PR-istii britanici despre imaginea Romaniei: Renuntati la folclor. Unde este Romania de azi?

de Crina Boros     HotNews.ro
Vineri, 12 decembrie 2008, 15:34 Economie | Media & Publicitate

In constiintele maselor europene, cuvantul Romania este frecvent congruentul comunismului, al lui Dracula sau Ceausescu, si, eventual, aduce un ecou din sport sau cultura, insa numai pour les connaisseurs. PR-isii britanici sustin ca Romania are nevoie de o introspectie severa, din care sa rezulte o imagine reala, puternica si incitanta.

Saptamana aceasta, cativa dintre constructorii de imagini au incercat sa defineasca brand-ul Romania in context european, oferind ponturi in resurscitarea brandului de tara sufocat fie de lipsa expertizei din Romania, fie de avalansa mediatica negativa oferita publicului britanic drept circ, pe langa painile electorale, anticipate tot mai insistent de catre partidul conservator.

Fundatia Idei Pentru Romania a adus in cadrul Universitatii Westminster trei scriitori, toti profesori universitari, din care doi specialisti in PR si un fost reporter BBC. Vessa Golsworthy a parasit Serbia comunista in 1986 pentru a veni in Marea Britanie. A lucrat cu BBC World Service si preda la Kingston University. A publicat Inventing Ruritania si Cernobyl Strawberries. Simon Goldsworthy preda PR la Westminster University si semneaza alaturi de Trevor Morris – cel de-al treilea invitat – cartea Public Relations for the New Europe (Relatii Publice pentru noua Europa).   

Va prezentam extrase din discursurile lor pentru imaginea si imaginarea Romaniei in context European.  

Nici o imagine consistenta

 
Am intrebat cativa britanici ce stiu despre Romania. Poate veti fi surprinsi sa auziti ca primul pe lista a fost Dracula
 
 
Trevor Morris
Trevor Morris: „Am intrebat cativa britanici ce stiu despre Romania. Poate veti fi surprinsi sa auziti ca primul pe lista a fost Dracula/Transilvania. Unii dintre ei nu erau siguri ca se gasesc in Romania. Cativa prieteni, mai educati, au mentionat Trilogia Balcanilor a scriitoarei Olivia Manning. Stiu, cartea nu este neaparat pe placul unor romani. Mie imi place enorm si mi-a starnit dorinta de a vizita tara. Altii si-au amintit de echipa de fotbal a Romaniei de la Cupa Mondiala din 1998, cand si-au vopsit parul. Trei imagini contradictorii, evident foarte diferite, dar nu foarte profunde.”

In umbra umbrei sale

Simon Goldsworthy: „Am vizitat Romania de multe ori. Prima data s-a intamplat intr-o excursie de grup din adolescenta, cand am trecut prin Romania in drum spre Uniunea Sovietica. In timp ce autobuzul nostru traversa satele pitoresti si orasele de poveste ale Transilvaniei, intrand in panorama Carpatiilor, Romania si poporul roman au fost cele care ne-au impresionat cel mai mult in aceasta excursie. Am intrebat organizatorii britanici de ce Romania nu a fost promovata mai intens in brosurile excursiei. Raspunsul lor – indreptatit cred – a invocat faptul ca nu multi s-ar fi inscris la o calatorie de acest gen, deoarece tara era foarte putin cunoscuta.”

„Imaginea nationala este un banchet mobil”

„Romanii trimit Universitatii Westminster un numar tot mai mare de studenti talentati, marturie, daca vreti, interesului tot mai mare al romanilor vis-a-vis de Relatiile Publice. Cand Trevor si cu mine am publicat cartea, in urma cu aproximativ o luna, am insistat ca steagul Romaniei sa apara pe coperta. Nu pot spune ca sunt un expert in subiectul Romania. Sunt multe lucruri pe care nu le cunosc. Dar a nu sti foarte multe poate deveni deseori un atu cand raspunzi provocarilor de PR. Expertii sunt, de multe ori, prea aproape de subiectul lor.

 
Asemeni companiilor, tarile concureaza pentru atentie, iar imaginea pe care o proiecteaza este vitala in acest proces
 
 
Simon Goldsworthy
Nu mai pot diferentia punctele slabe de punctele forte. Isi pierd perspectiva. Cele mai bune sfaturi vin, probabil, mai mult decat publicul lor tinta, dar mai putin decat expertii adevarati. Si cred ca, in cazul Romaniei, combinatia ideala ar fi ca PR-isii din afara tarii sa lucreze impreuna cu romanii, aducand astfel un grad actual de intelegere a provocarilor care privesc Romania si care o ajuta sa-i vorbeasca publicului international. Accentul pe imaginea tarii este foarte local, un memento al faptului ca, asemeni companiilor, tarile concureaza pentru atentie, iar imaginea pe care o proiecteaza este vitala in acest proces. Imaginea nationala este un banchet mobil.”

Nivelul emotional al Romaniei ramane neexplorat

„Daca ne uitam la felul in care tarile sunt percepute, o atentie trebuie data nivelului emotional al marcii. In cazul Romaniei, o apreciere deosebita merita acordata frumusetilor naturale ale tarii si mediului arhitectural deosebit: de la manastirile pictate ale Bucovinei, la orasele tip capsula a timpului din Transilvania si Banat, de la fauna salbatica din Delta Dunarii pana la caracterul urban unic al Bucurestiului. Aceste trasaturi ale tarii sunt mai bine cunoscute astazi in Londra si nu numai. Insa ele raman masiv neexplorate. Daca te uiti in jurul lumii, exista tendinta de a avea constructii celebre drept ambasadori nationali ai brandului de tara. Este un aspect de luat in considerare.”

Tara are nevoie de o identitate actuala

„Brandul de tara depinde si de cum cultura populara sau rafinata este perceputa din exterior: de la film, tv, sport, muzica, pana la istorie, arta si literatura, pana chiar si la produse locale cunoscute, si aici nu intra doar realizarile culturale rafinate, dar si ceebritatile zilei. Foarte putine tari pot marca in toate aceste domenii. Teatrele si filmele romanesti au debutat in lumea succesului, fapt care nu ar trebui ignorat. Dar Romania nu se prea poate odihni pe lauri.

 
Eliade, Eugen Ionescu, Tzara, Brancusi nu pot fi ambasadori in lumea de azi. Produsele romanesti trebuie sa-si faca simtita prezenta
 
 
Simon Goldsworthy
Trebuie sa intreprinda mai mult pentru a junge pe piete mai mari. Nimeni nu pune in discutie contributia istorica a Romaniei ca si insula de latinitate, de istorie, civilizatie si cultura: Ionescu, Eliade, Tzara, Brancusi… Lista continua. Dar acestia nu pot fi ambasadori in lumea de azi. Produsele romanesti trebuie sa-si faca simtita prezenta. Din pacate, sunt foarte putini romani proeminenti care se regasesc in calitatea de roman, si cu care strainii se pot identifica. Oamenilor le place sa dea o fata unei tari.”   

Privind in oglinzi straine

„Ambasadorii brandului de tara nu trebuie neaparat sa fie romani. Trilogia Balcanilor, cartea Oliviei Manning, nu este neaparat pe gustul multor romani, dar a avut un impact semnificant asupra felului cum oamenii din afara Romaniei au perceput tara si i-a incurajat sa se intereseze mai mult. Cartea prost-informatului Bram Stocker a avut si ea impact asupra perceptiilor internationale. Ca sa dau un alt exemplu, inaintea celui de-al Doilea Razboi Mondial, conducerea tarii voastre a finantat un scriitor britanic renumit sa scrie o carte despre Romania. Ma gandeam ca poate acum Romania ar trebui sa ia incitanta decizie de a angaja o serie de scriitori straini in rezidenta.”

Brandingul unei imagini este ca si artele martiale

„Fenomenul de country branding are nevoie de timp pentru a se forma. Si se ridica deseori deasupra ideilor politice preconcepute de termen scurt, implicand publicul la un nivel emotional. Romania duce lipsa in prezent de materia prima necesara sa imbunatateasca imaginea internationala a tarii. Dar nu numai ca frumusetile naturale ale Romaniei si arhitectura ei sunt nepretuite, avand si o istorie bogata, dar simplul fapt ca Romania este atat de putin cunoscuta si inteleasa devine un lucru de valoare. Este oarecum asemanator cu artele martiale, cand punctul slab al unui luptator devine punctul lui forte. Personal, cred ca Romania ar trebui sa se cufunde intr-un mister bland. Este de preferat sa fii exotic decat sa fii plicticos.”

„Felul in care o tara reactioneaza in momentul unei crize iti spune multe”

„Relatiile Publice pot ajuta ca povestea sa fie spusa. Iar Romania are o poveste fascinanta de spus. Romanii trebuie sa produca mereu alte capitole. Orice campanie de PR, oricat de ingenuoasa, are nevoie de materie prima: produse romanesti interesante de cea mai buna calitate, oportunitati de investitii ademenitoare, destinatii romanesti de vacanta palpitante. In acelasi timp, Romania trebuie sa anihileze orice temeri ar avea oamenii vis-a-vis de tara.

Genul acesta de publicitate evolueaza lent. Nu suporta reparatii fugitive. Merita o investitie serioasa, pe termen lung, deoarece va da putere tarii sa treaca peste capetele criticilor si sa ajunga la publicul international. Poate functiona ca si o rezerva de bani pentru zile negre. Daca si cand Romania se va lovi de o criza – fiecare tara trece prin asta din cand in cand – poate amortiza impactul.  Pana la urma, felul in care o tara reactioneaza in fata unei crize iti spune multe despre aceasta. O criza administrata inteligent poate creste profilul tarii, in timp ce o criza administrata gresit il poate deteriora.”

Rationament vs. Emotivitate

„Fata de marca bazata pe nivelul emotional, conceptul de reputatie nationala poate parea mult mai rational. Este vorba de ceea ce faci, ceea ce spui si ceea ce zic altii despre tine. Acest aspect implica felul in care tarile se promoveaza, explica si justifica actiunile sale economice. Teoretic, acestea sunt bazele care determina raspunsurile guvernelor, organizatiilor internationale si a mediilor de afaceri, inclusiv ale investitorilor straini, si cer, la randul lor, o relatie indelungata si hotarata de construire a relatiilor publice. In practica, procesele de construire a marcii de tara si a reputatiei nationale nu sunt atat de clare, pentru ca nimeni nu este pur rational. Raspunsul emotional descris anterior ii afecteaza pe toti. Iar guvernele trebuie sa ia mereu in considerare opinia publica internationala careia i se adreseaza, iar afaceristii trebuie sa tina cont de raspunsul actionarilor.

Multe din sarcinile cheie trebuie indeplinite de romani, si nimeni nu pune la indoiala ingenuozitatea poporului. Expertiza externa de influenta poate aduce o contributie substantiala daca lucreaza cot la cot cu talentele Romaniei. Este cel mai bun resort pentru o analiza la rece si detasata. In plus, poate lua in calcul cu mai multa usurinta publicul si media externa, deoarece le cunoaste mult mai bine. Poate contribui si cu experienta pietelor mai vechi de PR. Aceasta optiune este mai usor de acceptat decat reinventarea rotii.”
 
Ce stii despre Romania cand nu stii nimic despre Romania?

 
Dracula este una dintre cele mai puternice marci din industria diverismentului. Daca nu puteti sa o anihilati, atunci folositi-o, dar in termenii impusi de voi.
 
 
Vessa Goldsworthy
Imaginarea Romaniei este specialitatea Vessei Goldsworthy de peste 20 de ani. In momentele in care dictatura lui Ceausescu lua sfarsit, lucra pentru BBC. Se intampla sa se afle in Serbia, tara ei de origine.

„Am luat primul tren din statia Dunarea din Belgrad. Un tren aproape gol, supraincalzit, care mergea in est, inspre Timisoara. Cei cativa pasageri au coborat in Banatul sarbesc. Doar jurnalistii  mai mergeau in Romania in acel moment. Atunci am realizat ca, in ciuda faptului ca am trait mult timp la 200 de kilometri de Romania, nu stiam nimic despre aceasta tara. Am descoperit-o in aceasta calatorie si m-am indragostit de ea. Iar cei care iubeau Romania in 1989 o vor iubi mereu, pentru ca atunci am trait iadul pe pamant.

De asemenea, mi-am dat seama ca mergeam in Romania cu doua carti englezesti. Este interesat faptul ca in Balcani stiam atat de putin si scriam atat de putin unii despre altii, incat foloseam carti englezesti sa ne cunoastem. Poezia romana a fost tradusa in sarba. Insa daca doreai sa aflii mai mult despre starea de fapt, trebuia sa studiezi tara in detaliu. Ruritania este una din tarile inventate de Anthony Hope in anii 1980, cand era dificil sa separi o tara balcanica de cealalta.

Am devenit fascinata de aceste tari inventate din Balcani. De aceea mi-am si numit cartea Inventand Ruritania. Deci nu studiam istorie, ci tari imaginate. Si am inceput sa le folosesc in a gandi urmatoarea problema: ce stii despre Balcani cand nu stii nimic despre Balcani? Prin analogie, ce stii despre Romania cand nu stii nimic despre Romania?”

Nevoia de negare a balcanitatii

„Deseori, in cartile englezesti, Romania este definita ca fiind cea mai putin cunoscuta dintre tarile balcanice. Dar Romania nu se considera a fi tara balcanica. Si pe buna dreptate intr-o oarecare masura. Deseori fac trimiterea la un articol al Elenei Zamfirescu – fosta delegata a Ministerului de Externe in timpul razboaielor din fosta Iugoslavie – articol numit Zborul din Balcani, unde argumenta faptul ca Romania este o tara central-europeana, sau chiar vestica datorita limbii de origine latina si a influentelor latine. Asadar, avem geografie si harti mentale. De ce anume apartine Romania din punct de vedere cultural, din punct de vedere al identitatii ei? Daca simtiti nevoia sa va negati balcanitatea, atunci probabil ca sunteti balcani ipso factum, din moment ce Anglia nu are nevoia aceasta.”

Ultimul salas vampiric

„Am scris si am tinut multe cursuri despre Dracula. Nu poti vorbi despre imaginea Romaniei fara a-l mentiona pe Dracula. Cred ca este o resursa pe care Romania trebuie s-o exploateze. Dracula este una dintre cele mai puternice marci din industria divertismentului, o marca extrem de valoroasa. Daca nu puteti sa o anihilati, atunci folositi-o. Dar in termenii impusi de voi. Asta nu inseamna sa schimbati o tara pentru a se mula pe identitatea acestei marci. Insa, daca oamenii vor veni sa vada Romania, sa vada castelul Bran, vor fi surprinsi sa desopere unul dintre cele mai frumoase castele.

Trebuie sa tineti cont ca exista o oarecare ambivalenta legata de crearea mitului Dracula. Primii vampiri din literatura britanica au fost din Serbia, in anii 1850. Alti vampiri din literatura britanica au fost austrieci. Vampirii au emigrat tot mai la est. Pe masura ce Europa era explorata, Romania, aflata la marginea Europei, a devenit ultimul salas vampiric. Asadar, Bram Stocker a ales granita continentului, creand cea mai puternica marca, fara a fi pus macar piciorul in Balcani.”

Locul fizic nu are nici o importanta

 
Romania, in imaginatia internationala, este aproape cameleonica. Nimeni nu stie de fapt cum arata. Poate fi orice.
 
 
Vessa Goldsworthy
„Transilvania apare ca un loc ireal. Pe cand lucram la Inventand Ruritania, cei de la departamenul de marketing de la Yale University Press m-au rugat insistent sa intitulez cartea Inventand Transilvania. Le-am spus ca nu puteam sa fac asta, deoarece Transilvania era un loc real. S-au blocat. In incapere era un grup de oameni, majoritatea americani, care, pana in acel moment, nu au stiut ca Transilvania exista. Intr-un fel, nu are nici o importanta. Este un loc real, dar asta nu are nici o semnificatie. Imi place sa fotografiez Romania si apoi sa arat oamenilor fotografiile si sa-i provoc: Ia ghiceste tara!” 

Zagreb, capitala Romaniei

„Una din bucuriile de a imagina Romania este faptul ca o poti descoperi si redescoperi la infinit. Ce am spus despre Transilvania se aplica pentru intreaga Romanie. In imaginatia internationala, este aproape cameleonica. Nimeni nu stie de fapt cum arata. Poate fi orice. A fost folosita ca si Kazahstan in filmul Borat, sau ca si statul american Virginia in productia hollywood-iana Cold Mountain. Pe de alta parte, cand BBC a filmat filmul Trilogia Balcanica, dupa romanele Oliviei Manning, intamplandu-se in timpul regimului Ceausescu, au folosit Zagreb, capitala Croatiei, drept Bucuresti. BBC si-a imaginat ca oricare orasel provincial austro-ungar neobisnuit s-ar potrivi. N-am vazut nimic mai ridicol, pana la pelicula Casino Royale, care ar fi trebuit sa se desfasoare in Muntenegru, dar a fost filmata in Republica Ceha.”

Exoticii de la usa Europei

„Romania este etern reinventata, re-imaginata, fiind mereu considerata a fi in dosul spatelui, orice ar fi insemnand aceasta expresie. Am gasit un citat care spunea: „Din cauza pozitiei geografice obscure a tarii in dosul spatelui Europei, evenimentele din Romania, indiferent cat de grave ar fi fost, au continut o calitate oarecare de show pentru vestici.” Cred ca ar trebui sa faceti o virtute din aceasta calitate. Puteti folosi mereu motto-ul ‚Descopera Romania”, indiferent de cat de frecvent oamenii o vad si o redescopera sau o re-imagineaza. Este o tara exotica, dar care este foarte accesibila europenilor, ceea ce reprezinta o invitatie care poate fi reinnoita mereu, deoarece Romania reuseste sa ramana necunoscuta. Nu-mi dau seama de ce.” 

Turism vs. politica

„Pentru turism, in era globalizarii, marketing-ul diferentei si a specificitatii etnice reprezinta o valoare imensa. Atunci cand faci branding unei natiuni, pentru ca nu este o corporatie, exista intotdeauna un set de interese concurente. De exemplu, ceea ce este benefic turismului – diferenta exotica – nu se potriveste politicienilor, fiindca politicienii vor sa arate ca Romania este la fel ca si oricare alta tara europeana. Aceasta tensiune poate reprezenta o provocare.”

Renuntati la folclor. Unde este Romania de azi?

 
Imaginea unui spectacol folcloric reda o tara inapoiata, careia ii lipseste prospetimea si actualitatea. Ce spune folclorul despre Romania de azi? Cum o reprezinta? Mi-ar fi placut sa asist la un concert rock romanesc.
 
 
Toby Moore
Independent de evenimentul organizat de Idei pentru Romania, Toby Moore – specialist in Relatii Publice al Monument PR – si-a exprimat parerea vis-a-vis de petrecerea organizata de Ambasada Romaniei de la Londra cu ocazia zilei de 1 Decembrie.

„Noi nu avem costume folclorice nationale. Cred ca trebuie tinut cont si de publicul caruia te adresezi. A invitat oameni de afaceri, diplomati si pe toti cei care „trebuia” sa-i invite, la Clubul Regal al Automobilelor, pentru o seara folclorica. Eu as fi vrut sa vad Ambasada Romaniei. Imaginea unui asemenea spectacol reda o tara inapoiata, careia ii lipseste prospetimea si actualitatea. Ce spune folclorul despre Romania de azi? Cum o reprezinta? Cred ca ar fi trebuit sa organizeze ceva mult mai curajos. Mi-ar fi placut sa asist la un concert rock romanesc. Muzica este moneda tineretului si trece peste orice bariere. Chiar si un spectacol extrem ar fi fost mai apreciat. Oamenii s-ar fi minunat si si-ar fi amintit. As renunta la oricare alta initiativa folclorica. Au aratat-o indeajuns. Promovati Romania de azi. Si implicati tineretul din Diaspora.”

Epilog

Weekend-ul trecut, un tanar australian, student in Londra, recunostea ca nu poate localiza Romania pe harta mondiala. Catorva studenti de la Oxford, cuvantul le suna cunoscut, localizandu-l in Europa, si aprinzandu-li-se beculetul la zurgalaii cuvantului Transilvania, scris cu Y in ignoranta lor acceptabila.  

Imaginea Romaniei a depasit km 0, dar in marsarier. Mass-media britanice (si internationale) apasa, in general dar nu in totalitate, pedala de minus, pentru ca ‚good news is not news’ – vestea buna nu este o stire. Pana nu demult, autoritatile romane nu au intrat in cursa, mereu prezenta, pentru o imagine echilibrata a tarii pe care, teoretic, o slujesc. Rar, se ridica o naframa in varf de bat’ de la standuri, sau o amenintare soptita per mandat prezidential. Ele sunt insa departe de a apara sau reprezenta romanul din diaspora care, deseori, merge la serviciu cu ochii in pamant, in timp ce vecinul de metrou citeste in ziare, scrise de extrem-Dreptaci, despre infractorii romani care au umplut paharul imigrarii britanice.






Citeste pe Stirile ProTV

VIDEO "Imi spunea ca are o pata pe creier". Prietenii lui Daniel si familia acestuia au 2 povesti diferite despre infectarea cu HIV

Familia tanarului de 24 de ani din Segarcea care a murit in urma cu o saptamana, rapus de SIDA, sustine ca baiatul s-a imbolnavit la spitalul din localitate, cand avea cinci ani. Ba mai mult, rudele spun ca si alti tineri din Segarcea au avut soarta lui Daniel, din cauza ca in vremea aceea instrumentarul medical nu era sterilizat corect.








8219 vizualizari
  • 0 (0 voturi)    
    Pina se face ceva (Vineri, 12 decembrie 2008, 15:39)

    ixulescu [anonim]

    Pina se face ceva, proiecte precum http://www.turismatic.com si altele aduc o mai multa valoare, intr-o anumita directie desigur, decit multe initiative la nivel de guvern.
    • 0 (0 voturi)    
      REBRANDING de COMPLEXE, nu te TARA (Duminică, 14 decembrie 2008, 14:10)

      Observatorul [anonim] i-a raspuns lui ixulescu

      Ca sa faci rebrandingul Romaniei nu trebuie sa sa creezi filme, brosuri, situri si programe turistice.

      Ca sa faci rebrandingul Romaniei, trebuie o politica solida de REDUCERE A COMPLEXELOR DE INFERIORITATE A ROMANILOR. Romanii sa nu mai fie defensivi.

      Cu alte cuvinte, atunci cand vine un strain si spune:
      - _vai ce frumos folclor aveti_, reactia romanului sa nu mai fie "idiotul, vine aici si crede ca suntem undeva in lumea a treia"

      - _vai ce frumos e orasul Bucuresti, ma face sa cred ca este noul Berlin_ =>>, reactia romanului sa nu mai fie "idiotul, vine aici si doar pentru ca e exotic vede lucruri care nu exista, in loc sa vada jegul cotidian, aglomeratia si injuriile, idiotul de occidental idilizeaza capitala asta ordinara. Ce idiot, sa compare Bucurestiul cu Berlinul."

      - _vai ce frumos e castelul Bran, am cumparat niste funii de usturoi si turnurile sunt intr-adevar misterioase_ =>> reactia romanului sa nu mai fie "idiotul, habar n-are ca Vlad Tepes nici nu a trecut pe acolo, iar castelul Bran e intr-o paragina totala"

      - _aveti niste plaje bestiale, imi place si la Mamaia, sunt fete frumoase si cluburi posh, iar la Vama Veche sunt super party-uri_ => romanul sa nu mai reactioneze "idiotul, nu stie ca la Mamaia sunt toti manelistii si scursurile din Romania, iar litoralul romanesc este distrus de nesimtire si smecherie"

      Cand romanii vor renunta la complexele de inferioritate, cand romanii care primesc un strain nu vor sublinia caracterul infect al tarii in care traiesc, atunci se va face un rebranding ce va utiliza din plin specificul national, asa cum este, cu natura frumoasa, manelisti, contraste, oameni destepti si primitori, alteori irationali si aberanti, caini pe strada, nunti petrecarete si altele.
  • -6 (6 voturi)    
    de ce nu le-or spune asta si la olandezi (Vineri, 12 decembrie 2008, 16:09)

    mircea [anonim]

    si ei au costume nationale.... sau irlandezilor?

    de ce nu renunta ei la lira sterlina in favoarea euro? si asa sunt aproape la paritate.
  • -3 (9 voturi)    
    PR britanic = brain wash (Vineri, 12 decembrie 2008, 16:16)

    SNSPA [anonim]

    Daca ei sunt prosti nu trebuie sa fim si noi. Suntem printre putinii care mai avem folclor si trebuie sa-l pastram. Nea gigel de la pr sa faca bine sa se intrebe de ce vine printul Charles in Romania si si-a cumparat si ferma aici, daca suntem asa de "prosti" si "fara nici o imagine".
    Ce ne defineste pe noi ca popor? Rockul sau pop-ul?
    • +7 (7 voturi)    
      valabil si pt mircea (Vineri, 12 decembrie 2008, 16:40)

      Luke [anonim] i-a raspuns lui SNSPA

      ...si pentru cei care se vor mai simtii ofensati de afirmatia cu folclorul
      nimeni n-a zis sa renuntam la folclor. tot ce s-a sustinut, si pe buna dreptate cred eu, ca nu vom atrage pe nimeni cu el. pana una alta noi suntem cei care vrem sa-i atragem la noi, nu ei care nu mai au unde merge si cauta folclor.
      un exemplu: am fost la oktober fest anu asta. da, pt bere. ajungand acolo am ramas foarte impresionat de folclorul si traditile lor. daca ma invita cineva pt folclor mergeam? nu, si la fel nici 99,999..% din romani. tot acolo cu ocazia asta am petrecut vreo 2 zile pe la festival in rest am vizitat orasu, magazine si muzee. n-am mai fost intr-un muzeu de nu tin minte. magazinele din centru erau neincapatoare.
      uite asta a vrut sa spuna articolul, cheama-i cu ce vor si vor aprecia si folclorul si tot ce ai de aratat dupa ce ajung aici. asta-i PR
    • +1 (1 vot)    
      pai, nu cred (Vineri, 12 decembrie 2008, 18:33)

      Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui SNSPA

      .... ca vine pentru dansuri (in aceleasi "eterne" costume, identice la toti dansatorii) sau la cantelece alea ghiesruite de colonelesele din Ansamblul Armatei :-p

      Parerea mea e ca vine mai degraba pt. ca acolo unde merge el exista un potential imens de "constriit" ceva - cand zic "construit" nu ma refer la "investitii imobiliare" ;)
    • +2 (2 voturi)    
      o parere (Sâmbătă, 13 decembrie 2008, 12:26)

      Alina [anonim] i-a raspuns lui SNSPA

      cand eram si eu studenta la snspa in bucuresti credeam ca ce e acolo e PR si ca Romania face lucruri bune.
      Insa de cand sunt la Westminster si il am prof pe "nea Gigel asta", sa stii ca am fost nevoita sa re-invat ceea ce este PR-ul si cat conteaza o imagine corecta si mai ales actualizata.
  • +5 (5 voturi)    
    reactii (Vineri, 12 decembrie 2008, 16:42)

    Alex [anonim]

    Ultimele doua reactii arata cat se poate de bine unde ne aflam, cat si de ce suntem acolo. Daca vrem sa ramanem o curiozitate, o insula exotica in Europa, unde vin strainii sa pozeze carute si inapoiere, atunci asta avem si vom avea. Ceea ce numim cu fala "folclor" este de fapt un spectacol ieftin si prafos de restaurant; la asta s-a referit cel care participase la balciul tipic organizat de Ambasada Romaniei. Nu se pune problema de a anula costumele traditionale sau traditiile pe ansamblu; ideea este ca nu poti sa promovezi o tara necunoscuta (sau cunoscuta aproape exclusiv prin imagini ciudate si / sau negative) cu un spectacol arhaic. O astfel de promovare iti va atrage ceva nostalgici (gen Charles) si oameni care vor veni aici sa mai marcheze o tara pe harta. In acest moment Romania nu dovedeste strainului care locuieste aici, daramite celui care n-a auzit decat de Ceausescu, maidanezi, orfani, gastarbeiteri si tigani, ca exista. Si aici este problema.
  • +4 (4 voturi)    
    "de ce nu se lasa Romania nedescoperita" (Vineri, 12 decembrie 2008, 16:51)

    calin [anonim]

    Incerc sa fiu obiectiv si cu ajutorul experientelor acumulate in afara tarii am observat ca romanii se considera foarte destepti si au o parere foarte buna despre ei in comparatie cu restul poapoarelor, dar mai cred ca aceasta parere a lor a fost fals construita prin indoctrinarea comunista, fapt care se mentine si astazi in cartile de istorie si nu numai (prin cei care sunt déjà indoctrinati). Acest lucru cred ca determina un egoism colectiv de a tine ne tinem tara numai pt noi, pt ca noi suntem cei mai tari si nu vrem sa lasam pe nimeni sa ne descopere frumusetea atat de urata.
  • -5 (9 voturi)    
    Noi ramanem noi! (Vineri, 12 decembrie 2008, 17:04)

    Apostol Bologa [anonim]

    Nu cred ca trebuie sa ne facem probleme vizavi de cele de mai sus. Nu vom putea noi sa le acoperim incultura celor care ne dau sfaturile de mai sus. Nu au vrut niciodata sa scrie si sa recunoasca faptul ca le-am aparat hotarele Estice de tatari si turci. Nu au recunoscut nici faptul ca am fost a patra armata europeana care am participat la cel de-al doilea razboi mondial. In schimb si-l amintesc pe Ceausescu si pe Dracula care de fapt este tot o inventie a prostiei lor. Cine vrea sa ne cunoasca sa vina la noi in vizita. Ii primim pe toti cu ospitalitatea cunoscuta. Brandul de tara il vom avea atunci cand, dincolo de LOGAN vom mai produce si altceva competitiv si unic sau atunci cand oamenii nostrii de stiinta vor mai inventa ceva de talia lui Henri Coanda. A renunta la folclor inseamna a renunta la o parte din noi. Sigur ca trebuie sa invatam sa ne vindem marfa cum trebuie si, in articolele unor asa zisi ziaristi sau analisti sau specialisti in PR nu se vor mai face referiri numai la Transilvania sau Banat ci la vestul , estul, nordul si sudul statului roman. Multi, mai ales dintre vecinii nostrii ne doresc faramitarea, de aceea vorbesc tot timpul de provinciile istorice romanesti si nu de Romania. Din pacate si politicienii nostrii nu sunt in stare sa inteleaga ca se actioneaza dusmanos la adresa noastra, in mod special vecinii, dintre care pe unii ii ajutam cu mult peste ceea ce merita.
    • +3 (5 voturi)    
      te inteleg... (Vineri, 12 decembrie 2008, 17:27)

      Luke [anonim] i-a raspuns lui Apostol Bologa

      daca scopu ar fi sa tinem turistii departe atunci ai perfecta dreptate.
      daca vrem banii lor si numa nu intelegem de ce nu ne iasa atunci e din cauza celor ca tine.
      problema e ca toti vrem asta, de la cei de sus care pompeaza bani in programe de branding pana la cel care vrea sa-si vanda o bucata de branza si o ceapa la un strain.
    • +8 (8 voturi)    
      Pricepeti odata ca nu Romania e buricul... (Vineri, 12 decembrie 2008, 17:30)

      gigipuscarie [anonim] i-a raspuns lui Apostol Bologa

      pamantului.
      Prostiile pe care le credem sunt rezultatul a 50 de ani de indoctrinare comunista si a inca 10 de neocomunism si nationalism retrograd. Pana nu ne invatam sa ne cunoastem locul, nu vom reusi sa progresam cu nimic.
      Pentru Vest, noi nu existam pe harta lumii, sau cel mult suntem o pata maro undeva intre Rusia si Turcia, dar nu langa Georgia (cu un brand mai puternic de tara decat Romania in vest).
      Nu au "vrut" sa scrie si sa "recunoasca" ca i-am aparat de turci pentru ca nu a fost asa. Am fost calcati si rascalcati de turci de cate ori au avut ei chef. Cel mai mare print al nostru care i-a "batut" pe turci de cate ori a putut, a fost sub suzeranitate otomana toata viata lui; si e o nota de subsol in manualele turce. Turcii au fost opriti de austrieci fix in portile Vienei.
      Participarea majora la al doilea razboi mondial a Romaniei a fost la asaltul Odessei - si ghiciti ce? - am pierdut. Suntem natiune invinsa, iar "actul" de la 23 august are fix valoare zero pe plan international, de vreme ce eram deja sub ocupatie sovietica. Oricum trocurile fusesera facute, Churchill daduse Grecia pe Romania.
      Nu avem locuri turistice, servicii bune, magazine misto, zone frumoase, nimica de marketat. Daca pui pe cineva sa faca un serviciu pentru un strain (ca sa incaseze banii) este ofuscat ca "el nu-i sclav" si "nu ne vindem tara". Suna cunoscut ?
      Singurul lucru de unde se vede bine Romania e din avion. Din cauza asta ne trec toate peste cap si nu ramane nimica inauntru.
      • +6 (6 voturi)    
        In fine... (Vineri, 12 decembrie 2008, 17:46)

        Alex [anonim] i-a raspuns lui gigipuscarie

        ...un mesaj la obiect; multumesc, Gigi. Ultima data am auzit chestia asta cu "nu suntem sclavi" la un hotel de 5* acum cateva saptamani. Cat despre gogorita cu noi cei tari, care am tinut piept turcilor, tatarilor si acum vrem sa tinem piept vesticilor care ne vor raul, ea este, din pacate, comuna in Balcani (asa cum spunea si unul dintre cei intervievati mai sus), singura zona din lumea asta unde cineva (i.e. un popor intreg) poate sarbatori cu surle si trambite o infrangere de acum peste 600 de ani. Noi astilalti sarbatorim victorii imaginare sau mitul acela cu capra vecinului, chiar si mai bine...
      • +1 (1 vot)    
        nici asa nu e (Vineri, 12 decembrie 2008, 23:58)

        sorin [anonim] i-a raspuns lui gigipuscarie

        e adevarat ca nu noi am salvat vestul de turci,
        dar aproximativ un secol le-am dat de furca.
        Ceea ce nu e rau. Bulgaria, Serbia, Ungaria,
        au cazut intr-o batalie. Moldova si Tara Romaneasca nu.
        Iar Stefan a stat mai putin de o treime din domnie sub suzeranitate turceasca,
        nicidecum intreaga perioada (uite, ca sa-ti
        fac placere, iti spun ca in rest a stat,
        ce-i drept formal, alternativ sub suzeranitate
        polona respectiv maghiara).
        Mai citeste inainte de a raspunde ca atotstiutor.
        Altfel raspunzi la indoctrinare national-comunista
        cu incultura corporatista...
    • 0 (0 voturi)    
      dezbinarea si lipsa de caracter (Sâmbătă, 13 decembrie 2008, 17:35)

