Recomandare de lectura: Rolul "big data" in victoriile Brexit si Trump

de Red. Stiri     HotNews.ro
Luni, 30 ianuarie 2017, 18:43 Economie | Media & Publicitate

​Un model de prelucrare automata a datelor colectate de Facebook sau alte entitati despre utilizatorii online, conceput de un polonez, se regaseste in buna masura in spatele campaniilor ce au dus la victoria lui Donald Trump in alegerile din SUA si a taberei Brexit la referendumul desfasurat anul trecut in Marea Britanie, potrivit unei investigatii-eveniment publicate de o revista elvetiana, preluata de Vice.com.

Aceasta spune povestea a trei "jucatori":
  • psihologul polonez educat la Cambridge Michal Kosinski, unul dintre pionierii cercetarii bazate pe "big data" - toate "urmele" lasate in mediul digital de activitatile online si offline ale oamenilor.
  • seful unei companii ce foloseste modele de analiza a big data cel putin similare cu cele concepute de Kosinski, Alexander Nix de la Cambridge Analytica, al carei nume se leaga atat de campania lui Donald Trump, cat si de cea pentru Brexit.
  • Donald Trump, mai precis echipa sa de campanie, care a folosit astfel de date si a reusit, astfel, sa dea lovitura in alegerile din toamna.

Articolul explica felul "big data" sunt folosite in psihometrie, ramura a psihologiei ce masoara trasaturile psihologice ale oamenilor. Arata cum date culese de pe Facebook sau din alta parte pot produce un portret fidel al oricarui om:
  • "In 2012, Kosinski a dovedit ca pe baza unui numar mediu de 68 de like-uri pe Facebook, e posibil sa prezici culoarea pielii unui utilizator cu acuratete de 95%, orientarea sexuala cu acuratete de 88%, afilierea la Partidul Democrat sau la Partidul Republican (85%). (...) Pe baza a zece like-uri Facebook, Kosinski a putut evalua o persoana mai bine decat un coleg de serviciu. 70 de like-uri au fost suficient pentru a o cunoaste mai bine decat prietenii ei, 150 - mai bine decat parintii, iar 300 de like-uri - mai bine decat partenerul de viata."

Articolul explica modul cum astfel de instrumente de analiza au fost folosite de Cambridge Analytica - fara sa fie exclusa participarea altor entitati - in slujba campaniilor pentru Brexit si Donald Trump. Si cum, pe baza unor astfel de evaluari, oamenii au putut fi targetati individual in campania electorala, pe baza intereselor si temelor fiecaruia in parte.

Iar Alexander Nix de la Cambridge Analytica este citat, intre altele, spunand, referindu-se la acest tip de targetare: "Copiii mei cu siguranta nu vor intelege niciodata conceptul comunicarii de masa".

Articolul integral - pe Vice.com


Citeste mai multe despre   






















4511 vizualizari

  • +4 (4 voturi)    
    .... (Luni, 30 ianuarie 2017, 18:58)

    tirolez [utilizator]

    Asta a facut si PSD-ul. Nici nu e nevoie de machine learning. Promiti de toate pentru toti. La noi de ex: calatorii gratis pentru studenti, impozit redus si pentru programatorii fara studii, reduceri pentru micro, buget suplimentar cercetare (asta deja a picat), doctori , profesori etc. etc. cat mai populist si mai nationalist. In plus dai vina pe Soros pentru orice (au folosit-o si Trump si englezii).
    Firea face ceva? Si ea toata ziua promite proiecte care mai de care. Wireless gratis pe RATB. Asta in conditiile in care stai si 30' in statii si la metrou e cum e.
  • +3 (5 voturi)    
    E ceva aici,dar nu e totul. (Luni, 30 ianuarie 2017, 18:58)

    ComentatorSerios [utilizator]

    Ati uitat sa traduceti concluzia lui Kosinski(un fel de scuza) referitoare la pericolele ce apar din aceste studii:
    "“This is not my fault. I did not build the bomb. I only showed that it exists.”"
    Imi permit sa dau o traducere:
    NU e vina mea. N-am facut eu bomba. Eu doar aratat ca ea exista.

    Mai adaug, generatia mea si cea de dinainte nu prea lasa urme in mediul virtual. Generatiile urmatoare vor lasa foarte multe urme dar in ce domenii de interes? In politica, in nici un caz. Deci..

    Scuze, m-am grabit sa comentez primul...
  • +1 (3 voturi)    
    sincer, ...ma indoiesc. (Luni, 30 ianuarie 2017, 22:25)

    Mowgli [utilizator]

    la capitoul acesta resurele democratilor (H.Clinton) erau net, net superioare. Cu siguranta ca atat volumul , calitatea datelor cat si capacitatea de analiza si puterea de actiune au fost mult mai puternice in tabara democratior in joc fiind inclusiv interesul marilor jucatori din industria IT, abtinandu-ne sa speculam interesele diverselor servicii de informatii din US. Se pare ca si daca o astfel de radiografie a societatii este posibila aceasta nu implica automat si un mod de actiune prin care curentele sociale sa poata fi usor strunite, altfel Trump nu era presedinte. Daca cineva a influentat votul in America, e pentru ca a inteles psihologia sociala si mai putin datorita big data.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi