Un numar restrans de agentii de publicitate domina in preferintele companiilor care apeleaza la serviciile acestora. Un numar considerabil de clienti de publicitate prefera licitatii pentru fiecare proiect de marketing si comunicare. Cei mai multi clienti nu intentioneaza sa schimbe in urmatorul an agentia de publicitate sau de media cu care lucreaza. Iar majoritatea covarsitoare considera ca marketingul interactiv are cel mai mare potential de dezvoltare pe viitor, potrivit studiului de specialitate AdMarket, obtinut de HotNews.ro.

Studiul AdMarket (Advertising Marketing Research 2008), realizat de Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania (UAPR) in colaborare cu D&D Research, s-a desfasurat in toamna anului trecut si a fost finalizat la inceputul acestui an. Miercuri, UAPR a organizat o "conferinta de presa" pentru a "mediatiza" studiul, insa l-a prezentat suficient de rapid incat jurnalistii participanti sa nu inteleaga mai nimic. Mai mult, organizatorii conferintei au afirmat ca nu pot furniza in alt mod date concrete din document, deoarece membrii UAPR nu ar fi de acord cu acest lucru, ci doar cu o prezentare-fulger. Motivul invocat: este vorba despre un studiu de perceptie, nu ponderat, iar unii dintre membrii Uniunii s-ar simti dezavantajati daca informatiile detaliate privind felul cum sunt perceputi ar deveni publice, in timp ce altii s-ar lauda in presa, in conditiile in care toti au platit pentru acest document.

Informatia pe scurt:

  • Un numar restrans de agentii se regasesc in topul preferintelor clientilor, dupa majoritatea criteriilor de evaluare a performantei agentiilor
  • Majoritatea clientilor considera ca nivelul de competenta si profesionalism in industria de publicitate este mediu sau ridicat.
  • 83% dintre respondenti cred ca marketingul interactiv are cel mai mare potential de dezvoltare in viitor
  • Peste 50% dintre respondenti cred ca realizarea unei promotii indeosebi pe Internet ofera in mare sau foarte mare masura oportunitati reale de dezvoltare pentru afacere
  • 32% dintre respondenti prefera sa atribuie activitati agentiilor prin pitch pe proiect sau sa repartizeze fiecare proiect la agentia cu cea mai buna propunere
  • Cei mai multi clienti spun ca nu tin cont de premii atunci cand aleg o agentie

Pentru acest studiu, derulat in perioada 1 octombrie - 20 noiembrie 2008, au fost contactati 589 de reprezentanti din 328 de companii de top. Si-au exprimat opiniile 247 de respondenti din 180 de companii.

Ce spun, intre altele, participantii la studiul AdMarket, obtinut de HotNews.ro:

Sunt reflectate nevoile clientilor in structura industriei de publicitate?

  • Da 70.4%
  • Nu 29,6%

Ce zone ale industriei trebuie imbunatatite:

  1. client service/relatia agentie-client 77%
  2. creatia/creativitatea - 62%
  3. gradul de profesionalizare - 54%
  • Urmatoarele zone, la mare distanta de cele care domina in clasamentul clientilor: activitati new media/neconventionale, strategie, cunoasterea pietei, reducerea costurilor, BTL si marketingul outdoor, PR

Cum a evoluat industria publicitatii in ultimul an:

  • evolutie constanta 43,3%
  • evolutie lenta 30%
  • stagnare 12,6%
  • evolutie exploziva 8,1%

Care sunt primele trei aspecte pe care le considerati cele mai importante in relatia client-agentie de publicitate?

  1. intelegerea nevoilor specifice si a afacerii clientului (81%)
  2. fluxul comunicational (48%)
  3. respectarea intelegerilor
  4. incredere si loialitate

Nivelul de competenta/profesionalism in industria de publicitate:

  • Mediu 57,5%
  • Ridicat 34,4%
  • Scazut 5,3%
  • Foarte ridicat 2,4%
  • Foarte scazut 0,4%
  • Motivarea optiunilor critice: lipsa expertilor/resurselor umane; piata imatura; lipsa de intelegere a clientului/afacerii acestuia; altele

Care dintre urmatoarele tipuri de activitati de marketing si comunicare credeti ca vor avea cel mai mare potential de dezvoltare, in viitor?

