Decizia CNA de a suspenda difuzarea spotului Unirea in care Dorel si prietenii lui joaca fotbal pe un santier arheologic a determinat, in premiera, organizatia ActiveWatch - Agentia de Monitorizare a Presei sa ia pozitie fata de o hotarare a Consiliului legata de un spot comercial. In calitate de organizatie ce apara dreptul la libertatea de exprimare, AMP a adresat, luni, CNA o scrisoare in care cere acestui for sa "reconsidere decizia de somare de intrare in legalitate pentru spotul publicitar la coniacul Unirea".

Saptamana trecuta, CNA a emis o decizie de somare de intrare in legalitate pentru spotul Unirea - "Unde-s multi puterea creste", realizat de agentiile Next si Cap, deoarece ar stimula un "comportament imoral" si ar incalca, astfel, Legea Audiovizualului. Decizia presupune scoaterea clipului publicitar - lansat initial la inceputul verii, pentru a se suprapune cu Euro 2008 - de pe posturile TV pana cand acesta "intra in legalitate".

Potrivit Lianei Ganea de la ActiveWatch-AMP, aceasta organizatie a mai luat, in trecut, pozitii in privinta unor decizii legate de spoturi sociale, dar este pentru prima data cand ia pozitie fata de o hotarare privind un spot comercial.

In scrisoarea adresata CNA, organizatia invoca un model de analiza folosit in SUA, unde judecatorii au considerat ca restrictionarea "discursului comercial" trebuie sa fie supusa unei analize in patru puncte: "Astfel, atat timp cat (i) "discursul comercial" nu priveste activitati ilegale si nici nu este fals sau inselator, atunci nu poate fi restrictionat (ii) decat acolo unde exista un interes clar al guvernului in a reglementa; daca cele doua conditii sunt satisfacute, trebuie totodata determinat ca (iii) reglementarea va avansa in mod direct interesul guvernului, si (iv) ca reglementarea nu este mai degraba excesiva decat necesara pentru atingerea scopului iniţial".

Potrivit scrisorii, aplicand o astfel de analiza la spotul Unirea, se poate constata ca:

  1. activitatile prezentate in clip nu sunt ilegale "sub nicio forma"
  2. "cu greu putem considera comportamentul din spot ca fiind imoral" - ceea ce ar impune interventia CNA - si "este de neinteles pentru noi in ce masura acest spot atenteaza la adresa culturii romane", conform prevederile legislative invocate de Consiliul Audiovizualului
  3. chiar daca acceptam ca "spotul ar incuraja distrugerea culturii romane, trebuie argumentat ca decizia CNA sprijina direct cultura romana"
  4. daca si acest lucru poate fi dovedit, "CNA trebuie sa demonstreze necesitartea acestei hotarari, in sensul ca acest scop (protejarea patrimoniului national) nu poate fi atins prin alte mijloace. Amintim aici ca atunci cand Consiliul a vrut sa promoveze valorile crestine a gasit o modalitate mai putin intruziva si s-a limitat la a recomanda operatorilor televiziunilor prin cablu preluarea postului Trinitas tv!"

"Consiliul National al Audiovizualului nu trebuie sa protejeze sentimentele tutoror romanilor care gasesc ceva jignitor intr-o reclama, ci trebuie sa se ghideze dupa standarde si argumente atunci cand ia decizii care pot afecta libertatea de exprimare, fie ea chiar si libertatea de exprimare comerciala", conchide scrisoarea ActiveWatch-AMP.