Intalnirile Media HotNews.ro

Eliza Rogalski (Rogalski-Grigoriu) a discutat online cu cititorii HotNews.ro despre PR 2.0, comunicare politica si criza

de Redactia     HotNews.ro
Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:00 Economie | Media & Publicitate

Eliza Rogalski in redactia HotNews.ro
Foto: Bety Blagu / HotNews.ro
Cum arata bugetele pentru PR in 2009, ca o consecinta a crizei financiare? Cat si cum mint companiile din Romania? Cum s-au schimbat strategiile de PR sub influenta Web 2.0?

Sunt doar cateva dintre intrebarile la care a raspuns Eliza Rogalski, managing partner la Rogalski-Grigoriu si unul din cei mai cunoscuti oameni de PR din Romania, in cadrul celei de-a saptea editii a Intalnirilor Media HotNews.ro, moderate de Iulian Comanescu.

Biografia Elizei Rogalski
Blogul Rogalski-Grigoriu
  • Editiile trecute ale intalnirilor Media HotNews.ro:
6 noiembrie: Serban Alexandrescu (Headvertising): "Unii si-o vor fura mai urat decat altii"
13 noiembrie: Dan Diaconescu vrea transmisii live din Salvare si Elodia pe internet
19 noiembrie: Orlando Nicoara despre criza din advertising
26 noiembrie: Sorin Freciu: "Nu cad in capcana cifrelor de audienta"
3 decembrie: Catalin Tolontan despre viitorul presei din Romania
10 decembrie: Cristina Popescu (Romtelecom) crede ca online-ul e avantajat
















Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 Duiliu

    Nu va suparati, dar explicati-mi si mie, va rog, ce e aceia "om de PR". Multumesc

    • Eliza Rogalski

      Am sa-ti raspund cu un exemplu: un om de PR stralucit dupa parerea mea a fost Papa Ioan Paul al-II-lea. Se afla permanent acolo unde existau conflicte pentru a le media, facea lobby, promova crestinismul, a creat discutii si agende ale oamenilor politici.

  • Întrebarea nr. 2 Dorin

    As dori, pentru inceput, ca dna Rogalski-Grigoriu sa faca o delimitare conceptuala clara intre PR si Marketing/Advertising.
    De asemenea, as dori sa cunosc diferentele principale intre PR-ul din domeniul privat si cel public/guvernamental, in opinia dnei Rogalski-Grigoriu.
    Ultima mea "solicitare" ar fi un mic "checklist" cuprinzand proceduri PR de urmat in situatii de criza a organizatiei.

    Va multumesc.

    • anonim

      despre proceduri PR de urmat in situatii de criza a organizatiei ar trebui sa stii deja daca lucrezi in domeniu

      • Eliza Rogalski

        Am sa-ti raspund cu un comentariu: o criza nu loveste, asa, peste noapte. ea are niste semne - sociale, politice, tehnologice, politice - din care un om de PR trebuie sa "culeaga" intelesuri. Iar cand loveste criza, cel mai important lucru este sa inteleaga riscurile si sa ia decizii in functie de marimea lor. Proceduri - iti recomand "Crisis and Issues Management" scrisa de doi britanici - Regester & Larkin.

    • Eliza Rogalski

      am doar 2000 de semne ca sa raspund. PR-ul "vinde" incredere, marketingul "vinde" beneficii. Advertising-ul spune oamenilor despre un produs ca e cel mai, cea mai, PR-ul mai si intreaba oamenii. PR-ul public are rolul primordial de a crea parghii transparente de dialog intre public si institutii, cel "privat" mai are si rolul de a atrage consumatori, angajati, parteneri de business, investitori, de a crea, in general, bunavointa comunitatii in care o companie se misca.
      Checklist: citeste ziarele in fiecare zi si incearca sa anticipezi ce sa va intampla in viitor, asigura-te ca ai un scenariu de criza, repeta-l in "vremuri bune" si implementeaza-l fara frica in vremuri grele.

  • Întrebarea nr. 3 Karina (rokapo.ro)

    Dna Eliza,

    va rog frumos transmiteti-mi si mie cateva sfaturi referitoare la obiectivul meu concret, de a lansa un produs nou pe piata romaneasca: Adaptive Planning, o aplicatie pentru elaborarea bugetelor si urmarirea executiei bugetare. Acest produs vine sa ajute organzatiile, care pun accent pe controlul executiei bugetare in acest context financiar volatil.
    Va multumesc frumos.

    • Eliza Rogalski

      as face mai intai o campanie de "awareness" a problemelor - cu cifre si statistici - dupa care as veni sa explic produsul care rezolva exact acele probleme. E ca in farma unde se face awareness pe boli sio apoi se arata produsul

  • Întrebarea nr. 4 vio

    cum se poate lucra cu new media in situatii de criza? se poate folosi in avantajul tau?

    • aura

      Mi-ar placea mult acest domeniu.Am ceva experienta in acest sens, dar nu indeajuns.Indraznesc sa intreb:se mai fac angajari in cadrul firmei dvs?Multumesc frumos!

      • Eliza Rogalski

        trimite un CV pe adresa office[at]r-g.ro si in momentul in care ne extindem, o sa te chemam la un interviu. deocamdata functionam in echipa completa.

    • Eliza Rogalski

      da, dar pentru asta e important ca, inainte, sa "existi" in new media, macar cu un blog, un cont pe facebook, pe twitter. New media este din ce in ce mai evident sursa de informatie pentru mass media. Daca nu esti acolo, s-ar putea sa scrii multe drepturi la replica si degeaba...

  • Întrebarea nr. 5 jUSTICE

    Imi pare rau sa spun... dar ideea de PR si publicitate va disparea in viitor..poate chiar apropiat (doamne ajuta...) de ce ? pentru ca singurul PR adevarat este produsul si calitatrea sa...atat ! ...iar forma de comunicare va fi internetul...sub forma unui site...cu forumuri in care clientii produsului vor spune parerile lor despre produs... PR 1.0 (clasic) a devenit PR (2.0 )...iar in viitor ca deveni HTTP://produsl.X.forum asta insemana ca doar cel ce produce ...concepe va fi apreciat...sa lasam agentii de vanzare brokerii si pr-istii care sug o gramada de bani... numai asa putem cu adevarat sa scoatem produse competitive...un salt tehnologic adecvat...si cucerirea spatiului...apropo ce ar face un Pr-ist intr-o societate de viitor ca Star Trek ? sau la NASA ? sau intr-un insistut de cercetare de boli... Sistemul acesta e primtiv...se pun niste gagici imbracate bine in fruntea fimrei...si evident cum femeiel sunt intdeauna puse pe castig fac pe dracu in patru sa faca produsul vandut...sper ca societatea din viitor sa vina mai rpede...DECI:
    GO HTTP! GO NASA...EVOLUTION !

    • Eliza Rogalski

      Nu vreau sa te contrazic, ca mi-ar place si mie sa ma uit la televizor la star trek si sa fac bani din asta, dar rolul PR-ului nu este sa le spuna oamenilor ce sa gandeasca, ci la ce sa se gandeasca. Atata vreme cat vor exista oameni pe suprafata planetei si vor comunica intre ei, fie si prin telepatie, va exista si o forma "organizata" de comunicare, care sunt de acord ca poate sa nu se mai numeasca PR, dar te asigur ca vom manca o paine si de la klingonieni. Si apoi, va exista "ministerul razboiului" si in varianta descrisa de tine, nu? :)

  • Întrebarea nr. 6 mihai

    Inteleg ca IAA Romania, reprezentatnta industriei de marketing si comunicare a avut o conferinta pe aceasta tema unde nu prea s-a inghesuit lumea sa se puna la curent despre problemele din domeniu. Si atunci ma intreb...pe cine intereseaza de criza din comunicare?
    In alta ordine de idei, o intrebare la care nu reusesc sa imi dau un raspuns este ..de ce companiile si agentiile dau bani f multi ca sa apara in locuri unde nu pot controla beneficiile. Spre exemplu, o gramada companii si-au postat niste bannere pe un site numit elle.ro la niste preturi f mari. De ce preturi mari? vezi doamen acest site are un trafic f mare. Ok. Conform trafic.ro are un trafic mare. (sa luam pe zi, sunt cam 50.000 de unici) este f bine. Dar daca ne uitam mai atent, vedem ca 50% dintre acesti vizitaori doar intra si pleaca de pe site in secinda 2. Deci, nu numai ca nu apuca sa vada ce e pe site ul ala da nici macar nu au timp sa vada ce reclame sunt acolo Logic? mie mi se pare logic.
    Totusi, pt a pune un banner aici se cer preturi f mari...si reprezentatii agentiilor de publicitate si PR aleg un astfel de loc pt promovare. DE CE? Sunt prosti? nu stiu sa inteleaga niste cifre? nu au pregatire suficienta? au deal-uri ascunse si li se intorc si lor niste bani? Sau..de ce?
    pentru ca in final ajungem sa spunem ca este criza in PR si in publicitate. dar sa ne ierte dumnezeu, daca nu stim sa ne gestionam bugetele si aruncam cu baii pe fereastra aiurea...cam asta este rezultatul la care se ajunge.
    Si as mai vrea sa mentionez ceva f clar. Am luat exemplul ele.ro pt ca este pe locul I la categoria sa. Nu am nimic personal cu ei, si nu posed un site ca sa sufar de frustrari.
    Pur si simplu sunt niste constatari pe care orice are putina logica poate vedea discrepanta intre niste preturi si oferta clara.

    • Eliza Rogalski

      La intrebarea legata de forumul IAA n-as putea sa-ti raspund exact, pentru ca nu m-am dus. Parerea mea este ca in general se vorbeste foarte mult si se face foarte putin si in curand o sa ajungem toti specialistyi in crize, ca de fotbal si politica ne-am saturat, nu?
      La a doua intrebare ti-as raspunde ca probabil a exista o politica de vanzari foarte avantajoasa pentru clientul respectiv. Din ecuatia ta trebuie sa nu lipseasca banii.

  • Întrebarea nr. 7 mironosita

    buna. am cateva intrebari legate de crize (nu de criza financiara in general):
    1. care crezi ca ar fi cele mai nasoale sau cele mai relevante (alege tu) crize de imagine ce au afectat companiile sau industriile din ro in ultimul an?
    2. din perspectiva PR si pe baza de date, nu de impresii de bun simt, poti spune ca exista o criza de imagine la nivelul partidelor parlamentare, dupa alegeri? daca raspunsul este da, cam cat timp crezi ca ar lua ca partidele sa gaseasca o solutie de iesire din criza?
    3. anul asta ai fost martora unor crize relevante la nivelul companiilor sau persoanelor publice, provocata de social media? (ma refer la crize serioase, big, nu la circul cu adi despot si domnisoara aceea)

    • Eliza Rogalski

      1. Prin octombrie am vazut o criza sistemica - adica situatia dificila prin care au trecut bancile (dpdv comunicare). Banci tavalite ca anul asta eu nu-mi aduc aminte sa mai fi vazut.
      2. Exista o criza de imagine la nivelul sistemului politic, partidele saracele sunt doar victime. Ultima varianta de uninominal a frustrat oamenii si i-a facut sa se indoiasca de puterea lor de a decide, atata vreme cat "algoritmul" a trimis in Parlament niste cetateni nepotriviti.
      3. Da - campania antifumat a unei cunoscute vedete autohtone, care a fost "deturnata" de un blogger.

  • Întrebarea nr. 8 gheorghe

    Cum va arata bugetul Rogalski-Grigoriu in 2009, fata de anul asta? E bine sau e rau ca va arata asa? Din ce zone ale economiei sperati sa mai apara clienti noi, care sa aiba bani pentru relatii publice externalizate? Ca nevoie presupun ca vor avea multi...

    • Eliza Rogalski

      Eu judec bugetul; in termeni de profit in primul rand, pentru ca el ne permite sa investim in educatia oamenilor, in instrumente de lucru, in inovatie. Per total, profitabilitatea va creste, insa nu pot sa-ti raspund acum de ce.
      Cred ca in general vor vira spre PR clienti cu bugetzele de cateva sute de mii de print, fara niste rezultate spectaculoase, clienti din zona de new media (inclusiv magazine virtuale si tot felul de pravalii pe web), clienti carora agentiile prezente nu le vor demonstra un "return", clienti care vor sa lucreze pe fee-uri de succes sau pur si simplu clienti care vor dori sa-si optimizeze bugetele. Nu conteaza aproape deloc industria din care vin.

  • Întrebarea nr. 9 Anna

    Ce se va intampla cu cererea pentru oameni si servicii de PR in 2009?

    • Eliza Rogalski

      o sa fie ca la vedete - aia buni raman si devin mai scumpi (ca ziua tot 24 de ore are), aia slabi se rebrandeaza :)
      cerere de oamnei buni, de specialisti cu portofoliu si experienta va continua sa existe, la fel cum nici jurnalistii buni nu vor iesi la pensie subit. intr-un fel, criza asta sau ce-o fi ea o sa cearna niste valori. Problema mea nu e 2009, ci 2010.

  • Întrebarea nr. 10 ariana

    Buna-ziua!
    As avea cateva intrebari referitoare la cariera in PR.
    1. Ce sfaturi le dati proaspetilor absolventi de facultate care vor sa se orienteze spre o cariera in PR?
    2. Care sunt criteriile dupa care ati angaja dvs. un absolvent ?
    Multumesc!

    • Eliza Rogalski

      1. Sa incerce sa faca niste campanii pro-bono - sunt atatea cauze sociale care pot fi abordate si indreptate...un portofoliul de astfel de campanii asigura macar un interviu, daca nu o angajare.
      2. Noi angajam oameni creativi. Stiu ca suna inspid si inodor, dar creativitatea trece in fata diplomelor. Cautam oameni carora le place sa citeasca ziare, sa se imprieteneasca cu alti oameni, sa cunoasca, sa intrebe, sa gandeasca, sa cerceteze si sa uite tot ce-au invatat de fiecare data cand au pe masa un brief.

  • Întrebarea nr. 11 Nedea Adriana

    Draga Eliza,


    Pe mine ma framanta o intrebare legata de masurabilitatea succesului unei campanii. Intr-o vreme in care fiecare buget este din ce in ce mai chivernisit as dori sa stiu ce unelte de masurare folosesti tu intr-un raport de evaluare a impactului unei campanii de pr?

    De asemenea, spune-mi te rog cum poate o agentie de PR atunci cand face un raport de evaluare sa nu cada in pacatul de a face un raport al justificarii fee-ului agentiei si nu o verificare cinstita si obiectiva asupra plus valorii aduse clientului?


    Multumesc,
    Adriana Nedea
    Tabasco si Ciusca

    • Eliza Rogalski

      Masura succesului este intotdeauna dictata de obiective, asa ca nu exista retete de masurat, ci, daca vrei, retete de formulat obiective, si si-alea sunt gresite uneori. Daca obiectivul tau este sa strangi pe birou un teanc de clippinguri, atunci nu e greu sa ai succes. daca insa cauti sa schimbi o atitudine, sau sa creezi o mentalitate, atunci rezultatul si deci masura succesul trebuie sa fie "the evidence itself", adica gradul in care publicul cu care vorbesti a adoptat acea schimbare.
      La intrebarea 2, raspunsul meu este ca o agentie cinstita nu trebuie sa-si justifice fee-ul. Acum, depinde foarte mult si ce valori pun in miscare echipa respectiva. Furatul caciulii este una din practicile cele mai toxice care poate face ca in 2010, PR-ul sa se uite in gol, dupa marele credit care i se va acorda in 2009.

  • Întrebarea nr. 12 prozatorul balerin compozitor pictor 2.0

    Ce a facut tare rogalski-grigoriu in "PR 2.0"? Exemple pls, daca se poate mai multe

    • Eliza Rogalski

      Rogalski Grigoriu nu e o agentie "tare" in 2.0. E o agentie care face niste lucruri, unele din ele si in 2.0. Ultimul este campania pentru Bucurestiul Virtual, in care invatam facand. Pot sa-ti mai spun ca la noi in agentie se practica foarte mult invatatul pe coatele proprii. Adica, concret, am doua colege care fac in timpul lor liber, campanii pe facebook pentru diverse cauze (cineva strange semnaturi si adeziuni pentru a-l aduce pe Robbie Williams la Bucuresti)
      Un alt exemplu si cu asta gata, este campania de comunicare de Craciun, noi catre clientii nostri. Le-am pregatit un bilet de papagal pe care si-l pot ridica incepand de astazi din Bucurestiul Virtual. Avem niste studii de caz, iar unul e chiar blogul propriu prin care, fara sa ne propunem in mod voluntar, ne-am trezit cu niste business. Deci da, chiar functioneaza.

  • Întrebarea nr. 13 mihai popescu

    Ce crezi ca te opreste in 2009 sa fiti si prima agentie de pr in termeni de billings ?

    • Eliza Rogalski

      Daca in 2009 criteriile de masurare si de realizare a topurilor vor tine cont exclusiv de "fee billings" adica de valoarea creata de agentie fara ajutorul furnizorilor, atunci suntem deja in top 3, cred, de anul aceasta. In Romania insa, topurile se fac dupa cifra de afaceri, care include o multime de balarii, media buying, bugete de fursecuri si icre de dat la evenimente, pixuri samd. Noi nu facturam asa ceva. Noi nu avem furnizori, iar pentru ceea ce trece dincolo de sfera consultantei, recomandam clientilor niste furnizori pe care ii contracteaza direct. Noi facturam doar fee-uri si de aceea prefer sa fim cea mai profitabila agentie mai degraba decat cea mai "gonflata" agentie. Cea mai profitabila inseamna ca le va fi bine angajatilor nostri si clientilor nostri, care vor avea confortul ca vor lucra cu o agentie stabila. Cea mai gonflata agentie poate sa insemne si faptul ca, de exemplu, agentia a luat un fursec cu 2 lei bucata si l-a revandut cu 3 lei bucata. Noi nu suntem patiserie, din fericire.

  • Întrebarea nr. 14 Iulian Comanescu

    E interesant cum evoluează ostilităţile în problema disponibilizărilor din Pro TV. Din ce citesc în presă au fost câte doi-trei oameni "lăsaţi să plece" pe staţie locală. Ştirea a apărut în prima fază la Tolo.ro şi la mine pe blog, după care PR-ul Pro a susţinut că nu se renunţă decât la freelanceri, sezonieri, lucruri de-astea. Din comentariile Pro TV: "zvonistica poate să fie o armă care să destabilizeze businessuri fragile. Nu este şi cazul nostru".

    Ulterior, informaţiile au început să apară şi era evident că urmau să apară, prin corespondenţii locali ai ziarelor - fiindcă jurnaliştii de la staţiile Pro sunt desigur prieteni cu corespondenţii, în mica lume a presei locale din fiecare oraş. Pro TV a reacţionat de fiecare dată cam în felul de mai sus - cu procese de intenţie gen "vreţi să ne destabilizaţi".

    Care ar fi fost răspunsul corect? Deocamdată s-a conturat un mic meci între ziare şi PR-ul Pro, după cum văd. S-a lăsat cu ameninţări de dat în judecată, de exemplu. Presa se centrează fix pe Pro TV, când de fapt au apărut "simptome de disponibilizare" şi în alte grupuri media. Tu ce-ai fi făcut în situaţia dată?

    • Eliza Rogalski

      as fi luat-o de la zero si din interior. adica m-as fi asigurat ca n-am in pravalie vreo samanta de scandal si pe urma ii dadeam cu declaratiile. of, e a nu stiu cata oara cand oamenii se uita in afara gardului inainte de a-si face curat in propriul cotet.

  • Întrebarea nr. 15 Oana

    Ne puteti spune cateva tehnici de Guerilla PR (in afara de teasing)?

    • Eliza Rogalski

      cum n-am fost la scoala de "gherilla" o sa raspund din lecturi: o campanie de lansare a unei ciocolate din marea britanie. ciocolata cu capsuni. au pus un tir imens pe autostrada, incarcat cu o singura mare capsuna, si l-au rasturnat, provocand astfel haos in trafic si multe echipe de televiziune care survolau zona cu elicoptere intreband "what's this".
      sau campania de lansare a unor jeans - e o campanie a lui droga 5 - in care au pus pe youtube un filmulet in care un nene scria cu tubul de vopsea pe aeronava prezindentiala un nume.
      Au urmat 3 zile de CNN si dezmintiri de la CIA. In final, numele mazgalit pe aeronava prezidentiala a aparut pe niste jeans rebeli rau de tot.

  • Întrebarea nr. 16 fodu

    pentru ce e mai usor de facut PR? pentru o persoana publica sau pentru o companie intreaga? exista diferentele de strategie in cele doua cazuri si daca da, care sunt acelea?

    • Eliza Rogalski

      pentru un brand onest e mai usor de facut PR decat pentru un brand care minte si fura. nu conteaza ca brandul e o persoana, o companie sau o tara intreaga.

  • Întrebarea nr. 17 dodo

    oamenii politici din Romania apeleaza la servicii specializate de PR? ca, in afara de campania electorala, par sa fie confuzi in domeniul asta. stiu ca partidele au consultanti de imagine, dar fiecare om in parte are asa ceva? cineva care sa-i spuna nu te du acolo, nu-ti lua cravata rosie cu camasa albastra cand mergi in vizita oficiala in Italia... sau totul se face dupa ureche?

    • poli

      apropo de oameni politici:

      1. cum ati fi gestionat situatia in care se gaseste Theodor Stolojan acum, daca v-ati fi ocupat de PR-ul lui?
      2. Cum isi poate reveni, in fata publicului, un om politic dupa ce renunta pentru a doua oara la o candidatura pentru una dintre cele mai inalte functii in stat?

      • Eliza Rogalski

        as cauta sa inteleg motivele care l-au determinat sa ia o astfel de decizie. cum motivele imi lipsesc acum, e inutil sa ma lansez intr-un fel de "what if", dcar cert este ca am ramas la fel de stupefiata cand am auzit.
        la intrebarea a doua - daca oamenii ar intelege si ar accepta motivele, teoretic n-ar exista niciun impediment. practic insa mi-e greu sa ma pronunt. au existat o gramada de politicieni care si-au reformulat mesajul politic dupa o astfel de situatie si nu i-a impiedicat nimic sa mearga mai departe. in politica, la fel ca in viata, trebuie sa stii sa spui "imi pare rau"

    • Eliza Rogalski

      eu stiu ca au, dar dupa parerea mea ii invata doar cum sa poarte cravata si atat. sau poate gresesc? ca cetatean nu sunt multumita de prestatia publica a acestor domni. ca profesionist insa, nu am fost niciodata in papucii unui consultant politic. dar daca as fi, as face exact la fel cum am facut in toata viata mea profesionala - as cauta sa inteleg critic produsul si apoi l-as formula intr-un mesaj coerent si, mai ales, relevant...

  • Întrebarea nr. 18 Iulian Comanescu

    Dacă poţi comenta puţin şi situaţia de la "Cotidianul", nu-mi spune că e "politică editorială", că e o problemă de imagine şi brand. Traian Ungureanu se transformă încet-încet din editorialist al ziarului în mascotă a lui, pornind de la faptul că articolele lui se bat cap în cap cu ceea ce susţin alţi comentatori. Azi Doru Buşcu e necruţător:

    "Insultându-şi colegii de ziar, jurnalistul Traian Ungureanu a făcut, în mai toţi aceşti ani de dinainte de fondarea alianţei PDL-PSD, nu jurnalism, ci propagandă. A compus fără pauză enunţuri de ridicare în slăvi, încărcate cu urale şi heirupuri."

    (http://cotidianul.ro/arunca_te_traiane-67929.html)

    E evident că toată povestea arată prost într-un ziar. Pe de altă parte, managementul (din care face parte Buşcu) nu putea nici să-l concedieze pe Traian Ungrueanu, fiindcă s-ar fi stârnit un nou val de proteste despre acapararea presei de moguli anti-Băsescu şi tot restul. Musca de pe căciula Cotidianului e desigur Sorin Ovidiu Vîntu.

    Se putea gestiona mai bine toată povestea? Cum?

    • Eliza Rogalski

      vezi tu, la noi exista asa, o placere de face scandal in public. romanilor le lipseste cateodata decenta de a-si spala chestiile in familie. revenind la exemplul tau, am sa-ti raspund cu niste intrebari: ce vinde un ziar? ce vinde Cotidianul? ce vinde Ungureanu? daca povestea afecteaza produsul care se vinde pe piata, e stanjenitor. pe de alta parte, amandoi stim ca plecarea vedetelor jurnalistice a fost intodeauna insotita de scandal. deci n-ai ce sa faci. take it or leave it si gata. limitezi daunele, vorbesti cu jurnalistii, explici, dai interviuri, scrii pe blog, te duci la talkshow sau inghiti.
      s-ar fi putut gestiona mai bine, ca s-au mai vazut exemple - se creeaza o sectie sau sectiune in ziar, sau un "brand extension" sa zicem, unde il pui sa se ocupe de treaba. inca o data, iti raspund din ce-am vazut si eu ca om cititor de ziare.

  • Întrebarea nr. 19 stanciu d

    Cateva intrebari in ajun de criza:
    1. Ce schimbari sau, ma rog, ce semne de schimbari ati observat in piata pr/marketing publicitate de la noi?
    In afara de lamentatiile agentiilor privind taierea bugetelor...
    2. Daca ati fi in brate cu bugetul pt 2009 de pr / media al unei companii auto/ imobiliara/asigurari sau a unei banci (din sectoarele cele mai lovite de criza) ce ati face?
    3. Dar daca ati fi de cealalta parte a baricadei, in postura unui manager de suport media (TV, print, on-line, outdoor etc.), cum ati proceda?

    multumesc

    • Eliza Rogalski

      1. clientii cer rezultate si plata agentiilor in functie de rezultate, ceea ce e o schimbare de paradigma in sistemul nostru mic si plapand... alte schimbari sunt minore si n-as vrea sa alimentez acum corul bocitoarelor.
      2. am clienti in prezent din industriile mentionate de tine si continuam sa lucram pentru ca s-a pierdut din vedere ceva esential: trecem cu totii printr-o criza de incredere. nu mai poti face un leu fara un transfer de incredere, numai ca acum increderea e o marfa scumpa si rara. iar noi cu asta ne ocupam, din fericire: construim incredere (stiu ca suna perimat, dar asta facem de fapt) pe clientii mei ii sfatuiesc sa asculte publicul si sa nu faca nimic de natura sa jigneasca, contrazica sau respinga publicul lor. ii sfatuiesc sa-si optimizeze bugetele si sa nu mai bage banii in chestii scumpe, "just for fun", de imagine, de fitze, ci in dialog concret cu oamenii. si asta inseamna, printre altele si PR 2.0, dar remarc aici o oarecare teama de a pasi in zona asta, unde din pacate lipsesc benchmark-urile.
      3. as face la fel ca la punctul 2. aceste institutii media exista pentru a fi in serviciul publicului lor (ce pacat ca n-avem un BBC...)

  • Întrebarea nr. 20 mondenii

    ceea ce face de cateva luni Mihaela Radulescu cu Dani Otil are specificitate de campanie de PR sau e doar un soi de tzacaneala?

    pe langa nebunia mondena din jurul lor, cei doi fac, din perspectiva mea, un lucru dragut folosindu-se de publicitatea creata pentru a promova tot felul de campanii. dar si asta poate sa fie tot PR, nu inima mare si buna, nu?

    • Eliza Rogalski

      eu cred ca e si o frenezie a ziarelor, dar s-ar putea sa n-am dreptate complet. romanii nu accepta inca tipul acesta de comportament de tip "sotii beckham" si nu cred sa se schimbe prea curand...e un pic riscant, dar pe de alta parte, stau si ma intreb si eu ce nevoie ar fi avut o vedeta de talia Mihaelei de tot balamucul asta si supra-expunerea asta?!

  • Întrebarea nr. 21 Kadar

    care considerati ca ar fi cea mai buna metoda pentru o firma comercianta, de a castiga, fara a fi agresivi, cati mai multi potentiali clienti?

    • Eliza Rogalski

      ar trebui sa identifice o problema, sa vada dimensiunea ei, si apoi sa-si formuleze produsul si mesajul in functie de asta. stiu ca suna teoretic, dar din pacate, in PR nu s-a mai inventat nimic nou de vreo 3000 de ani. s-au schimbat doar canalele si niste detalii, in rest principiile au ramas aceleasi - problema, solutia si mesajul.

  • Întrebarea nr. 22 un corporatist

    Daca tot se discuta de PR 2.0, as vrea sa stiu daca exista si daca ai observat in romania situatii de mesaje piaristice virale, verificate, nu doar declarate, care sa nu aiba legatura cu diverse initiative umanitare sau oengistice, ci cu companiile

    • Eliza Rogalski

      da, si ultimul exemplu este al colegului meu Radu Ionescu, seful de la Kinecto, care si-a facut o pravalie de alimente ecologice si a viralat, inainte de lansare, un blog despre niste "pesticizi". PR 2.0 este perceput deocamdata ca o modalitate de comunicare ieftina si eficienta si tocmai de aceea e adoptata de business-urile mici, despre care business-urile mari cred ca "oricum n-au ce pierde"

  • Întrebarea nr. 23 Iulian Comanescu

    Ok, deci e un site pe care te uiţi, ziceai aici, înainte să intri pe net - şi nu cred că a fost un compliment mincinos. Cum ai exploata valoarea asta intrinsecă mai mult decât e exploatată acum?

    • Eliza Rogalski

      deci o campanie de PR pentrui hotnews? pai sa-ti spun de ce consum eu hotnews: pentru ca sunt dependenta de informatie, repede, concret, sec. si pentru ca in meseria asta, cine afla primul are timp mai mult de gandire, macar, daca de actiune nu. consum hotnews pentru ca dupa ce consum vorbesc cu fetele mele, dau telefoane, trimit linkuri cu stirea, fac chestii. o campanie de pr? pai uite - asa: sa inviti oamenii sa faca diverse activitati cultural artistice cu informatia ta. gen film cu telefonul. gen e-mail la prieteni. gen bancuri. si dupa aia ii faci vedete, sa inteleaga si omul ceva. uite, radio 21 a avut o campanie superba prin primavara - vedeta tzac-pac. faci un cont pe twitter in care primesti "hot news" de la populatie. faci o campanie pe facebook in care ii pui pe oameni sa militeze impotriva balariilor jurnalistice la care sunt supusi in fiecare zi. faci o revolutie impotriva stirilor de la ora 5, 7 si 29 care impiedica neuronii sa functioneze normal.
      ps: ma vezi pe mine facand complimente mincinoase la anii astia ?! :)))

  • Întrebarea nr. 24 Iulian Comanescu

    Care-s din punctul tău de vedere politicianul cu cea mai bună imagine şi politicianul cu cea mai proastă imagine - şi de ce crezi că e aşa?

    • Eliza Rogalski

      1. Politician viu - Obama, desi, sincer, cred ca s-a supraexpus si a creat o asteptare imensa pe care nici Dumnezeu nu o poate satisface in momentul asta.
      Politician mort - Churchill, pentru mana de fier si eleganta britanica.
      Politician viu dar "pe tusa" - Tony Blair, pentru extraordinmarul joc de glezne intre bocancii americani si subtirele glezne britanice.
      Politicianul cu cea mai proasta imagine - Bush (previzibil, nu?)
      2. De ce? pentru ca sistemul e defect, nu oamenii politici. cum as putea sa cred un politician ca renunta la afaceri si vine in slujba poporului pe doi lei, daca nu e maica tereza?

  • Întrebarea nr. 25 melinda

    1.Cum se vor lansa pe piata produsele noi in 2009 avand in vedere "marea criza financiara"?
    2.Unde se vor face reduceri?
    3.Care credeti ca va fi solutia cea mai eficienta d.p.d.v. financiar dar de succes pentru promovarea si lansarea produselor noi?

    • Eliza Rogalski

      1. as inventa produse simple pentru nevoi reale, nu brand extensions si fantezii.
      2. reduceri de personal? sau de bugete? cred ca vor exista reduceri acolo unde valoarea a fost umflata in mod artificial de frenezia ultimilor ani.
      3. V-as sfatui sa va luati o firma buna de PR, care stie sa puna un produs pe prima pagina in egala masura si cu egala eleganta cum il pune pe agenda de discutii a bloggerilor.

  • Întrebarea nr. 26 barack

    spuneti ca nu ati facut consultanta politica. dar ati face? iar daca ati face, ati recunoaste public lucrul asta? ca profesionist sau ca firma nu e riscant sa vi se asocieze numele cu cel al unor politicieni?

    • Eliza Rogalski

      n-as ascunde niciodata clientii pentru care lucrez, indiferent ca sunt politici sau comerciali. dar nu as accepta niciodata sa lucrez pentru cineva sau ceva, politic sau nu, despre care am cea mai mica urma de indoiala, judecand cu mintea mea de om normal.

  • Întrebarea nr. 27 Iulian Comanescu

    Încă o ciudăţenie care mi-a atras atenţia în ultimele zile.

    - RCS-RDS scumpeşte cablul şi internetul cu aproximativ 10 la sută
    - eu aflu prima oară de treaba asta într-un articol din Money Express, pe care îl preiau pe blog
    - apare rumoarea, comentarii negative etc.
    - cineva cu IP de RCS-RDS intră în subsol şi dă un link către un comunicat de presă din 25 noiembrie al RCS-RDS, pe site-ul companiei, care anunţa scumpirile
    - Radu Tătaru, autorul articolului din Money Express, revine cu un link către cache-ul Google din 7 decembrie, care arată că pe acea dată comunicatul zis din 25 noiembrie nu exista
    - eu întreb în subsol omul cu linkul de unde are linkul şi când l-a văzut prima oară şi, evident, nu primesc niciun răspuns.

    La prima vedere, pare o chiflă de comunicare de la compania de cablu - deşi nu am săpat suficient ca să fiu sigur.

    N-am investigat atent toată povestea, dar mi se pare că sub o formă sau alta RCS-RDS putea anunţa mai bine scumpirile. Cum trebuia făcut?

    • Eliza Rogalski

      in mod normal, ar fi trebuit sa-si anunte intai clientii, direct, cu scrisorica sau mail si ar fi trebuit sa puna niste doamne la telefon pentru intrebari de la consumatori care nu inteleg. abia dupa aia ar fi trebuit sa dea drumul la comunicarea externa. asta e din ciclul "sa ne facm curat in propria ograda", ce lectie simpla! cum ziceam si mai sus, in PR nu s-a inventat nimic nou de 3000 de ani

  • Întrebarea nr. 28 max

    Sunt fost jurnalist - acum fac PR pentru o firma independenta si pot sa spun ca e mai greu de partea asta a baricadei.

    Presa e cum e in Romania, dar in opinia mea nici PR-ul nu sta prea bine. In primul rand, tot timpul gasesc minciuni din partea altor oameni de PR, ceea ce nu inteleg - pentru ca dupa toate regulile in PR tot ce ai este credibilitatea, nu ai voie sa minti niciodata - si totusi vad aceasta regula de baza incalcata des, iar ziaristii aproape se asteapta acum ca toti PR-istii sa fie mincinosi. Vreo idee?

    • Eliza Rogalski

      din fericire, salvarea vine tot de la criza. tot ce inseamna business bazat pe neadevar ori se reinventeaza, ori dispare. e valabil si la PR. domnisoarele de care spui vor ajunge secretare daca nu pun mana pe-o carte de PR. poate asta isi doresc, nu?
      sa facem insa diferenta intre minciuna si nestiinta. e foarte important sa-ti cunosti limitele, iar atunci cand nu ti le cunosti si le descoperi din mers, sa-ti ceri scuze si sa inveti din greseli. nici nu vrei sa stii de cate ori mi-am cerut eu scuze colegilor jurnalisti si de cate ori, la randul meu, le-am spus ca m-au dezamagit. si la fel ca mine sunt o multime de colegi care cred in meseria asta si pe care ii admir, ii respect si ii am ca modele. e valabil atat pentru oamenii de PR cat si pentru jurnalisti, ca tot colegi suntem.

  • Întrebarea nr. 29 Iulian Comanescu

    Mie unuia mi s-a luat de "noua abordare" din 2007-2008, cu corporate social responsibility. Am întâlnit inclusiv prăvălii de internet care îşi propuneau, absurd, genul ăsta de responsabilitate, deşi e vorba de business-uri mici şi pe deasupra şi ecologice, oarecum contrariul a ceea ce te-ai putea aştepta în CSR. Întrebările ar fi:

    1. a existat vreo acţiune sclipitoare de CSR până acum în România? Cred că bugetele tocate au fost considerabile

    2. care va fi noua marotă a semidocţilor din industrie în 2009 sau 2010?

    • Eliza Rogalski

      1. "Biciclim" a lui Dragos Bucurenci - simplu, la obiect, dar nu mai stiu ce s-a ales de ea. Si campania antistres a lui Romtelecom mi-a placut, desi ii vad valoarea mai mult in viitor, pentru ca platforma asta de comunicare mi se pare extrem de ofertanta.
      2. nu stiu. sincer. dar m-as bucura daca ea ar fi ceva de genul "back to the basic books"









3953 vizualizari

  • advertising-ul in 2009 (Marţi, 16 decembrie 2008, 18:32)

    daria [anonim]

    1.o estimare la cat de mult va afecta criza financiara publicitatea outdoor si indoor in 2009.
  • initialele PR (Miercuri, 17 decembrie 2008, 9:02)

    Duiliu [anonim]

    Nu va suparati, dar explicati-mi si mie, va rog, ce e aceia "om de PR". Multumesc
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:12)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui Duiliu

      Am sa-ti raspund cu un exemplu: un om de PR stralucit dupa parerea mea a fost Papa Ioan Paul al-II-lea. Se afla permanent acolo unde existau conflicte pentru a le media, facea lobby, promova crestinismul, a creat discutii si agende ale oamenilor politici.
      • Ma tem ca sunteti in eroare (Miercuri, 17 decembrie 2008, 22:07)

        John [anonim] i-a raspuns lui Eliza Rogalski

        Papa a fost un personaj cu "destin individual" domniile voastre sunteti niste caricaturi in raport cu asta, o categorie de "robotei corporatisti" care traiesc intr-o paradigma care nu mai descrie deja de mult realitatea...
  • PR/Advertising/Marketing (Miercuri, 17 decembrie 2008, 9:22)

    Dorin [anonim]

    As dori, pentru inceput, ca dna Rogalski-Grigoriu sa faca o delimitare conceptuala clara intre PR si Marketing/Advertising.
    De asemenea, as dori sa cunosc diferentele principale intre PR-ul din domeniul privat si cel public/guvernamental, in opinia dnei Rogalski-Grigoriu.
    Ultima mea "solicitare" ar fi un mic "checklist" cuprinzand proceduri PR de urmat in situatii de criza a organizatiei.

