am pus eu in 3 browsere :))
      Cred ca se apropie bine de 100%
  • -7 (13 voturi)    
    Vad ca toti sunt iritati de reclame (Joi, 3 martie 2016, 15:25)

    stefansb [utilizator]

    intrebarea e cati dintre romani au abonament la un site cu plata, fara reclame. Nu cumva vrem site-uri gratis, dar fara reclame? Pai si cei care administreaa site-urile din ce mai traiesc? Sigur, veti spune ca sunt foarte agresive, dar repet intrebare: cati platesc informatia direct, ca sa evite reclamele?
    • +2 (2 voturi)    
      Eu (Joi, 3 martie 2016, 16:38)

      V. Veroiu [utilizator] i-a raspuns lui stefansb

      Count++
    • +2 (2 voturi)    
      I do (Joi, 3 martie 2016, 16:52)

      cvi [utilizator] i-a raspuns lui stefansb

      Eu platesc pt. hotnews pe mobil. Pe destop nu, nici nu cred ca se poate.
  • +7 (7 voturi)    
    LOL (Joi, 3 martie 2016, 19:22)

    Ricochet [utilizator]

    Mi-e imposibil sa inteleg rostul intrebarii din titlu.

    Ca si cum ai intreba de ce se scobesc oamenii in nas. Sau de ce traverseaza pe rosu noaptea, cand nu se zareste nici o masina cale de doi kilometri.
    Uite... d'aia!

    Doar nu se asteapta nimeni sa ne lasam agresati de o publicitate mai agresiva decat site-urile warez chinezesti de acum un deceniu, doar ca sa castige bani firmele de advertising.

    PS Nu de alta, dar am ajuns deja la +2 pe dreptul, +2,5 pe stangul.
    Ultimii ochelari m-au costat, recent, peste 500 de lei :)
  • 0 (0 voturi)    
    Incercati "Privacy badger" (Sâmbătă, 5 martie 2016, 13:14)

    VladPreda [anonim]

    Eu folosesc un adblocker care se numeste "Privacy badger", care e facut in ideea de a bloca reclamele si scripturile care iau informatii despre tine fara sa te anunte (ex. scripturile de tracking de la google, care nu sunt blocate de un adblocker normal)

    Avantajul este ca reclamele de bun simt nu sunt blocate, astfel site-urile care se bazeaza pe reclame ca sursa de venit nu vor muri de foame, si vom beneficia in continuare de continut gratis.

    Il recomand cu incredere


Abonare la comentarii cu RSS





ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version