​Piata de publicitate online din Romania, fara cea mai mare parte a cheltuielilor de reclama pe Google si Facebook, a atras anul trecut doar 21,5 milioane de euro, mai putin decat in 2014, potrivit ultimului studiu privind cheluielile de publicitate in medii digitale, realizat de IAB Romania si PwC. Acesta arata ca scaderea fata de anul anterior a fost de 15%, dar mentioneaza ca aceste cifre mai mici sunt cauzate si de volumul de date raportate. Anuntul vine in contextul in care, la nivel european, IAB a anuntat deja o crestere spectaculoasa a cheltuielilor de publicitate online.

  • Mai precis, dupa cum reiese din raport, in al doilea semestru din 2015 agentiile media participante nu au raportat date privind cheltuielile de publicitate prin motoare de cautare (Google), retele sociale (Facebook) sau display prin retele sau site-uri straine [in editiile precedente, o mica parte din aceste sume erau luate in calcul]. In plus, cativa dintre participantii la editiile precedente ale studiului nu au mai raportat date pentru iulie-decembrie 2015, numarul total al participantilor luati acum in calcul fiind de 16.

In aceste conditii, raportul arata ca:

  • participantii au raportat, in total, venituri de 95,4 milioane de lei (21,5 milioane euro, calculat la cursul mediu anual) in 2015, cu 15% mai putin decat in 2014
  • in al doilea semestru din 2015, veniturile totale raportate s-au ridicat la 49,4 milioane lei (11,1 milioane euro), cu 8% mai mult fata de primul semestru al anului trecut, dar cu 9% mai putin comparativ cu iulie-decembrie 2014
  • formatele de tip embedded au fost in continuare cel mai des intalnite
  • clientii cu cele mai mari cheltuieli de publicitate online pe site-urile romanesti au fost cei din domeniul telecom. Categoriile urmatoare, in topul cheltuielilor de publicitate online, au fost Retail online si Bauturi

In mai, agentia de media Initiative estima, in ultima sa analiza Media Fact Book, ca piata totala de publicitate online din Romania s-ar fi ridicat in 2015 la 57 de milioane de euro, incluzand cheltuielile prin Google si Facebook, urmand sa atinga 64 de milioane de euro anul acesta. Dar Initiative estimeaza ca jumatate din acesti bani sunt cheltuiti prin Google, 10% prin Facebook si doar o treime sunt cheltuiti pentru display clasic. Detalii aici

  • La nivel european, publicitatea online a depasit, in 2015, cheltuielile de reclama TV, atingand 36,2 miliarde de euro, 20 dintre tarile continentului anuntand cresteri de doua cifre fata de anul anterior. Detalii aici