Pro TV a fost, si in 2015, liderul absolut al pietei media din Romania, cu o cifra de afaceri cat Antena TV Group, Antena 3, Dogan, Prima, Mediafax Group si Ringier Romania la un loc, potrivit cifrelor de afaceri aferente anului trecut, publicate de Ministerul Finantelor. In randul statiilor TV, Pro TV, Antena 3, Kanal D, societatea care opereaza Romania TV au terminat 2015 pe profit. In randul editorilor de presa scrisa si online, 2015 s-a incheiat, pentru majoritatea covarsitoare, pe minus.

Cel mai recent raport Media Fact Book privind cheltuielile de publicitate in 2015, realizat de agentia Initiative Romania, arata ca Pro TV, Intact si Dogan (Kanal D) au atras 85% din banii de reclama TV - principala sursa de venit pentru media, daca excludem finantarea unor posturi din surse politice sau in alte scopuri decat cele de business. Iar reclama TV inseamna doua treimi din intreaga piata de publicitate, livrata pe o piata media lovita in ultimii ani de insolvente in serie.

Cum se reflecta acest lucru in cifrele de afaceri ale companiilor media, conform datelor depuse la Ministerul de Finante?

  • Pro TV SRL (Pro TV, Acasa TV, alte posturi) - care atrage venituri atat din publicitate, cat si din tarife aplicate cablistilor pentru retransmisie - a incheiat anul cu o cifra de afaceri cat aproape jumatate din piata media locala: 143 de milioane de euro, cu un profit net de 23,5 milioane
  • In cazul trustului Intact, Antena TV Group (ce reuneste toate posturile TV, cu exceptia Antena 3) a avut afaceri de 60 de milioane de euro, dar a terminat anul cu o pierdere neta de 3,78 milioane. Reprezentantii de comunicare Intact au declarat pentru HotNews.ro ca "nu este o pierdere operationala, ci este vorba de provizioane pentru creante vechi". Intre timp, Antena 3, principalul post de stiri, a avut afaceri de 16 milioane de euro si un profit net de 836 de milioane, in timp ce Grupul Media Camina (Radio ZU) a avut afaceri de 6,6 milioane si un profit de peste 500.000 de euro. Recent, intr-o prezentare a grupului adresata clientilor, actionara majoritara Camelia Voiculescu nota ca Intact a terminat 2015 cu afaceri totale de 100 de milioane de euro si un "EBITDA de 6,3%" - detalii aici
  • Dogan Media International (Kanal D) a incheiat pentru prima data pe profit, de cand este prezent pe piata din Romania: 1,4 milioane de euro, la o cifra de afaceri de 20,2 milioane de euro
  • Romania TV este al doilea dintre canalele de stiri care au avut profit in 2015: compania care detine licenta, Ridzone Computers, a terminat cu pierdere neta de 2,8 milioane euro, dar cea care opereaza efectiv postul, RTV Satellite Net, a raportat profit de 3,7 milioane euro la o cifra de afaceri de 4,7 milioane de euro (!!)
  • Din audiovizual, Prima TV, Realitatea Media, B1 TV, dar si compania Europe Developpement International-R (Europa FM) au terminat 2015 pe pierdere
  • Ringier Romania, companie ce a incheiat anul cu o cifra de afaceri de 34 de milioane de euro, inregistreaza o pierdere neta de 511.000 de euro, dar aceasta nu include activitati din digital precum eJobs sau alte activitati. La nivelul tuturor activitatilor sale din Romania, Ringier a inregistrat, in 2015, "o cifra de afaceri de peste 35 de milioane de euro si un profit de peste 6 milioane de euro, cu o marja EBITDA de 18%", digitalul avand o pondere de peste 50% in profitul inregistrat, dupa cum spunea, in aprilie, seful Ringier Romania, Mihnea Vasiliu. In domeniul presei, Ringier Romania publica Libertatea si numeroase reviste
  • Companiile lui Adrian Sarbu, Mediafax SA si Mediafax Group SA (aflate in insolventa), au avut pierderi substantiale in 2015. In cazul Mediafax Group, pierderile au fost de aproape 4 ori mai mari decat cifra de afaceri.
  • Alte companii de publishing, precum Convergent Media (GSP), Burda Romania, Editura Evenimentul si Capital EVZ), Adevarul Holding, au incheiat 2015 pe pierdere, in timp ce companii concentrate pe online, precum Media Bit Software (HotNews.ro) sau Internet Corp (wall-street.ro) au terminat usor pe plus.

Companie radio-TV - Cifra de afaceri 2015 (euro) - Profit net/(Pierdere neta) 2015 (euro)

  • Pro TV - 143.238.009 - 23.548.679
  • Antena TV Group - 60.032.626 - (3.786.472)
  • Antena 3 - 16.181.861 - 836.820
  • Dogan Media International (Kanal D) - 20.272.197 - 1.426.702
  • Ridzone Computers (Romania TV) - 3.208.873 - (2.891.741)
  • RTV Satellite Net (Romania TV) - 4.765.107 - 3.742.006
  • Prima Broadcasting Group (Prima TV) - 8.386.509 - (7.827.794)
  • Realitatea Media - 4.141.236 - (1.974.605)
  • B1 TV Channel - 3.288.610 - (125.153)
  • Grupul Media Camina (Radio ZU) - 6.676.729 - 531.775
  • A.G. Radio Holding (Kiss FM) - n/a
  • Europe Developpement International-R (Europa FM) - 3.622.424 - (468.059)

Companii de publishing print/online - Cifra de afaceri 2015 (euro) - Profit net/(Pierdere neta) 2015 (euro)

  • Mediafax SA - 2.636.950 - (1.815.045)
  • Mediafax Group SA - 7.418.179 - (28.972.487)
  • Ringier Romania - 34.077.311 - (511.020)
  • Convergent Media - 6.106.692 - (318.204)
  • Burda Romania - 14.155.484 - (1.515.451)
  • Editura Evenimentul si Capital - 2.538.195 - (257.225)
  • Adevarul Holding - 12.869.979 - (1.860.869)
  • Alert News (Ziare.com) - 551.086 - (13.348)
  • Media Bit Software (HotNews.ro) - 752.602 - 149.705
  • Internet Corp (Wall-Street.ro) - 2.304.058 - 72.022

Vezi si: cifrele aferente anului 2014