Partidele politice au cheltuit, in valoare bruta, aproximativ 800.000 de euro in primele sapte de zile de campanie, pentru publicitate electorala in presa scrisa si audiovizuala la nivel central, arata un raport de monitorizare realizat de Institutul pentru Politici Publice (IPP). Analiza a luat in calcul presa scrisa si posturile de televiziune cu acoperire nationala si a identificat doar trei formatiuni politice care si-au facut publicitate cu bani: alianta PSD-PC, PNL si PD-L.

Pentru prima saptamana de campanie, analiza arata ca alianta PSD-PC a cheltuit, la tarife rate-card, 305.832 euro, PNL - 296.070 euro si PD-L - 180.873 euro fara TVA.

IPP semnaleaza, de asemenea, ca legislatia in vigoare, care permite politicienilor sa difuzeze spoturi electorale contra-cost, face ca aproape 50% din bugetul partidelor alocat publicitatii in mass-media sa se indrepte catre aceasta optiune in detrimentul presei scrise.

Institutul va publica, saptamanal, pe durata campaniei, rapoarte privind publicitatea electorala in presa centrala. Adrian Moraru, director adjunct IPP, a precizat pentru HotNews.ro ca in raportul final ce va fi prezentat dupa campanie vor incluse si sumele cheltuite de politicieni pentru publicitate in presa locala, dar si in campanii outdoor. IPP intentioneaza chiar o monitorizare detaliata pe candidati in cazul presei locale, a spus Moraru.

Pana acum, a detaliat el, la radiourile centrale nu s-au identificat spoturi electorale platite ale partidelor.

Analiza IPP a fost realizata cu ajutorul Alfa Cont, companie specializata în monitorizarea publicitatii. Analiza nu a luat in calcul niciun discount, barter etc, sumele monitorizate reprezentand investitiile brute, calculate conform tarifelor rate-card furnizate de publicatii, incluzand si eventualele tarife speciale pentru publicitatea electorala.

Monitorizarea se face pe 21 cotidiane centrale, 119 de reviste/publicatii periodice, 15 posturi TV si 9 posturi de radio.