Print
YM
E-mail
Mai mare|Mai mic
Analiza de marti

2007: stirile care au schimbat piata media (II)

de Iulian Comanescu     Media lui Comanescu
Marţi, 8 ianuarie 2008, 18:37 Economie | Media & Publicitate

Aici dadeam cele mai importante stiri din piata media pe primele sase luni ale lui 2007 si, asa cum promiteam, continuu azi cu ceea ce s-a intamplat in iulie-decembrie.

Iulie
6 iulie Paianjenul Vaduva Neagra loveste din nou (zbang, trosc). E o stire pe care corespondentii lipsiti de subiecte de la mare o resapeaza in fiecare an, in lipsa de altceva mai bun, intre canicula si alunecarile de teren de la sfarsitul verii.

17 iulie Apar pe net MoneyLine.ro si Mediafax.biz, doua portaluri de business, dupa ce, pe 5 iulie, fusese modificat radical Mediafax.ro si, putin mai inainte, fusese pus pe roate Catavencu.ro, fara abonament si cu update zilnic.. Discutii despre care portal de business e mai grozav, in orice caz lansarile arata interesul marilor proprietari de media clasica pentru internet (Vintu si Sarbu, in cele doua cazuri).

17 iulie Concert Rolling Stones la Bucuresti. O stire pe care am clasificat-o ca eveniment media din cauza scenei unice in lume pe care evolueaza Jagger, Richards, Watts, Wood si angajatii lor. Cine a fost la concert si-a dat seama de posibilitatile masinariei care masoara cam 70 pe 20 de metri, proiectata special pentru a arata ceva multimilor de sute de mii sau milioane de oameni care ajung la concertele Rolling Stones. Trupa vazuta cu ochiul liber e minuscula chiar si la un public de 60.000, cel de pe Lia Manoliu.

23 iulie Lagardere achizitioneaza Radio Deea. Fanii retelei de house plang dupa seturile care nu se puteau gasi altundeva, dar proprietarul francez isi completeaza reteaua Radio 21 cu o parte din fostele Deea. Despre cele din localitatile unde exista Radio 21 s-a spus ca raman statii de dance-house, dar n-as putea spune ce difuzeaza in momentul de fata. Ma ajuta cineva?

23 iulie Intact in rebranding. E un proces mai lung, care se leaga de intentiile de vanzare din grupul Voiculescu. Procesul incepuse in urma cu cateva saptamani, cu ajutorul unei companii de consultanta din Hamburg pe nume Landor.

31 iulie Se iveste o informatie posibil mai veche: CME nu mai vrea sa cumpere televiziuni de la Adrian Sarbu pana pe 12 noiembrie 2009, conform pe SEC Info, site de informatii despre companiile cotate la bursa din New York. E vorba de ultimele cinci procente detinute de mogulul din Pache in Mediapro International si Pro TV SA - companiile pe care au loc operatiunile TV.

August
2 august CME, proprietarul a 95% din televiziunile Pro, comunica rezultatele pe primele sase luni ale lui 2007. Profit EBITDA pe Romania: 37,7 milioane de dolari, crestere de peste 34% fata de aceeasi perioada a lui 2006. Cifrele astronomice arata clar ca scaderea globala de consum TV nu afecteaza patronii de televiziuni, care fac tot mai multi bani cu show-uri proaste si adunand pe propriile posturi de nisa telespectatorii satui de mainile batute-n cuie de gard la stirile de ora 17.00. E o conjunctura care se va perpetua si in 2008.

10 august Face lift anuntat la Neogen. Cel mai mare jucator de pe internetul romanesc, posesor al unei imagini nu prea grozave, a mai trecut printr-o serie de schimbari. Probabil ca actiunea cea mai utila in termeni de reputatie a fost totusi Blogaria, actiune de marketing in care o adunatura pestrita de bloggeri a fost invitata la Ruse pentru imprietenire (de doua ori si mai urmeaza).

15 august incep sa apara zvonuri despre vanzarea Antenelor. RTL, dat la vremea respectiva ca favorit, e la un pas de a obtine in prezent 10 procente contra a 65 de milioane (suma comunicata neoficial).

