Raport publicat la Londra

Zeii televiziunilor romanesti: doua canale tabloidizate, unul marca Voiculescu si unul cu un investitor interzis

de C.I.     HotNews.ro
Vineri, 18 aprilie 2008, 15:27 Economie | Media & Publicitate

 documente
(18 Apr 2008) PDF, 464KB
Tot mai multe televiziuni au aparut in Romania, insa, daca stii patru mari actori stii cam tot. In timp ce pierde audienta, piata comerciala ramane dominata de patru mari nume, doi investitori straini si doi locali: CME (Pro TV), SBS Broadcasting (prima TV), Voiculescu (Antenele) Vantu (Realitatea TV).

Televiziunea publica a pierdut ingrijorator audienta, pe segmentul stiri, iar suspiciunile de politizare s-au intensificat. Vantu, pretins detinator al Realitatii, are cazier, ceea ce il pune in imposibilitatea de a detine Realitatea TV. Pe de alta parte, Ion Tiriac, fost actionar la Pro TV, apare in relatari cu o firma cipriota similara cu cea de la Antena 4.

Acestea sunt cateva din semnalele formulate de un nou raport, editat de Network Media Programme (Londra) si EU Monitoring and Advocacy Programme (Budapesta), ambele din reteaua Open Society Network. Noul raport reia in 2008 aproape toate recomandarile formulate in precedenta editie, din 2005, intrucat mai nimic nu s-a imbunatatit, din contra.

Vantu - investitorul cu Realitatea unui cazier

Noul raport "Television Across Europe" a fost precedat acum trei ani de o cercetare EUMAP care a acoperit 20 de piete. La vremea respectiva, raportul EUMAP a starnit nenumarate dezbateri, intrucat, pentru prima oara in Romania, studiul cerea dezvaluirea anonimatului investitorilor din spatele unor firme ascunse in paradisuri fiscale, care detineau televiziuni importante. Un exemplu este Realitatea TV, cu al sau Bluelink Comunicazione (Cipru).

La scurt timp dupa aparitia raportului EUMAP 2005, Realitatea Media (pe atunci cu actionariat necunoscut) a fost somata de CNA sa dezvaluie structura actionariatului. La scurt timp, Sorin Ovidiu Vantu a iesit public, pentru prima oara, cu precizarea ca detine grupul Realitatea Media.

Insa nici pana astazi aceasta afirmatie nu este probata cu documente, intrucat Sorin Ovidiu Vantu nu apare in niciun document oficial ca patron al Realitatii TV. Ar fi si greu, intrucat Sorin Ovidiu Vantu are cazier, lucru interzis de legislatia audiovizualului, mai arata Raportul EUMAP.

Ce spune, intre altele, raportul privind Romania:
  • Audiovizualul romanesc ramane terenul de joaca al unor moguli media, ale caror decizii sunt adesea dictate de interesele lor politice si de afaceri
  • In sectorul audiovizual exista sute de investitori, dar piata este dominata de patru mari jucatori, in timp ce serviciul public de televiziune continua sa nu isi indeplineasca misiunea si esueaza in tentativele de restructurare.
  • Principalii patru colosi din audiovizualul romanesc sunt CME; ProSiebenSat.1, familia unui presupus fost colaborator al Securitatii; un capitalist al carui nume este legat de cel mai controversat faliment al unui fond de investitii din aceasta tara.
  • Din 2005 incoace, a continuat concentrarea capitalului pe piata audiovizuala. CNA si Consiliul Concurentei nu detin uneltele necesare sa previna concentrarea de tip cross-ownership.
  • Datele de audienta nu sunt inca disponibile pentru publicul larg.
  • Parlamentul nu a dat dovada de transparenta in activitatile sale pe teme legate de audiovizual.
  • Posturile comerciale se bazeaza in continuare pe divertisment si informatii de tip tabloid, ignorand obligatiile lor de natura educationala.























2923 vizualizari

  • 0 (2 voturi)    
    gaura la covrig (Vineri, 18 aprilie 2008, 16:43)

    Dedalus [anonim]

    Pai, ne-au spus ce stiam deja...
  • 0 (2 voturi)    
    No shit ! (Vineri, 18 aprilie 2008, 16:59)

    Am cravata mea de *UE [anonim]

    Ei nu mai spuneti ! de parca v-ar pasa
    Voi nu sunteti buni decat sa sariti cu pomana in ajutorul lui tariceanu si al PSD, sa mai castige odata alegerile

    Ca "opinia publica" nu-i informata corect ???
    Ei, da - asta o sa-i supere rau de tot pe PSD si PNL - acesti militanti pentru "democratie si drepturile" omului, in UE, nu-i asa...

    Sau, poate, UE o sa se supere pe PSD si PNL si o sa le dea clauza de salvgardare pe justitie, care se da atunci cand :

    "Statele UE pot invoca astfel articolul sapte din Tratatul UE care suspenda anumite drepturi ale unei tari membre daca se constata ca aceasta incalca "grav si persistent" principiile libertatii, democratiei, drepturilor omului si statului de drept."