    Va multumesc.
    • criza (Miercuri, 17 decembrie 2008, 13:35)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui Dorin

      despre proceduri PR de urmat in situatii de criza a organizatiei ar trebui sa stii deja daca lucrezi in domeniu
      • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:20)

        Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui anonim

        Am sa-ti raspund cu un comentariu: o criza nu loveste, asa, peste noapte. ea are niste semne - sociale, politice, tehnologice, politice - din care un om de PR trebuie sa "culeaga" intelesuri. Iar cand loveste criza, cel mai important lucru este sa inteleaga riscurile si sa ia decizii in functie de marimea lor. Proceduri - iti recomand "Crisis and Issues Management" scrisa de doi britanici - Regester & Larkin.
        • Evident nu intelegeti (Miercuri, 17 decembrie 2008, 22:20)

          John [anonim] i-a raspuns lui Eliza Rogalski

          Cei care au dat economia mondiala cu oitea-n gard sunt managerii superdestepti si supersofisticati dar care gandesc in interiorul unei paradigme depasite. Evident aceeasi nu o pot scoate de acolo. Iar criza este o treaba care tine de natura umana in mod esential si nu poate fi modelata. Asadar trebe privit de la periferie. Imi vine sa rad ca aveti un numar limitat de cuvinte si fraze de folosit in tiparul imaginarului propriu.
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:16)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dorin

      am doar 2000 de semne ca sa raspund. PR-ul "vinde" incredere, marketingul "vinde" beneficii. Advertising-ul spune oamenilor despre un produs ca e cel mai, cea mai, PR-ul mai si intreaba oamenii. PR-ul public are rolul primordial de a crea parghii transparente de dialog intre public si institutii, cel "privat" mai are si rolul de a atrage consumatori, angajati, parteneri de business, investitori, de a crea, in general, bunavointa comunitatii in care o companie se misca.
      Checklist: citeste ziarele in fiecare zi si incearca sa anticipezi ce sa va intampla in viitor, asigura-te ca ai un scenariu de criza, repeta-l in "vremuri bune" si implementeaza-l fara frica in vremuri grele.
  • lansez un produs nou (Miercuri, 17 decembrie 2008, 9:40)

    Karina (rokapo.ro) [anonim]

    Dna Eliza,

    va rog frumos transmiteti-mi si mie cateva sfaturi referitoare la obiectivul meu concret, de a lansa un produs nou pe piata romaneasca: Adaptive Planning, o aplicatie pentru elaborarea bugetelor si urmarirea executiei bugetare. Acest produs vine sa ajute organzatiile, care pun accent pe controlul executiei bugetare in acest context financiar volatil.
    Va multumesc frumos.
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:21)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui Karina (rokapo.ro)

      as face mai intai o campanie de "awareness" a problemelor - cu cifre si statistici - dupa care as veni sa explic produsul care rezolva exact acele probleme. E ca in farma unde se face awareness pe boli sio apoi se arata produsul
  • new media (Miercuri, 17 decembrie 2008, 10:17)

    vio [anonim]

    cum se poate lucra cu new media in situatii de criza? se poate folosi in avantajul tau?
    • about job PR (Miercuri, 17 decembrie 2008, 10:55)

      aura [anonim] i-a raspuns lui vio

      Mi-ar placea mult acest domeniu.Am ceva experienta in acest sens, dar nu indeajuns.Indraznesc sa intreb:se mai fac angajari in cadrul firmei dvs?Multumesc frumos!
      • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:23)

        Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui aura

        trimite un CV pe adresa office[at]r-g.ro si in momentul in care ne extindem, o sa te chemam la un interviu. deocamdata functionam in echipa completa.
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:22)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui vio

      da, dar pentru asta e important ca, inainte, sa "existi" in new media, macar cu un blog, un cont pe facebook, pe twitter. New media este din ce in ce mai evident sursa de informatie pentru mass media. Daca nu esti acolo, s-ar putea sa scrii multe drepturi la replica si degeaba...
  • The future is bright ! (Miercuri, 17 decembrie 2008, 10:38)

    jUSTICE [anonim]

    Imi pare rau sa spun... dar ideea de PR si publicitate va disparea in viitor..poate chiar apropiat (doamne ajuta...) de ce ? pentru ca singurul PR adevarat este produsul si calitatrea sa...atat ! ...iar forma de comunicare va fi internetul...sub forma unui site...cu forumuri in care clientii produsului vor spune parerile lor despre produs... PR 1.0 (clasic) a devenit PR (2.0 )...iar in viitor ca deveni HTTP://produsl.X.forum asta insemana ca doar cel ce produce ...concepe va fi apreciat...sa lasam agentii de vanzare brokerii si pr-istii care sug o gramada de bani... numai asa putem cu adevarat sa scoatem produse competitive...un salt tehnologic adecvat...si cucerirea spatiului...apropo ce ar face un Pr-ist intr-o societate de viitor ca Star Trek ? sau la NASA ? sau intr-un insistut de cercetare de boli... Sistemul acesta e primtiv...se pun niste gagici imbracate bine in fruntea fimrei...si evident cum femeiel sunt intdeauna puse pe castig fac pe dracu in patru sa faca produsul vandut...sper ca societatea din viitor sa vina mai rpede...DECI:
    GO HTTP! GO NASA...EVOLUTION !
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:26)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui jUSTICE

      Nu vreau sa te contrazic, ca mi-ar place si mie sa ma uit la televizor la star trek si sa fac bani din asta, dar rolul PR-ului nu este sa le spuna oamenilor ce sa gandeasca, ci la ce sa se gandeasca. Atata vreme cat vor exista oameni pe suprafata planetei si vor comunica intre ei, fie si prin telepatie, va exista si o forma "organizata" de comunicare, care sunt de acord ca poate sa nu se mai numeasca PR, dar te asigur ca vom manca o paine si de la klingonieni. Si apoi, va exista "ministerul razboiului" si in varianta descrisa de tine, nu? :)
  • cat s-a contribuit la cresterea crizei? (Miercuri, 17 decembrie 2008, 10:45)

    mihai [anonim]

    Inteleg ca IAA Romania, reprezentatnta industriei de marketing si comunicare a avut o conferinta pe aceasta tema unde nu prea s-a inghesuit lumea sa se puna la curent despre problemele din domeniu. Si atunci ma intreb...pe cine intereseaza de criza din comunicare?
    In alta ordine de idei, o intrebare la care nu reusesc sa imi dau un raspuns este ..de ce companiile si agentiile dau bani f multi ca sa apara in locuri unde nu pot controla beneficiile. Spre exemplu, o gramada companii si-au postat niste bannere pe un site numit elle.ro la niste preturi f mari. De ce preturi mari? vezi doamen acest site are un trafic f mare. Ok. Conform trafic.ro are un trafic mare. (sa luam pe zi, sunt cam 50.000 de unici) este f bine. Dar daca ne uitam mai atent, vedem ca 50% dintre acesti vizitaori doar intra si pleaca de pe site in secinda 2. Deci, nu numai ca nu apuca sa vada ce e pe site ul ala da nici macar nu au timp sa vada ce reclame sunt acolo Logic? mie mi se pare logic.
    Totusi, pt a pune un banner aici se cer preturi f mari...si reprezentatii agentiilor de publicitate si PR aleg un astfel de loc pt promovare. DE CE? Sunt prosti? nu stiu sa inteleaga niste cifre? nu au pregatire suficienta? au deal-uri ascunse si li se intorc si lor niste bani? Sau..de ce?
    pentru ca in final ajungem sa spunem ca este criza in PR si in publicitate. dar sa ne ierte dumnezeu, daca nu stim sa ne gestionam bugetele si aruncam cu baii pe fereastra aiurea...cam asta este rezultatul la care se ajunge.
    Si as mai vrea sa mentionez ceva f clar. Am luat exemplul ele.ro pt ca este pe locul I la categoria sa. Nu am nimic personal cu ei, si nu posed un site ca sa sufar de frustrari.
    Pur si simplu sunt niste constatari pe care orice are putina logica poate vedea discrepanta intre niste preturi si oferta clara.
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:28)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihai

      La intrebarea legata de forumul IAA n-as putea sa-ti raspund exact, pentru ca nu m-am dus. Parerea mea este ca in general se vorbeste foarte mult si se face foarte putin si in curand o sa ajungem toti specialistyi in crize, ca de fotbal si politica ne-am saturat, nu?
      La a doua intrebare ti-as raspunde ca probabil a exista o politica de vanzari foarte avantajoasa pentru clientul respectiv. Din ecuatia ta trebuie sa nu lipseasca banii.
  • crize (Miercuri, 17 decembrie 2008, 11:44)

    mironosita [anonim]

    buna. am cateva intrebari legate de crize (nu de criza financiara in general):
    1. care crezi ca ar fi cele mai nasoale sau cele mai relevante (alege tu) crize de imagine ce au afectat companiile sau industriile din ro in ultimul an?
    2. din perspectiva PR si pe baza de date, nu de impresii de bun simt, poti spune ca exista o criza de imagine la nivelul partidelor parlamentare, dupa alegeri? daca raspunsul este da, cam cat timp crezi ca ar lua ca partidele sa gaseasca o solutie de iesire din criza?
    3. anul asta ai fost martora unor crize relevante la nivelul companiilor sau persoanelor publice, provocata de social media? (ma refer la crize serioase, big, nu la circul cu adi despot si domnisoara aceea)
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:31)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui mironosita

      1. Prin octombrie am vazut o criza sistemica - adica situatia dificila prin care au trecut bancile (dpdv comunicare). Banci tavalite ca anul asta eu nu-mi aduc aminte sa mai fi vazut.
      2. Exista o criza de imagine la nivelul sistemului politic, partidele saracele sunt doar victime. Ultima varianta de uninominal a frustrat oamenii si i-a facut sa se indoiasca de puterea lor de a decide, atata vreme cat "algoritmul" a trimis in Parlament niste cetateni nepotriviti.
      3. Da - campania antifumat a unei cunoscute vedete autohtone, care a fost "deturnata" de un blogger.
  • bani (Miercuri, 17 decembrie 2008, 11:52)

    gheorghe [anonim]

    Cum va arata bugetul Rogalski-Grigoriu in 2009, fata de anul asta? E bine sau e rau ca va arata asa? Din ce zone ale economiei sperati sa mai apara clienti noi, care sa aiba bani pentru relatii publice externalizate? Ca nevoie presupun ca vor avea multi...
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:35)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui gheorghe

