Companiile de radio si TV ar putea fi obligate sa publice pe site-ul propriu bilantul financiar contabil sau sa puna la dispozitia publicului link-uri catre surse unde acesta poate fi gasit. Aceasta se va intampla daca propunerea aprobata joi de CNA va fi aprobata, ulterior, in Parlament. CNA mai incearca, printr-un amendament la actuala Lege a audiovizualului, sa obtina si atributii de reglementare a reflectarii campaniilor electorale si pentru referendum in media.

Consiliul National al Audiovizualului a votat, joi, 21 februarie, mai multe articole din proiectul de modificare a Legii audiovizualului, in vederea corelarii ei cu noua Directiva europeana a audiovizualului, urmand ca restul proiectului legislativ sa fie votat intr-o sedinta viitoare, pentru inaintarea lui spre consultare la Ministerul Culturii si Cultelor (MCC). Ulterior, proiectul legislativ va intra, pentru aprobare, in Parlament.

La conceperea materialul care va sta la baza noii legislatii in audiovizual au colaborat membrii CNA, impreuna cu institutiile ARCA si Asociatia Radiourilor Locale, Centrul pentru Jurnalism Independentm, Agentia pentru Monitorizare a Presei si precum si reprezentanti ai posturilor de televiziune si radio.

Astfel, la propunerea Centrului pentru Jurnalism Independent si a Agentiei de Monitorizare a Presei, membrii CNA au fost de acord ca radiodifuzorii trebuie sa-si faca publice situatiile financiare, exact asa cum se procedeaza pe site-ul Ministerului de Finante.

"Sunt informatii de interes public. Este o chestiune de transparenta si este relevant, atâta vreme cât pe piata româneasca sunt mai putini bani decât sunt necesari pentru existenta atâtor companii de media", si-a argumentat propunerea, directorul CJI, Ioana Avadani.

O alta modificare importanta pe care CNA doreste sa o aduca la actuala Lege a audiovizualului este reglementarea modului de reflectare in audiovizual a campaniilor electorale si a celor pentru referendum" de catre CNA, si nu de Parlament, asa cum prevede Legea electorala.

Legea alegerilor este depasita si are prevederi contradictorii, spun membrii CNA, si este un drept legitim al Consiliului, ca unica autoritate de reglementare in audiovizual, sa dobandeasca acest atribut de reglementare al campaniilor electorale in media, a explicat Rasvan Popescu, presedintele CNA.

CNA si-a dat acordul si in cazul prevederilor care coreleaza actuala Lege a audiovizualului cu una dintre cele mai importante noutati ale Directivei europene - product placement-ul, care implica prezenta anumitor produse in programe TV, in scopuri comerciale. El va fi permis in filme, seriale, programele de sport si de divertisment, dar nu si in emisiunile pentru copii, stiri sau documentare.

Printre altele, plasarea de produse in scop comercial este permisa daca nu influenteaza continutul si, in cazul transmisiilor de televiziune, intervalul orar alocat acestora, nu incurajeaza, in mod direct, cumpararea sau inchirierea de produse ori servicii, si nu scot in evidenta, in mod exagerat, produsul in cauza.

Mai mult, in acord cu directiva aprobata de Parlamentul European la finele lui 2007, actiunile de plasare de produse trebuie sa fie semnalate corespunzator, la inceputul si la sfârsitul programelor, precum si dupa fiecare pauza publicitara.

Nu vor avea dreptul la product placement tigarile si tratamentele medicale disponibile numai pe baza de prescriptie medicala.

In Romania, plasarea de produse in scop comercial in emisiunile TV se va putea face incepand cu 19 decembrie, 2009.