Intalnirile Media HotNews.ro

Calin Rotarus despre piata online: Bugetele mari de anul trecut vor fi mai mici, dar ma astept sa apara multe bugete mici

de Redactia     HotNews.ro
Miercuri, 18 februarie 2009, 16:00 Economie | Media & Publicitate

Calin Rotarus
ARBO Interactive reprezinta Mobile.ro, extensia romaneasca a serviciului Mobile.de, detinut de eBay, in urma unui deal incheiat miercuri, 18 februarie, a declarat Calin Rotarus, general manager ARBO Interactive, dupa intalnirea cu cititorii HotNews.ro. Rotarus estimeaza ca piata de publicitate online va creste moderat in 2009, iar asta mai curand din bugetele clientilor relativ mici, cu nevoi de comunicare, in timp ce marii advertiseri ar putea ramane la un nivel mai scazut. Cota de piata a internetului in totalul cheltuielilor cu reclama va fi cu siguranta mai mare, mai crede Rotarus, iar asta nu fiindca bugetele de pe print si TV se vor diminua.
  • Intalnirea online s-a incheiat.

Asculta interviul integral





Iulian Comanescu: Ce mai faci, Calin?

Calin Rotarus: Incerc sa vad daca criza asta este o oportunitate sau un pericol.

Iulian Comanescu: Da, deci – cu Calin Rotarus, de la ARBO foarte Interactive in ultima vreme, despre oportunitate in chip de criza, in continuarea discutiei cu cititorii HotNews.ro, unde ai spus ca ianuarie 2009 a fost pentru ARBOinteractive, fata de 2008, doar 23 la suta din venituri. Totusi, scaderile din ianuarie nu vor fi relevante pentru tot anul. Cum va fi 2009? Poti avansa o cifra, un educated guess?

Calin Rotarus: Ceea ce s-a intamplat din vara lui 2008, cand au inceput incet-incet sa scada bugetele, culminand cu rezultatul asta dezastruos din ianuarie, e dupa mine un efect al sperieturii, asa cum am spus si pe site. Incepand din martie, ma astept sa avem de-a face cu o criza. Moment foarte interesant din viata tuturor, tinand cont de faptul ca pana acum, in ultimii sapte-opt ani, toti am trait traumele unei cresteri economice foarte mari. Inainte de asta, a fost o dezorientare, o lipsa de valori, de repere, foarte mare, si cei mai batrani, asa, ca mine si ca tine, au trait si Revolutia. Deci e o urmare fireasca, acum e momentul sa traim si o criza si sa vedem cum ne descurcam. Eu ma astept ca incepand cu martie sa avem de-a face cu efectele adevarate ale crizei. Bugetele mari de anul trecut vor fi mai mici, atentia in cheltuirea lor, mai mare si ma astept ca pe internet sa apara multe bugete mici. Ale companiilor care pana acum nu si-au pus probleme de comunicare sau au avut alte probleme de genul stoc, capacitate de livrare.

Iulian Comanescu: Deci am ajuns pe fundul gropii sau inca nu?

Calin Rotarus: Am ajuns pe fundul gropii datorate sperieturii, dar nici nu ne-am apropiat de marginea gropii numite criza.

Iulian Comanescu: Suna foarte pesimist, fiindca teoriile pe care le-am auzit spun: criza – zapaceala, sperietura, cifrele se misca aiurea -, dupa care urmeaza recesiunea, cand stim ca „e mai putin”, dar macar stim pe ce ne bazam. Prin martie o sa stim pe ce ne bazam?

Calin Rotarus: Prin martie o sa avem primele estimari. Care in buna traditie romaneasca o sa fie foarte rupte de realitate. 

Iulian Comanescu: Nicio cifra pe 2009, plus, minus, de la Calin Rotarus?

Calin Rotarus: Mda... e interesant sa faci predictii, ma astept la o crestere, dar nu foarte mare si ma astept la o crestere de share [in totalul cheltuielilor cu reclama, fata de alte suporturi ca televiziunea sau presa scrisa].

Iulian Comanescu: Asa se spune, ca alte segmente media vor scadea cu siguranta, se avanseaza cifre gen 20 la suta mai putin pe tipar si poate ca TV-ul va fi la minus zece la suta. Asta daca nu cumva estimarile s-au schimbat in ultimele saptamani.