      Eu judec bugetul; in termeni de profit in primul rand, pentru ca el ne permite sa investim in educatia oamenilor, in instrumente de lucru, in inovatie. Per total, profitabilitatea va creste, insa nu pot sa-ti raspund acum de ce.
      Cred ca in general vor vira spre PR clienti cu bugetzele de cateva sute de mii de print, fara niste rezultate spectaculoase, clienti din zona de new media (inclusiv magazine virtuale si tot felul de pravalii pe web), clienti carora agentiile prezente nu le vor demonstra un "return", clienti care vor sa lucreze pe fee-uri de succes sau pur si simplu clienti care vor dori sa-si optimizeze bugetele. Nu conteaza aproape deloc industria din care vin.
  • previziuni PR pt 2009 (Miercuri, 17 decembrie 2008, 12:15)

    Anna [anonim]

    Ce se va intampla cu cererea pentru oameni si servicii de PR in 2009?
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:36)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui Anna

      o sa fie ca la vedete - aia buni raman si devin mai scumpi (ca ziua tot 24 de ore are), aia slabi se rebrandeaza :)
      cerere de oamnei buni, de specialisti cu portofoliu si experienta va continua sa existe, la fel cum nici jurnalistii buni nu vor iesi la pensie subit. intr-un fel, criza asta sau ce-o fi ea o sa cearna niste valori. Problema mea nu e 2009, ci 2010.
      • PR Adevarat (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:56)

        Anna [anonim] i-a raspuns lui Eliza Rogalski

        Multumesc pentru raspuns. Marea mea problema in momentul de fata este ca nu prea mai ai in ce agentii din romania sa mai faci PR adevarat. Iar clientii parca sunt blocatii in comunicate despre nimic si campanii "safe" doar de dragul de a fi facute fara nicun fel de orientare puternica catre obiective si creative touch. Crezi ca suntem pur si simplu blocati sau speriati sa mai indraznim sa comunicam? Noi = agentii, clienti, oameni de PR
  • Sfaturi referitoare la cariera in PR (Miercuri, 17 decembrie 2008, 12:26)

    ariana [anonim]

    Buna-ziua!
    As avea cateva intrebari referitoare la cariera in PR.
    1. Ce sfaturi le dati proaspetilor absolventi de facultate care vor sa se orienteze spre o cariera in PR?
    2. Care sunt criteriile dupa care ati angaja dvs. un absolvent ?
    Multumesc!
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:40)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui ariana

      1. Sa incerce sa faca niste campanii pro-bono - sunt atatea cauze sociale care pot fi abordate si indreptate...un portofoliul de astfel de campanii asigura macar un interviu, daca nu o angajare.
      2. Noi angajam oameni creativi. Stiu ca suna inspid si inodor, dar creativitatea trece in fata diplomelor. Cautam oameni carora le place sa citeasca ziare, sa se imprieteneasca cu alti oameni, sa cunoasca, sa intrebe, sa gandeasca, sa cerceteze si sa uite tot ce-au invatat de fiecare data cand au pe masa un brief.
  • Masurabilitatea in PR (Miercuri, 17 decembrie 2008, 13:17)

    Nedea Adriana [anonim]

    Draga Eliza,


    Pe mine ma framanta o intrebare legata de masurabilitatea succesului unei campanii. Intr-o vreme in care fiecare buget este din ce in ce mai chivernisit as dori sa stiu ce unelte de masurare folosesti tu intr-un raport de evaluare a impactului unei campanii de pr?

    De asemenea, spune-mi te rog cum poate o agentie de PR atunci cand face un raport de evaluare sa nu cada in pacatul de a face un raport al justificarii fee-ului agentiei si nu o verificare cinstita si obiectiva asupra plus valorii aduse clientului?


    Multumesc,
    Adriana Nedea
    Tabasco si Ciusca
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:44)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui Nedea Adriana

      Masura succesului este intotdeauna dictata de obiective, asa ca nu exista retete de masurat, ci, daca vrei, retete de formulat obiective, si si-alea sunt gresite uneori. Daca obiectivul tau este sa strangi pe birou un teanc de clippinguri, atunci nu e greu sa ai succes. daca insa cauti sa schimbi o atitudine, sau sa creezi o mentalitate, atunci rezultatul si deci masura succesul trebuie sa fie "the evidence itself", adica gradul in care publicul cu care vorbesti a adoptat acea schimbare.
      La intrebarea 2, raspunsul meu este ca o agentie cinstita nu trebuie sa-si justifice fee-ul. Acum, depinde foarte mult si ce valori pun in miscare echipa respectiva. Furatul caciulii este una din practicile cele mai toxice care poate face ca in 2010, PR-ul sa se uite in gol, dupa marele credit care i se va acorda in 2009.
  • exemple (Miercuri, 17 decembrie 2008, 13:55)

    prozatorul balerin compozitor pictor 2.0 [anonim]

    Ce a facut tare rogalski-grigoriu in "PR 2.0"? Exemple pls, daca se poate mai multe
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:49)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui prozatorul balerin compozitor pictor 2.0

      Rogalski Grigoriu nu e o agentie "tare" in 2.0. E o agentie care face niste lucruri, unele din ele si in 2.0. Ultimul este campania pentru Bucurestiul Virtual, in care invatam facand. Pot sa-ti mai spun ca la noi in agentie se practica foarte mult invatatul pe coatele proprii. Adica, concret, am doua colege care fac in timpul lor liber, campanii pe facebook pentru diverse cauze (cineva strange semnaturi si adeziuni pentru a-l aduce pe Robbie Williams la Bucuresti)
      Un alt exemplu si cu asta gata, este campania de comunicare de Craciun, noi catre clientii nostri. Le-am pregatit un bilet de papagal pe care si-l pot ridica incepand de astazi din Bucurestiul Virtual. Avem niste studii de caz, iar unul e chiar blogul propriu prin care, fara sa ne propunem in mod voluntar, ne-am trezit cu niste business. Deci da, chiar functioneaza.
  • Bună ziua (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:02)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Nivelul zero e pregătit din start, i-am dat drumul. Dacă sunteţi pe video feed puteţi vedea cu mestecă Eliza în cafea.
  • cea mai buna agentie de PR (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:11)

    mihai popescu [anonim]

    Ce crezi ca te opreste in 2009 sa fiti si prima agentie de pr in termeni de billings ?
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:54)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui mihai popescu

      Daca in 2009 criteriile de masurare si de realizare a topurilor vor tine cont exclusiv de "fee billings" adica de valoarea creata de agentie fara ajutorul furnizorilor, atunci suntem deja in top 3, cred, de anul aceasta. In Romania insa, topurile se fac dupa cifra de afaceri, care include o multime de balarii, media buying, bugete de fursecuri si icre de dat la evenimente, pixuri samd. Noi nu facturam asa ceva. Noi nu avem furnizori, iar pentru ceea ce trece dincolo de sfera consultantei, recomandam clientilor niste furnizori pe care ii contracteaza direct. Noi facturam doar fee-uri si de aceea prefer sa fim cea mai profitabila agentie mai degraba decat cea mai "gonflata" agentie. Cea mai profitabila inseamna ca le va fi bine angajatilor nostri si clientilor nostri, care vor avea confortul ca vor lucra cu o agentie stabila. Cea mai gonflata agentie poate sa insemne si faptul ca, de exemplu, agentia a luat un fursec cu 2 lei bucata si l-a revandut cu 3 lei bucata. Noi nu suntem patiserie, din fericire.
  • Am si eu o intrebare cu o "criză" (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:24)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    E interesant cum evoluează ostilităţile în problema disponibilizărilor din Pro TV. Din ce citesc în presă au fost câte doi-trei oameni "lăsaţi să plece" pe staţie locală. Ştirea a apărut în prima fază la Tolo.ro şi la mine pe blog, după care PR-ul Pro a susţinut că nu se renunţă decât la freelanceri, sezonieri, lucruri de-astea. Din comentariile Pro TV: "zvonistica poate să fie o armă care să destabilizeze businessuri fragile. Nu este şi cazul nostru".

    Ulterior, informaţiile au început să apară şi era evident că urmau să apară, prin corespondenţii locali ai ziarelor - fiindcă jurnaliştii de la staţiile Pro sunt desigur prieteni cu corespondenţii, în mica lume a presei locale din fiecare oraş. Pro TV a reacţionat de fiecare dată cam în felul de mai sus - cu procese de intenţie gen "vreţi să ne destabilizaţi".

    Care ar fi fost răspunsul corect? Deocamdată s-a conturat un mic meci între ziare şi PR-ul Pro, după cum văd. S-a lăsat cu ameninţări de dat în judecată, de exemplu. Presa se centrează fix pe Pro TV, când de fapt au apărut "simptome de disponibilizare" şi în alte grupuri media. Tu ce-ai fi făcut în situaţia dată?
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:55)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui Iulian Comanescu

      as fi luat-o de la zero si din interior. adica m-as fi asigurat ca n-am in pravalie vreo samanta de scandal si pe urma ii dadeam cu declaratiile. of, e a nu stiu cata oara cand oamenii se uita in afara gardului inainte de a-si face curat in propriul cotet.
  • Guerilla PR (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:30)

    Oana [anonim]

    Ne puteti spune cateva tehnici de Guerilla PR (in afara de teasing)?
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:00)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui Oana

      cum n-am fost la scoala de "gherilla" o sa raspund din lecturi: o campanie de lansare a unei ciocolate din marea britanie. ciocolata cu capsuni. au pus un tir imens pe autostrada, incarcat cu o singura mare capsuna, si l-au rasturnat, provocand astfel haos in trafic si multe echipe de televiziune care survolau zona cu elicoptere intreband "what's this".
      sau campania de lansare a unor jeans - e o campanie a lui droga 5 - in care au pus pe youtube un filmulet in care un nene scria cu tubul de vopsea pe aeronava prezindentiala un nume.
      Au urmat 3 zile de CNN si dezmintiri de la CIA. In final, numele mazgalit pe aeronava prezidentiala a aparut pe niste jeans rebeli rau de tot.
  • diferenta (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:33)

    fodu [anonim]

    pentru ce e mai usor de facut PR? pentru o persoana publica sau pentru o companie intreaga? exista diferentele de strategie in cele doua cazuri si daca da, care sunt acelea?
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:01)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui fodu

      pentru un brand onest e mai usor de facut PR decat pentru un brand care minte si fura. nu conteaza ca brandul e o persoana, o companie sau o tara intreaga.
  • oamenii politici (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:41)

    dodo [anonim]

    oamenii politici din Romania apeleaza la servicii specializate de PR? ca, in afara de campania electorala, par sa fie confuzi in domeniul asta. stiu ca partidele au consultanti de imagine, dar fiecare om in parte are asa ceva? cineva care sa-i spuna nu te du acolo, nu-ti lua cravata rosie cu camasa albastra cand mergi in vizita oficiala in Italia... sau totul se face dupa ureche?
    • apropo (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:49)

      poli [anonim] i-a raspuns lui dodo

      apropo de oameni politici:

      1. cum ati fi gestionat situatia in care se gaseste Theodor Stolojan acum, daca v-ati fi ocupat de PR-ul lui?
      2. Cum isi poate reveni, in fata publicului, un om politic dupa ce renunta pentru a doua oara la o candidatura pentru una dintre cele mai inalte functii in stat?
      • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:09)

        Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui poli

        as cauta sa inteleg motivele care l-au determinat sa ia o astfel de decizie. cum motivele imi lipsesc acum, e inutil sa ma lansez intr-un fel de "what if", dcar cert este ca am ramas la fel de stupefiata cand am auzit.
        la intrebarea a doua - daca oamenii ar intelege si ar accepta motivele, teoretic n-ar exista niciun impediment. practic insa mi-e greu sa ma pronunt. au existat o gramada de politicieni care si-au reformulat mesajul politic dupa o astfel de situatie si nu i-a impiedicat nimic sa mearga mai departe. in politica, la fel ca in viata, trebuie sa stii sa spui "imi pare rau"
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:04)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui dodo

      eu stiu ca au, dar dupa parerea mea ii invata doar cum sa poarte cravata si atat. sau poate gresesc? ca cetatean nu sunt multumita de prestatia publica a acestor domni. ca profesionist insa, nu am fost niciodata in papucii unui consultant politic. dar daca as fi, as face exact la fel cum am facut in toata viata mea profesionala - as cauta sa inteleg critic produsul si apoi l-as formula intr-un mesaj coerent si, mai ales, relevant...
  • Încă un meci bizar (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:44)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Dacă poţi comenta puţin şi situaţia de la "Cotidianul", nu-mi spune că e "politică editorială", că e o problemă de imagine şi brand. Traian Ungureanu se transformă încet-încet din editorialist al ziarului în mascotă a lui, pornind de la faptul că articolele lui se bat cap în cap cu ceea ce susţin alţi comentatori. Azi Doru Buşcu e necruţător:

    "Insultându-şi colegii de ziar, jurnalistul Traian Ungureanu a făcut, în mai toţi aceşti ani de dinainte de fondarea alianţei PDL-PSD, nu jurnalism, ci propagandă. A compus fără pauză enunţuri de ridicare în slăvi, încărcate cu urale şi heirupuri."

    (http://cotidianul.ro/arunca_te_traiane-67929.html)

    E evident că toată povestea arată prost într-un ziar. Pe de altă parte, managementul (din care face parte Buşcu) nu putea nici să-l concedieze pe Traian Ungrueanu, fiindcă s-ar fi stârnit un nou val de proteste despre acapararea presei de moguli anti-Băsescu şi tot restul. Musca de pe căciula Cotidianului e desigur Sorin Ovidiu Vîntu.

    Se putea gestiona mai bine toată povestea? Cum?
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:15)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui Iulian Comanescu

      vezi tu, la noi exista asa, o placere de face scandal in public. romanilor le lipseste cateodata decenta de a-si spala chestiile in familie. revenind la exemplul tau, am sa-ti raspund cu niste intrebari: ce vinde un ziar? ce vinde Cotidianul? ce vinde Ungureanu? daca povestea afecteaza produsul care se vinde pe piata, e stanjenitor. pe de alta parte, amandoi stim ca plecarea vedetelor jurnalistice a fost intodeauna insotita de scandal. deci n-ai ce sa faci. take it or leave it si gata. limitezi daunele, vorbesti cu jurnalistii, explici, dai interviuri, scrii pe blog, te duci la talkshow sau inghiti.
      s-ar fi putut gestiona mai bine, ca s-au mai vazut exemple - se creeaza o sectie sau sectiune in ziar, sau un "brand extension" sa zicem, unde il pui sa se ocupe de treaba. inca o data, iti raspund din ce-am vazut si eu ca om cititor de ziare.
  • criza si anticriza (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:47)

    stanciu d [anonim]

    Cateva intrebari in ajun de criza:
    1. Ce schimbari sau, ma rog, ce semne de schimbari ati observat in piata pr/marketing publicitate de la noi?
    In afara de lamentatiile agentiilor privind taierea bugetelor...
    2. Daca ati fi in brate cu bugetul pt 2009 de pr / media al unei companii auto/ imobiliara/asigurari sau a unei banci (din sectoarele cele mai lovite de criza) ce ati face?
    3. Dar daca ati fi de cealalta parte a baricadei, in postura unui manager de suport media (TV, print, on-line, outdoor etc.), cum ati proceda?

    multumesc
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:22)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui stanciu d

      1. clientii cer rezultate si plata agentiilor in functie de rezultate, ceea ce e o schimbare de paradigma in sistemul nostru mic si plapand... alte schimbari sunt minore si n-as vrea sa alimentez acum corul bocitoarelor.
      2. am clienti in prezent din industriile mentionate de tine si continuam sa lucram pentru ca s-a pierdut din vedere ceva esential: trecem cu totii printr-o criza de incredere. nu mai poti face un leu fara un transfer de incredere, numai ca acum increderea e o marfa scumpa si rara. iar noi cu asta ne ocupam, din fericire: construim incredere (stiu ca suna perimat, dar asta facem de fapt) pe clientii mei ii sfatuiesc sa asculte publicul si sa nu faca nimic de natura sa jigneasca, contrazica sau respinga publicul lor. ii sfatuiesc sa-si optimizeze bugetele si sa nu mai bage banii in chestii scumpe, "just for fun", de imagine, de fitze, ci in dialog concret cu oamenii. si asta inseamna, printre altele si PR 2.0, dar remarc aici o oarecare teama de a pasi in zona asta, unde din pacate lipsesc benchmark-urile.
      3. as face la fel ca la punctul 2. aceste institutii media exista pentru a fi in serviciul publicului lor (ce pacat ca n-avem un BBC...)
  • raduleasca (Miercuri, 17 decembrie 2008, 14:55)

    mondenii [anonim]

    ceea ce face de cateva luni Mihaela Radulescu cu Dani Otil are specificitate de campanie de PR sau e doar un soi de tzacaneala?

    pe langa nebunia mondena din jurul lor, cei doi fac, din perspectiva mea, un lucru dragut folosindu-se de publicitatea creata pentru a promova tot felul de campanii. dar si asta poate sa fie tot PR, nu inima mare si buna, nu?
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:24)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui mondenii

      eu cred ca e si o frenezie a ziarelor, dar s-ar putea sa n-am dreptate complet. romanii nu accepta inca tipul acesta de comportament de tip "sotii beckham" si nu cred sa se schimbe prea curand...e un pic riscant, dar pe de alta parte, stau si ma intreb si eu ce nevoie ar fi avut o vedeta de talia Mihaelei de tot balamucul asta si supra-expunerea asta?!
  • clienti potentiali (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:00)

    Kadar [anonim]

    care considerati ca ar fi cea mai buna metoda pentru o firma comercianta, de a castiga, fara a fi agresivi, cati mai multi potentiali clienti?
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:27)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui Kadar

      ar trebui sa identifice o problema, sa vada dimensiunea ei, si apoi sa-si formuleze produsul si mesajul in functie de asta. stiu ca suna teoretic, dar din pacate, in PR nu s-a mai inventat nimic nou de vreo 3000 de ani. s-au schimbat doar canalele si niste detalii, in rest principiile au ramas aceleasi - problema, solutia si mesajul.
  • virale PR? (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:02)

    un corporatist [anonim]

    Daca tot se discuta de PR 2.0, as vrea sa stiu daca exista si daca ai observat in romania situatii de mesaje piaristice virale, verificate, nu doar declarate, care sa nu aiba legatura cu diverse initiative umanitare sau oengistice, ci cu companiile
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:30)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui un corporatist

      da, si ultimul exemplu este al colegului meu Radu Ionescu, seful de la Kinecto, care si-a facut o pravalie de alimente ecologice si a viralat, inainte de lansare, un blog despre niste "pesticizi". PR 2.0 este perceput deocamdata ca o modalitate de comunicare ieftina si eficienta si tocmai de aceea e adoptata de business-urile mici, despre care business-urile mari cred ca "oricum n-au ce pierde"
  • Na şi una cu HotNews.ro (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:09)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Ok, deci e un site pe care te uiţi, ziceai aici, înainte să intri pe net - şi nu cred că a fost un compliment mincinos. Cum ai exploata valoarea asta intrinsecă mai mult decât e exploatată acum?
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:37)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui Iulian Comanescu

      deci o campanie de PR pentrui hotnews? pai sa-ti spun de ce consum eu hotnews: pentru ca sunt dependenta de informatie, repede, concret, sec. si pentru ca in meseria asta, cine afla primul are timp mai mult de gandire, macar, daca de actiune nu. consum hotnews pentru ca dupa ce consum vorbesc cu fetele mele, dau telefoane, trimit linkuri cu stirea, fac chestii. o campanie de pr? pai uite - asa: sa inviti oamenii sa faca diverse activitati cultural artistice cu informatia ta. gen film cu telefonul. gen e-mail la prieteni. gen bancuri. si dupa aia ii faci vedete, sa inteleaga si omul ceva. uite, radio 21 a avut o campanie superba prin primavara - vedeta tzac-pac. faci un cont pe twitter in care primesti "hot news" de la populatie. faci o campanie pe facebook in care ii pui pe oameni sa militeze impotriva balariilor jurnalistice la care sunt supusi in fiecare zi. faci o revolutie impotriva stirilor de la ora 5, 7 si 29 care impiedica neuronii sa functioneze normal.
      ps: ma vezi pe mine facand complimente mincinoase la anii astia ?! :)))
  • Politicieni (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:14)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Care-s din punctul tău de vedere politicianul cu cea mai bună imagine şi politicianul cu cea mai proastă imagine - şi de ce crezi că e aşa?
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:41)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui Iulian Comanescu

      1. Politician viu - Obama, desi, sincer, cred ca s-a supraexpus si a creat o asteptare imensa pe care nici Dumnezeu nu o poate satisface in momentul asta.
      Politician mort - Churchill, pentru mana de fier si eleganta britanica.
      Politician viu dar "pe tusa" - Tony Blair, pentru extraordinmarul joc de glezne intre bocancii americani si subtirele glezne britanice.
      Politicianul cu cea mai proasta imagine - Bush (previzibil, nu?)
      2. De ce? pentru ca sistemul e defect, nu oamenii politici. cum as putea sa cred un politician ca renunta la afaceri si vine in slujba poporului pe doi lei, daca nu e maica tereza?
  • Situatie (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:20)

    melinda [anonim]

    1.Cum se vor lansa pe piata produsele noi in 2009 avand in vedere "marea criza financiara"?
    2.Unde se vor face reduceri?
    3.Care credeti ca va fi solutia cea mai eficienta d.p.d.v. financiar dar de succes pentru promovarea si lansarea produselor noi?
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:44)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui melinda

      1. as inventa produse simple pentru nevoi reale, nu brand extensions si fantezii.
      2. reduceri de personal? sau de bugete? cred ca vor exista reduceri acolo unde valoarea a fost umflata in mod artificial de frenezia ultimilor ani.
      3. V-as sfatui sa va luati o firma buna de PR, care stie sa puna un produs pe prima pagina in egala masura si cu egala eleganta cum il pune pe agenda de discutii a bloggerilor.
  • politic (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:22)

    barack [anonim]

    spuneti ca nu ati facut consultanta politica. dar ati face? iar daca ati face, ati recunoaste public lucrul asta? ca profesionist sau ca firma nu e riscant sa vi se asocieze numele cu cel al unor politicieni?
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:45)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui barack

      n-as ascunde niciodata clientii pentru care lucrez, indiferent ca sunt politici sau comerciali. dar nu as accepta niciodata sa lucrez pentru cineva sau ceva, politic sau nu, despre care am cea mai mica urma de indoiala, judecand cu mintea mea de om normal.
  • Scumpiri RCS-RDS (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:25)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Încă o ciudăţenie care mi-a atras atenţia în ultimele zile.

    - RCS-RDS scumpeşte cablul şi internetul cu aproximativ 10 la sută
    - eu aflu prima oară de treaba asta într-un articol din Money Express, pe care îl preiau pe blog
    - apare rumoarea, comentarii negative etc.
    - cineva cu IP de RCS-RDS intră în subsol şi dă un link către un comunicat de presă din 25 noiembrie al RCS-RDS, pe site-ul companiei, care anunţa scumpirile
    - Radu Tătaru, autorul articolului din Money Express, revine cu un link către cache-ul Google din 7 decembrie, care arată că pe acea dată comunicatul zis din 25 noiembrie nu exista
    - eu întreb în subsol omul cu linkul de unde are linkul şi când l-a văzut prima oară şi, evident, nu primesc niciun răspuns.

    La prima vedere, pare o chiflă de comunicare de la compania de cablu - deşi nu am săpat suficient ca să fiu sigur.

    N-am investigat atent toată povestea, dar mi se pare că sub o formă sau alta RCS-RDS putea anunţa mai bine scumpirile. Cum trebuia făcut?
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:48)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui Iulian Comanescu

      in mod normal, ar fi trebuit sa-si anunte intai clientii, direct, cu scrisorica sau mail si ar fi trebuit sa puna niste doamne la telefon pentru intrebari de la consumatori care nu inteleg. abia dupa aia ar fi trebuit sa dea drumul la comunicarea externa. asta e din ciclul "sa ne facm curat in propria ograda", ce lectie simpla! cum ziceam si mai sus, in PR nu s-a inventat nimic nou de 3000 de ani
  • PR si media (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:28)

    max [anonim]

    Sunt fost jurnalist - acum fac PR pentru o firma independenta si pot sa spun ca e mai greu de partea asta a baricadei.

    Presa e cum e in Romania, dar in opinia mea nici PR-ul nu sta prea bine. In primul rand, tot timpul gasesc minciuni din partea altor oameni de PR, ceea ce nu inteleg - pentru ca dupa toate regulile in PR tot ce ai este credibilitatea, nu ai voie sa minti niciodata - si totusi vad aceasta regula de baza incalcata des, iar ziaristii aproape se asteapta acum ca toti PR-istii sa fie mincinosi. Vreo idee?
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:53)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui max

      din fericire, salvarea vine tot de la criza. tot ce inseamna business bazat pe neadevar ori se reinventeaza, ori dispare. e valabil si la PR. domnisoarele de care spui vor ajunge secretare daca nu pun mana pe-o carte de PR. poate asta isi doresc, nu?
      sa facem insa diferenta intre minciuna si nestiinta. e foarte important sa-ti cunosti limitele, iar atunci cand nu ti le cunosti si le descoperi din mers, sa-ti ceri scuze si sa inveti din greseli. nici nu vrei sa stii de cate ori mi-am cerut eu scuze colegilor jurnalisti si de cate ori, la randul meu, le-am spus ca m-au dezamagit. si la fel ca mine sunt o multime de colegi care cred in meseria asta si pe care ii admir, ii respect si ii am ca modele. e valabil atat pentru oamenii de PR cat si pentru jurnalisti, ca tot colegi suntem.
  • Despre Mihaela Rădulescu (nu e o întrebare) (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:39)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Am şi eu un comentariu. Mihaela Rădulescu are un "motor prim" care o îndeamnă să intre în diferite moduri în antenţia publicului. Despre copertele cu Mihaela se ştia acum câţiva ani, când mă mişcam şi eu pe piaţa de reviste, că vând, deşi Mihaela n-a avut niciodată ratinguri foarte mari la emisiunile pe care le-a făcut. Exemplul de sens contrar e al Andreei Esca, leading lady de 13 ani, care însă nu provoacă bucurii în rezultatele BRAT.

    De-aici putem deduce că Mihaela obţine un halo de dimensiuni sau consistenţă considerabilă prin presă. La ce îi serveşte? Am aceeaşi nedumerire ca şi Eliza. Sigur că presa e cea care îţi dă o cotă bună atunci când e vorba să îţi prelungeşti contractul şi multe altele. Însă dincolo de asta cred că Mihaela Rădulescu are în ADN tendinţa asta de a ieşi în faţă care face vedeta. S-ar putea să nu fie chiar atât de premeditată încât să se întrebe la ce bun.

    Mai departe, la eterna ei rivală, Andreea Marin, pot spune că stă bine în percepţia publicului deşi nu mai e pe post. Poate că noul ei statut de "Andreea Bănică Jr.", cum am titrat prin 2005 la "Evenimentul zilei", îi serveşte.
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:56)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui Iulian Comanescu

      da, stii, e un proverb care zice ca fiecare sac isi gaseste peticul. cred ca la romani genul asta de poveste nu aduce valoare pentru o vedeta. si, pe de alta parte, imi mentin convingerea cu frenezia mediatica din jurul cuplului. tie nu ti se pare ca am depasit, ca titluri de ziar, batranele tabloide englezesti care asta fac de sute de ani? ca mie da.
  • Eliza răspunde întrebărilor adresate până 15.50 (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:44)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Mie mi se pare că cele două ore de miercurea asta au trecut repede, dar cu folos. E momentul să puneţi ultimele întrebări, pe la 15.50 o să tragem linie în privinţa lor. Ieşim la 16.00, fiindcă Eliza a intrat punctual.
  • CSR (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:50)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Mie unuia mi s-a luat de "noua abordare" din 2007-2008, cu corporate social responsibility. Am întâlnit inclusiv prăvălii de internet care îşi propuneau, absurd, genul ăsta de responsabilitate, deşi e vorba de business-uri mici şi pe deasupra şi ecologice, oarecum contrariul a ceea ce te-ai putea aştepta în CSR. Întrebările ar fi:

    1. a existat vreo acţiune sclipitoare de CSR până acum în România? Cred că bugetele tocate au fost considerabile

    2. care va fi noua marotă a semidocţilor din industrie în 2009 sau 2010?
    • a (Miercuri, 17 decembrie 2008, 15:59)

      Eliza Rogalski [hotnews.ro] i-a raspuns lui Iulian Comanescu

      1. "Biciclim" a lui Dragos Bucurenci - simplu, la obiect, dar nu mai stiu ce s-a ales de ea. Si campania antistres a lui Romtelecom mi-a placut, desi ii vad valoarea mai mult in viitor, pentru ca platforma asta de comunicare mi se pare extrem de ofertanta.
      2. nu stiu. sincer. dar m-as bucura daca ea ar fi ceva de genul "back to the basic books"
  • La revedere (Miercuri, 17 decembrie 2008, 16:04)

    Eliza Rogalski [hotnews.ro]

    ora 16.00 a venit, va multumesc foarte mult pentru dialog si va doresc un an maxim!
  • Mulţumiri (Miercuri, 17 decembrie 2008, 16:07)

    comanescu [anonim]

    La revedere şi vă mulţumesc. Facem sinteza discuţiei în scurt timp.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version