      Mircea [anonim] i-a raspuns lui Apostol Bologa

      "nationalismul retrograd" asta inseamna cu alte cuvinte ca noi romanii nu avem dreptul al a fi nationalisti, patrioti, ci doar natiunile mari au dreptul la acest sentiment care sta la baza succesului occidental, fara exceptie. daca ducem lipsa de ceva, este tocmai lipsa de patrioti si de nationalisti autentici, care i-ar scoate afara in fundul gol pe diletantii care militeaza pentru o Romanie fara caracter si care ar fi si cei mai capabili sa puna pe picioare un turism autentic si bun. Daca am fi un dram mai patrioti ne-am face o mare reclama in toata lumea. Dar acolo unde mergem, ne spunem cu rusine originea, ceea ce ne face sa fim totdeauna vazuti ca o natiune complexata si deci, inapoiata. Cu mai mult caracter si mai multa mandrie, am face din tarisoara asta un paradis pentru noi care o locuim si o bijuterie pe harta turistica a Europei. Pacat ca dezbinatorii, turnatorii educati in stalinismul vremurilor apuse, si azi ne propavaduiesc in gura mare, dezbinarea.
      • 0 (0 voturi)    
        mizerabilismul romanesc (Duminică, 14 decembrie 2008, 4:30)

        nico [anonim] i-a raspuns lui Mircea

        nici nu-mi dau osteneala sa le raspund celor 2 de mai sus dar se pare ca la noi etnomasochismul e la mare moda. Cunoastem cu totii poezia : "romanii sunt ultimii oameni, ar trebui sa le fie rusine ca traiesc, cultura noastra nu are valoare, stramosii nostri erau niste nulitati (Stefan cel Mare si Mihai Viteazul nu i-au batut pe turci, asta e doar propaganda nationalista)". Problema e ca discursul lor prinde destul de bine la anumite persoane mai usor influentabile sau frustrate pentru ca are ceva reconfortant "sunt destept dar nu am cum sa reusesc in asa o tara" (care nu promoveaza valorile) si in plus incurajaza absenta de spirit civic si pasivitatea "ce sens are sa ma zbat pentru asa o tara si un asa popor ?". Indivizii de genul asta sunt responsabili in parte de imaginea pe care o avem in lume pentru ca au fost si mai sunt inca ambasadorii nostri (aveam imagine proasta in occident inainte sa ajunga tiganii pe acolo sa le manance lebedele!). Mi-am amintit de o anecdota nostima : o romanca s-a prezentat la un interview in Franta si s-a simtit obligata sa bage discursul mizerabilist. I s-a raspuns "n-am cum sa va angajez, daca chiar va trageti dintr-un asa popor si dintr-un asa sistem de invatamant pur si simplu nu vad de ce v-as angaja !". Critica constructiva este foarte utlia, mai ales in situatia in care se afla tara noastra, dar in cazul de fata e vorba doar de o ideologie de 2 bani, promovata de niste looseri care nu trebuiesc ascultati
  • -3 (3 voturi)    
    iar vor piarii la malai (Vineri, 12 decembrie 2008, 17:26)

    dani [anonim]

    Cui trebuie brand de tara, in afara de mesterii PR care vor sa ciupeasca cateva milioane, pe proiect? Brandul, mai bine zis reperele mentale despre habitudinile unei tari se face de la sine, pe baza unor realitati. Germania nu si-a facut campanie contra perceptiei "tara suruburilor" si a carnatzului cu bere. Pentru ordine, curatenie si disciplina, iar n-a fost nevoie de PR.
    Povestea cu Dracula am mai auzit-o, insa mai demult. Dupa intrarea RO in UE s-a vorbit mai mult de Romania ca "tara salariilor mici". Sunt realitati in schimbare, brandul de tara se raspandeste ca bancurile si zicalele populare.
  • -3 (3 voturi)    
    Promovarea furcii pe post de chitara bass (Vineri, 12 decembrie 2008, 17:34)

    SNSPA [anonim]

    Cautati pe youtube
    "Printul Charles se plimba in carutza" si "Prinţul Charles în vizită în Transilvania" si altele de genul asta de la vizitele anuale ale printului Charles. Apoi aratati-le si "PR"-ului britanic si intrebati-i de ce oare printul vine aici? O fi din cauza indoctrinarii comuniste? Oare i-ar place o harmalaie rock in linistea de pe dealurile sibiului?

    Aceeasi intrebare pt cei de aici pentru ca vad ca ati evitat raspunsul ? De ce vine printul Chales in Romania an de an si de ce si-a cumparat chiar si o ferma? E un semn de apreciere sau e un semn ca "n-avem imagine"?

    Mare grija sa nu fim noi indoctrinati din alte directii atunci cand acuzam pe alti de indoctrinare comunista.
    N-o sa poti promova Romania ca fiind moderna daca asta se intampla doar pe o raza de cativa km in Bucuresti. Mai bine promovezi caruta ca pe un mijloc de deplsare pitoresc, sarmalele si naiul lui Zamfir.
    • +4 (4 voturi)    
      nu pricepi (Vineri, 12 decembrie 2008, 17:55)

      Luke [anonim] i-a raspuns lui SNSPA

      nu pricepi ca vrem turisti? Charles nu vine ca turist.
      spune-mi ca nu-i vrem si atunci iti inteleg oful.
      n-o sa-si miste nimeni fundu din state, anglia, germania sau de unde vrei oricat de bun ar fi Zamfir daca tu pentru asta-l chemi, asta tre sa descopere aici, si de acord nu prin PR.
      cheama-i la rock si bere si sa descopere folcloru si muntii, nu-i chema la folclor si sa descopere ca doua maneliste imbracate in costume populare pentru grupu lor
      vrem turisti, fa un festival ca nemtii la oktober fest, sau ca ungurii la szeget si dupa aia vezi cum vin turistii care lasa bani aici pe toate gardurile. nu printu tau care-si face coltzu lui din anglia departe de problemele care le are acolo, si de fetzele care nu vrea sa le mai vada zilnic.
    • +2 (2 voturi)    
      Pai spune tu (Vineri, 12 decembrie 2008, 18:14)

      soferul [utilizator] i-a raspuns lui SNSPA

      Charles a venit aici fiindca a fost impresionat atunci cand a vazut nu'st ce tropaiala popoluara? Nu mai bine promovam persoane precum Zamfir?


      Chiar el (dl. Zamfir, la un talk show, acum vreo 8 ani) a spus ca nu intelege de ce, de exemplu, romanii prefera sa se promoveze folosind diverse dansuri populare in loc de un spectacol muzical de un nivel mai ridicat. Oameni capabili avem, insa noi tot pe Calusari ("care au umplut sala de praf" -- citat din memorie din ce a spus dl. Zamfir) ii scoatem la inaintare.
    • +2 (6 voturi)    
      nu stiu de noi (Vineri, 12 decembrie 2008, 18:50)

      Lucianmotzul [anonim] i-a raspuns lui SNSPA

      Daca eram colonia lor si ne mulgeau bine stiau de noi.Astia vreau sa ne rupa tara sa ne faramiteze si sa ne ia tot ,asta este scopul ;englezi nu au spriginit Romania niciodata si nici nu vreau sa stie de nimeni doar de ei, la scoala sa invete geografie si istorie sa se lumineze. Am terminat liceul si facultatea pe vremea comunismului dar pot sa spun ca la cultura generala ,noi care am facut scoala atunci sintem cu trei nivele peste acesti vestici ,am trait peste 20 de ani printre ei si prin natura meseriei am avut relati sa cunosc mii cu care sa port discuti de cultura generala ,afara de evrei restul cu mici excepti;nota pe care o iau este corigenti la cunostinte nu doar de Romania dar in general,mai vada de ei ,ca eu m-am lamurit, au doar cultura televizorului si nu citesc nimic ,nu mai mult Dna Palin care a candidat la viceprezidentia USA nu a stiut ca Africa este continent ci tara si ca ea este majoritatea .Sa fim mindri ca sintem romani si sa nu fiu criticat si notat cu minus ca ne credem buricul pamintului pt ca si alti se cred la fel. Iar sub turci noi nu am fost PASALIC ci am avut independenta religioasa ,culturala si ne-am pastrat tot ce am avut ,doar ca trebuia sa dam tribut ,fata de restul tarilor din balcani si chiar Ungaria si ar fi multe de scris. Si faptul ca importam 80% din alimente si ni sa distrus agricultura asta cu buna stiinta ,etc.Noi romani cu porcul nostru, cu vacuta nostra cu oile noastre ,cu gainile noaste cu mica noastra gospodarie patriarhala ,cu obiceiurile noastre de mii de ani cu dragoste noastra de glia strabuna cu doinele si cintecele noastre am avut tot ce ne trebuie iar pamintul romaniei este extrem de fertil si manos ,Noi nu am avut nevoie sa mergem peste alti sa cucerim ca avem de toate ,sa emigrat acum dupa revolutie din 89 pt ca asta sa vrut ,comunismul a luat totul romanului.Iar cei de acuma neocomunisti au furat tot si au distrus TARA si au depopulato.
      • 0 (0 voturi)    
        un sir de aberatii (Duminică, 14 decembrie 2008, 11:39)

        gimini [utilizator] i-a raspuns lui Lucianmotzul

        Imperialistii occidentali i-au pus pe suavii, nevinovatii si puritanii tarani romani sa-si fure instalatiile de irigatii imediat dupa 90, nu?
  • +4 (6 voturi)    
    Overrated. (Vineri, 12 decembrie 2008, 17:48)

    Caron [anonim]

    Overrated, cam asa e Romania (in mintea noastra).
    Turism!? Pentru ce?.
    Hai sa nu ne mai dam rotunzi, Marea Neagra e infecta si asa o sa ramana (nu veniti cu Bulgaria ca nu la ei se varsa Dunarea), Alpii nu se pot compara cu Carpatii, castel si manastiri, poate va mai vine mintea la cap dupa ce treceti prin Bavaria sau valea Loire.
    Orase!? Pai mie mi-e scarba de Bucuresti cand ma intorc din Budapesta, Viena sau Praga. Muzeele sunt de ras (o fi fost ceva acum o fi la Moscova/St Petersburg).

    Valea Prahovei... imi vine sa rad.
    Castelul Bran.. rad si mai tare, poate e similar cu resedinta vreunui nobil sarantoc de prin Franta.
    Ce sa mai zic... Transfagarasan, Ponoare, Maramures, vulcanii noroiosi (e "praf" acolo, nici o amenajare), Casa Poporului (voi ati da bani sa mergeti sa vedeti asa ceva?). Cateva pesteri din care vreo 2-3 mai interesante si amenajate.
    Si pot sa continui cu meschinariile noastre pe care le consideram atuuri.
    Sunt 2 lucruri acceptabile ca obiective turistice in Romania : Delta Dunari si Manastirile din Bucovina, doar ca nu sunt multi turisti care sa dea bani pt manastiri si o delta cu apa puturoasa si unde te manaca tantarii, sunt superbe amandoua, dar pentru turisti mai avizati.

    Hai sa ne comparam cu o tara similara cum ar fi Bulgaria.
    Nu imi e rusine de tara mea si nici de faptul ca sunt roman, in orice situatie as fi voi spune macar cu o tenta de mandrie ca sunt roman.
    • 0 (0 voturi)    
      Nu intelegi de ce calatoreste lumea (Duminică, 14 decembrie 2008, 14:20)

      Observatorul [anonim] i-a raspuns lui Caron

      Ca sa faci rebrandingul Romaniei nu trebuie sa sa creezi filme, brosuri, situri si programe turistice.

      Ca sa faci rebrandingul Romaniei, trebuie o politica solida de REDUCERE A COMPLEXELOR DE INFERIORITATE A ROMANILOR. Romanii sa nu mai fie defensivi.

      Cu alte cuvinte, atunci cand vine un strain si spune:
      - _vai ce frumos folclor aveti_, reactia romanului sa nu mai fie "idiotul, vine aici si crede ca suntem undeva in lumea a treia"

      - _vai ce frumos e orasul Bucuresti, ma face sa cred ca este noul Berlin_ =>>, reactia romanului sa nu mai fie "idiotul, vine aici si doar pentru ca e exotic vede lucruri care nu exista, in loc sa vada jegul cotidian, aglomeratia si injuriile, idiotul de occidental idilizeaza capitala asta ordinara. Ce idiot, sa compare Bucurestiul cu Berlinul."

      - _vai ce frumos e castelul Bran, am cumparat niste funii de usturoi si turnurile sunt intr-adevar misterioase_ =>> reactia romanului sa nu mai fie "idiotul, habar n-are ca Vlad Tepes nici nu a trecut pe acolo, iar castelul Bran e intr-o paragina totala"

      - _aveti niste plaje bestiale, imi place si la Mamaia, sunt fete frumoase si cluburi posh, iar la Vama Veche sunt super party-uri_ => romanul sa nu mai reactioneze "idiotul, nu stie ca la Mamaia sunt toti manelistii si scursurile din Romania, iar litoralul romanesc este distrus de nesimtire si smecherie"

      Cand romanii vor renunta la complexele de inferioritate, cand romanii care primesc un strain nu vor sublinia caracterul infect al tarii in care traiesc, atunci se va face un rebranding ce va utiliza din plin specificul national, asa cum este, cu natura frumoasa, manelisti, contraste, oameni destepti si primitori, alteori irationali si aberanti, caini pe strada, nunti petrecarete si altele.
  • 0 (4 voturi)    
    branduri adevarate (Vineri, 12 decembrie 2008, 18:01)

    niste "branduri" [anonim]

    Cand am fost in india imi ziceau multi pe strada daca nu sunt din rusia. Nu stiu dece, poate limba li se parea asemanatoare...
    Atunci m-am gandit prima data mai profund ca romania nu e cunoscuta chiar asa mult...dar nici nu conteaza asta.
    Sa fim sinceri, cati din acei englezi/americani/nemti sau ce mai vrem noi sa sa atragem stiu despre alte tari din europa ca sa nu mai spun din lume?
    Cate stiti voi de exemplu despre Mongolia? Sau Indonezia? Bolivia?
    Suntem niste produse media, dar asta nu inseamna neaparat sa renuntam la valori pt ca asa e trendy, sa atragem alti inculti ca si noi.
    Ii intreb serios pe cei care vor sa "renunte la folclor": pentru ce? Ce primim in schimb?
    Bani? Faima? Recunoastere?
    Eu cred ca toate acestea vin prin unicitate si doar o promovare a unicitatii locurilor/oamenilor, cu bune si rele, ne va face cunoscuti.
  • +1 (1 vot)    
    Necunoscut (Vineri, 12 decembrie 2008, 18:12)

    Radu [anonim]

    NU Ceeace se cunoaste in Occient,sunt valori ce nu cuprind registrul mai larg al culturii .Afi student la orice facultate si a nu unoaste unde este Myanmar
    sauTogo ,nu inseamna ca tara nu este < cunoscuta > , ci ca nu face parte din registrul de preocupari ale
    societatii respective .Este intr-adevar interesant sa ne pastram o aura de mister [ sa-si sparga capul cu mia de ani a invaziilor asiatice ] ,sa afle o adevarata arhitectura la sate ,atat de opusa magaziilor cu acoprisul doar in doua pante din tarile
    lor , etc.Ce face ICR ? Dar turismul .Dar sportul Dar
    adevaratii romani din Diaspora , emigranti mai vechi sau mai noi NU Necunoscutul exista din
    ambele sensuri , dinspre noi dar si spre noi .
    • -1 (1 vot)    
      Prostiile PR-urilor (Vineri, 12 decembrie 2008, 21:40)

      turistul ..notoriu [anonim] i-a raspuns lui Radu

      Actuala criza este generata de acesti CUVANTATORI rupti din scolile de manipulare si care nu au nici o legatura cu realitatea.
      PR-istii sunt niste finantisti care doresc sa se imbogateasca repede si usor, fara a sti nimic despre realitate si nici nu-i intereseaza.
      Aceasta criza de identitate va spulbera acesti intermediari nenecesari si care fac numai ce nu stiu sa faca, dar manipuleaza la greu.
      Ies destul de des din tara si recunosc ca in Occidentul mult laudat "fac foamea" deoarece peste tot sunt numai produse sintetice si contrafacute.
      Daca doresti sa ai parte de tot ce-ti trebuie de mancare mergi in Bulgaria sau chiar si pe la noi.
      Ghe.Zamfir, genialul naist "bate campii", deoarece oriunde mergi si ma refer la tari cu traditii populare nu fac alceva decat sa-si arate baietii si fetele frumoase in dansurile traditionale si nu in chestiuni legate de ..funduri si imbracaminte moderna care oricum este lipsita de farmec si de noblete.
      Dupa PR-istii britanici, imbracati in "norii" de alcool specific locului ce ar putea spune?
      Analfabetismul lor este notoriu si cunoscut deja de toata lumea.
  • +1 (3 voturi)    
    folcloru' si gargaunii (Vineri, 12 decembrie 2008, 22:27)

    jo [anonim]

    dragi tovarasi si prietini, lamuriti-ma: la care folclor sa nu renuntzam? cati dintre cei care cer sa nu renuntzam la folclor cunosc cu adevarat obiceiuri populare? cati le practica? cati dintre voi stiti sa dansati ponturi sau ciuleandra? cati stiti cum se bate pasul de batuta sau de batraneasca?? cati dintre voi ascultati acasa fluier sau cimpoi? cati mai mananca cu linguri de lemn din farfurii de lut, groase de-un deget & nesmaltzuite? cati romani din ziua de astazi mai au vreo legatura directa cu folclorul???
    romanii au renuntzat de mult la folclorul autentic. obiceiurile & produsele culturale populare (muzici, dansuri, farfurii, bocitoare la inmormantari etc) nu mai fac parte din viatza cotidiana a majoritatii zdrobitoare a romanilor de mai bine de o jumatate de secol. ceea ce numim astazi folclor e un produs nou, din zilele noastre, o reinventie kitsch-oasa a unei dorite identitati arhaice. prezentandu-ne lumii cu asa ceva nu doar ne falsificam & mistificam viata noastra cotidiana, ci mai lasam si impresia ca suntem chiar niste salbatici, care abia si-au scos nasul din padure & descopera farmecele deodorantului...
  • +2 (2 voturi)    
    Vizita in Romania? Neah (Sâmbătă, 13 decembrie 2008, 8:59)

    scharke [utilizator]

    Am avut saptamana asta niste invitati francezi in Bucuresti. Sigur ca in afara de scopul principal al vizitei, am ajuns sa vorbim despre Romania, despre istorie, despre turism. Una din intrebarile lor a fost ce se poate vizita in Bucuresti. Recunosc ca m-am blocat putin si in afara de Casa Poporului in rest nu prea am stiut ce sa le zic. Asta spre mirarea lor, intrucat in drumul de la aeroport am trecut pe Calea Victoriei unde au vazut cladiri vechi si cu arhitectura ce li s-a parut interesanta si probabil se asteptau sa le zic ca dupa randul de case de la strada incepe vreun fel de Quartier Latin.