    Dar cum sa le faca ei asta, tocmai PSD si PNL ???
    Daca demiterea Monicai Macovei nu i-a facut sa se deranjeze niciun pic - de ce le-ar pasa de "corecta informare" a opiniei publice
    Noi suntem cetatenii de mana a doua care trebuie doar sa le cumpere junk food-ul si sa se spele pe cap cu politicienii corupti si iresponsabili sustinuti de UE
  • +1 (3 voturi)    
    media (Vineri, 18 aprilie 2008, 23:01)

    Petrovici [anonim]

    Asteptam o contraofensiva a Presedintiei. Sa speram ca isi pregateste fortele pentru alegeri si campania care incepe de fapt in mai. Vad ca PSD a recuperat mult din sustinatori. Securistul Felix Voiculescu si familia strange cu rabdare latul in jurul democratiei. Pas cu pas, metodic, nu-l opreste insuccesele de public de pana acum. E o mare gogorita alianta cu PSD. El da banii, televiziunea care-l musca continuu pe Base, si obtine locuri in parlament pentru mafiotii lui.
  • 0 (4 voturi)    
    Si raportul asta l-a comandat Basescu ? (Vineri, 18 aprilie 2008, 23:46)

    Alex [anonim]

    Il injura banditii astia pe Basescu , dar dupa ce spune cite ceva , hopa apare si un raport international care sa confirme.

    Antenele , ASTEPTAM SA VENITI sa spuneti ca Basescu a comandat raportul

    Macar am avut un presedinte care a avut tupeu sa se ia de jegurile astea de banditi , nu o fi nici el curat sau usa de biserica dar macar a arata cita mizerie este in tara asta
    ACUM STIM , ramine sa decidem unde vrem sa traim :-)
  • +1 (3 voturi)    
    si hotnews al cui e? (Sâmbătă, 19 aprilie 2008, 11:46)

    sempere [anonim]

    De-ar fi sa mergem cu "dezvaluirea" pana la capat, ar trebui sa spunem pentru nestiutori ca site-ul asta este si el sub obladuirea lui SOV (Sorin Ovidiu Vantul), la fel ca Realitatea TV,Cotidianul, B1 TV.
  • 0 (2 voturi)    
    adevarat (Sâmbătă, 19 aprilie 2008, 14:05)

    nicanor [anonim]

    Asta este si cauza ca Realitatea este plina de tonomate pe euro-Cotroceni la fel ca si Cotidianul,B1 si EVZ dar cu alt propritar.
    Antenele sunt singurele care il mai critica pe Base restul omagiale.
    CA SA NU VA SCADA REITINGUL INCHIDETI REPEDE POSTAREA CU PROPRITARUL LUI HOTNEWS
  • 0 (0 voturi)    
    raport pt investitori straini (Sâmbătă, 19 aprilie 2008, 17:12)

    MB [anonim]

    Raportul e adresat celor care din strainate ar fi interesati de piata romaneasca... sa afle in ce ape se scalda cei de aici, si cei de aici sa inteleaga cum sint vazuti ... nu are rol moralizator
  • 0 (0 voturi)    
    de fapt e mult mai bine decat la altii (Sâmbătă, 19 aprilie 2008, 23:15)

    bozo [anonim]

    ce sa spun, a devenit o problema ca avem doar 4 canale private de televiziune in frunte. Plus cel public. Plus inca vreo cateva posturi private cu audienta mai mica.
    sa luam cazul Italiei de ex, unde conteaza doar un singur grup de televiziune privat, Mediaset, care apartine dlui Berlusconi, nimeni altul decat fostul viitor prim-ministru care astfel controleaza si canalele publice. Dansul, in precedentul mandat, a reusit sa se auto-absolve de niste acuzatii grele schiband legea. In Spania e cam condamnat din cate cunosc.

    Din punctul de vedere al televiziunii cred ca suntem printre cele mai dezvoltate tari europene.
    Nu mai spun ca unul dintre autorii televiziunii 'tabloidizate', CME (Pro TV), l-a trimis (cu succes) pe dl Sarbu sa resusciteze un canal privat ceh (pe care l-a adus in pole-position) si inca unul in Slovacia. Datorita succeselor deosebite Dl Sarbu a devenit al doilea om in CME.

    Open society institute al dlui Soros ar trebui sa analizeze mai profesionist piata media.
    Ia vedeti de curiozitate cine a facut acest raport: Editor: Marius Dragomir&Mark Thompson (NMP), Country reporter: Manuela Preoteasa (Euractiv) etc.

    Nici eu nu agreez televiziunile romanesti si le consider promotoare a culturii de mahala, dar cum traim vremuri de mahala nu mai pare asa de nefiresc ce se intampla pe piata media. Altfel media romaneasca nu e departe de surorile vestice.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri