In 2008, agentiile de media si publicitate fie isi vor diversifica ofertele, fie isi vor indrepta atentia mai mult spre new media, in defavoarea media traditionale, sustin specialistii din industrie, carora le este greu sa ajunga la un numitor comun pe aceasta tema. Ofertele, sustin ei, vor fi influentate de apartenenta la piata europeana, de evolutia diverselor media si de maturizarea consumatorilor.

Victor Dobre - Director Executiv, IAA:

Agentiile vor continua sa fie din ce in ce mai creative si in formularea ofertelor. Sigur ca serviciile se diversifica in functie de nevoile clientilor.

Agentiile mari multinationale vor pierde din ce in ce mai mult teren in fata celor locale serioase care s-au antrenat in creativitate si flexibilitate pentru a satisface cerintele clientilor. Acestea din urma vor controla mult mai bine si costurile si vor fi competitive inclusiv in ofertele financiare.

Manuela Necula, Head of Country Ogilvy Group:

Nevoile clientilor devin din ce in ce mai sofisticate iar in 2008 va continua tendinta de specializare a agentiilor, pentru a acomoda cat mai bine aceste nevoi.

Vor continua sa se dezvolte si sa creasca in complexitate serviciile de activation, shopper marketing, trade marketing, CRM, etc.

Mediile digitale vor avea un rol din ce in ce mai mare in mixul de comunicare, oferind nu doar modalitati noi de exprimare ci stimuland inovatia si dezvoltarea de proiecte din ce in ce mai complexe.

Serviciile de consultanta in PR se vor dezvolata si ele intr-un ritm din ce in ce mai rapid.

Octav Popescu - Managing Director Initiative:

Suntem de 1 an in UE si nu exista influente semnificative legate de acest aspect care sa nu se fi manifestat deja in piata.

Nu exista o reala diversificare a serviciilor oferite de agentiile de media, ci doar un shift de focus dinspre media traditionala aglomerata si inflationista catre new media inca insuficient exploatata cantitativ si calitativ.

Cred ca media trebuie gandita strategic, luand in calcul orice canal de comunicare, de la TV la DM. In consecinta, agentiile incep sofisticarea serviciilor de strategie si research pornind de la business-ul clientului, de la brand, de la piata si de la consumator. Din punct de vedere executional insa, clientul asteapta excelenta, inclusiv creativitate, la nivelul competentelor de specialitate ale agentiei de media (planning si buying).

Cosmin Radoi - Director Executiv, DRAFTFCB Bucharest:

Diversificarea ofertei de servicii publicitare va reprezenta in 2008 unul din principalele trenduri ale pietei. Si asta in primul rand datorita maturizarii consumatorului roman: el a devenit mai informat si cu nevoi mai complexe si in contextul inflatiei de mesaje publicitare, din ce in ce mai putin influentabil prin publicitate traditionala.

Razvan Dumitrescu - Deputy Managing Director Lowe & Partners:

Faptul ca suntem expusi la o alta filozofie de apartenenta, deschiderea granitelor (nu atat turistice, cat economice), increderea pe care o capatam ca si europeni ne fac sa evoluam de la statutul de consumatori de publicitate la cel de cunoscatori si influentatori de publicitate.

Concluziile sunt evidente in urma oricarui focus grup. Si de aici necesitatea ca agentiile si clientii sa dea dovada de o flexibilitate si o adaptabilitate mai mare in conceperea strategiilor de comunicare.

Si mai exista fenomenul digital. Am citit recent o predictie conform careia publicitatea online va creste cu 50% in 2008. Astfel, Internetul si domeniile conexe vor deveni o parte importanta in orice plan de comunicare ce se respecta.

Lowe se aliniaza acestui trend si isi completeaza oferta de servicii creative prin infiintarea diviziei eLowe, specializata in dezvoltarea de solutii integrate de comunicare in spatii alternative. Obiectivul principal al eLowe este acela de a pune bazele unui nou mod de lucru, devotat inventivitatii si neconventionalului. Dorim astfel sa venim in intampinarea clientilor nostri, oferindu-le solutii alternative cu un consum eficient de resurse; gama de mijloace este una cat se poate de vasta, extinzandu-se de la site-uri sau presa traditionala, la alternative de ultima generatie: sms, mms, platforme web, comunitati virtuale.

Radu Florescu - CEO Saatchi&Saatchi:

In anul 2008, agentiile se vor concentra mai mult pe oferirea de servicii la standarde internationale.

Serban Alexandrescu - Director de Creatie, Headvertising:

Probabil ca mai multa lume va dori sa separe de facto anumite specializari ale agentiei, in unitati "independente" fie si numai pentru a putea rezolva "mai creativ" anumite conflicte de interese si pentru a-si ajuta astfel procesul de new-business. Cat despre europenizare si influenta ei asupra antreprenorilor grabiti sa faca companii doar pentru a le vinde repede cuiva de afara, da, cred ca va continua tendinta actuala.

Citeste si: