Circa trei sferturi din pretul platit de guvernul roman agentiei italiene Playteam pentru campania "Romania. Incantat de cunostinta", menita sa imbunatateasca imaginea romanilor din Italia, reprezinta cheltuieli de achizitionare de spatii publicitare, potrivit reprezentantului Playteam, Giambattista Giannoccaro.

Giannoccaro si Alfred Bulai, presedintele Agentiei pentru Strategii Guvernamentale, institutie care a platit 4,2 milioane de euro fara TVA pentru campania din Italia, au prezentat oficial, luni, detaliile acesteia, fara a lamuri, insa, de ce pentru selectia firmei responsabile cu aceasta campanie a fost folosit dialogul competitiv, modalitate legala prin care este ocolita procedura achizitiilor publice prin licitatie deschisa.

Campania "Romania. Piacere di conoscerti" a fost lansata la finele lunii septembrie si urmeaza sa se incheie in noiembrie. Pana acum, a fost realizat un documentar ce prezinta activitatea catorva romani din Italia, documentar pe baza caruia au fost produse cateva spoturi publicitare si mai multe inserturi pentru presa scrisa. Campania mai include sponsorizari ale unor curse auto FIA GT (prin intermediul scuderiei Playteam Sarafree, detinuta de G. Giannoccaro), precum si organizarea, pe parcursul a trei zile, la Roma si Milano, a unor pavilioane expozitionale intitulate "Casa Romania". Campania are si o componenta online - site-ul www.romaniapiacerediconoscerti.it - precum si realizarea unei brosuri distribuite pe baza de voluntariat de membri ai asociatiilor romanesti din Italia.

Potrivit lui Giannoccaro, din totalul de 4,2 milioane de euro la cat se ridica acest contract cu ASG:

  • 3 milioane de euro ar urma sa fie platiti pentru achizitia de spatii publicitare
  • intre 300.000 si 400.000 de euro ar costa evenimentele "Casa Romania"
  • 200.000 de euro ar merge catre sponsorizarea curselor Fia GT (la campionatul de la Monza, masinile si uniformele pilotilor Scuderiei Playteam au fost imprimate cu logo-ul campaniei)
  • 50.000 de euro a costat site-ul www.romaniapiacerediconoscerti.it
  • restul au reprezentat cheltuieli administrative si de creatie artistica

Giannoccaro despre campania "Romania. Incantat de cunostinta":

  • Campania pleaca de la datele furnizate de mai multe studii, potrivit carora italienii care au intrat in contact direct cu cetateni romani au o parere buna despre acestia, iar cei care nu au intrat in contact isi formeaza imaginea despre romani in functie de materialele negative din media
  • In campanie este folosit un ton pozitiv, in general informativ
  • Publicul tinta - populatia italiana in general
  • S-a preferat o abordare jurnalistica (prin documentarul respectiv) in defavoarea unor instrumente efectiv publicitare deoarece astfel ar fi atinsi mai eficient liderii de opinie din Italia
  • Rezultate dupa doua saptamani: materiale difuzate pe tema campaniei "Romania. Incantat de cunostinta", in jurnalele de stiri difuzate de mai multe televiziuni; mentiuni in 18 publicatii; dintr-un articol publicat intr-un ziar italian rezulta ca motto-ul campaniei ar fi intrat in jargonul italienilor

Intrebat ce a contat cel mai mult in alegerea, prin metoda dialogului competitiv, a companiei Playteam pentru desfasurarea acestei campanii - criteriul tehnico-financiar, strategia propusa de Playteam sau solutiile creative care ar fi incurajate de dialogul competitiv - Alfred Bulai s-a limitat sa reia afirmatiile directorului ASG, Dan Jurcan, care spunea in vara ca "dialogul competitiv implica si o licitatie. Am preferat insa aceasta forma contractuala pentru a permite companiilor sa devina mai creative".

Guvernul Romaniei a anuntat in iulie ca plateste aproape 28 de milioane de lei (circa 7,8 milioane euro) companiilor Saatchi&Saatchi si Playteam pentru a desfasura in Spania, respectiv Italia, campania de comunicare "Romani in Europa". Componenta spaniola a campaniei a fost lansata de Saatchi&Saatchi la mijlocul lunii septembrie. Ideea centrala este similara cu cea a campaniei Playteam - prezentarea, in mai multe spoturi publicitare, a unor romani muncitori si cinstiti care si-au facut un rost in Spania.