Boom foloseste varsta si sexul utilizatorilor de net pentru campanii publicitare

de Costin Ionescu     HotNews.ro
Marţi, 11 martie 2008, 11:22 Economie | Media & Publicitate

Regia de publicitate online Boom a anuntat pe blogul propriu ca a lansat, luni, un sistem de targetare demografica in campaniile pe care le desfasoara pe site-urile sale. Sistemul, bazat pe un cookie, identifica trasaturile demografice ale utilizatorilor, precum varsta si sexul. Pe mai multe bloguri de specialitate au aparut deja intrebari privind protectia informatiilor private ale utilizatorilor de Internet. Valentin Oeru, executive manager Boom, a afirmat insa pentru HotNews.ro ca nu se pune problema de asa ceva.

Sistemul introduce in sistemul de administrare a bannerelor Softure, in IP-ul aferent fiecarui utilizator al site-urilor din portofoliul Boom, informatii privind sexul si varsta utilizatorilor, colectate pe baza datelor furnizate pe baza de accesare login sau completarea unor formulare pe mai multe dintre site-urile Boom si eScape (InSites Consulting), dupa cum a spus Oeru pentru HotNews.ro.

Anuntul a declansat deja reactii in randul bloggerilor din zona publicitatii online. Vivi se intreaba, citand un pasaj din anuntul facut de Boom pe blog: "Acum ce as vrea eu sa stiu este daca asta nu cumva incalca privacy-ul utilizatorilor respectivelor site-uri. Oare atunci cand acesti utilizatori au completat profilele in ’site-urile participante’ au fost de acord ca informatia lor sa fie urmarita apoi in intreg lantul lor de navigare pe internet? (...) De ce se vorbeste despre ‘site-urile care au acceptat acest tip de publicitate‘ in loc sa se vorbeasca despre ‘utilizatorii care au acceptat sa vada acest tip de publicitate‘?"

La randul sau, consultantul independent Doru Panaitescu subliniaza ca "tehnologia cica ar folosi doar cookie, ceea ce mie nu mi se pare suficient. Cu exceptia situatiei in care adserverul face data collection pe baza informatiilor de browsing ale computerului pe care fiecare utilizator il foloseste, lucru care contravine principiilor de protejare a intimitatii (user’s privacy)."

Valentin Oeru spune insa ca "nu are nicio legatura, nu identificam o persoana, doar ii servim bannere in functie de datele de sex si varsta". El precizeaza ca rapoartele ce vor fi prezentate clientilor "nu vor include circuitul utilizatorului pe website-uri, ci doar trasaturile de sex, varsta si intervalul de timp pe care il petrece pe un site inclus in campanie".

Potrivit lui Oeru, Boom a targetat, deja, de proba cateva campanii si sustine ca rezultatele sunt extraordinare, rata de click pe banner depasind cu mult rata de click pentru o campanie normala.

El spune ca se asteapta ca partea de comunicare cu clientii sa fie cea mai dificila, fiind vorba despre date foarte complexe si noi, cu care majoritatea advertiserilor nu sunt inca obisnuiti. "Vom investi mult in prezentari si ne gandim sa permitem unor clienti sa incerce gratuit acest sistem" pentru a vedea cum functioneaza, afirma Oeru.

IAB Romania nu se pronunta inca

Contactat de HotNews.ro in legatura cu standardele IAB Romania in privinta protejarii intimitatii userilor fata de publicitatea targetata demografic, directorul executiv al organizatiei, Ionut Oprea, a afirmat ca "este prea devreme pentru a ne pronunta acum, inainte de a studia in detaliu noua tehnologie si implicatiile ei, si inainte de adoptarea la nivelul industriei romanesti a unor standarde pentru aceasta zona concreta a publicitatii online, adaptata la piata si legislatia din Romania, la care sa ne putem raporta in mod universal.

Vom lua in discutie necesitatea acestui set de standarde intr-o sedinta urmatoare a Consiliului Director al IAB Romania.

Dealtfel, in Statele Unite, o industrie mult mai dezvoltata decat cea din Romania, IAB a introdus abia la sfarsitul lunii trecute un set de standarde in acest sens, la care vom incerca sa ne raportam, si pe care le vom folosi pentru a crea un set de standarde pentru folosirea acestor tehnologii in publicitatea online din Romania."





















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

973 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    Se incalca drepturilor utilizatorilor !!! (Marţi, 11 martie 2008, 11:57)

    Cristina [anonim]

    Sistemul ala nu poate "identifica" varsta si sexul decat daca datele respective sunt deja salvate intr-o baza de date .... Deci este vorba cat se poate de clar de o "IDENTIFICARE A PERSOANEI" - adica exact contrariul fata de ceea ce afirma cei de la Boom.

