Piata romaneasca de publicitate va creste cu 6,5% in 2016, putin mai incet decat anul trecut, cand a avut un plus de 7%, potrivit celor mai recente estimari ale agentiei Zenith Romania, incluse in prognoza periodica a retelei internationale ZenithOptimedia. Cresterea asteptata in Romania este, insa, mai rapida decat cea asteptata in medie la nivel global, care urmeaza sa inregistreze un plus de 4,6% anul acesta, pana la 579 miliarde de dolari. In 2017, reteaua prognozeaza ca piata globala va depasi pragul de 600 de miliarde de dolari, iar publicitatea pe Internet, principalul motor de crestere, va depasi cheltuielile de publicitate TV.

ZenithOptimedia noteaza ca aceasta crestere este asteptata in pofida provocarilor cu care se confrunta economia globala, de la stagnarea economica din China la recesiunea din Brazilia si Rusia, dezastrul umanitar din Siria si incertitudinile legate de viitorul UE (Grecia, Brexit).

Anul acesta, piata globala de publicitate va beneficia de un spor de 6,1 miliarde de dolari, conform estimarilor citate, multumita unor evenimente majore precum alegerile din SUA, Jocurile Olimpice si Campionatul European de Fotbal.

Romania e incadrata de Zenith in randul pietelor care au suferit profund de pe urma crizei financiare si care trec acum printr-o perioada de recuperare sustinuta. Romania are o crestere estimata de 6,5%, comparabila cu cea din tari precum Irlanda, Portugalia si Spania.

ZenithOptimedia noteaza si de ce considera Internetul principal motor de crestere pentru piata de profil la nivel international: "Ne așteptam ca publicitatea pe internet ca intreg sa creasca de trei ori mai mult rata medie la nivel mondial in acest an - cu 15,7%, social media (31,9%), video online (22,4%) și paid search (15,7%). Rata de crestere a internetului incetinește pe masura ce se maturizeaza (de la 21,1% in 2014), dar ne așteptam ca aceasta sa ramana intr-o crestere de peste 10% pentru restul perioadei noastre de prognoza. Aceasta creștere sustinuta, combinata cu scaderea TV-ului in Brazilia si China, ne-a determinat sa preconizam ca publicitatea pe internet va depasi publicitatea televizata la nivel mondial in 2017, cu un an mai devreme decat am prognozat in decembrie."

In cazul Romaniei, unde un recent raport IAB nota o scadere a cheltuielilor de publicitate online (fara a lua in calcul publicitatea prin Google si Facebook) in prima jumatate a lui 2015 comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, Zenith vorbeste despre o crestere de 20% in 2016 comparativ cu anul trecut. Este vorba despre o crestere de trei ori mai mare decat cea care se estimeaza ca va fi inregistrata de piata de publicitate in ansamblul sau.