Piata de publicitate din Romania se afla in urma celor mai multe piete din Europa Centrala si de Est, cheltuielile publicitare pe cap de locuitor depasindu-le, conform unor evaluari datand din 2005, doar pe cele din Ucraina, arata un raport Fitch publicat miercuri pe tema pietei regionale de televiziune. Fitch apreciaza ca, pana in 2009, publicitatea TV va reprezenta 67% din total in tara noastra.

Fitch considera ca Romania reprezinta in continuare o oportunitate pentru grupurile internationale de media, piata locala fiind caracterizata de "dominatia coplesitoare" a publicitatii TV si de o crestere economica substantiala, dar si de faptul ca publicitatea este sub nivelul mediu al Europei Centrale si de Est si doar de curant a inceput sa creasca semnificativ.

Ce spune Fitch despre piata romaneasca de televiziune:

  • Companiile TV din Romania vor profita, foarte probabil, de pe urma cresterii economiei tarii
  • Televiziunea isi pastreaza suprematia datorita gradului superior de penetrare in randul populatiei, comparativ cu alte media
  • Scena politica a fost marcata de tensiuni in ultimele 12 luni, dar Fitch crede ca stabilitatea politica nu este amenintata. Totusi, exista preocupari fata de faptul ca Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei (IGCTI), cu rol in alocarea frecventelor, este parte a guvernului, ceea ce poate permite influente politice
  • Preferintele telespectatorilor romani sunt dominate de fotbal, iar principala batalie in domeniu se va purta, considera Fitch, intre postul public de televiziune si MediaPro, sustinuta de grupul din care face parte, CME.

Ce spune Fitch despre piata central si est-europeana:

  • Grupuri media precum CME, TVN S.A. sau CTC Media au de profitat de pe urma faptului ca au intrat printre primele pe piata TV din regiune, marcata de o substantiala crestere a publicitatii si de un mediu tot mai stabil
  • Continua sa existe bariere pentru alte grupuri interesate sa intre pe aceste piete - nevoia de continut in limba locala si, ideal, produs pe plan local; numarul limitat de talente; infrastructura de distributie fragmentata.
  • Rata de crestere a Internetului va ramane ridicata in tarile din regiune in pofida faptului ca rata de penetrare a Internetului in randul populatiei se afla considerabil in urma altor piete dezvoltate din Europa, ceea ce face ca in mediul online cheltuielile publicitare sa fie inca foarte mici.
  • Cheltuielile cele mai mari pe publicitate online ar fi in Polonia si Rusia. Fitch arata ca, desi statisticile arata ca in ambele tari "felia" Internetului ar fi sub 5%, comentatorii locali apreciaza totusi ca in Polonia Internetul ar acoperi pana la 9% din piata totala de publicitate.