Intervalele orare cu maxima audienta sunt supraincarcate cu publicitate, iar copiii prezinta o receptivitate crescuta la produsele alimentare prezentate in reclame, produse care nu intotdeauna sunt si sanatoase. Acestea sunt principalele puncte alarmante prezentate in studiul "Impactul publicitatii asupra parintilor si copiilor", prezentat joi la Consiliul National al Audiovizualului.

Potrivit studiului, 68% dintre copii urmaresc reclame la televizor, cei mai interesati fiind cei mici, scepticismul fata de mesajul publicitar crescand odata cu varsta. Cercetarea arata ca, in general, copiii retin usor produsele la care se face publicitate, insa nu recunosc la fel de usor si firmele producatoare.

Cel mai mare impact il au, conform cercetarii, reclamele la produse alimentare, urmate de cele la jucarii si sucuri. Studiul mentioneaza ca 56% dintre copiii din familiile incluse in sondaj consuma dulciuri, 30% consuma sucuri si 22% consuma produse de tip snacks.

Nervi si plictiseala in timpul calupurilor publicitare

Parintii sunt in general de acord cu promovarea produselor prin mesaje publicitare in care sunt prezenti copii, doar 27,8% dintre parinti nefiind de acord cu acest procedeu.

Potrivit documentului, parintii considera in proportie de 53,2% ca reclamele sunt "plictisitoare", 50,9% le apreciaza drept "enervante", iar 44% spun ca acestea sunt "mincinoase". Numai 44,7% cred ca reclamele sunt amuzante, 25,4% le cred necesare, iar 24,2% cred ca ele sunt utile.

Presedintele Consiliului, Rasvan Popescu, spune ca CNA va "initia o campanie care va avea ca tinta principala tinerii si in special copiii, care nu constientizeaza ca se uita la o reclama si o percep ca facand parte dintr-o emisiune, dandu-i acelasi credit, iar in general nu sunt constienti ca sunt tinta pentru publciitate. Acesti copii au o mare influenta asupra parintilor si ii determina sa le cumpere produsele".

Parintii se pun la mintea copiilor

La randul sau, Radu Teodorel, membru CNA apreciaza ca cei mici "retin foarte bine reclamele care se refera la alimente, iar parintii recunosc ca sunt presati sa le cumpere produsele pe care le vad la TV. In concluzie ne indreptam pe drumul altor tari care in prezent au probleme cu obezitate".

Fapt pentru care prof. Ioan Dragan, coordonator din partea Centrului de Studii Media si Noi Tehnologii de Comunicare (CSMNTC), recomanda suplimentar o grija mai mare pentru estetica clipurilor publicitare, de decongestionare a prime-time-ului cu publicitate si o atentie sporita asupra faptului ca publicitatea poate indemna la delincventa, avand in vedere ca 70% dintre parinti cred acest lucru.

Studiul a fost realizat pentru CNA, printr-un proiect Phare, de IMAS si CSMNTC. Cercetarea, prima de acest gen realizata in Romania, a avut drept scop sa analizeze perceptia copiilor asupra publicitatii si sa masoare impactul acesteia in familiile cu copii.

Studiul a fost realizat prin intervievarea a 1500 de persoane din familii cu copii de de 6-15 ani.