Calin Rotarus: Cuvintele mele dinainte as vrea sa se refere nu la scaderea celorlalte medii, ci la o schimbare de mentalitate.

Iulian Comanescu: Aud lucruri despre bugete de test, care vin spre site-uri pentru proiecte speciale. Se vede ceva la AdKing, care este brandul vostru de proiecte speciale, lansat anul trecut?

Calin Rotarus: Sunt doua lucruri diferite. Bugetele de test, care se manifesta prin metode noi. Zilele trecute cineva ne-a intrebat daca putem sa derulam o campanie platita la numarul de inregistrari intr-un formular. Evident, raspunsul a fost „nu stim, hai sa facem un test”. In sensul ca nu stim daca lucrul asta va fi eficient pentru noi, pentru site-urile pe care le reprezentam, si pentru ei. Al doilea lucru sunt comunicarile nestandard si aici avem o mare incredere. AdKing are un mare succes, pana acum toata lumea din piata si-a dorit lucruri care sa fie altfel. Fara sa fie neaparat in stare sa defineasca ce inseamna altfel. Pana la urma, treaba AdKing e sa dea aceasta definitie.

Iulian Comanescu: Si in ce consta succesul AdKing? Ati gasit definitia, ati vandut o mie de proiecte speciale...?

Calin Rotarus: Succesul consta in entuziasmul cu care sunt primite proiectele, in gradul lor de adoptie si in permeabilitatea fata de o abordare care este un pic altfel decat cea uzuala in piata.

Iulian Comanescu: OK, deci avem deja o clasificare pe tipuri de proiecte speciale, niste lucruri care merg, pe care se dau bani acum, in februarie, 2009?

Calin Rotarus: N-as vrea sa dau aici exemple, dar revenind un pic la intrebarea de dinainte si incercand sa definim un pic permeabilitatea asta fata de ideile AdKing, e vorba de advertiseri care primesc o chestie draguta. Simpatica. Daca o analizezi un pic mai bine, constati ca in spatele ei e si o strategie. O strategie, hai sa nu spunem vorba mare, care reflecta o mai buna intelegere a audientei  si a comunitatilor atinse de respectiva comunicare. Pe de alta parte, e vorba si de proprietarii de site-uri. De multe ori, cand cei de la AdKing au propus un proiect si l-au intrebat pe proprietarul site-ului - „OK, ce parere ai avea daca am redesena homepage-ul site-ului tau ca o banana”, respectivul om s-a blocat. Si dupa ce zece minute nu s-a mai auzit in telefon niciun sunet, a spus: „Ce misto! Chiar credeti ca puteti vinde asa ceva?”

Iulian Comanescu: Deci ati vandut banane la AdKing. Calin Rotarus si poate ca si ARBO Interactiv sunt reticenti cand e vorba de comunicat noutati, prefera ca lucrurile sa se intample pe piata inainte sa se laude. Eu totusi am sa te starnesc cu o poveste referitoare la Mobile punct...

Calin Rotarus: Mobile punct ro si punct de.

Iulian Comanescu: Ce faceti acolo?

Calin Rotarus: Daca tot m-ai starnit, sa-ti si raspund. In dimineata asta am ajuns la un deal cu ei [pentru vanzari de publicitate], il vom anunta oficial probabil zilele urmatoare... nu e frumos ce-ai facut! Nu e frumos din partea mea ca ti-a raspuns la intrebarea asta, inainte de a da comunicatul oficial, sa speram ca nimeni nu va citi HotNews.ro in urmatoarele trei-patru zile. Mobile.de este un brand al eBay, iar intrarea lor pe piata romaneasca, chiar si prin aceasta mica felie care inseamna vanzarea de publicitate online, este dupa mine un semn foarte bun pentru media online romaneasca.

Iulian Comanescu: OK, la capitolul miscari mari pe piata de online. In 2009, pe langa BOOM si ARBO, cei doi batausi traditionali, care isi disputau vanzarile de publicitate, avem si trei domni, Sarbu, Vintu si Voiculescu, care isi vand singuri – nu in persoana – portofoliul de site-uri. Nu te simti inghesuit cu ARBO Interactive?

Calin Rotarus: Dimpotriva. Senzatia mea e ca ce-am construit atatia ani, si cu atat efort, si cu atatia nervi consumati incepe sa dea roade si peisajul media romanesc incepe sa semene cu ce-ar trebui sa fie.