    Am incercat cumva sa dreg busuiocul si sa mut discutia spre ce se poate vedea in Romania. Insa aducandu-mi aminte de frumusetile de pe Valea Prahovei, am sfarsit prin a le povesti cum in fiecare week-end toti bucurestenii isi petrec jumate din timp in masina pe Valea Prahovei, iar jumate din timp probabil platind pe servicii care nu fac banii. Nu mai tarziu de dimineata asta, am vazut la televizor cum au fost amendate pensiuni din regiunea Bran pentru nerespectarea igienei. Mie unul imi repugna turismul de Bran, un fel de Pipera cu elemente de folclor made in China. Poate ar fi trebuit sa le zic de Transfagarasan, insa m-am oprit la timp ca vizitasera Austria si Elvetia, tari unde musteste de 'transfagarasane'. In final, singurele chestii care mi s-au parut originale de pomenit au fost manastirile din Bucovina, cu zidurile pictate la exterior, si Delta Dunarii.
    Poate ar fi trebuit sa spun despre retetele de mancare cu specific romanesc? Nu cred ca m-ar fi crezut, ca noi in restaurante nu stim sa servim decat carne si cartofi prajiti...reincalziti!
  • 0 (2 voturi)    
    ce d...u sa faci in Romania (Sâmbătă, 13 decembrie 2008, 10:14)

    fefe [anonim]

    Tot se bat campii despre turismul romanesc. Hai sa stam stramb si sa judecam drept. De ce ar veni cineva in Romania?
    In primul rand turistul se duce in locatii care au obiective turistice multe/kmp. E Romania un astfel de loc? Sigur noi am invatat la scoala ca Romania e o tara minunata si creatiile romanilor geniale. Dar cine s-a plimbat un pic pe afara vede imediat ca munti frumosi (ba chiar mai frumosi) se gasesc si prin alte tari, iar castele, biserici picturi si alte din astea vezi intr-un oras de impotanta turistica medie din Italia sau Franta cat poti sa vezi in jumatate din Romania. Litoralul romanesc are un defect din start care conduce la restul problemelor: sezonul turistic este extrem de scurt.
    Plecand de la dotarea asta saracuta ea este si prost pusa in valoare. Mergeti in Bucovina zona binecuvantata cu o mare densitate de obiective turistice. Iti rupi masina garantat. O abordare feroviara a turismului pe acolo este aproape de inimaginat, (eventual pentru amatori de turism extrem). Serviciile hoteliere sunt destul de scumpe, diferentele fata de o tara din vest tind sa se estompeze, asa ca nici macar prin argumentul pret nu putem sa convingem. Pe de alta parte serviciile sunt slabute, realitate care vine din marlania generalizata. Chiar daca hotelul arata bine, are toate dotarile pe care le-ai gasi si in unul nemtesc, personalul nu se abtine de la gesturi de nesemtire. Nicaieri in vest (desi am pasaport romanesc si avem o imagine de hoti pe acolo) nu o sa fii pus sa stepti la plecare din hotel sa ti se verifice camera ca nu cumva sa fi furat ceva din camera. In Romania mi s-a intamplat de n ori. E o chestie marunta ca multe altele care ti se intampla in Romania, dar asa ti se duce vestea de tara in care nu merita sa calci ca turist.
    De aceea, le dau dreptate PR istilor britanici, doar ca destinatie exotica pentru excentrici poate avem vreo sansa.
  • +1 (1 vot)    
    ce rost are sa-ti faci pr, (Sâmbătă, 13 decembrie 2008, 10:21)

    lederhose [anonim]

    cand infrastructura pe care o slavesti e inexistenta sau dezminte cu violenta feeriile cladite prin vorbe alese? PR nu e altceva decat reclama, iar reclama minte ca-n codru pentru a scoate banii din buzunarul potentialului client. Uitati-va cum isi fac "brand" Croatia sau Muntenegru: cu perlele naturii si o infrastructura turistica cat de cat acceptabila. Rock, pop si gunoi de acest gen exista oriunde, sa te ineci in el, mintile zdruncinate din vest nu sunt avide de excitatii si mai aparte. Tipic pentru lipsa de decenta a PR-istilor este calitatea doamnei de mare experta la numai 20 de ani de la iesirea din vagauna sarbeasca unde, nu-i asa, misunau cele mai mari numere in domeniu?
    Modernizare da, altfel ramai de caruta; aruncarea patrimoniului peste bord in schimbul produselor sintetice ale unor minti bolnave nu - luati un singur exemplu convingator, de succes si demn de urmat: Bavaria cu sloganul ei simplu si triumfator, "Pantalonul de piele si laptopul" (Lederhose und Laptop).
  • +1 (1 vot)    
    Hai sa ne inchinam la Charles (Sâmbătă, 13 decembrie 2008, 11:48)

    rica venturiano [utilizator]

    Ma amuza teribil rationamentele de genul "daca traditiile noastre nu fac doi bani, de ce si-a cumparat Charles vila in Romania?" De cand naiba a ajuns Charles autoritatea suprema in materie de cultura si civilizatie? Daca nu ma insala memoria, tipul e o perfecta nulitate, care va ramane in istorie pentru doua chestii: 1) a fost sotul Dianei 2) a fost amantul Camillei. Cam slabutz, nu credeti?
  • -1 (1 vot)    
    nu au stiut ca Transilvania exista ??? (Sâmbătă, 13 decembrie 2008, 14:07)

    stoicadrian [utilizator]

    bun articolul ...dar totusi nu sintem noi de vina ca ei sint de o incultura incredibila ! a-ti vazut englezi sau americani la care, aflati in Romania, nu stiuau pe harta, sau glob unde sint ??? si tocmai englezii arata cu degetul. pina in sec 20 toata istoria lor era doar una de jaf si cotropire, pe intreg pamintul. petntru mine nu isi vor mai "spala imaginea" vesnic ! asa cum este el romanul de rind este superior intelectual comparativ cu englezul (nu mai pomenim americanul) mediu.
    • +3 (3 voturi)    
      mda, prostul de american mediu (Sâmbătă, 13 decembrie 2008, 15:15)

      ampersand [anonim] i-a raspuns lui stoicadrian

      Am stat mai bine de 8 ani in State. Hai sa te-ntreb ceva - cati romani medii stiu sa-ti spuna care-i capitala Belarusului? O tara cat de cat la doi pasi de noi, nu ca noi fata de SUA. Dar capitala Maltei? Confuzia dintre Bucuresti si Budapesta? Te-ai gandit vreodata ca in engleza pronuntiile Budapest si Bucharest sunt foarte asemanatoare? Noi suntem doctori in "materie de SUA", iar americanii sunt ignoranti in "materie de Ro" - cate minute pe zi vad pe stirile nationale si internationale romanii despre SUA? Dar cate minute pe zi vad americanii pe zi pe stirile lor nationale si internationale despre RO? Ar trebui sa traiesti acolo macar un an sa vezi cat pe zi lucreaza un american si cat are timp de TV, comparativ cu romanul a carui principala ocupatie e statul la TV asteptand 6/49, stirile ProTV despre americani, schimbul de mame si adrian vitelul minune. M-ai scos din foame!
      • 0 (0 voturi)    
        geografie (Duminică, 14 decembrie 2008, 2:31)

        neo [anonim] i-a raspuns lui ampersand

        ai dreptate chiar daca exemplele pe care le dai nu sunt cele mai bune (Malta e independenta abia din 1964 iar tarile din fosta URSS nu pot fi considerate ca entitati geopolitice absolut independente). Oricum romanii trebuie sa inteleaga ca nu sunt buricul lumii si ca nu e cazul sa se complaca intr-o atitudine ironica "uite ce prosti, nici nu stiu ca Bucurestiul e capitala Romaniei". Asta nu ne avanseaza la mare lucru. Ormul mediu stie, de obicei, doar atata geografie cat il intereseaza sau are nevoie.
  • +2 (2 voturi)    
    romania de azi (Sâmbătă, 13 decembrie 2008, 15:05)

    ampersand [anonim]

    Pai noi folosim traditiile folclorice, sarmalutele, ciorba de burta, calul si caruta, Titulescu si Stefan cel Mare tocmai ca sa ascundem, PR-isic, realitatea. Manelele, "pe la spate", "te sparg la buci", "pumbe"-le cu ceafa groasa, ghiuluri si lantoace, gardurile inalte de doi metri electrificate, dobermanii si pitbulii, gropile din asfalt, SUV-urile de pe spatiile verzi, bataile din mijlocul drumului, oile si cainii de pe autostrada, palatele cu turnulete, politcieni, sapte case, scoli construite la pariu pe-un mercedes SLR intre ministri.
  • -1 (1 vot)    
    vor s-a puna de o afacere PR cu Romania? (Sâmbătă, 13 decembrie 2008, 18:50)

    irina [anonim]

