Adunarea Generala a BRAT a adoptat, joi, schimbarile de regulament si statut propuse in urma cu doua saptamani de Consiliul Director al Biroului, schimbari prin care aceasta institutie se delimiteaza de practicile incorecte in negocierea spatiilor publicitare de catre grupurile de presa ce includ si posturi TV si presa scrisa sau online. Tot joi, Silviu Ispas a fost reales presedinte BRAT, institutie care si-a desemnat si un nou Consiliu Director in care numarul reprezentantilor zonei online a crescut, practic, de la 1 la 5, dintr-un total de 13 membri.

Informatia pe scurt:

  • Schimbarile adoptate de BRAT raspund propunerilor adoptate de Consiliul Director in urma unei scrisori prin care Catalin Tolontan reclama practici incorecte in negocierea spatiilor publicitare, de catre grupuri media mari.
  • Tolontan: "Deciziile sunt mai degraba o declaratie de onoare, decat o obligativitate", dar arata distantarea BRAT de relele practici de pe piata media
  • Calin Rotarus: "discutia de fond a fost: ce este BRAT? O asociatie care doar masoara trafic si audiente, sau care promoveaza interesele pietei?"
  • In Consiliul Director al BRAT sunt, in prezent, cinci reprezentanti ai mediului online. Dragos Roua: dintre acestia, trei sunt antreprenori

Schimbarile aduse regulamentului BRAT au fost adoptate asa cum au fost propuse de Consiliul Director al BRAT la 13 martie, in urma unei scrisori transmise de Catalin Tolontan, care reclama practici incorecte din partea unor grupuri media mari, precum Media Pro sau Intact.

Atunci, CD al BRAT a propus includerea in statutul Biroului a unui nou obiectiv, potrivit caruia membrii BRAT pot realiza recomandari la tranzactionarea spatiului publicitar si sa ia decizii in acest sens pe baza rezultatelor de audienta print si online furnizate de asociatie. O alta recomandare a fost ca membrii BRAT sa nu incurajeze practicile de tranzactionare a spatiilor publicitare in presa scrisa si online, daca nu sunt auditate sau masurate prin sistemul BRAT.

Aceste schimbari, aprobate joi de Adunarea Generala a BRAT, au insa o valoare mai degraba simbolica. "Sigur ca deciziile sint mai degraba o declaratie de onoare, decat o obligativitate. BRAT nu poate si nu trebuie sa impuna agentiilor cum sa lucreze. Dar editorii, agentiile si clientii au decis fara nici un vot impotriva ca este o rea practica pe piata media sa oferi publicitate publicatiilor neauditate si sa accepti presiunile televiziunilor pentru publicatiile din acelasi grup", a declarat pentru HotNews.ro Catalin Tolontan, cel de la care a pornit initiativa de schimbare a regulamentului si statutului BRAT.

"Publicitatea trebuie repartizata prioritar pe cifre, aceasta este, pe scurt, declaratia celor 118 membri BRAT care au votat pentru", dintr-un total de 130 de voturi, spune Tolontan, care noteaza si pe blogul sau: "N-a existat nici un vot impotriva!".

"Discutia de fond a fost: ce este BRAT?"

Calin Rotarus, directorul regiei ARBOinteractive, care se numara printre cei alesi ieri in Consiliul Director al BRAT, a afirmat la randul sau pentru HotNews.ro ca "discutia de fond a fost: ce este BRAT? O asociatie care doar masoara trafic si audiente, sau care promoveaza interesele pietei?". El spune ca modificarile intreprinse ieri sunt simple recomandari, dar recomandari ce reprezinta o "declaratie de intentie" a unei asociatii care ar trebui sa fie "o forta importanta in media".

Acelasi lucru il remarca si Dragos Roua, ales in conducerea BRAT ca reprezentant al Departamentului Internet. El crede, personal, ca desi schimbarile au doar valoare de recomandari, ele reflecta "o pozitie mai ferma a BRAT" in promovarea cifrelor sale ca instrument de negociere a a spatiilor publicitare. Din perspectiva SATI - principalul studiu de audienta online, realizat de Departamentul Internet al BRAT -, Roua spune ca "personal sunt extrem de bucuros ca exista aceste recomandari si trebuie remarcata tendinta foarte puternica de susinere a acestora", prin cele 118 voturi pentru si 12 impotriva inregistrate joi.

Cel putin la BRAT, Internetul devine "mainstream"

Din partea Departamentului Internet al BRAT au fost alesi, joi, in Consiliul Director al Biroului nu mai putin de patru membri: Mihai Seceleanu (InternetCorp), Dragos Roua (Mirabilis Media) Bogdan Gheorghe (Softpedia) si Anca Fieraru (Zenith Media, in absenta lui Cristi Parvan, din partea Zed Digital). Calin Rotarus a fost ales separat, candidand din partea ARBOinteractive.

Din acest punct de vedere, Calin Rotarus afirma ca numarul mare de reprezentanti ai zonei online reflecta o imagine mai buna a industriei online si faptul ca Internetului i se recunoaste o pondere mai mare in piata generala a media. Dragos Roua remarca, la randul sau, faptul ca "este vorba despre o adaptare la cerintele pietei", iar "ponderea online-ului este acum foarte mare". Roua observa ca dintre reprezentantii Departamentului Internet, trei - inclusiv el insusi, ca proprietar Mirabilis Media - sunt antreprenori. Acest lucru promite o "putere de reactie mult mai rapida" decat din partea celorlalti prezenti in BRAT, care sunt, in marea majoritate, simpli reprezentanti ai unor institutii.

Dragos Roua remarca, vineri, pe blogul sau ca la petrecerea organizata joi de BRAT, pentru a marca zece ani de existenta, "surprinderea cea mai mare a fost legata de discursul general, la fiecare mentionare a termenilor audit, tiraj, masurare, pe linga "presa scrisa", aparea automat si "mediul online". Masurarea mediului online nu mai e perceputa de nimeni in acest moment ca o "ciudatenie", "exceptie", "chestie experimentala", ci, imi permit s-o spun, ca un fenomen mainstream".