Romania nu este o exceptie fata de alte tari central si est-europene cand vine vorba despre evolutia audientelor de televiziune, despre dominatia unui numar mic de grupuri media si despre influenta politicului asupra pietei audiovizuale. Insa Romania se face remarcata prin evolutiile extreme inregistrate in ultimii ani, la toate aceste capitole, potrivit participantilor la o dezbatere desfasurata luni, cu ocazia lansarii variantei in limba romana a raportului "Televiziunea in Europa: editia 2008".

Raportul a fost realizat de Programul de Monitorizare si Advocacy (EUMAP) derulat de Open Society Institute si de the Network Media Program (NMP) al Open Society Foundation. Raportul pe 2008 actualizeaza o analiza similara realizata in 2005, dar, pe cand studiul de acum trei ani acoperea 20 de tari, inclusiv Romania, cel de acum acopera doar noua piete - Albania , Bulgaria , Italia, Lituania , Macedonia , Polonia, Republica Ceha , Romania si Slovacia.

Piata televiziunii din Romania are un grad mare de concentrare, iar recomandarile facute cu trei ani in urma sunt, in marea lor majoritate, actuale. Serviciile de televiziune au evoluat, dar dependenta de interese (mai ales de cele comerciale) continua sa se faca simtita in programe, spune raportul EUMAP.

Ce noteaza studiul privind audiovizualul romanesc (Vezi atasata versiunea integrala, bilingva, a raportului - in romana, de la pagina 56):

  • In pofida numarului foarte mare de posturi, piata este dominata de doi mari investitori straini (CME - care si-a marit participatiile la cele patru posturi din grupul Pro; si ProSieben SAT 1 - care a achizitionat SBS Broadcasting in 2007 si are o prezenta solida pe piata radio) si de doua grupuri romanesti - Realitatea Media, lipsita de transparenta proprietatii, respectiv Intact, detinut de familia omului politic si de afaceri Dan Voiculescu.
  • Legislatia actuala nu favorizeaza pluralismul, nu obliga la transparenta proprietatii
  • Televiziunea publica ramane vulnerabila la influentele politice
  • CNA se straduieste sa fie transparent, dar nu la fel actioneaza Parlamentul, indeosebi Senatul, care a anulat si procesul legal de trecere la digitalizare

La dezbatere au participat si doi dintre editorii studiului international, Marius Dragomir si Mark Thompson din partea Network Media Program al Open Society Foundation.

Marius Dragomir:

  • Din datele reflectate in noul studiu reiese ca, desi noile media nu au reusit sa detroneze televiziunea din punct de vedere al audientelor, televiziunea traditionala a pierdut teren in toate statele analizate. Romania inregistreaza cea mai mare scadere din punct de vedere al audientei cumulate a primelor trei mari posturi de televiziune.
  • In aproape toate tarile televiziunea publica a sufierit pierderi masive de audienta. Si aici Romania inregistreaza cea mai accentuata evolutie.

Mark Thompson:

  • In 2005, se facea simtita tendinta ca autoritatile sa permita o mai mare independenta pentru posturile publice si pentru institutiile de reglementare in audiovizual, in conditiile in care posturile publice aveau o influenta tot mai slaba si audiente in continua scadere. In prezent, se face simtita mai degraba o tendinta contrarie, foarte pronuntata, intre altele, si in Romania.

Manuela Preoteasa, raportor pentru Romania:

  • Problemele persista la Televiziunea Romana, incepand cu faptul ca presedintele Consiliului de Administratie, for numit politic, este si directorul general care poarta responsabilitatea continutului editorial.
  • Statiile private si publice deopotriva uita ca nu vand pantofi, ci au o misiunea publica
  • Tabloidizarea si senzationalismul sunt in crestere si pentru ca o parte tot mai mare din public se indreapta spre nise, care sunt purtatoare de informatie
  • Recomandarile de acum ale studiului EUMAP pentru Romania sunt in mare parte aceleasi cu recomandarile din 2005

La randul ei, Ioana Avadani, directorul executiv al Centrului pentru Jurnalism Independent, a notat ca raportul apare intr-o perioada in care legea transmisiei digitale terestre in audiovizual a fost supusa dezbaterii publice. Potrivit Ioanei Avadani, proiectul prezinta referiri total insuficiente la procesul de digitalizare pe care Romania ar trebui sa-l incheie in 2012. Strategia privind digitalizarea "este lasata in zona politicului", a insistat directorul CJI, participantii la discutie insistand ca toata istoria de pana acum a initiativelor de aliniere a legislatiei romanesti la criteriile si obiectivele europene sugereaza ca exista o rezistenta foarte mare pe piata ca transmisiile digitale terestre sa fie amanate legislativ.