  • Interactive/web design/mobile marketing 83%
  • PR si comunicare corporatista 51%
  • Creatie si strategie de comunicare 47%
  • Direct marketing 40,5%
  • Branding&Naming 35,6%
  • Asistenta in elaborarea strategiilor de marketing 27,5%
  • Media planning, buying si strategie media 21,5%

Numiti prima agentie de publicitate la care va ganditi pe moment (Primele cinci clasate conform frecventei raspunsurilor, in studiul AdMarket):

  • McCann Erickson
  • Leo Burnett
  • Altele (agentii care nu fac parte din UAPR)
  • Ogilvy
  • Graffiti BBDO

Ce agentii ati dori sa vedeti intr-un pitch (Primele cinci clasate conform frecventei raspunsurilor, in studiul AdMarket):

  • Leo Burnett
  • McCann Erickson
  • Headvertising
  • Altele (agentii care nu fac parte din UAPR)
  • Saatchi&Saatchi

Numarul de agentii de publicitate cu care lucrati:

  • Numai una 27,9%
  • Doua 30%
  • Trei 12,6%

La intrebarea privind agentia cu care au lucrat in ultimul an pentru:

  • creatie - 24,3% au spus alta (agentii care nu fac parte din UAPR), iar 25,5% nu au raspuns
  • BTL - 34,8 au spus alta (agentii care nu fac parte din UAPR), iar 36,4% nu au raspuns
  • PR - 22,3 au spus alta (agentii care nu fac parte din UAPR), iar 53,8% nu au raspuns

Ierarhia urmatoarelor tipuri de activitati de marketing si comunicare, dupa importanta pe care o au in acest moment pentru afacerea companiei:

  • Creatie si strategie de comunicare 77,3%
  • PR si comunicare corporatista 44,5%
  • Direct marketing 26,3%
  • Interactive/web design/mobile marketing 21,5%
  • Media planning, buying si strategie de media 61,9%
  • Branding&Naming 27,5%
  • Asistenta in elaborarea marketingului 18,6%
  • Altceva 2,8

Ierarhia urmatoarelor tipuri de activitati de marketing si comunicare, dupa importanta pe care o vor avea anul urmator pentru afacerea companiei:

  • Creatie si strategie de comunicare 74,7%
  • PR si comunicare corporatista 42,5%
  • Direct marketing 30,4%
  • Interactive/web design/mobile marketing 27,5%
  • Media planning, buying si strategie de media 54,7%
  • Branding&Naming 27,1%
  • Asistenta in elaborarea marketingului 18,2
  • Altceva 2,8

Ce procent din bugetul de comunicare a alocat in ultimul an compania dumneavoastra pentru urmatoarele activitati:

  • Creatie si comunicare: cei mai multi aloca mai putin de 5% din buget (38,1% dintre raspunsuri) sau intre 10-25% din buget (24,7%)
  • PR si comunicare corporatista: cei mai multi aloca mai putin de 5% din buget (62,3% dintre raspunsuri) sau intre 5-10% din buget (15,8%)
  • Interactive: cei mai multi aloca mai putin de 5% din buget (73,7% dintre raspunsuri) sau intre 5-10% din buget (15,4%)
  • Media: cei mai multi aloca fie mai putin de 5% din buget (38,1% dintre raspunsuri) fie peste 50% din buget (24,3%)

Modalitati de atribuire a activitatilor catre agentii:

  • diferinte branduri la diferite agentii - 23,5%
  • ATL la o agentie si BTL la alta - 33,2%
  • ATL la o agentie si media la alta agentie - 38,9%
  • ATL la o agentie si interactive/new media la alta agentie - 15%
  • intregul buget la o singura agentie - 19,8%
  • Pitch pe proiect/fiecare proiect la agentia care a oferit cea mai buna propunere - 32%
  • Alta - 6,5%

Intentia de a schimba agentia de publicitate anul viitor:

  • Sigur nu - 33,6%
  • Probabil nu - 23,9%
  • Probabil da - 14,6%
  • Absolut sigur - 10,1%
  • Nu stiu/nu raspund - 14,2%

Cum luati decizia de a lucra cu o anume agentie:

  • organizarea de licitatii/preselectii/pitch - 61,5%
  • in functie de recomandari - 18,6%
  • suntem contactati de agentie - 6,1%
  • decizia apartine companiei-mama/retelei internationale - 27,5%

Compania dvs. masoara, de obicei, eficienta campaniei?