    In articolul promotional de pe Boom scriu ei insisi:
    "Dupa logarea unui membru intr-unul din siturile care au acceptat sa faca acest tip de publicitate, pe baza unui cookie, AdServerul va urmari acel utilizator in navigarea sa in websiturile din reteaua Boom si i se va servi publicitate targetata, in functie de sex, varsta si alte date care le colecteaza websiturile si le pun in legatura cu Softure."

    "Logarea unui membru" este echivalentul faptului ca acel utilizator si-a definit undeva un profil, unde sunt salvate toate datele sale personale.

    Iar pentru a putea "servi" doar bannere specifice profilului inseamna ca acele date personale sunt cumva accesate si utilizatorul identificat de catre adserverul celor de la Boom.

    " ... siturile care au acceptat ..." nu este in nici un caz echivalentul faptului ca si utilizatorii respectivi sunt informati si au acceptat sa fie folositi drept cobai.

    "Targetul Boom este colectarea pana la sfarsitul lunii martie 2008 a peste 500.000 de profile, lucru care este fezabil dupa experientele din aceste zile." -
    deci 500.000 de victime care fara stirea si acceptul lor vor deveni tintele unor campanii publicitare care le vor "spala creierul" in mod organizat.

    Pe scurt, conceptul acesta de advertising promovat de Boom INCALCA drepturile utilizatorilor!
    • +1 (1 vot)    
      Campanie publicitate Boom (Marţi, 11 martie 2008, 13:03)

      Razvan [anonim] i-a raspuns lui Cristina

      Mda... Cristina are dreptate aici... singura protectie a intimitatii on-line este nivelul de cunostinte, deoarece reglementarile legale pot fi ocolite cu usurinta atat tehnic cat si prin acorduri de utilizare "mai putin inocent" concepute (o "rasucire" de exprimare).
      Astfel, o persoana care foloseste Tor si nu-si declara datele personale reale este mai putin expusa la violarea intimitatii.
      "Spalarea de creier" prin publicitate este eficienta numai in cazul unor anumite categorii de utilizatori, caracterizati de anumite nivele de cultura, inteligenta emotionala si sensibilitate... Ma opresc aici pentru a nu deveni sarcastic.
    • -1 (1 vot)    
      se incalc-o laie (Marţi, 11 martie 2008, 13:15)

      vax [anonim] i-a raspuns lui Cristina

      In primul rand, nu exista "drepturile utilizatorilor", ca sa fie incalcate. Pe mine, ca utilizator, ma doare-n basca daca banner-ele tin cont de varsta sau nu, toate sunt de rahat oricum.
      Sistemul descris mai sus nu "ghiceste" varsta in functie de comportament, ci foloseste varsta pe care utilizatorul deja a specificat-o pe un site. Daca esti preocupat de confidentialitate, n-ai decat sa introduci o varsta oarecare - pana acum n-am gasit site-ul care sa-ti faca probleme pentru informatii eronate (si-n plus nu vad de unde le-ar afla pe cele reale).
      Mai sus zici "utilizatorul are undeva un profil in care sunt salvate toate datele sale personale". Eu inca n-am vazut unde ti se cere CNP-ul, buletinul, domiciliul REAL (pentru ca mai sunt rataciti care cer si adresa, recunosc), starea civila, numarul de copii, angajator sau salariu. Aceeasi poveste ca mai sus: ce nu vrei sa se stie, nu comunica.

      Oricum, datele nu e necesar sa fie salvate intr-o baza de date (mai mult, cel mai probabil nici nu sunt salvate). E vorba de site-uri multiple, si n-au cum sa aiba acces la o baza de date centralizata. Iar daca ai pe calculator un cookie care spune: "acest utilizator a declarat odata ca e femeie si are 19 ani" n-as zice ca ne aflam intr-un roman de Orwell.
      • +1 (1 vot)    
        pentru ...vax (Marţi, 11 martie 2008, 14:02)

        Cristina [anonim] i-a raspuns lui vax

        vax ... numele sub care ai ales sa postezi spune totul, asa-i?

        "In prezent, exista legi sociale ale Uniunii Europene, care restrictioneaza procesul colectarii de date:

        Prelucrarea datelor personale in interiorul UE se afla sub incidenta legislatiei nationale privind protectia datelor si trebuie armonizate cu Directiva pentru protectia datelor, conform careia „datele trebuie colectate pentru scopuri precise, explicite si legitime”, iar utilizatorul are dreptul la accesarea datelor, la informarea si la refuzul colectarii acestora."

