Site-urile romanesti ce se adreseaza femeilor au intre 30 si 40% public masculin; site-urile de divertisment sunt deopotriva cautate de tineri intre 14-24 de ani si de adulti; site-urile dedicate elevilor si studentilor sunt accesate si de oameni de 35-54 de ani; iar paginile online ale principalelor ziare din Romania atrag un numar mare de tineri, desi afinitatea cea mai mare se regaseste in randul utilizatorilor de peste 44 de ani. Acestea sunt cateva dintre potentialele surprize pe care le rezerva rezultatele primului Studiu de Audienta si Trafic Internet (SATI), lansat marti de BRAT, rezultate ce includ si profilurile socio-demografice ale site-urilor masurate.

Este vorba despre primul demers independent al pietei online din Romania de a realiza profilurile socio-demografice ale site-urilor romanesti, studiul referindu-se, deocamdata, la un numar de 133 de site-uri.

Datele socio-demografice le completeaza pe cele de trafic, accesibile inca din octombrie anul trecut. Ele iau locul celor realizate pana acum, prin studii interne, de mai multe regii de vanzari de publicitate online, piata avand acum, dupa cum au insistat participantii la lansarea oficiala de marti, "o moneda comuna de schimb" pentru intreaga piata.

Cu ajutorul acestei "monede", masuratorile de pana acum, cele tehnice, care s-au referit doar la "calculatoarele" de pe care sunt accesate site-urile romanesti, sunt convertite in masuratori in care, potrivit Arinei Ureche, director general BRAT, "persoana, vizitatorul site-ului este in centrul atentiei". In plus, metodologia folosita atat pentru masurarea traficului, cat si pentru evaluarea socio-demografica a audientelor este recunoscuta de intreaga piata, Departamentul Internet din cadrul BRAT fiind compus din 59 de editori online, 21 de agentii de publicitate, 6 regii de publicitate online si 3 clienti.

Datele SATI sunt utilizate, in prezent, de peste 240 de siteuri, insa primul val de evaluare a audientelor a vizat doar 133 de site-uri, printre care majoritatea covarsitoare a celor mai importante site-uri din punct de vedere al traficului, monitorizate pe parcursul perioadei octombrie 2007-februarie 2008.

Despre SATI:

  • universul SATI este de 3.909.000 persoane - persoane din Romania, cu varste cuprinse intre 14 si 64 de ani, care locuiesc in mediul urban si care au folosit internetul cel putin o data in ultima saptamana.
  • profilurile includ: date sociodemografice, informatii despre scopul utilizarii Internetului, consumul media, consumul diferitelor produse si servicii, date despre intentiile de cumparare.
  • studiul foloseste o metodologie utilizata si in Austria, Germania, Elvetia.
  • profilul utilizatorilor unui site este descris prin intermediul a aproximativ 100 de tipuri de informatii, de la varsta si sex la preferintele de consum
  • incepand de acum, vor exista doua valuri de rezultate pe an. Datele pentru urmatorul val vor fi disponibile cel mai devreme in luna noiembrie.
  • rezultatele sunt disponibile doar membrilor BRAT, prin intermediul unui software specializat

Ce spun reprezentantii industriei despre SATI:

  • Dragos Roua (Mirabilis Media): este o confirmare ca industria online este acum una dintre cele mai importante media; multumiri reprezentantilor BRAT pentru diplomatia cu care au mediat intre diversele interese de pe piata online.
  • Claudiu Serban (director general adjunct Ringier Romania): Este o revolutie prin care BRAT se schimba din organizatie exclusiva a publisherilor de presa scrisa intr-una ce ii include si pe acestia, si pe cei ai industriei online; online-ul si presa scrisa nu mai sunt doua tabere adverse, iar rezultatele SATI vor permite publisherilor de presa scrisa prezenti si pe online sa dezvolte campanii integrate pentru publicul lor; este un prim pas pentru evaluarea audientelor combinate print/online; "nu mai comparam mere cu pere (computere cu oameni), ci oameni cu oameni".
  • Dragos Stanca (director Business si New Media, Realitatea-Catavencu): moment istoric pentru industria de media in ansamblul ei; se normalizeaza sistemele de masurare pe net; prin asemenea studii independente, vremea cand masuratorile erau realizate de un actor al pietei sunt de domeniul trecutului.
  • Dan Balotescu (managing partner Media Investment, fost presedinte BRAT): fiecare - editori, agentii, regii, clienti - vor vedea foarte curand schimbarile, iar de acum inainte cresterea online-ului nu va fi doar foarte rapida, ci si sanatoasa.
  • Stefan Iordache (Leo Burnett, Starcom MediaVest Group): cel mai important este ca avem un instrument neutru de masurare; este un pas inainte pentru constructia de masuratori pentru campanii integrate.
  • Calin Rotarus (ArboInteractive): acest moment marcheaza o trecere, o granita pentru toti actorii pietei de publicitate online