Conventia Organizatiilor de Media protesteaza, joi, fata de propunerea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiilor de a reglementa prin ordonanta de urgenta trecerea la televiziunea digitala. Protestul COM, platforma ce reuneste circa 30 de organizatii ale profesionistilor de media, sindicate si asociatii patronale din domeniu, vizeaza doua probleme mari legate de mecanismul Ordonantei MCTI, inclusiv faptul ca prin el guvernul ar deveni arbitrul pietei de audiovizual din Romania.

La sfarsitul lunii octombrie, Ioana Avadani, directorul Centrului pentru Jurnalism Independent, nota pe blogul sau ca "miscarea nu numai ca muta proiectul de lege din zona “legiferarii naturale” (parlament, dezbateri etc) in domeniul deciziei guvernamentale, dar schimba si ministerul responsabil - nu mai este cel al Culturii, ci MCTI. Guvernul pare că uita ca are proiect de lege in acest sens care isi asteapta de luni de zile avizele ministeriale."

Ioana Avadani face in acelasi post si un istoric al "situatiei exceptionale" invocate in sprijinul proiectului de ordonanta de urgenta, anume apropierea termenului limita (2012), asumat de Romania pentru tranzitia la serviciile digitale de radio-TV cu transmisie terestra, aratand ca un grup de institutii si ONG-uri au elaborat un proiect de modificare in acest sens a Legii Audiovizualului inca din vara lui 2006.

Protestul COM de joi:

CONVENTIA ORGANIZATIILOR DE MEDIA PROTESTEAZA FATA DE REGLEMENTAREA TRECERII LA TELEVIZIUNEA DIGITALA PRIN ORDONANTA DE URGENTA

Organizatiile semnatare isi exprima dezaprobarea fata de propunerea Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiilor de a promova prin ordonanta de urgenta introducerea serviciilor digitale de radio si televiziune cu transmisie terestra si solicita Guvernului sa se abtina de la o astfel de miscare cu doar doua saptamani inaintea alegerilor parlamentare.

Textul proiectului de Ordonanta de urgenta invoca apropierea termenului limita asumat de Romania pentru tranzitia la serviciile digitale de radio si televiziune cu transmisie terestra - anul 2012 - argumentand ca aceasta creeaza "o situatie exceptionala, a carei reglementare nu poate fi amanata".

Reamintim Guvernului ca exista un proiect de lege privind modificarea Legii Audiovizualului care initiaza procesul de tranzitie la serviciile digitale. Proiectul, asumat de Ministerul Culturii, desi perfectibil in forma lui actuala, a fost elaborat prin consultarea principalilor actori implicati in procesul de digitalizare, a fost supus dezbaterii publice si a primit aprobarea ministerelor de resort (Justitie, Finante), inclusiv a MCTI.

Mecanismul propus de proiectul ordonantei de urgenta elaborat de MCTI are, in opinia semnatarilor, urmatoarele probleme:

- lasa intregul mecanism de acordare a licentelor de operare a frecventelor digitale (elaborarea strategiilor, elaborarea caietelor de sarcini, derularea procesului de selectie, stabilirea taxelor de licenta, decizia de atribuire) la latitudinea Guvernului sau a unitatilor subordonate. Guvernul devine astfel arbitrul pietei de audiovizual din Romania;

- nu face nicio corelare intre aspectele tehnice ale tranzitiei la digitalizare si cele legate de programele de radio si TV ce urmeaza a fi distribuite si/sau retransmise pe sistemele digitale cu transmisie terestra, punand astfel in umbra interesul public al informarii publicului, caruia i se subsumeaza tranzitia la serviciile digitale.

In opinia organizatiilor semnatare, procesul de tranzitie la serviciile digitale de radio si televiziune ar trebui inceput prin facerea publica a inventarului de frecvente, nationale regionale si locale, continuat prin elaborarea stragiei de tranzitie la transmisia digitala si a strategiei de acoperire cu programe a teritoriului (menita sa garanteze dreptul de informare al tuturor cetatenilor) si incheiat cu stabilirea, prin lege, a mecanismelor independente care vor conduce la implementarea celor doua strategii, in conditii de transparenta si concurenta loiala.

Solicitam, de aceea, Guvernului sa se abtina de la adoptarea pripita, sub presiunea climatului electoral, a unor masuri ce vor afecta pe termen lung piata de mass media, in lipsa consultarii publice si cu cei implicati, asa cum o cer legislatia in vigoare si regulile jocului democratic.