    In primul rand persoanele citate in acest articol nu au idei clare despre Romania, se vede ca nu o cunosc deloc. Cum poti spune ca ai tinut nu stiu cate cursuri despre Dracula si sa pomenesti apoi de castelul Bran? Pai ce, Bran era castelul lui Tepes? Era Poienari...
    Apoi, britanici sunt Pr-isti de duminica, iar persoanele intervievate se vede ca vorbesc din ultimele carti de PR pe care le-au citit.
    Daca ar fi sa citam adevarati PR-isti - americanii -brandul de tara este o notiune mai mult abstracta, foarte dificil de realizat si in orice caz un subiect ocolit de orice profesionist.
    Concluzionez astfel: vorbesc aberatii despre folclorul romanesc, pentru ca in secolul 17 taranii romani pictau icoane pe sticla, iar ai lor nici macar costum popular nu aveau. Ne doare mucii de atata lectii de PR, Adv si alte prostii...
    Adevarul este ca ne trateaza ca pe o tara de mana a treia cu aroganta pentru ca vor sa ne tina la distanta, intrucat Romania este al 7-lea stat ca dimensiuni din UE, ar fi urat pentru ingalatii din UK ca Romanica sa ajunga puternica la masa de tratative.
    • +1 (1 vot)    
      :))) (Sâmbătă, 13 decembrie 2008, 21:11)

      ampersand [anonim] i-a raspuns lui irina

      Irina, ma faci sa rad cu afirmatia ta de final, "Romania este al 7-lea stat ca dimensiuni din UE, ar fi urat pentru ingalatii din UK ca Romanica sa ajunga puternica la masa de tratative." Cu ce si prin ce e Romania actuala puternica? Depinde Europa de petrolul romanesc? Are Romania cea mai avansata tehnologie in computere? Are a treia armata din lume? Are arma atomica? Are o diplomatie influenta? Are o treime din populatie formata din rezidenti straini? Se bat englezii, olandezii, francezii, germanii si americanii sa vina sa se angajeze in Ro, tanjind dupa nivelul ridicat de trai de aici? Se inghesuie cumva spaniolii si italienii la cules varza in Ro? Ne mananca cumva francezii berzele de pe lacul Sfanta Ana? Sta cumva Obama in audienta la Cioroianu sa ia lectii de diplomatie? Sa fim seriosi. Cu 23 de milioane de cetateni, cu mentalitatea noastra si politicienii nostri, infricosam si-asa, fara sa fim puternici, doar ca suntem multi si instabili.
  • 0 (0 voturi)    
    brand de tzara? (Sâmbătă, 13 decembrie 2008, 20:34)

    silver surfer [anonim]

    brand de tzara? sa-si faca singura! a si spus cineva mai sus, iar in rest - reclama, dinaia obisnuita, pe CNN, sa atraga cu produse specifice - turism (daca este) sau ce altceva are RO de vanzare. OUV. Dar sa si fie asa cum se prezinta. Romania nu poate avea brand, esta varza de la intersectia dintre culturi, este ca si reclama Protv - e tot ce vrei, adica eu inteleeg prin asta - ce vrei tu nene numai da si tu un ban. Sau poate tocmai asta e brandul.
  • 0 (0 voturi)    
    Concluzie (Duminică, 14 decembrie 2008, 1:14)

    Horia [anonim]

    Dragi doamne si dragi domni, va multumesc. Am aflat dupa acest articol cum arata brandul de tara. Al Romaniei. Ni, cei ce am pus comentariile aici, l'am definit. Arata jalnic.
  • 0 (0 voturi)    
    turism (Duminică, 14 decembrie 2008, 1:49)

    nino [anonim]

    nu ar trebui sa ne batem prea mult la cap cu turismul. Oricum pentru moment nu avem nici infrastructurile necesare (autosrtazi etc) pentru un turism de calitate. Pentru moment am putea doar sa facem la Bucuresti ce se face la Bratislava, sa aducem britanici veniti sa-si faca de cap pentru un week-end (asta inseamna frecventarea bordelurilor si stropirea monumentelor capitalei cu urina provenita din litrii de bere consumati sambata seara...)
    In general tarile care mizeaza prea mult pe turism sunt tari sub dezvoltate, oricum tari care nu ajung prea departe (gen Maroc, Grecia, Tailanda etc).
    • 0 (0 voturi)    
      turism (Duminică, 14 decembrie 2008, 10:06)

      emil [anonim] i-a raspuns lui nino

      sunt de parere ca ar trebui sa ne batem capul cu turismul. turismul contribuie la economia tarii. daca vine britanicul in vacanta in Romania si vede, de exemplu, ca pachetul de tigari e de 5 ori mai ieftin decat la el in tara si ca sunt locuri de o frumusete rara, consuma si bani (multi pentru noi, putini pentru el). banii ajung in economia tarii si asa ne dezvoltam. poti sa demonstrezi ca tari precum Maroc, Grecia sau Tailanda nu ajung departe? daca poti, jos palaria. eu totusi cred ca ai lansat o idee personala. legat de infrastructura. avem aeroport international la Constanta. sunt si companii britanice care au curse in Constanta. e usor sa ajunga in delta sau de ce nu, pe litoral. sustin ca cea mai mare nevoie a Romaniei este de a fi promovata pe plan international. cred ca persoanele mentionate in articol au elaborat idei din care avem multe de invatat.
      • 0 (0 voturi)    
        turismul salveaza Romania ? (Duminică, 14 decembrie 2008, 13:25)

        nino [anonim] i-a raspuns lui emil

        Sa nu ma intelegi gresit, nu am spus ca turismul nu trebuie dezvoltat, vreau sa spun ca o strategie de dezvoltare a unei tari care mizeaza prea mult pe turism nu duce in general prea departe. De obicei tarile care mizeaza mult pe turism o fac si pentru ca nu prea au alte surse de venit. Daca vrei exemple, compara doar Marocul si Algeria : Marocul nu are gaze si petrol, ca Algeria, dar are tursim foarte dezvoltat. Daca te uiti la PIB pe cap de locuitor, in Algeria e dublu fata de Maroc. Chiar crezi ca prin turism economia Tailandei o va depasi pe cea a Japoniei ? In tari ca Republica Dominicana, Cuba, destinatii foarte la moda acum, occidentalul este ingradit intr-un fel de rezervatii, nu intra de fapt in contact cu tara reala. Este vorba de niste insule aseptizate de unde nu poti vedea saracia acestor tari. Oricum trebuie sa intelegem ca exista mai multe feluri de turism, unele fiind, dupa parerea mea, mai bune ca altele. Nu mi-ar face placere sa nu-mi mai pot permite sa beau o bere in centrul Bucurestiului, doar ca au venit britanicii si au ridicat preturile. Trebuie sa dezvoltam un turism de calitate, nu sa incercam sa atragem strainii cu orice pret. Inainte de a ne gandi la publicitate si la brand de tara ar trebui (pentru noi nu pentru straini) sa ne maturam putin ograda (am vazut maldare de gunoaie la munte intr-o zona foarte turistica) si sa dezvoltam infrastructura. Primul lucru care te loveste cand intrii in tara venind din vest cu masina e starea soselelor.
  • +1 (1 vot)    
    whoppervirgins.com (Duminică, 14 decembrie 2008, 11:29)

    gimini [utilizator]

    PR-istii englezi au dreptate. Dar nu ai ce face. Din pacate am avut de-a face cu Ministerul Culturii si stiu ce retardati sunt pe acolo, oameni care ar trebui sa se ocupe de imaginea Romaniei. Dar stiti de ce e promovat asa intens folclorul? Simplu: pentru ca atata stiu ei sa faca si atata inteleg ei din cultura unui popor. Din pacate stiti unde ne aseaza asta?

    Intrati pe www.whoppervirgins.com si veti intelege.
  • +1 (1 vot)    
    Va cam strofocati degeaba.... (Duminică, 14 decembrie 2008, 18:56)

    suki [anonim]

    .... cu insistentele astea PR-istice. Nu vor face nici cit o ceapa degerata, nu pt ca sunt romanii nush cum, sau e Romania neinteresanta, ci pt ca lucrurile astea au un ritm al lor, o tara se descopera in ritmul in care vrea ea, si o doresc si potentialii turisti. Pina la urma, cei ce calatoresc o fac din pura curiozitate, nu doar pt ca au vazut o brosura de mare efect. Romania nu doar ca are potential turistic, ci chiar a devenit f vizitata. Asta vara ne-au agasat pur si simplu hoardele de turisti straini in timp ce vizitam Branul si Risnovul. Serios vb, erau multi si de toate natiile: mai ales, spre surprinderea mea, italieni (credeam ca incidentul Mailat i-a speriat cumva), spanioli etc, dar si est-europeni, fapt ce mi-a facut placere, mai ales ca pareau destul de documentati si nu la prima iesire din tara. Cred ca din articolul de mai sus e de retinut o singura chestiune, si anume renuntarea la "numerele folclorice" de pe la ambasade, ca am observat ca is cam penibile, si publicul tinta nu le priveste cu asa mare interes, ba chiar din contra. Nu stiu exact cu ce ar putea fi inlocuite, dar poate arta moderna romana are resurse. In tot cazul, sa stiti ca am vazut mult tineret strain, chiar si pe nfamul Transfagarasan (care ii "pute" cuiva mai sus), si faceau autostopul!! Asta imi arata ca oamenii simpli incep sa perceapa Romania ca pe o tara normala, in care poti calatori liber. Si cred sincer ca asta e publicul tinta: omul care vrea sa descopere liber, nu sa i se serveasca diverse portii de cultura, delta, calusari, vampiri sau biserici bizantine.
    Pe de alta parte, intreb si eu ca prostu: daca vrem publicitate, nu se putea plati un documentar pe Discovery sau National Geografic despre fauna si padurile noastre? Nu mai ai nevoie de prea mult PR dupa....


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă