Marile companii de presa risca sa nu mai aiba capacitatea de a fi "un gardian al democratiei", in conditiile in care motorul lor este profitul, iar pluralismul mediatic nu ar trebui lasat numai sub influenta mecanismelor pietei, se arata intr-o rezolutie adoptata de Parlamentul European. Daca acum cateva luni se punea problema "etichetarii" blogurilor si bloggerilor, acum eurodeputatii vorbesc doar despre nevoia unei dezbateri deschise despre statutul blogurilor.

Pentru a preveni influenta unor proprietari, actionari sau guverne asupra continutului editorial, deputatii europeni solicita adoptarea unor Carte editoriale. Mai mult, intrucat exista "un risc considerabil" in ceea ce priveste capacitatea companiilor private de media de a-si indeplini functia de gardian al democratiei, se propune infiintarea unui ombudsman pentru protejarea mijloacelor de informare in masa.

Eurodeputatii atrag atentia asupra faptului ca o concentrare a proprietatii media genereaza o dependenta din ce in ce mai mare a jurnalistilor de marii proprietari de trusturi de presa. Concentrarea mijloacelor de informare in masa ar trebui sa nu se refere numai la proprietatea asupra mijloacelor de informare in masa si productia de continut mediatic, ci si la canalele (electronice) si mecanismele de acces la continutul de pe internet si de diseminare a acestuia, cum ar fi motoarele de cautare.

O amenintare la adresa independentei media reprezinta existenta trusturilor de presa aflate in proprietatea unor mari companii care si-au construit pozitii importante si adesea dominante in unele state membre si care pot incheia contracte de achizitii publice, mai spun deputatii europeni.

Cartele editoriale vazute ca solutie ar avea menirea sa "impiedice proprietarii, actionarii sau organismele externe, precum guvernele, sa influenteze continutul stirilor".

Servicii publice puternic sustinute de stat

Membrii PE abordeaza si situatia serviciilor publice "de inalta calitate", care ar trebui sa fie sprijinte pentru a putea reprezenta o alternativa la posturile comerciale si pentru a nu face rabat de la calitate in incercarea de a obtine cote de piata si venituri din publicitate.

Potrivit europarlamentarilor, mijloacele de informare audiovizuale publice trebuie sa dezvolte, pe langa programele traditionale, si servicii si cai de informare noi si sa poata interactiona cu toate retelele si platformele digitale pentru a-si putea realiza obiectivul in era tehnologiei digitale.

Dezbatere deschisa despre bloguri

Nu in ultimul rand, eurodeputatii reiau discutia despre bloguri. Ei apreciaza "contributia noua si importanta la pluralismul mediatic", dar incurajeaza o dezbatere deschisa asupra chestiunilor referitoare la statutul blogurilor. Spre deosebire de pozitia din vara a Comisiei de cultura a PE care sugera clarificarea statutului juridic al blogurilor si al site-urilor bazate pe continut generat de utilizatori.

De asemenea, deputatii europeni isi exprima sprijinul pentru garantarea drepturilor de autor la nivelul presei on-line, partile terte avand obligatia sa mentioneze sursa atunci cand preiau declaratii.

In final se solicita o mai mare transparenta in ceea ce priveste datele cu caracter personal si informatiile despre utilizatori, detinute de catre motoarele de cautare pe internet, furnizorii de posta electronica si site-urile de retele sociale.