Iulian Comanescu: Cum stam cu cheltuielile pe industrii? Banuiesc ca finance si masini sunt in continuare in groapa, de pilda...

Calin Rotarus: Adauga si real estate.

Iulian Comanescu: Si real estate. Exista semne de revigorare? Eu stiu, dealeri de masini care au stocuri mari si vor sa scape de ele, prin urmare lanseaza oferte...?

Calin Rotarus: Revigorare in sensul de revenire la bugetele de anul trecut nu va exista. In schimb, aceste industrii au probleme mari si trebuie sa gaseasca solutii la aceste probleme. Apropo de exemplul tau, ce poti sa faci daca ai un parc de masini nevandute? Nu multe lucruri. Dar unul din ele e de a comunica.

Iulian Comanescu: Si s-a facut? S-au cheltuit bani pe campanii pentru masini?

Calin Rotarus: Da, au inceput campanii de genul asta.

Iulian Comanescu: Profit de ocazie ca sa mai comit o dezvaluire-bomab, pe langa Mobile.ro. Calin Rotarus mai are si o a treia viata, e vorba de o scoala de rock, care va fi lansata intr-un viitor neprecizat. Despre ce e vorba? De adunat copiii tai si ai altora de pe strazi si de pus la facut muzica?

Calin Rotarus: Raspunsul la intrebarea asta vine dupa raspunsul la intrebarea domnisoarei care a sunat in timp ce vorbeam cu cititorii pe site si care a vrut sa-mi dea o asigurare de viata. Scoala de rock este asigurarea mea de viata. Este ceea ce sper eu ca imi va asigura o pensie si o activitate de pensie foarte placuta si cu un rezultat financiar. Este un proiect de care se ocupa foarte mult sotia mea impreuna cu asociatul nostru, Soe, si...

Iulian Comanescu: Soe ce este? E anagrama de la SEO? Mi-am adus aminte ca am avut un lapsus freudian, am pe foaie o intrebare in legatura cu scandalul despre SEO si spam de pe bloguri, de acum cateva zile si am sarit peste ea.

Calin Rotarus: Hai sa luam acest lapsus freudian ca pe un semn ca nu trebuie sa discutam despre aceste lucruri sau ca nu as vrea eu sa ma implic in discutiile despre scandalul respectiv.

Iulian Comanescu: Nici eu nu m-am implicat in discutiile acelea si cred ca tacerea noastra este un raspuns.

Unul dintre cei mai cunoscuti oameni din online-ul romanesc, Rotarus conduce o regie de vanzari de reclama cu o cota de piata de 25-30% si a lansat in decursul anului trecut trei operatiuni noi, de proiecte speciale, reclama contextuala si mobile advertising.





Biografie pe MediaPedia.ro

Din editiile trecute ale Intalnirilor Media HotNews.ro:
Disclaimer: ARBOinteractive este regia de reclama a HotNews.ro.

Nota redactiei: Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.


Citeste mai multe despre   















Întrebari puse de cititorii HotNews.ro:


  • Întrebarea nr. 1 marin

    1/ se mai sustine modelul vanzarii clasice la CPM in conditiile actuale? (e nevoie de bugete mari pentru a avea share of voice pe un canal.)

    2/ acceptati bugete de la clienti chiar si in cazul in care prin volumul de afisari achizitionat nu se poate vorbi de eficienta?

    • Calin Rotarus

      Da, modelul CPM este si va fi folosit si in continuare, si, in conditiile unei utilizari corecte este chiar foarte eficient. Putem spune ca in Romania se foloseste fara prea mult discernamant, si ca multe dintre campanii ar trebui gandite sub mai multe aspecte, folosind si alte modalitati de comunicare oferite de internet, dar oamenii implicati invata repede si se observa o cerere din ce in ce mai mare de alternative. Nu e nevoie de bugete foarte mari - se pot atinge share-uri mari din targeturile urmarite si cu cateva mii de euro, depinde de planner sa foloseasca multitudinea de posibilitati de targetare disponibile.

      Activitatea noastra presupune un accounting de calitate si asta include si acordarea bugetului cu vehiculele media folosite. Pana la urma clientul decide, dar in conditiile in care cel care vinde isi face treaba bine, in urma discutiilor clientul va alege o varianta buna.

      • Iulian Comanescu

        Dragă Călin,

        Poţi să ne dai un exemplu de campanie la CPM aiurea şi unul de eficienţă? Pe cel de campanie la CPM aiurea poţi să ni-l dai la modul ipotetic, dacă ai luat deja banii clientului...

