Televiziunea publica si trustul Intact manifesta o apropiere aparte in ajunul alegerilor parlamentare. La o saptamana dupa ce a inaintat singura oferta, confirmata public, de preluare a unei optiuni din Liga 1 de la consortiul Antena 1-RCS&RDS, TVR se apropie de grupul de presa al lui Dan Voiculescu si pe plan electoral. Joi, postul public a prezentat rezultatele unui sondaj CCSB, comandat de Televiziunea Romana si Antena 3, urmand sa prezinte, duminica seara, si exit poll-ul realizate de CCSB, firma in care, potrivit ultimei inregistrari la Registrul Comertului, actionar majoritar este Camelia Voiculescu, fiica lui Dan Voiculescu.

Potrivit sondajului CCSB prezentat joi de TVR, candidatii aliantei PSD+PC ar conduce, in preferintele electoratului, cu multe procente in fata urmatorului partid clasat, PD-L. Rezultatele prezentate de postul public arata ca PSD+PC ar fi sustinut de 37% dintre respondenti, iar 31% ar sustine PD-L, diferenta fiind considerabil mai mare decat sondajele altor institutii. Sondajul a fost realizat de CCSB in perioada 22-25 noiembrie.

Pana la publicarea acestui material, reprezentantii Directiei de comunicare a TVR, contactati de HotNews.ro, au putut spune doar ca TVR transmite sondajele CCSB pe baza unui contract intre TVR si firma de sondare a opiniei publice, Antena 3 nefiind parte in acest contract - desi, in stirea de joi privind rezultatele ultimului sondaj inainte de alegeri, se afirma ca sondajul a fost "comandat de Televiziunea Romana si de Antena 3". In aceasta campanie electorala, TVR nu a mai prezentat sondaje CCSB, care au fost citate preponderent de Antena 3 si alte entitati din grupul Intact.

Reprezentantii TVR nu au putut preciza, pana la ora publicarii acestui material, cat a platit TVR pentru sondajul CCSB de joi seara si pentru si exit poll-ul ce urmeaza sa fie prezentat duminica. Potrivit unor surse din TVR, contractul s-ar ridica la peste 100.000 de euro. Antena 3 a anuntat la randul eica va prezenta duminica, la inchiderea urnelor, rezultatele exit poll-ului realizat la nivel national de CCSB.

Presedintele-director general al TVR, Alexandru Sassu, a preluat sefia televiziunii publice in urma cu un an si jumatate, fiind propus de PSD pentru Consiliul de Administratie al SRTv.

UPDATE:Gelu Trandafir, membru CNA, despre stirea de joi cu sondajul CCSB:

"Cred ca e singura stire electorala realizata cu forte proprii de catre TVR si difuzata in aceasta campanie electorala pe vreun canal al postului public. Vineri, in sedinta CNA, am evocat inclusiv posibilitatea sesizarii comisiilor de cultura ale viitorului Parlament. Asta pentru ca in ultimele trei saptamani CNA a trimis doua scrisori prin care a cerut TVR sa-si indeplineasca misiunea de post public si sa acopere campania cu propriile stiri electorale. Consiliul a solicitat acest lucru si reprezentantei TVR, Carmen Movileanu, venita la o sedinta a CNA. In ciuda insistentelor CNA, din cate stiu eu, pana joi seara, cand au dat stirea cu sondajul CCSB, nici TVR1, nici TVR2, nici TVR3, nici studiourile teritoriale nu au realizat si difuzat vreo stire despre aceasta campanie electorala, nu au difuzat vreun alt sondaj de-a lungul acestei campanii electorale."

Precedent de campanie: negocierile pentru Liga 1

TVR a optat sa trimita tot in aceasta perioada o oferta consortiului Antena 1-RCS&RDS pentru a cumpara o optiune din Liga 1 si rezumatele meciurilor din campionat. Oferta este in curs de negociere. TVR incepuse tatonari in acest sens inca din vara, dar pana luna aceasta nu a existat nici o oferta concreta. Pana acum, nici una dintre parti nu a oferit detalii despre oferta financiara pe baza careia se negociaza.

De ce vrea TVR sa preia meciuri din Liga 1, cand alte posturi nu si-au manifestat interesul, iar RCS si Digi raman, la finalul turului, singurele platforme importante pe care pot fi vazute meciurile GSP TV? "Fotbalul a suscitat mereu interes din partea telespectatorilor. Dar chiar si daca nu ar fi asa, TVR, ca post public de televiziune, se adreseaza tuturor romanilor si are datoria de a oferi programe cat mai diversificate: de la cultura la divertisment, sport, stiri, filme, piese de teatru, concerte etc", potrivit biroului de presa TVR. "Orice meci din Liga I inseamna audienta", considera acestia, potrivit carora audienta inseamna "implicit bani din publicitate si prestigiu in fata telespectatorilor".

"Preluarea unor optiuni din Liga I si a rezumatelor face parte din strategia TVR pentru 2009", potrivit biroului de presa, cu precizarea ca "pretul va avea o pondere decisiva", iar televiziunea publica "este dispusa sa ofere atat cat resursele financiare ii permit".

In octombrie, Alexandru Sassu afirma pentru HotNews.ro ca "ei ne-au oferit optiunile de la 4-5 in jos, noi ne-am dori sa pornim cu cea mai de sus si vedem unde ne oprim noi si unde se opresc ei". Tot atunci, Sassu afirma ca "achizitia de programe se face numai din fonduri proprii. Asa ceva nu se poate face din bugetul de stat".

Cu exceptia veniturilor alocate de la buget, celelalte venituri de exploatare ale TVR sunt reprezentate din veniturile din taxa pentru serviciul public de televiziune si cele din publicitate.

Confruntati cu lipsa de acoperire suficienta si cu investitii mari in drepturile pentru meciuri si in productia TV, reprezentantii consortiului Antena 1-RCS&RDS au insistat in ultimele luni ca, dat fiind ca au platit Ligii Profesioniste de Fotbal 85 milioane de euro fara TVA pentru transmiterea Ligii 1, ar vinde unor terte parti optiuni sau dreptul de retransmitere a meciurilor la un pret de cateva ori mai mare decat s-a practicat pana acum.

TVR nu a participat la licitatia cistigata de consortiul Antena 1-RCS&RDS in primavara si a ramas din acest sezon fara meciuri din Liga I.

Departamentul Sport din TVR a ramas fara multi oameni importanti, in vara, cand acestia s-au mutat la GSP TV, postul grupului Intact ce transmite majoritatea meciurilor din Liga 1. Pana acum, locurile ramase vacante la TVR nu au fost ocupate prin concurs.

Legenda: Ce inseamna optiunile la transmisia etapei de fotbal

Meciurile Ligii I de fotbal sint numite Optiunea 1, 2, 3 etc in functie de importanta si de audienta scontata. Optiunea 1 este, de obicei, un derby intre cei patru "granzi" ai campionatului (Steaua, Dinamo, Rapid, CFR Cluj) sau meciul Stelei, echipa cu cei mai multi suporteri. Ultima optiune este, de obicei, un meci intre echipe codase, la care orice televiziune are probleme de monetizare din cauza audientei scazute.