  • Da - 89,9%
  • Nu - 7,7%

Modalitati de masurare a eficientei campaniei:

  • monitorizarea indicatorilor de vanzari (82,4%)
  • monitorizarea indicatorilor de brand/comunicare - 66,7%
  • monitorizarea indicatorilor de media/audienta - 75,2%
  • cercetarea preferintelor de consum - 8,6%

Cat de importante sunt premiile in festivaluri:

  • deloc importante 38,9%
  • neimportante 4,9%
  • nu foarte importante - 2,8%
  • oarecum - 28,7%
  • importante - 14,2%
  • foarte importante - 8,1%

Cele mai relevante premii:

  • Effie - 65,6%
  • Cannes - 35,2%
  • Portoroz - 21,1%

Influenteaza premiile decizia de a apela la o agentie?

  • Nu - 69,2%
  • Da - 25,5%

Numiti primele trei agentii la care v-ati gandi pentru servicii de branding (primele cinci clasate conform frecventei raspunsurilor, in studiul AdMarket):

  • Brandient
  • Grapefruit
  • Leo Burnett
  • Brand Tailors
  • McCann Erickson

Ce agentii s-au dovedit cele mai constante in ultimii trei ani, in ceea ce priveste (primele clasate dupa fiecare criteriu, conform frecventei raspunsurilor, in studiul AdMarket):

  • Abordarea creativa: Leo Burnett, McCann Erickson, CAP/Next, Headvertising, Alta (agentii care nu fac parte din UAPR)
  • Abordarea strategica: Leo Burnett, McCann Erickson, Graffiti BBDO, Next/Ogilvy, Saatchi&Saatchi
  • Executia: Leo Burnett, McCann Erickson, Ogilvy, Headvertising, Next/Saatchi&Saatchi
  • Contributie la consolidarea brandului: Leo Burnett, McCann Erickson, ogilvy, Next, GMP
  • Contributie la consolidarea unui brand romanesc: Leo Burnett, McCann Erickson, Next, Graffiti BBDO, Alta (agentii care nu fac parte din UAPR)

Agentia cu cel mai bun departament de creatie (primele cinci clasate, conform frecventei raspunsurilor, in studiul AdMarket):

  • Leo Burnett
  • McCann Erickson
  • Next
  • Cap
  • Ogilvy
  • Alta (agentii care nu fac parte din UAPR)

Cea mai apreciata campanie publicitara, in ultimul an (primele clasate, conform frecventei raspunsurilor, in studiul AdMarket):

  • Orange
  • Vodafone
  • Bergenbier/Sprite
  • Domo/ClickNet
  • Unirea/Cosmote/ING

Cele mai apreciate campanii publicitare romanesti (primele clasate, conform frecventei raspunsurilor, in studiul AdMarket):

  • Alta (campanii cu mai putin de trei mentiuni)
  • Unirea
  • Bergenbier
  • ClickNet
  • Cosmote

Numiti prima agentie de media la care va ganditi pe moment (Primele cinci clasate conform frecventei raspunsurilor, in studiul AdMarket):

  • Zenith
  • MindShare
  • Media Investment/The Group
  • Starcom
  • Universal McCann
  • Alta

Cu cate agentii de media lucrati:

  • Una - 68,8%
  • Doua - 11,2%
  • Trei - 1,6%

Nivelul de satisfactie privind agentia de media:

  • Ridicat - 46,6%
  • Mediu - 27,5%
  • Foarte ridicat - 10,5%
  • Scazut - 8,1%

Ce tipuri de media credeti ca se incadreaza in categoria new media/interactive?

  1. Internet/activitati online
  2. Web 2.0/blogging
  3. Retele sociale
  4. Mobile marketing/phone media/SMS-MMS
  5. "Word of mouth"
  6. Interactive media
  7. Publicitate contextuala

In ce masura credeti ca realizarea unei promotii indeosebi pe Internet ofera oportunitati reale de dezvoltare pentru afacerea dumneavoastra?

  • In mare masura - 30,4%
  • In foarte mare masura - 23,9%
  • Masura medie - 22,7%
  • In mica masura - 14,2%
  • In foarte mica masura - 6,9%

Ati fi dispus sa platiti mai mult agentiei media pentru proiecte media neconventionale (altele decat TV/radio/print)?

  • Cu siguranta da - 34,8%
  • Probabil ca da - 31,3%
  • Probabil ca nu - 10,1%
  • Cu siguranta nu - 7,7%

Intentionati sa schimbari agentia de media in anul urmator?

  • Cu siguranta da - 6,1%
  • Probabil ca da - 8,1%
  • Probabil ca nu - 25,1%
  • Cu siguranta nu - 38,1%
  • Motive pentru incetarea colaborarii cu agentia media: strategie proasta, preturi ridicate, lipsa calitatii serviciilor, lipsa eficientei