Septembrie
6 septembrie Pro TV schimba stirile. Vor urma Antena 1, Realitatea si altele, dar mie unuia noul studio al Andreei Esca mi s-a parut remarcabil si novator, cu toate ca nici modificarea de la Observator n-a fost rea deloc. O investitie de milioane, singura care pare a prevesti un reviriment calitativ pe piata TV. Desi, cum spuneam mai sus, mai e ceva pana ce Sarbu si compania vor fi dispusi sa-si diminueze profitul pentru emisiuni publicistice si divertisment scump.

11 septembrie Adevarul anunta ca sediul cotidianului omonim si al “Click!” din Fabrica de Glucoza a fost achizitionat contra a 10 milioane de dolari. stirea confirma strategia de consolidare si crestere lenta adoptata de Dinu Patriciu, fiindca din acesti bani puteau fi lansate de pilda alte doua cotidiene. Grupul n-a mai pus pe piata decat “Foreign Policy”, un lunar, de atunci. Probabil ca strategia din 2008 va depinde de bugetul “Adevarul”, deoarece “Click!” a urcat, conform managementului, catre 100 de mii de exemplare vandute.

25 septembrie EMI/ARBO anunta ca doreste sa detina 20 de titluri locale si tipografii in orasele patriei, cu ocazia lansarii “Ziarului de Braila”, al optulea ziar EMI. Semn ca lucrurile se misca serios pe piata localelor, unde mai sunt active Inform Media (austrieci) si Publi Media (Sarbu), ultimul cu planuri novatoare, mult internet si editii gratuite, inca neconcretizate.

27 septembrie Rezultatele Biroului Roman de Audit al Tirajelor pe primele sase luni ale lui 2007. Consecintele investitiilor lui Patriciu si Vintu incep sa fie confirmate oficial prin cresteri la “Cotidianul” si “Click!”. Cele 10-12 cotidiene generaliste auditate sunt aproape in exclusivitate titluri detinute de “cei cinci mari” din presa romaneasca (Ringier, Voiculescu, Sarbu si mai nou Vintu si Patriciu).

30 septembrie Relansare “Gandul”, fara efecte vizibile (e drept ca nici cifre oficiale n-au aparut de atunci). Adrian Ursu si Bogdan Chirieac parasesc ulterior crucisatorul presei romanesti, primul in barcuta de mare viteza a lui Vintu (emisiune la Realitatea si se vorbeste despre aparitia la “Cotidianul”), al doilea fara colac de salvare si nici plasa, ca urmare a afacerii Motorola, a carei prezenta in Romania a intermediat-o pe o gramada de bani, printr-un contract cu statul. Relansarea cu aspect grafic ingrijit, dar fara efecte pe care sa le stiu eu la tiraj a ziarului marcheaza oarecum sfarsitul vremurilor vechi in presa romaneasca. Cristian Tudor Popescu si Sorin Rosca Stanescu sunt singurii exponenti ai generatiei 50+ ramasi la carma unor ziare (daca nu luam in considerare lucruri ca rolul cvasi-onorific al lui Emil Hurezeanu la “Romania libera”), iar rezultatele lor nu impresioneaza deloc. Cornel Nistorescu apare din cand in cand la TV, Petre Mihai Bacanu e la pensie, Dumitru Tinu nu mai e, Octavian Andronic si Horia Alexandrescu se incaierasera nu cu multa vreme in urma pe un ziar care aproape ca nu exista, “Cronica Romana”. Nu cred in zvonurile despre trecerea integrala pe net a cotidianului condus de CTP, dar banuiesc ca Adrian Sarbu s-a saturat sa arunce apa cu galeata din crucisator.

Octombrie
15 octombrie Tuca Show revine pe ecran, asa cum anuntasem pe “Media lui Comanescu” in premiera, si ia bataie de la OTV, cu subiectul consacrat chiar de acesta, Elodia. “Evenimentul zilei” publica ratingurile si se alege cu niste vorbe urate (”bou”, “cretini”), de la Tuca. Acesta va iesi destul de repede de pe post. Dincolo de scandal, decesul lui Tuca Show spune destule despre supravietuirea talk-show-ului burlan, fara format si tematica specifica, dar cu host carismatic, platit cu (zeci de) mii de euro: poate pe posturile de nisa.

15 octombrie Apar primele rezultate ale Studiului de Audienta si Trafic pe Internet, prima masurare oficiala a netului romanesc. Un pas ]nainte pentru industrie, care va avea mai mult credit de la advertiseri. Trafic.ro, sistemul neoficial de referinta de pana la aparitia SATI, a inceput sa ofere numeroase ameliorari dupa anuntata aparitie a concurentei oficiale. Din pacate, oricat de relevant, topul apartine unei companii care are si unul din cei mai mari brokeri de reclama on-line.

