Prima editie a  intalnirilor de media/publicitate. In fiecare joi.

Serban Alexandrescu: "Nimeni nu stie cu cat au scazut sau vor scadea bugetele. Ca de obicei, unii si-o vor fura mai urat decat altii"

de Zonk     HotNews.ro
Joi, 6 noiembrie 2008, 13:15 Economie | Media & Publicitate

Serban Alexandrescu
Foto: Bety Blagu / HotNews.ro
Prima editie a intalnirilor on-line de media si comunicare a avut loc pe 6 noiembrie, intre orele 14.00 si 16.00. Invitatul lui Iulian Comanescu, Serban Alexandrescu, asociat si director de creatie la Headvertising, a vorbit despre criza din publicitate, creatia pentru produsele fara avantaj competitiv, scrupulele profesionistilor din publicitate (atunci cand lucreaza pentru branduri mai putin "sanatoase") si campania electorala din Romania, apatica fiindca politicienii nu vor neaparat o participare importanta la vot. Referitor la modul cum va afecta criza industria advertisingului, Alexandrescu e de parere ca nu se pot face in momentul de fata estimari de scadere a bugetelor. Cele din zona FMCG ar putea fi la fel de mari ca si pana acum, fiindca romanii vor continua sa aiba aceleasi necesitati de baza.

Printre interlocutorii lui Serban Alexandrescu si ai lui Iulian Comanescu s-au numarat nume cunoscute din comunicare: Eliza Rogalski (Rogalski-Grigoriu), Calin Rotarus (ARBOinteractive), Dorothea Vanau (Hambar 18) Mircea Tomescu (Graffiti-Pleon), Florin Dumitrescu si Doru Panaitescu (independenti).

Cateva idei formulate in discutie:

- deja vu-urile din creatia publicitara sunt opera creativilor lenesi, dar si vina clientilor care vor sa faca un spot "ca ala cu..."

- e stresant sa faci campanii la produse care n-au specific sau avantaj competitiv, la oferte fara adresare clara. Totusi, uneori poti drege lucrurile din reclama, vezi cazul Nike, care a luat fata Adidas.

- e prea devreme ca sa estimam scaderi sau stagnari de bugete de publicitate, in acolada crizei economice. Serban zice totusi ca FMCG-urile vor continua sa mearga bine. Si se bucura ca Headvertising-ul s-a repozitionat in 2003 ca "what works best", cu accent pe eficienta campaniilor, cu alte cuvinte.

- cat de nasol e sa faci reclama unor lucruri care nu fac bine? Daca lucrezi in publicitate, nu esti franciscan. Totusi, Alexandrescu a evitat sa faca de pilda campanii la tigari si e convins ca in 15 ani a facut mai mult bine decat unii activisti civici.
- in publicitate trebuie sa traiesti cu faptul ca unele din cele mai bune idei crapa din cauza clientilor. Exista magarii si dubla agenda. Totusi, sunt si zile "cu rosu in calendar" cand primesti cate-un "Bravo, ba".

- agentiile locale vor trai in masura in care sunt bune si eficiente. Daca sunt spalatoare de bani sau rodul ambitiilor personale deplasate, "vorbim dupa criza", zice Serban.

- campaniile eco si umanitare nu trebuie sa fie gratuite (in totalitate). Ar fi grozav sa putem lucra pentru scopuri nobile, dar cum acestea nu exista tot timpul, ne indreptam catre cei de la care putem plati salariile din agentie.

- ciorba reincalzita pentru alt client (idei preluate dintr-o campanie trecuta, pentru altcineva): e nu numai cam imoral, dar si ineficient fiindca nu exista doua branduri care sa semene.

- criza n-o sa aduca lucruri bune in publicitate, dar daca ai trei branduri, budget, core si high, s-ar putea ca "sarmana" sa se simta mai bine dupa criza, fiindca bugetele se vor reduce la celelalte

- Obama a castigat pe un context social (si/sau/implicit/adica economic, as adauga eu). Alegerile din Romania sunt fusarite dpdv al comunicarii, deoarece candidatii nici nu prea vor cine stie ce participare la vot. Urmatoarea campanie politica pe care ar vrea sa o vada Serban Alexandrescu ar fi: "Esti cinstit? Candideaza!"

- festivalurile incep sa nu mai aiba relevanta.

- o agentie, in criza, trebuie sa stea cu ochii pe costuri si sa nu arunce oamenii buni. Sa stea cu ochii pe rezultate. Sa nu se arunce in proiecte de festival. Sa nu dispere, ca a mai fost nasol pe piata.

- vin vremuri in care lumea o sa se lamureasca asupra faptului ca promotiile nu sunt culmea comunicarii, ca ar fi fost mai bine sa investesti in brand, cel care te tine in timpuri grele.

- despre campania electorala pe bani la TV: "Media se comporta ca taranii din Amazon. Taie jungla ca sa o arda si sa puna un an porumb. La un moment dat n-o sa mai fie nimic de taiat, nimic de ars."























Material sustinut de Banca Transilvania

Intreb BT. Intalnire online: Cum eficientizezi costurile cu serviciile bancare pentru afacerea ta? Doi specialisti raspund intrebarilor voastre, joi, de la ora 12.00

Doi specialisti in produse bancare pentru afaceri mici si mijlocii de la Banca Transilvania vor raspunde joi, 23 noiembrie 2017, de la ora 12.00, la intrebari puse de cititorii StartupCafe.ro, la o noua intalnire online "Intreb BT" pe tema dezvoltarii afacerilor cu ajutorul diverselor instrumente bancare. Vei primi raspunsuri la intrebarile tale, indiferent daca esti la inceput de drum cu bussinesul tau sau daca ai o afacere deja existenta.
  • Adreseaza-le intrebari prin intermediul formularului de comentarii de pe StartupCafe.ro

6395 vizualizari

  • Salutări (Joi, 6 noiembrie 2008, 13:42)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Ok, suntem pe vine, ca să zicem aşa.
    • Trebuie scoasa PUBLICITATEA DIN SOCIETATE ! (Joi, 6 noiembrie 2008, 13:51)

      Popescu [anonim] i-a raspuns lui Iulian Comanescu

      este nociva !
      o sa fac o scurta explicatie:
      uitati-va pe rafturi intr-un supermarket ! ce vedeti ? mii zeci de mii de ambalaje..f frumos colorate...se prapadesc lunar sute de mii de tone de hartie si coooranti pt astfel de ambalaje ... de ce ? simplu: ca sa pacaleasca ochiul si gustul cumparatoruui ! daca ar exista o campanie care sa explice omului sa nu mai cumpere produse dupa reclama ci dupa continut ! detalii pur tehnice:
      concetratie de aditivi, substante etc... atat ! in rest chestia cu filmulete cu berea buna si gustiasa sau tipul cu succes la femei ...sunt siumple vrajeli si droguri !
      la prima vedere cineva ar zice ca ne-ar costa mai mult fara publicitate ! fals ! intr-adevar ar fi mai scump abonamentul la cablu tv caci televiziunile trebuei sa scoata un ban dar... am plati in medie cu 5% 10%...la orice produs de pe piata !!! in plus nu s-ar mai incuraja minciuna ci productia ! ar avea in plus o sansa si o firma noua care poate scoate un produs mai bun dar nu are bani de minciuni (scuze reclame !)
      deci nu uitati o planeta verde si sanatoasa fara micniuni !
      • si in comunism exista publicitate (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:10)

        MG [utilizator] i-a raspuns lui Popescu

        iar etichetele erau putin mai bune decat cele scrise de bunica pe borcanele din camara, cu exceptia ca nu se dezlipeau ca cele din magazin.
        • Pai da...sutn de acord (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:22)

          Popescu [anonim] i-a raspuns lui MG

          Cu o eticheta simpla ! cu informatii tehnice...in rest iei ambalajul si la gunoi ! atat ! Pt ce ? doar asa ca noi ne permitem sa taiem din paduri ? doar asa pt a ne satsiface un capriciu ? Doar asa ca sa incurajam minciuna ? Doar asa ca sa platim mai mult din buzunar ?
          • si eu sunt impotriva cheltuielilor inutile (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:02)

            MG [utilizator] i-a raspuns lui Popescu

            Dar cum ar fi o lume gri, fara culoare, unde masinile n-ar straluci, nu ar exista design (ca si asta costa si ridica pretul produsului), unde persoanele nu s-ar ingriji (ca si produsele si serviciile de intretinere costa), cladirile finisate doar la culoarea betonului etc

            Mai ecologica ar fi renuntarea la ambalajele de unica folosinta unde se poate; in rest hartia de tipar este in mare masura reciclata sau reciclabila. Mai mult lemn putrezeste pe jos in paduri decat se consuma cu tiparirea etichetelor.

            Dar unde exista o oportunitate, exista si intreprinzatori. Am vazut produse cu ambalaje modeste pe care scria ca "produsul nu contine pretul reclamei TV". Exista loc pentru toata lumea.

            Imi aduc aminte ca toate pungile comuniste "curgeau": de la detergenti la faina, sare etc
            • Stai linisitita MG o sa ajungem acolo (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:23)

              Popescu [anonim] i-a raspuns lui MG

              in 60 70 ani...o sa ajungem si acolo fortati de imprejurari ....
      • publicitatea si ecologia (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:29)

        silVIU [anonim] i-a raspuns lui Popescu

        Ohohoooo, suna foarte corect politic. Eu as avea cateva dubii. Prima ar fi ca publicitatea nu este o industrie lipsita de "instincte". La ce ma refer? La faptul ca si in natura exista forme de publicitate: coama leului, coada paunului, gusa vrabioiului, coarnele cerbului bla bla. Sunt ambalaje, in care natura a investit mult dpdv genetic. Ce fac oamenii azi e doar o forma sofisticata si - de acord - folosind metode artificiale de a capata feedbackuri cat se poate de naturale. In plus, daca sarim din lacul evolutionismului in putul creationismului, nici religia nu e lipsita de promovare si de materiale publicitare. ba, ohoho, dimpotriva. Cum iti explici asta? A, ca se poate mai putin poluant? de acord. Dar in termeni de psihologie a cumparatorului e mai practic??
        • Silviu draga (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:06)

          Poepscu [anonim] i-a raspuns lui silVIU

          E cu totul altceva ! Acolo un leu mare -> puternic . O leoaica frumoasa(e o claitate incontestabila) automat va duce la multi competitori (adica nu e minciuna)...o femeie frumoasa (dpdv al impulsului sexual clar e o calitate...una e sa faci sex cu o tipa frumoasa ...una e cu altra urata )etc> Acum din contra voi mintiti again cu publictatea: tocilarii cu cosuri care ajung sa aiba o tipa frumoasa, negrii saracii care muncesc la camp si vin albii si ii bat etc...
          Ce vreau sa subliniez este :
          Am incredere in publictatea naturii ...in schimb in publictatea oamenilor (artificiala ! ) no fucking way !
      • "daca ar exista o campanie care sa explice (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:57)

        Rudolf [anonim] i-a raspuns lui Popescu

        "daca ar exista o campanie care sa explice omului sa nu mai cumpere produse dupa reclama ci dupa continut ! detalii pur tehnice..." aceasta s-ar numi PUBLICITATE... facuta altfel dar ar fi acelasi lucru. ceea ce vrei tu este schimbarea practicii dar nu renuntarea la publicitate.
        • Pai dA... (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:08)

          Popescu [anonim] i-a raspuns lui Rudolf

          Dar s-ar numi ultima lumanare la mormantul publicitatii ! Nu sunt contra unei campanii (cu totusi ca educatia...scoala...parintii trebuie sa educe...nu un spot de cateva minute !) Sau daca nu campanie...prin cursuri la scoala ! Cum sunt cursuri de educztie civica !
      • antimarketing...pe el, fratilor! (Vineri, 7 noiembrie 2008, 16:23)

        monica L [anonim] i-a raspuns lui Popescu

        Absolut corect, pertinenta opinie! ar trebui facuta putina promovare pentru asta: un spot, clip, banner....ceva
        ....................................
        Am glumit. Eu sint un anti-target declarat al advertisingului: daca vad o reclama pentru un produs pe care eu il folosesc curent, renunt automat la el (inseamna ca nu mai e asa bun si trebuie promovat). Nu gust nici picata cu ceara bucatele de mincare sau paharute de bautura prin supermarketuri....
        Am apreciat performanta unor campanii cu logo-ul: "niste tarani...." sau cu personajul Dorel... cu toate asta, n-am cumparat si n-as face asa ceva nici cu somatie de la executorul judecatoresc, conicul Unirea sau vreun altul marketizat...
  • Şerban zice că nu e supărat... (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:00)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    De ce nu eşti supărat, Şerban?
  • lume mica (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:02)

    chinezu [anonim]

    intrebare pentru serban:
    exista in publicitate bugete aberant de mari pentru ce servicii sunt de fapt prestate de agentii? sau doar clienti care cu cat cheltuiesc mai multi bani pe zona asta cu atata se cred mai dibaci? hai ca sigur stii despre ce vorbesc
    ca sa nu mai atingem delicatul si relativ penibilul subiect al PR managerului (sau ce o fi) companiei X care da 150.000 pe un proiect, feeul lui neoficial fiind de numai vreo 3%

    pentru iulian:
    ar fi de telecomanda sa dau link aici catre chinezu
    dar noul logo al TVR inspirat dupa alte cele chiar ar merita discutat cu serban
    • Rebranding TVR (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:05)

      Iulian Comanescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui chinezu

      În ceea ce mă priveşte, nu pot decât să dau eu linkul la Chinezu, unde se vede logo-ul cel nou. Aşteptăm răspunsul lui Şerban.

      http://chinezu.eu/2008/11/05/rebrandingul-tvr-un-fel-de-ciorba-reincalzita/
  • deloc suparat (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:03)

    Serban Alexandrescu [hotnews.ro]

    pentru ca e o diferenta intre a avea un dezechilibru chimic in organism, care te face perpetuu suparat si a avea niste probleme cu modul in care merge tara asta sau industria in care activez
  • fee-uri mari? (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:06)

    Serban Alexandrescu [hotnews.ro]

    sunt si fazani care nu stiu cat fac lucrurile de fapt, sunt si spagari, insa, una peste alta, daca nu vorbim de agentii care spala bani, fee-urile din publicitate nu sunt chiar atat de mari pe cat crede lumea sau pe cat sunt exceptiile propagate drept reguli.
    • fee-uri foarte mari (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:15)

      Amidala [anonim] i-a raspuns lui Serban Alexandrescu

      Eu cred ca agentiile au fee-uri foarte mari, la care se adauga alte fee-uri de tot felul: daca se razgandeste clientul, fee pe productie, etc. Adaugate la contract se aduna sume frumusele. Si hai sa fim seriosi ca se spala foarte multi bani pe acolo
  • Durează cam 1,5 min. pt. validare (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:11)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Bun-venit oamenilor de meserie care au apărut, ca şi celor care o să apară. Puţintică răbdare dacă nu vă vedeţi mesajele validate instant, durează cam un minut şi jumătate. Mulţumesc.
  • logo tvr (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:13)

    Serban Alexandrescu [hotnews.ro]

    in design sunt mode, sunt oameni grabiti, sunt fee-uri pentru care unii nu vor sa se dea jos din pat, ceea ce duce la aparitia a multa munca "generica", a multor executii care nu sunt groaznic de originale. Insa mai exista si clienti care aproba lucruri care le sunt familiare - tocmai pentru ca probabil le-au mai vazut undeva. De aceea avem tot soiul de logo-uri sau spoturi carora le mai putem gasi "rude". Dar nu e neaparat vina celor care le fac cat responsabilitatea celor care te imping catre solutii vechi, facute, dar cu care ei se simt foarte confortabil
    • nou si vechi (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:34)

      silVIU [anonim] i-a raspuns lui Serban Alexandrescu

      Buna, Serban. Eu cred ca tensiunea asta intre "facute" si "nefacute" e valabila doar partial. Adica, de ce nu as accepta ceva cu care ma simt confortabil pentru ceva inedit? ideea de inovare - departe de a fi ceva la care sa se poate renunta - risca, totusi, sa capete ceva din luciul inchizitorial al unei dogme. Cine stie, poate ca aceasta tensiune e cea care puncteaza intalnirea aia fina, intre arta si publicitate. In termeni comerciali familiarul nu e musai o problema (deseori, chiar ajuta). In arta, insa..
  • Logo TVR (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:15)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Ca să mă bag şi eu în seamă - nu pot vedea problema logo-ului separată de cea a brandului şi brandul separat de produs/serviciu/ofertă. Cât timp oferta TVR e cum ştim că e, nu ştiu ce-ar putea inventa oamenii din publicitate ca să zicem - "da, nene". De aici decurg alte două întrebări pentru Şerban:

    1. Ce te faci când n-ai USP, avantaj competitiv şi altele asemenea?
    2. Câţi clienţi care n-au produse/servicii bine poziţionate vin la o agenţie şi câţi, care ştiu ce vând, ca să zic aşa?
  • Bugete de publicitate (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:16)

    Angel [anonim]

    zi-ne de bugete. Cu cat au scazut? De ce?
    • Tot despre bugete (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:24)

      borchi24 [utilizator] i-a raspuns lui Angel

      Care e faza cu ratecardurile? Toata lumea stie ca una e ratecardul si alta e ce se plateste cu adevarat. Care-i logica? Cum ar fi de ex la magazin sa scrie 80Ron pe pachetu de biscuti si alaturi discount 80%
  • Intrebari (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:17)

    Calin Rotarus [anonim]

    Ce mi se pare interesant e ca intrebari de genul "cati bani sunt aruncati pe fereastra" se pun din ce in ce mai des acum, si e normal ca in perioadele de criza sa se intample asta. E o amenintare sau o sansa?
  • soarta headvertising (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:20)

    Octavian [anonim]

    Clientii internationali se zice ca isi consolideaza bugetele si ar prefera sa lucreze cu o singura mare retea, decat sa lucreze cu una ici, cu una colo. La clientii pe care ii are Headvertising, agentie independenta, ce riscuri sunt ca ea sa piarda din clientii cu bugete mari? Si cand? Si care sunt in cazul Headvertising value brand-urile de care vorbea Serban Alexandrescu acum juma de an, la o conferinta, spunand ca ele o sa treaca publicitatea "peste groapa"?
  • reclame (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:20)

    Amidala [anonim]

    Da-mi si mie te rog 3 exemple de spoturi TV geniale care le-ai vazut in ultimul timp in Romania, facute loco.
  • Again ME (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:21)

    Popescu [anonim]

    Uitati-va aici Dl Serban Alex. h_ttp ://www.youtube.com/watch?v=KT7xJ0tjB4A&feature=related ... e ceva scurt si uimitor !

    Ei ! Cand omenirea o sa gaseasca o cale sa depaseasca principiul de incertitudine Heysenberg ...well o sa trecem intr-o noua era ! Fara bani si fara goana dupa posedat orice: terneuri, bani, aur...etc
    Atunci va diaprea si publcitatea... din pacate o sa mai dureze !
    Personal ti-as recomanda sa treci in regie de film...sincer am vazut cateva analize...si esti intr-adevar un tip intelgient...dar sincer nu suport oamenii din publictate... ei sunt cei care creeaza cele mai mari probleme actuale... goana dupa amabalaj ! nu dupa esenta !
  • Publicitatea – prieten sau inamic ? (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:21)

    Dana [anonim]

    Nu stiu ce afaceri curate sau mai putin curate se ascund in spatele publicitatii...dar vazusem cateva aspecte legate de acest domeniu...:

    http://epochtimes-romania.com/article.php?article_id=8877&search_token=Publicitatea

    Desigur, este doar o parere, fara sa aiba pretentia ca este absolut corecta.

    Cu stima,

    D.B.
  • fara avantaj competitiv (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:23)

    Serban Alexandrescu [hotnews.ro]

    ai pus degetul pe o mare rana. pentru ca a fost un instrument nou, publiictatea a functionat foarte bine o vreme, si a cam facut din rahat bici. drept pentru care lumea s-a cam obisnuit sa vina cu mortii la agentie ca sa fie inviati. Si "operatiunea Lazar" a mers multa vreme mai degraba bine decat rau. Si in timp clientii s-au cam obisnuit ca in loc sa faca ceva cu produsul, mai bine sa mai dea o juma de milion de euro pe TV. Acum e o criza - publicitatea nu mai merge chiar cum mergea, din cauza supra-dozajului. Te vezi greu, piata e nivelata din multe puncte de vedere. Si atunci, e greu sa te mai legi de calitatile produsului cand el nu are nimic "peste". ce faci? Te uiti mai atent, poate -poate gasesti ceva. Daca nu gasesti nimic, incerci sa creezi un avantaj competitiv prin insasi comunicarea produsului. Nike nu are nimic peste Adidas, toti sunt facuti in Thailanda. Si totusi, Nike i-a cam facut in sange in ultimul deceniu pe nemti, care sunt perpetui followeri.
    • O sa fiu cam rau ... (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:29)

      Popescu [anonim] i-a raspuns lui Serban Alexandrescu

      Ok as apela la 2 fiziceni... as investi in cercetare in autmatizarea liniilor...sa scot adidasi si mai ieftini la aceeasi calitate ! as optimiza consumul de curent in fabrica ! as plati sumele exorbitante in cercetare decat un media! sa scot un produs si mai bun la ceelasi pret sau mai ieftin... :-) da sunt cam pornit pe voi (nu si pe tine :-) )...stiu ca sunt utopic...rapsunsul tau a fost pertinent..dar m-am saturat...cunosc un caz concret o fimra din romania a scos un super produs ..mult mia bun decat cel al americanilor...si stii de ce nu s-a cump in afara ? simplu...reclama....mamma masii de treaba !!!
    • Noile canale fara banner blindness (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:38)

      Razvan [anonim] i-a raspuns lui Serban Alexandrescu

      Salut Serban,
      Spui ca publicitatea nu mai merge cum mergea din cauza supradozajului. Cat de importanta e in aceste conditii gasirea de canale alternative, mai putin explorate? Am auzit spre exemplu ca Vodafone face un fel de direct marketing prin care transmite unui client cu profilul dorit de advertisor un mesaj prin MMS/SMS sau alt canal de telefonie mobila. E un fel de direct marketing foarte targetat si care ajunge undeva unde clientii sunt obisnuiti sa primeasca doar chestiuni relevante.
      Ce parere ai despre aceste canale in conditiile in care nu se va ajunge la spamul de pe mailuri (la urma urmei spre deosebire de mail, telefonia mobila are alte costuri).
      Ma gandesc sa ma bag la astfel de campanii. Voi faceti ceva de genul acesta?
  • au publicitarii sentiment de vinovatie? (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:23)

    badvertising [anonim]

    Cum isi impaca un "guru al publicitatii romanesti" constiinta lucrind pentru companii care nu au nimic de-a face cu "fair trade" (comert echitabil)? Altefl spus, un copyrighter care isi stoarce creierii pentru a scoate un concept misto pentru marea companie multinationala X (care este total "unfair" cu producatorii de cafea dintr-o tara din America Latina) nu este intr-o oarecare masura co-responsabil pentru saracia micului producator de cafea caruia ii sunt mainile legate? Eu, daca din greseala cumpar de la acea companie am un nod in git. Cum isi gestioneaza cei din publicitate sentimentul de vinovatie, daca-l au?
  • apropo de apropo (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:24)

    florin dumitrescu [anonim]

    Draga Şerban, cu prilejul ultimului Apropo TV, ţi-ai vărsat oful în legătură cu absolutismul "reţetarelor" creative de tip SIT şi a orientării excesive spre palmares festivalier a unor agenţii (şi chiar a unor oameni de marketing, aş adăuga eu). Ai vrea să nuanţezi sau să adaugi ceva acum, în urma emisiunii?
  • intrebare (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:25)

    eliza [anonim]

    de ce in publicitate exista prea putina insatisfactie?
    insatisfactie = nemultumirie fata de propriul produs, fata de ceilalti, fata de tot in general, sau pe romaneste, suparare.
  • Puţintică răbdare (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:26)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Dragii mei, când vedeţi că se strâng câteva întrebări, la rând, aşteptaţi un pic, să apuce Şerban să răspundă. El e unu şi voi sunteţi mulţi - prin urmare trebuie să-i dăm răgaz. Mulţumesc mult pentru răbdare şi scuze celor ale căror întrebări le vom sări, fiindcă în ritmul ăsta e inevitabil.
  • close future (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:26)

    Laura [anonim]

    Cum vede Serban urmatorii 3 ani in publicitate in Rom? Ce se va intampla cu agentiile locale de creatie? dar cu cele de media?
  • Abordari de target (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:27)

    Dorothea Ionescu Vanau [anonim]

    Salut Serban!

    Long time no see :)

    Am avut zilele trecute o disputa pe tema de target. Intrebarea mea este: In ce mod suntem constransi de caracteristicile targetului din zona rurala, atunci cand vrem sa diseminam un mesaj care promoveaza un concept abstract, vrea sa schimbe mentalitati, n-are nicio legatura cu arhetipurile traditionale ale taranului?
  • Unde este cercetarea? (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:28)

    Luminita [anonim]

    Asta este intrebarea pe care o adresez tuturor celor din publicitate, ori de cate ori vad niste spoturi sau mesaje trase de par si fara targetare.

    E anormal sa lucrezi in orb, sperand ca cel caruia te adresez e mult mai prost decat tine si ca va inghiti orice!
    Si punctual, care e defalcarea normala a unui buget pentru publicitate, in special cat se acorda cercetarii?
    • Cercetarea e nicăieri. De ce? (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:47)

      Iulian Comanescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Luminita

      Luminiţa: dac-aş fi Alexandrescu cred c-aş fi mai stresat decât tine de lipsa research-ului în unele campanii. Am senzaţia însă că e o componentă pe care o taie clientul, din motive de buget. Aşa că trebuie să mergem adesea pe pipăite...
  • apropo2 (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:28)

    florin dumitrescu [anonim]

    http://www.protv.ro/emisiuni/shows/apropo-tv/video/12816
    Cum comentezi faptul că "materialul" se numeşte "Reinventarea aripii dure"? Folosirea termenului reinventare este un clin d'oeil omagial către cel/cei care l-a(u) introdus în limbajul comercial, cînd cu sloganul Xnet - re.inventeaza.te (Headvertising, 2000)? Sau o preluare inconştientă? Cum e mai măgulitor pt. un publicitar?
  • bugete scazute, criza (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:32)

    Serban Alexandrescu [hotnews.ro]

    nimeni nu stie cu cat au scazut sau vor scadea bugetele. momentan e prea devreme de facut preziceri. Si, ca de obicei, unii si-o vor fura mai urat decat altii. Stiu ca exista agentii care si-au preavertizat oamenii ca pot da afara si 40% din personal incepand cu ianuarie. dar, e un zvon. In plus, un singur pitch castigat acum poate anula aceste masuri cam isterice. cred ca sunt categorii care nu au cum sa crape. Tot ce e FMCG budget va face la fel de bine. Lumea va continua sa manance, sa bea, sa-si spele faianta, sa vorbeasca la mobil. In plus, astfel de vremuri sunt bune ca sa mai cearna sarlatanii de profesionisti. Acum mai mult ca niciodata conteaza sa ai o agentie eficienta si strategica, nu una flusturatica si festivaliera, for the sake of it. Din fericire, acum se vede ca n-am fost chiar imbecili cand ne-am repozitionat in 2003 ca "what works best" si ne-am si comportat ca atare in ultimii 5 ani. Cred ca mai mult ca oricand suntem o propunere valabila pentru clienti, tocmai pentru ca noi ne-am purtat tot timpul ca si cand poimaine lucurrile ar fi luat-o razna. Am parut ridicoli atunci, acum vedem ca a fost un antrenament excelent pentru astfel de vremuri.
  • Aveţi echipă, avem valoare (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:34)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Mă bucur că până acum am identificat, printre cei care intră, oameni cu realizări la pedigri: Călin Rotăruş, jupânul de la ARBO, Eliza Rogalski, Rogalski de la Rogalski-Grigoriu, Florin Dumitrescu, Sarmale şi untdelemn de la bunica, Dorothea Vânău de la Hambar. Mai e vreun nume cunoscut pe care l-am sărit?
  • apropo3 (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:39)

    florin dumitrescu [anonim]

    În acelaşi reportaj, Bogdan Naumovici scapă porumbelul din nou în public (a 3-a oară, după numărătoarea mea), spunînd (aproximativ) că a putut face la Sport.ro ceea ce i se refuza înainte la Bergenbier (pe aceeaşi platformă a "razboiului sexelor")!
    La polul opus al locvacităţii, tu ţi-ai cenzurat orice declaraţie despre "reciclări"; despre obiceiul de a ţine "refuzatele" la sertar pt. un eventual alt client; despre creativitatea la două (sau mai multe) capete... Ai vrea să spui ceva acum?
  • what if? (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:39)

    Mircea [anonim]

    Serban, deci ce faci atunci cand - asa cum spuneai -500k euro nu face nici o diferenta cheltuiti pe publcitate. Solutia e intr-un improvement logic si direct al produsului/serviciilor. Asta ar fi ce are nevoie clientul pentru a obtine rezultate. Nu ii trebuie ATL. Si - sa zicem - tu ai ideea de business development? Care se poate implementa realist in acelasi buget (500K). Ce faci atunci?
    • Ameliorări pe produs (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:54)

      Iulian Comanescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Mircea

      Pe mine m-a frapat că problema asta apare şi la discuţia circulară despre brandul de ţară al României. România e cum e şi noi ne batem capul cu modul cum s-o machiem când de fapt poate că ar trebui s-o trimitem la dentist sau lucruri de felul ăsta.

      În mod normal, asta ar fi responsabilitatea managerului de marketing, cred. Identifică problema şi o declină pe specificul companiei şi comunicare, nu?
  • gestionarea vinovatiei (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:43)

    Serban Alexandrescu [hotnews.ro]

    stii ca nu pansezi rani, ca nu salvezi bolnavi. cum traiesti cu asta? asa si asa. nimeni nu a crezut ca o sa iasa la pensie din asta, insa, in timp, ti se creaza asa, unfel de mandrie profesionala, care te face sa keep going. Avem si noi valorile noastre. De pilda niciodata n-am lucrat tigari. Incerci sa fii simtit, corect, sa platesti la timp, sa nu minti, sa faci un mediu netoxic in agentie, sa nu inghiti orice, sa mai spui si nu, ba chiar des. sa ai principii, oricat de ciudat ar parea asta in meseria asta. Sa faci si alte lucruri in viata ta, nu doar publicitate, sa ajuti in jur cat poti. Am senzatia, fara a fi groaznic de righteous, ca am facut mai mult bine - in felul meu - in 15 ani pana acum, decat unii tineri activisti verzi sau umanisti perpetuu bursieri.
  • festivaluri (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:44)

    Serban Alexandrescu [hotnews.ro]

    acum sunt exact vremurile in care festivalurile incep sa nu mai aiba nici o relevanta. si nici nu prea cred ca la anul vor mai fi mari bugete pentru participari la festivaluri prin agentiile noastre. era un passe-temps imoral pentru vremuri confortabile. cam asta as mai fi avut de adaugat la acea emisiune.
  • O să mai răspund şi eu (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:46)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Fiindcă Şerban nu mai pridideşte, o să mai răspund şi eu la lucrurile la care mă pricep, în speranţa că n-o să rămână nimeni fără un feed-back:

    Badvertising: aşa e, it's fuckin business. Nu poţi lucra decât pentru oamenii care au bani să te plătească şi asta ucide micii indepedenţi. Dar mai e şi o problemă de mentalitate. Micul industriaş român habar n-are la ce i-ar folosi reclama şi trăieşte de azi pe mâine, mulţumit că a stors banii, pe care nu vrea să-i dea mai departe unui tip precum Şerban. În situaţia asta sunt multe din agenţiile româneşti de turism. Dacă vreun malac al travelului va veni în România şi îi va curăţa pe toţi, inclusiv cu bugete de publicitate mari, dar mai ales cu servicii mult mai bune decât mizeria care ni se oferă, o să ne supărăm?
  • multa insatisfactie (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:48)

    Serban Alexandrescu [hotnews.ro]

    suntem cam rai si foarte amari pentru ca eo merserie in care zilnic iti mor "copii" - ideile propuse clientilor. e o meserie in care inoti in "respingeri" - plus ca, atunci cand e rau, e de la noi, cand e bine, e de la ei. e multa mojicie in domeniu, sneakiness, duble agende, si foarte, foarte putina omenie. cand primesti un simplu bravo, ba! e o sarbatoare cu rosu in calendar. cum sa nu devii cinic si caine? nu prea lucreaza sfinti prin publicitate.
  • apropo3...4...n+1 (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:50)

    florin dumitrescu [anonim]

    Aş mai fi avut ctv topicuri din acelaşi trunchi.
    Dacă ai timp şi chef, OK, dacă nu, poate îmi răsp. cu altă ocazie:
    De ce nu te-ai lăudat cu Gazeta? De ce ai jucat pe anti-sportivul ochelarist, pe un teren unde Hdv a făcut istorie?
    Ce părere ai dsp. reclamele şarjate sexist (sau pe alte criterii de target), precum Bergenbier-Stejar-Sport.ro-Clio (cu androginul)-mai vechiul FHM?
  • cercetarea (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:51)

    Serban Alexandrescu [hotnews.ro]

    Daca e un client cat de cat serios, exista si multa cercetare in ce vedeti la televizor. doar ca nu e evidenta, pentru ca nu cred ca trebuie sa vad in filigran, daca tin reclama in dreptul becului, executive summary-ul research-ului. daca nu e research, exista fler. care uneori, daca esti bun, daca iti plac oamenii, daca ii asculti in tramvai, daca ai experienta, e o cale chiar mai misto decat trecut research-ul prin painea briefului.
  • viitorul agentiilor locale (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:53)

    Serban Alexandrescu [hotnews.ro]

    Daca sunt bune si eficiente, au sa traiasca. daca sunt doar brain-child-ul unui om care a vrut si el sa se afle in treaba si sa faca si el parte din minunata lume a advertisingului, o sa crape la un moment dat. Daca sunt doar paravanul unei "sifonari" a banilor de marketing a unei companii, nu stiu ce sa zic - vorbim dupa criza. ma astept ca hotia sa moara ultima in tara asta.
  • multumesc pentru raspuns (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:58)

    angel [anonim]

    Dar mai am o intrebare. :) Ce industrie crezi ca isi va spori bugetele de publicitate la anu'.
  • campanii politice (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:59)

    Xtoiu [anonim]

    cum ti s-a parut meciul Obama-McCain si: poti face o comparatie cu ce se intampla la noi la uninominal?
  • rate card (Joi, 6 noiembrie 2008, 14:59)

    Serban Alexandrescu [hotnews.ro]

    Nu sunt un expert media, insa mai aflu si eu lucruri. adevarul e ca dupa o deloc lunga negociere, pana acum puteai sa scazi chiar si pana la doar 20% din rate-card-ul respectiv.
    • rate card si CPP (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:03)

      Iulian Comanescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Serban Alexandrescu

      Problema e cum evoluează preţurile nete la publicitate şi nu rate card-ul. Să sperăm că frumoasa criză va apropia netul de brut.

      Ceva mai clar putem şti despre piaţa TV, unde calculul se face la CPP, care e cunoscut ca net. Am auzit de intenţii de creştere, dar destul de redusă, gen 10%, în 2009. Scade ritmul de creştere, cu alte cuvinte, probabil că la TV mai puţin decât pe alte suporturi (print, new media). Probabil că marile multinaţionale se vor uita cu atenţie în România înainte să-şi planifice campaniile, asta înseamnă bani mai puţini sau nu atât de mulţi cât ne aşteptam să înceapă să vină, dar şi o oarecare atenţie şi logică în ceea ce încerci să vinzi pe piaţa autohtonă.
  • fair trade (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:03)

    Serban Alexandrescu [hotnews.ro]

    Misto fair trade-ul dar zi-mi si mie niste marci cu care as putea sa lucrez de maine altfel decat pro-bono. exista cheltuieli, si exista un mark-up care in toate cartile scrise in vremurile normale scrie ca ar trebui sa fie pe la 20%. Cand in piata noastra n-au sa se mai cumpere fratii chimici va incepe sa fie ok sa bagi fara jena si pentru fair trade-uri. La noi se presupune ca orice "ecologica" trebuie sa fie gratuita, ceea ce e cam absurd. Nu asa o sa ajunga asta o alternativa reala la junk si chimie si spoliere si injustitie. sa fii tu sanatos cate ciocolate facute de indieni din amazon am luat la viata mea, dar am salarii de platit la oamenii din agentie.
  • publicitate ptr. Romania (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:06)

    veronica [anonim]

    Romania merita o imagine mai buna peste hotare.
    Nu se face nimic,sau mai nimic.
  • nu sunt genul, florine (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:06)

    Serban Alexandrescu [hotnews.ro]

    nu sunt deloc "lauda-ma gura" ca sa incep s-o frec aiurea cuce-am facut noi pentru Gazeta, care e un subiect deloc cald. In publicitate, ce e mai vechi de 3 luni nu mai e retinut decat de "specialisti" - uneori nici de ei. cat despre reincalzit ciorbe pentru alti clienti, banuiesc ca stii ce gandesc - nu doar ca e un pic penibil si un pic imoral, e si contraproductiv si neeficient pentru client, pentru nu sunt 2 branduri care sa semene in tre ele la 2 momente de timp diferite. pur si simplu e mai misto s-o iei iar de la capat. vorba lui lemmy de la motorhead - the chase is better than the catch (*ok, nu e chiar vorba lui)
  • Din culisele lu Alexandrescu (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:09)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Şerban mâzgăleşte aici tot ce vreţi voi să ştiţi pe o hârtie şi spune că ritmul îi permite doar să zgârie suprafaţa unei probleme cu o tastatură pe care n-o cunoaşte. Eu beau cafea şi răspund la SMS-uri.
  • bugete crescute? (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:12)

    Serban Alexandrescu [hotnews.ro]

    Nu cred ca au sa fie industrii care au sa se simta mai bine pe criza decat poate jocurile de noroc. ce cred insa ca s-ar putea intampla ar fi sa se schimbe ponderea alocarii bugetului intre marcile gigantilor. adica, daca ai in portofoliu o marca budget, una core si una high, pana acum ti se cam rupea de aia budget si o activai doar cand vroiai volume, pentru ca banii ii faceai din celelalte doua. acum s-ar putea sa se mai schimbe treaba., in favoarea "sarmanei".
  • Întrebare de la Doru Panaitescu, prin SMS (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:12)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Panaitescu e pe drumuri, deci nu poate intra, dar vrea să ştie de la Şerban aşa:

    "Au început să plătească clienţii mai mult pe strategie sau tot dau 99% pe media? La cât estimezi piaţa de strategie ca pondere din total cheltuieli publicitate în general şi pe coşul de clienţi Headvertising în mod concret?"
  • obama / romania (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:16)

    Serban Alexandrescu [hotnews.ro]


    Orice ar zice unii si advertising age, obama nu a castigat strict pentru ca a avut mai multa media, ci pentru ca situatia psiho-sociala in state era de asa natura. e adevarat a ajutat ca a avut o miscare grass-root pe care a stiut sa si-o puna foarte bine in valoare.
    la noi, e multa incompetenta din partea unor oameni pe care de fapt nici nu ii intereseaza sa fie o mare participare la vot.
    cred ca viitoarea campanie politica pe care ar trebui sa o facem este nu despre "du-te la vot!" ci despre "esti cinstit? candideaza!" - aici e rupta politichia noastra si n-o sa se repare pana cand nu candidati, pana nu candidam.
  • "anglicismele" (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:17)

    Cecilia [anonim]

    Buna ziua!

    Nu sunt experta in marketing, dar am observat in ultimii ani in Romania o tendinta generala de a impune "anglicismele". Dupa parerea mea publicitatea joaca un rol foarte important in aceasta tendinta. Sunteti constienti? Faceti acest lucru in mod intentionat sau pur si simplu va duce valul? Dupa cate vad si limbajul vostru curent este "intoxicat".

    Cecilia
    • To interfere a little bit... (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:22)

      Iulian Comanescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cecilia

      Mă bag şi eu în problema asta. Părerea mea e că trăim un nou 1848. În comunicare (publicitate, media, marketing) romgleza e indispensabilă. Avem o serie întreagă de realităţi noi care nu pot fi numite altfel.

      Vorba lui Şeban, când scriu articole, încerc să curăţ cât pot, dar tot rămâne ceva.
  • panaitescu (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:23)

    Serban Alexandrescu [anonim]

    "Au început să plătească clienţii mai mult pe strategie sau tot dau 99% pe media? La cât estimezi piaţa de strategie ca pondere din total cheltuieli publicitate în general şi pe coşul de clienţi Headvertising în mod concret?"

    - tot 99%. de fapt, cam 80%, fara gluma.
    - 1%. de fapt, cred ca nu prea ar aparea, daca am face un grafic. in plus e cam greu sa o vinzi asa, pura, nu la pachet.
    - nu prea imi dau seama, noi dam o boccea, in care incap cam toate chestiile de care are nevoie cleintul respectiv. stiu ca pe vremuri, la noi, o "strategie" era in medie, cam 7000 euro, dar niciodata n-am dat-o singura, ca nu suntem o brand consultancy. mai mult, e o suma naiva, pentru ca e ca si cum ai spune cat costa o pereche de pantofi. Care poate costa 2oo ooo rol sau 500 de euro. depinde de o gramada de chestii.
  • ? (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:23)

    andrei [anonim]

    In general, ce ar trebui sa faca o agentie de publicitate ca sa treaca cu bine de actuala criza financiara mondiala? Cateva concluzii, te rog, Serban. Multumesc.
  • Tot prin SMS (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:30)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Tot prin SMS, Mircea Tomescu de la Graffiti-Pleon:

    "1. Ai concedia(t) un client care, după ce a promis prăjituri în pitch-ul tocmai câştigat, comandă majoritar proiecte fără competenţa core a agenţiei (ex.: producţii)?

    2. Pot exista non ATL driven brands? Ce e critic pentru succesul lor?"
  • radu jude (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:31)

    dodoaca si biciusca [anonim]

    de ce arata atat de prost spoturile regizate de radu jude? inteleg ca sunt pentru alte produse decat cele la care aveti regizori nemti sau finlandezi, dar astea ale lui jude sunt perfect asincrone (atunci cand nu sunt grosolan inspirate dupa alte spoturi mai dibace) cu spoturile voastre anterioare.
  • Non ATL driven brands (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:32)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    La 2-ul lui Mircea Tomescu, am eu un exemplu grozav de la Chişinău. Cel mai tare guerilla marketing pe care l-am văzut. Nişte garduri lungi, lungi, uniforme de beton pe care scria atât: "TAXI, 9999", cu un stencil banal. Mă rog, numărul de telefon nu-l mai reţin. Taxi, evident, nu e o marcă, ci o categorie.

    Ceva mai puţin spectaculos, dar foarte răspândit, găsim pe net, la site-urile cu vechime, ca Neogen. Brandul s-a constituit spontan (dacă pot spune aşa - fiindcă a brăndui e premeditat), în urma promovării de tip media.

    A, şi HotNews însuşi cred că s-a rebrănduit fără niciun fel de ATL.
  • anglicisme (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:34)

    Serban Alexandrescu [hotnews.ro]

    Imi cer inca o data scuze, cat se poate se sincere, pentru jargonul pe care l-am scapat / folosit pana acum. din cauza ca n-am mai participat niciodata la asa ceva, sunt complet tulburat si incerc sa scriu cat mai concis, chestie la care engleza si jargonul ma ajuta. stiu ca publicitatea e un mare ucigas de cuvinte romanesti si o mare pacoste pentru limba romana. tot ce am de spus in apararea mea este ca noi incercam sa folosim cuvinte romanesti cat mai expresive (care mai e amuzamentul sa ramai in Romania daca nu-ti poti folosi limba?) si ca ne batem ca niste lei ca sa putem pastra in textele noastre cuvinte expresive. Problema nu e ca in general brand managerii ne scot toate "bucluc"-urile si "pehlivanii" din texte, ci ca a ajuns deplasat sa scrii cuvinte ca "scula" (in context tehnic) sau concentrat in loc de focusat. daca ne injurati, sa stiti ca in general asta nu se intampla din vina agentiilor. cat as vrea sa "sarbatorim" in loc sa "celebram", habar n-aveti!
  • jude (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:36)

    Serban Alexandrescu [hotnews.ro]

    la care din spoturi te referi? ca sa stim ce vorbim.
    • re: radu jude (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:42)

      dodoaca si biciusca [anonim] i-a raspuns lui Serban Alexandrescu

      pai spotul ala la linco, cuvint cu cuvint din gondry. desi s-ar putea sal fi facut pentru alta agentie, nu pentru voi. dar ma uitam la alea unicredit tiriac bank. inteleg ca voi promovati (iar ele promoveaza) bunul simt, dar reclamele in sine sunt foarte plate, foarte banale, nesimtite artistic, sa zic asa.

      si, doi, ce s-a intimplat cu clientul NEOGEN?
  • Ce parere ai Serban? (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:39)

    Eduart Dimanche [anonim]

    Mi se pare mie sau in Romania se vinde mai mult decat in alte state folosindu-ne de promotii. De ce? Cum o sa mai mearga aceste promotia in contextul crizei financiare?
    Sunt cateodata promotiile o ,,asigurare'' a unei agentii mai putin creative si strategice?
    • Promoţii (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:46)

      Iulian Comanescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Eduart Dimanche

      Promoţiile se folosesc mult fiindcă în România se vând multe produse mass. Nişele nu sunt foarte precizate. Din păcate, uneori vezi campanii mass la produse care ar trebui să fie premium - maşinile care se dau la Jurnalul naţional sau Evenimentul zilei...
  • ce sa faca o agentie in criza (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:39)

    Serban Alexandrescu [hotnews.ro]

    sa stea cu un ochi pe cheltuieli. sa nu arunce oamenii buni daca trebuie sa scape de grasime. sa fie evident ca a adus ceva esential in fiecare proiect pe care baga. sa fie cu ochii pe rezultate, nu pe "potential de festival". sa nu dispere, pentru ca a fost si mai nasol. stiu, pentru ca fac asta din '93. sa se instruiasca, daca n-are de lucru, in loc s-o frece.
  • Am şi io o întrebare (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:43)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Că tot răsuflă un pic uşurat Şerban. Vreau să ştiu de la el ce părere are despre ideea de dată recentă a televiziunilor de a cere bani politicienilor pentru apariţii la TV. Despre chestia asta s-a discutat dinspre constrângerile etice ale ziaristului. Dinspre publicitate cum se vede? E eficient să apari la TV în felul ăsta?
  • non-ATL (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:44)

    Serban Alexandrescu [hotnews.ro]

    bineinteles ca se poate sa faci o marca si fara ATL. ce e gresit cu word-of-mouth-ul. dar pentru asta trebuie sa ai un produs si bun si diferit de competitie. si mai trebuie sa nu fii taran lacom si sa vrei totul peste noapte. ATL-ul inseamna ingrasaminte chimice. ies mai mari si mai repede. exemple? Innocent, o marca facuta din copy pus pe ambalaje si continut mereu inovativ si bun. Hotnews nu e neaparat o marca facut chiar fara ATL, dar nici departe nu e. In Ro am senzatia ca internet-ul e pus la non-ATL, desi mai nou e mai puternic ca presa. deci eu foarte tare la ATL.
  • Ne apropiem de sfârşit (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:45)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Dragii mei, mai avem un pic de timp pentru ultimele întrebări. Şerban mai e on-line până la ora 16.00. Asta înseamnă că probabil va mai avea timp să răspundă lucrurilor care apar aici până pe la 15.53 sau 15.55. Mulţumesc.
  • promotii (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:51)

    Serban Alexandrescu [anonim]

    Da, intr-adevar, in Romania am senzatia ca promotiile sunt folosite ca panaceu mai des decat in alte parti. o promotie e cu dus si intors. nu stiu cat poti tine de pret in vremuri de criza, insa nu stiu nici cat de bine e sa urli in gura mare ca ti-ai dat chilotii in vine. pretul, pana la urma, se constata la raft. IN plus, o promotie nu e ieftina nici ea. stiu o marca care nu mai face promotii, pentru a constatat ca iese mai ieftin daca nu mai da premii si preturi mici. mai mult, cat iti ia sa repari ce strici intr-un an de criza urland ca esti blana? ce n-au inteles bajetii nostri in anii precedenti, cand le ziceai "frate, baga in branding, sa iti intaresti marca, ca marca te apara in momente nasoale" este ca in vremuri grele, o marca puternica nu trebuie sa se prostitueze atat de tare. dar eu nu doar ca nu te credeau, nici nu credeau ca au sa vine vreodata vremuri nasoale. e, uite ca au venit. dar banuiesc ca nimeni nu invata decat de pe pielea lui.
  • limbajul (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:52)

    Mihai Tobosaru [anonim]

    Exista posibilitatea ca pe viitor cei din publicitate sa nu mai vorbeasca romaneste deloc? Stiu ca sunt cunvinte greu de tradus dar totusi spre exemplu "followeri" nu-i greu si nici nu-i ceva termen special.
    Lucrez in domeniu si inteleg despre ce-i vorba dar totusi vorbim de reclama nu de tehnologie spatiala.

    P.S: Respect calificarea celor meseriasi si chestia cu limbajul nu le anuleaza vreo calitate.
  • bani pentru aparitii politiciene (Joi, 6 noiembrie 2008, 15:59)

    Serban Alexandrescu [hotnews.ro]

    pai asta ar trebui sa le dea de gandit si politicienilor care au incetat sa mai intereseze lumea. tv-urile nu ar cere bani unui om interesant. asa ca, daca vrei sa dai din gura aiurea, vino si cu un card la tine.

    alminteri, desi nu e absurd, nu e nici foarte normal, din partea unei medii foarte lacome, care a stricat tot cu lacomia asta e ei. se plang de audiente? nu ma-nnebuni? pai cu toate imixtiunile politice & comerciale flagrante din editorial cum naiba sa mai dai multi bani pe continutul lor? de ce sa te uiti? de ce sa citesti? de ce sa-ti mai pese? pasarea pre limba ei piere. iar media se poarta ca taranii din amazon. taie jungla ca sa o arda si sa puna un an porumb. la un moment dat n-o sa mai fie nimic de taiat, nimic de ars si n-o sa mai aiba nici aer.
    • corect (Joi, 6 noiembrie 2008, 16:26)

      Razvan Marin [utilizator] i-a raspuns lui Serban Alexandrescu

      "tv-urile nu ar cere bani unui om interesant. asa ca, daca vrei sa dai din gura aiurea, vino si cu un card la tine" mi se apre absolut corect. Avand in vedere ca multi candidati vad politica in primul rand ca afacere, nu vad de ce nu ar platii pentru demararea ei! E foarte corect! sa plateasca! Putinii dintre cei care vad politica prin alta prisma, si au ceva de spus, au priza la public si teoretic media este interesata sa ii prezinte.
  • mihai tobosaru (Joi, 6 noiembrie 2008, 16:04)

    Serban Alexandrescu [hotnews.ro]

    daca esti jmeker, da, exista aceasta posibilitate. insa, dupa cum m-am mai scuzat, am apelat la asa ceva din criza de timp. sper ca o sa ma intelegi. limba noastra, ca un fagure de miere, in adancuri infundata, de manageri violata, e una din marile mele placeri si febletze - si e unul din motivele pentru care inca nu e total inuman sa traiesti in romania.

    dar iata ca batu pendula si seherezada tacu.

    mersi mult de tot pentru atentie pentru intrebari, pentru tot. si doamne ajuta mai departe in 2009, si bafta la toata lumea, pentru ca toti vom avea nevoie.
  • Mulţumesc şi eu (Joi, 6 noiembrie 2008, 16:12)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Pare-se că a ieşit bine. Vorbim acum despre faptul că a ieşit o discuţie destul de concludentă pentru profesionişti şi sper lizibilă şi pentru oamenii din afara publicităţii. Mulţumesc mult participanţilor pentru ideile bune şi faptul că au pus întrebări la un standard ridicat.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version