Romanii sunt europenii care folosesc cel mai putin ghidul TV, arata un studiu realizat de UPC in randul a 11 tari europene, respectiv Olanda, Belgia, Irlanda, Austria, Elveţia, Polonia, România, Ungaria, Cehia, Slovenia, Slovacia. Majoritatea respondentilor spun ca au dificultãţi în citirea de pe ecranul televizorului a subtitrãrilor sau a teletext-ului, fapt care demonstreazã necesitatea de servicii TV suplimentare, sustine studiul. Romanii se arata cel mai mult deranjati de textul prea mic de pe ecran.

Ghidul TV (din reviste sau ziare, de pe teletext, prin programele TV digitale si de pe internet) este cel mai folosit in Austria, Cehia si Polonia, in timp ce in Romania este cel mai putin folosit. Internetul este mijlocul cel mai folosit de catre romani pentru aflarea programului TV.

In privinta principalelor probleme ale europenilor referitoare la vizibilitatea textelor de pe ecranul televizorului sunt legate de contrastul dintre textul de pe ecran (31%), textul prea mic de pe ecran (29%) si literele prea mici ale teletext-ului (18%), indiferent de distanţa medie pânã la ecranul televizorului (80% privesc de la o distanţã cuprinsã între 2 şi 4 metri).

Ĩn ciuda acestei nevoi, doar un mic procent dintre repondenţi utilizeazã serviciile existente în momentul de faţã. De exemplu, deşi disponibilã pe scarã largã, mai mult de jumãtate dintre europeni (57%) spun cã nu folsesc niciodatã subtitrarea prin teletext şi doar 32% o folosesc ocazional.

In Romania, 41% din cei chestionati se arata deranjati de textul prea mic de pe ecran si circa o treime sunt deranjati de contrastul dintre textul de pe ecran. Totusi, 39% dintre acestia sustin ca nu sunt deranjati de nici unul dintre aceste aspecte. In topul primelor patru facilitati TV pe care si le-ar dori romanii sunt functia zoom, reglarea subtitrarii, posibilitatea de a alege limba în care sã fie urmãrite programele si recunoasterea vocii.

Sondajul, la care au participat 5.773 de persoane din 12 ţãri: Olanda, Belgia, Irlanda, Austria, Elveţia, Polonia, Ungaria, Cehia, Slovacia, România, Slovenia şi Chile (unde Liberty Global are reprezentanta) a fost derulat în perioada octombrie – decembrie 2008 si realizat de compania Research International.