Perspectivele marketingului digital sunt "imense", insa in Romania "brandurile au inceput abia acum sa amusine digitalul". Cu toate acestea, "daca ma gandesc la luna ianuarie a anului trecut, cred ca aveam aproape 80% dintre campanii fara componenta de online. Acum, mai putin de 5% sunt exclusiv offline", spune pentru HotNews.ro Bogdana Butnar, unul dintre cei mai cunoscuti oameni de planning din Romania, care a preluat conducerea diviziei digitale a MRM Partners Romania, agentie digitala apartinand McCann Worldwide.

Bogdana Butnar a explicat ca "am inceput la MRM de pe 1 septembrie insa a existat o perioada de o luna si ceva in care am lucrat in doua barci, si la McCann si la MRM". Se prezinta drept "o avida internauta si pasionata de all things digital. Scriu doua bloguri si imi petrec mai toata viata online. La McCann am lucrat foarte, foarte mult sa dezvoltam comunicarea online pentru clientii nostri".

Drept urmare, "oferta lui Bogdan Enoiu de a prelua MRM a venit pe un teren deja pregatit, imi placea digitalul, faceam digital pe cat se putea si am spus da aproape imediat. In plus, cred ca digital planningul este o dimensiune importanta pentru strategie in general si nu este loc mai potrivit sa dezvolti ceva pe partea asta decat o agentie de digital".

In prezent, accentul se pune pe web design si continut

Rep.: Care sunt, in opinia ta, perspectivele romanesti pentru comunicarea digitala?

Bogdana Butnar: Imense. La noi brandurile au inceput abia acum sa amusine digitalul. Nu se face aproape deloc content, ca sa nu mai vorbim de gaming sau proiecte serioase de beyond banner. Deci munca si loc de crestere sunt.

Rep.: Pentru cine lucreaza in prezent MRM Partners si pe cine vezi acum, in piata, ca fiind un concurent serios pe segmentul marketingului digital?

B.B.: Lucram cu Cadbury, Heineken, Bancpost, Micorosoft pe digital brand management si exista si numeroase proiecte punctuale. Pe piata probabil suntem in aceeasi comunitate cu Webstyler, Green Pixel, Kinecto, Kondiment, iLeo.

Rep.: Ce pondere au in prezent serviciile de search engine marketing, continut, web design, respectiv mobile marketing in campaniile MRM Partners?

B.B.: In prezent, ponderea majoritara este reprezentata de web design si continut. Insa si dintre acestea, web designul este cel mai semnificativ si asta arata cam pe unde stam la nivel de nevoi ale pietei. SEM-ul vine vertiginos din spate probabil si din cauza aparitiei reprezentantilor motoarelor de cautare, care au accentuat importanta optimizarii cautarilor.

Mobile marketing este inca foarte la inceput insa, odata cu recenta miscare din partea Vodafone pe acest segment, si cred ca lucrurile se vor misca mai repede. Resellerii de astfel de spatii spun ca permisivitatea romanilor e mare in acest sens si evident MRM isi va dori sa fie un jucator important si aici.

Este de asteptat o crestere sustinuta a investitiilor in continut

Rep.: In campaniile la care ai lucrat pe parcursul ultimului an, cum au evoluat bugetele de online in mixul de comunicare? Cum te astepti sa evolueze in viitorul apropiat?

B.B.: Daca e sa ma gandesc la luna ianuarie a anului trecut, cred ca aveam aproape 80% dintre campanii fara componenta de online. Acum, mai putin de 5% sunt exclusiv offline si avem clienti care brief-eaza online primordial si offline ca added media.

Ca investitie de media, nu pot estima corect, colegii de la Universal McCann stiu mai bine, insa cresterile vor fi mari. Ca investitie in content, comunicare si alte proiecte digitale, cred ca vom vedea o crestere la fel de sustinuta ca in ultimele doua semestre, pentru ca, intr-un final, se pare ca mirosul de internet a ajuns la toata lumea.

Contentul publicitar original pentru web este minimal

Rep.: Care sunt platformele din zona online&new media care sunt insuficient exploatate in acest moment?

B.B.: Nu avem prezenta satisfacatoare in retele de socializare si la fel prezenta zero in zona de portal si gaming. La fel, partea de content original pentru web este minimala. Partea de retele va creste repede, insa mai avem cale buna de batut pana vom intelege publicitatea in jocuri, sau pana vom vedea agentii specializate in content pentru online.

Rep.: Din experienta ta, ca om de publicitate conectat la mediul online, cine are cel mai mult de invatat, acum, in privinta comunicarii online - clientul sau agentia?

B.B.: Depinde. Tentatia este sa spui ca la client e problema, insa realitatea e ca depinde de la om la om. Sunt companii cu manageri care sunt nativi digitali si care isi incurajeaza agentiile sa intre in mediul online, dar si multi imigranti digitali care mai au de invatat. La fel si la agentii, nu toti angajatii de pe online sunt genii digitale. Toti avem de invatat. As vrea sa vad la client, pentru ca agentiile nu au alternativa, mai multa dorinta de a intelege acest mediu atat de important in vietile consumatorilor.