        Cat priveste legislatia romana, citeste la capitolul 4 din Legea 506/2004
        (http://www.legi-internet.ro/index.php/Legea_privind_prelucrarea_dat/81/0/)

        Deci?
        • 0 (0 voturi)    
          pentru... posteritate (Marţi, 11 martie 2008, 16:30)

          vax [anonim] i-a raspuns lui Cristina

          Referirea la drepturi se refera strict la sintagma "drepturile utilizatorilor". Care nu exista pur si simplu, drepturile si obligatiile rezultand din contractul (intelegerea, daca vrei) dintre utilizator si site. Nu intru in detalii juridice, pentru ca sunt irelevante (a se vedea mai jos).

          Referirea ta la numele folosit de mine pentru semnatura este, in cel mai fericit caz, usor retarda, aat fiind ca tot mesajul meu sublinia exact ideea ca nu e necesar sa folosesti date reale. Banuiesc ca nu te caracterizeaza subtilitatea.

          Acum partea esentiala: cea referitoare la aspectele tehnice (si implicit si cele legale): probabil ca nu pricepi cum functioneaza un cookie. Am sa-ti explic:
          - utilizatorul acceseaza un site (unde, intamplator, ofera niste date, precum sexul si varsta)
          - site-ul scrie pe calculatorul utilizatorului informatia respectiva intr-un cookie; un cookie un un fisier mic, text, in care se codifica informatia precedenta, si care este salvat de browser
          - "prajiturelele" astea au o trasatura aparte: sunt transmise automat de catre browser cand site-urile le cer (asa functioneaza, de exemplu, serviciile care nu iti cer autentificare de fiecare data cand le accesezi)
          - (sper ca pana aici observi ca nu e vorba nici de baze de date, nici de operator de date cu caracter personal, de nimic)
          - de fiecare data cand trebuie afisata o reclama, pagina care afiseaza reclama cere browser-ului tau acel fisier, si, pe baza varstei sau sexului afiseaza o reclama personalizata

          Deci, recapitulam:
          - nu e necesara o baza de date
          - firmele care detin site-urile nu schimba informatii referitoare la utilizatorii din baza de date (daca totusi o au)
          - cel care trimite informatia pentru personalizarea reclamei este chiar utilizatorul (de fapt browser-ul lui)
          - intreg mecanismul poate fi dezactivat oricand (exista setari la browser, si se pot sterge cookie-urile)
  • 0 (0 voturi)    
    LOL @ "Regia" de publicitate (Marţi, 11 martie 2008, 11:58)

    Lucian [anonim]

    E firma de stat, cumva? :)))
  • +1 (1 vot)    
    Iar Agentia sadwank anunta ca (Marţi, 11 martie 2008, 12:06)

    sadwank [anonim]

    ...FOARTE curind, daca mai vad un singur banner care se labarteaza peste textul pe care il citesc o sa-mi downloadez un fisier hosts actualizat la zi pe care mi-l pun in windows/drives/etc (sau cum s-o numi el) si NU MAI VAD IN VECI vreun picior de reclama cretina.
  • 0 (0 voturi)    
    mai bine explicati cum sa ocolesti asa ceva (Marţi, 11 martie 2008, 13:48)

    dea [anonim]

    Ziaristii ar face mai bine sa explice celor din categoria vulnerabila la "spalarea pe creier" macar cum se sterg cookies dupa fiecare sesiune de browsing. Dar deh, si ei (mai ales cei online, pe viitor si altii) isi iau din afacerile astea o paine.

    Pt cei care se dau experti:
    nu mai visati la protectie cu Tor, nu se rezolva nimic daca ai keyloggere pe sistem.
  • 0 (0 voturi)    
    flashblock (Vineri, 14 martie 2008, 23:21)

    Sakura [anonim]

    Pe mine pot sa ma "targheteze" aia cu reclame cum vor ei, ca mi se rupe. Atat de tare ma deranjau reclamele care acoperea textul pe hotnews, cotidianul s.a., incat a trebuit sa iau masuri. Si le-am luat. Am instalat un mic add-on pt. Firefox, numit Flashblock si de atunci este boierie navigaria pe toate siteurile care inainte abundau de reclame.

    Acuma stau si ma intreb: ce rost are toata tehnologia lor de "urmarire" cand oricum nu pot ajunge cu reclamele lor la mine? Ma bucur ca castiga programatorii un ban, in rest nu vad rostul. Mai bine ar investi in creativitate pentru a face reclame pe care sa doresc sa le vad. Pentru ca sunt cativa pe piata ale caror clipuri/banere de abia astept sa le vad. Nu sunt multi le numar pe degetele de la o mana, dar sunt.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version