18 octombrie Adrian Sarbu devine Chief Operating Officer la CME, grupul-mama al televiziunilor Pro, altfel spus banii din industria de beauty ai lui Estee Lauder pusi la inmultit in audiovizualul din Estul Europei dupa 1989. Costi Mocanu e noul director executiv al televiziunilor CME-Sarbu, dupa succesul proiectului Sport.ro.

22 octombrie “Gandul” apare cu DVD, dupa ce “Evenimentul zilei” facuse acelasi lucru cu cateva zile inainte. Marketingul cu insert se cvasi-generalizeaza in presa cotidiana. Nu stiu ce s-a ales de planurile “Romaniei libere”.

26 octombrie inca o stire pe care ati citit-o in premiera pe “Media lui Comanescu”: grupul Voiculescu are planuri pentru alte trei sau patru televiziuni: copii, muzica, sport, posibil barbati si cooking. E drept ca la Voiculescu s-au anuntat si in trecut planuri inca neconcretizate.

29 octombrie Monitoring Media publica un studiu din care reiese impactul Elodiei asupra presei romanesti. Cotidiene serioase si televiziuni mari se inghesuie la subiectul creat de Dan Diaconescu, pe care Laurentiu Ionete, vicepresedinte sales & marketing la Antene, avea sa-l numeasca “o poveste interactiva primitiva” - cu succes deja subinteles, tradus in ratinguri de 4-6 puncte pe interval. Cititi aici ce am scris la vremea respectiva.

31 octombrie Realitatea-Catavencu lanseaza PrisonBreak.ro, cu ganduri de a pune pe DVD serialul difuzat si promovat de grupul rival Pro TV. S-a si intamplat, nu stiu exact cu ce succes.

31 octombrie Rezultatele Studiului National de Audienta, care masoara numarul de cititori ai publicatiilor. Cresteri mari la publicatiile locale, dintre care cateva au trecut in proprietatea lui Sarbu, EMI sau Inform Media, dar si la “Cotidianul”, unde pare-se ca strategia de inserturi de carte si DVD a dat roade: reiese ca unii dintre cei care au fost atrasi de aceste inserturi au citit si ziarul.

Noiembrie
25 noiembrie Alegerile europarlamentare. A plouat cu bloguri de politicieni, de la PSD si PNL, dar investitia in reclama in presa scrisa n-a fost foarte mare. PNL s-a distantat de pluton cu 307 insertii, conform unei cercetari Monitoring Media pe care am comentat-o aici: ceva mai mult decat o campanie comerciala decenta.

27 noiembrie in fine, Ringier dezvaluie secretul lui Polichinelle: Pro Sport s-a revandut la Publi Media. O stire care parea greu de crezut.

Decembrie
17 decembrie Schimbari mari in structura de management a Realitatea Media. sef peste televiziunile lui Vintu: Catalin Popa. Director general Realitatea TV: Robert Tatarus. Director general The Money Channel: Onut Dragomirescu. E de vazut cum vor performa Realitatea TV si TMC in 2008.

19 decembrie Ringier anunta implicarea in tipografie si distributie, ultima prin Hiparion Distributie, companie pe care o detine impreuna cu Sanoma. Coroborat si cu ceea ce spuneam mai sus despre Patriciu si achizitia sediului din Fabrica de Glucoza, putem conchide ca expansiunea pe orizontala (publicatii/televiziuni nou-lansate) incepe sa fie inlocuita de consolidarea altor segmente.

Cum spuneam si in prima parte (ianuarie-iunie), e vorba de stiri care au fost consemnate pe “Media lui Comanescu”. Cu siguranta lipsesc lucruri ca investitia Tiger in bestjobs.ro si ejobs.ro. Daca doriti sa adaugati ceva, sunteti bine veniti mai la vale.
Comenteaza pe blogul lui Comanescu

























Material sustinut de Superbrands

Help Net, 19 ani de excelenta pe piata farma

Help Net Farma opereaza una dintre cele mai importante retele de farmacii din Romania si face parte alaturi de Green Net - importatorul si distribuitorul de suplimenti nutritivi si dezvoltatorul lantului exclusivist Beautik Haute Perfumerie, din grupul Farmexim, primul importator si distribuitor de produse farmaceutice din Romania.

689 vizualizari




ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă