Prima editie a intalnirilor on-line de media si comunicare a avut loc pe 6 noiembrie, intre orele 14.00 si 16.00. Invitatul lui Iulian Comanescu, Serban Alexandrescu, asociat si director de creatie la Headvertising, a vorbit despre criza din publicitate, creatia pentru produsele fara avantaj competitiv, scrupulele profesionistilor din publicitate (atunci cand lucreaza pentru branduri mai putin "sanatoase") si campania electorala din Romania, apatica fiindca politicienii nu vor neaparat o participare importanta la vot. Referitor la modul cum va afecta criza industria advertisingului, Alexandrescu e de parere ca nu se pot face in momentul de fata estimari de scadere a bugetelor. Cele din zona FMCG ar putea fi la fel de mari ca si pana acum, fiindca romanii vor continua sa aiba aceleasi necesitati de baza.

Printre interlocutorii lui Serban Alexandrescu si ai lui Iulian Comanescu s-au numarat nume cunoscute din comunicare: Eliza Rogalski (Rogalski-Grigoriu), Calin Rotarus (ARBOinteractive), Dorothea Vanau (Hambar 18) Mircea Tomescu (Graffiti-Pleon), Florin Dumitrescu si Doru Panaitescu (independenti).

Cateva idei formulate in discutie:

- deja vu-urile din creatia publicitara sunt opera creativilor lenesi, dar si vina clientilor care vor sa faca un spot "ca ala cu..."

- e stresant sa faci campanii la produse care n-au specific sau avantaj competitiv, la oferte fara adresare clara. Totusi, uneori poti drege lucrurile din reclama, vezi cazul Nike, care a luat fata Adidas.

- e prea devreme ca sa estimam scaderi sau stagnari de bugete de publicitate, in acolada crizei economice. Serban zice totusi ca FMCG-urile vor continua sa mearga bine. Si se bucura ca Headvertising-ul s-a repozitionat in 2003 ca "what works best", cu accent pe eficienta campaniilor, cu alte cuvinte.

- cat de nasol e sa faci reclama unor lucruri care nu fac bine? Daca lucrezi in publicitate, nu esti franciscan. Totusi, Alexandrescu a evitat sa faca de pilda campanii la tigari si e convins ca in 15 ani a facut mai mult bine decat unii activisti civici.

- in publicitate trebuie sa traiesti cu faptul ca unele din cele mai bune idei crapa din cauza clientilor. Exista magarii si dubla agenda. Totusi, sunt si zile "cu rosu in calendar" cand primesti cate-un "Bravo, ba".

- agentiile locale vor trai in masura in care sunt bune si eficiente. Daca sunt spalatoare de bani sau rodul ambitiilor personale deplasate, "vorbim dupa criza", zice Serban.

- campaniile eco si umanitare nu trebuie sa fie gratuite (in totalitate). Ar fi grozav sa putem lucra pentru scopuri nobile, dar cum acestea nu exista tot timpul, ne indreptam catre cei de la care putem plati salariile din agentie.

- ciorba reincalzita pentru alt client (idei preluate dintr-o campanie trecuta, pentru altcineva): e nu numai cam imoral, dar si ineficient fiindca nu exista doua branduri care sa semene.

- criza n-o sa aduca lucruri bune in publicitate, dar daca ai trei branduri, budget, core si high, s-ar putea ca "sarmana" sa se simta mai bine dupa criza, fiindca bugetele se vor reduce la celelalte

- Obama a castigat pe un context social (si/sau/implicit/adica economic, as adauga eu). Alegerile din Romania sunt fusarite dpdv al comunicarii, deoarece candidatii nici nu prea vor cine stie ce participare la vot. Urmatoarea campanie politica pe care ar vrea sa o vada Serban Alexandrescu ar fi: "Esti cinstit? Candideaza!"

- festivalurile incep sa nu mai aiba relevanta.

- o agentie, in criza, trebuie sa stea cu ochii pe costuri si sa nu arunce oamenii buni. Sa stea cu ochii pe rezultate. Sa nu se arunce in proiecte de festival. Sa nu dispere, ca a mai fost nasol pe piata.

- vin vremuri in care lumea o sa se lamureasca asupra faptului ca promotiile nu sunt culmea comunicarii, ca ar fi fost mai bine sa investesti in brand, cel care te tine in timpuri grele.

- despre campania electorala pe bani la TV: "Media se comporta ca taranii din Amazon. Taie jungla ca sa o arda si sa puna un an porumb. La un moment dat n-o sa mai fie nimic de taiat, nimic de ars."