        • Calin Rotarus

          Un mesaj de genul "compania X are cele mai bune produse/servicii" pus in banner este exemplu de "asa nu". Utilizatorul de internet este grabit, are acces la foarte multe informatii si nu e foarte iertator atunci cand simte ca a fost pacalit (de mesaj). In schimb este deschis, increzator si are reactie rapida la stimulii potriviti. Si noi toti trebuie sa invatam sa comunicam asa cum doreste Dansul, nu cum ne dorim noi.

  • Întrebarea nr. 2 dan

    Saptamina trecuta am avut parte de citeva dezvaluiri privind modul in care mari publisheri online "pacalesc" masuratorile. Ce masurti ar trebui sa ia SATI? Veti initia/sustine masuri de corectie?
    multumesc

    • Calin Rotarus

      O transparenta mai mare duce intotdeauna la efecte pozitive in bugete si eu o voi sustine intotdeauna. Sensibilitatea acestei decizii vine de la faptul ca acesti parametri trebuiesc explicati foarte bine, si cheia problemei este intelegerea cu adevarat a particularitatilor fiecarui site folosit in mediaplan si cresterea nivelului planningului in general.

  • Întrebarea nr. 3 Di

    Cum vedeti evolutia programelor de CSR in 2009? Vor mai investi companiile in programe sociale? Vedeti o scadere a bugetelor CSR in 2009?

    • Calin Rotarus

      CSR - utilitate sau fita in Romania anului 2009? Nu stiu sa raspund la aceasta intrebare.

  • Întrebarea nr. 4 radu

    1. aveti un link cu explicatii ref cum se poate calcula publicitatea de atras pe un site ?

    2. de ex, am un site turism. Cum calculez, cum ofertez publicitatea pe el functie de trafic ?

    3. sau un site de servicii IT pt comunitate. La fel, cum evaluez publicitatea atrasa spre el ?

    4. clientii publicitate al unui site vor uneori sa plateasca nu afisarile, ci doar daca userul intra si cumpara serviciile lui, prin site-ul meu. Cum pot monitoriza acest lucru ?

    5. Pe cand niste cursuri prin webcast ref publicitate atrasa spre site-uri?

    6. exista un site cu ratecard- uri ale site urilor rom / straine, sa ne facem o idee de preturi practicate cf volum trafic si astfel sa putem oferta si noi?

    multumim mult

    • Calin Rotarus

      Rc se alege in functie de calitatea audientei, trafic si de pozitionarea site-ului pe piata de media online - recomand sa apelati la specialisti.

      Exista aplicatii de monitorizare a leadurilor/vanzarilor, etc.

      Piata noastra de actiune este formata din oamenii din agentii, si incercam sa fim alaturi de ei cat mai mult. Deocamdata nu intentionam sa ne plasam in zona de consultanta.

    • Iulian Comanescu

      Dacă exemplul cu turismul e pe bune, e bine să ţii cont de faptul că piaţa de turism nu e foarte dezvoltată în România. Asta înseamnă că o să ai cititori, dar posibil venituri mici din publicitate, dacă mizezi în chip de clienţi pe agenţiile din România. Se ştie cum se marchetează acestea: pun nişte printuri A 4 cu "Ofertă-Antalya-5 stele" în geam şi aşteaptă să intre clienţii pe uşă. Clienţii chiar intră, end of story la capitolul marketing.

      Mentalitatea e diametral opusă celei de mare companie, care ştie că trebuie să investească în publicitate - de pildă maşini, IT sau altele. Un site de turism rămâne prin urmare, ca potenţiali clienţi de publicitate, doar cu companiile aeriene.

  • Întrebarea nr. 5 floriana

    Intact Interactive a facut miscari puternice, la fel F5Web, iar MPI are deja o pozitie extrem de puternica. Toate fac parte din puternice grupuri media si "fura" clienti in detrimentul regiilor precum Arbo sau Boom. Ce strategie are Arbo pt a contracara aceasta ofensiva (legitima, de altfel)? Ce oferiti in plus fata de restul agentiilor? Mergeti pe venituri garantate in acest an de criza?

    • Calin Rotarus

      Pozitia noastra e simpla, vrem sa oferim cele mai bune servicii, cea mai completa oferta de posibilitati de comunicare pe internet si sa fim intotdeauna deschizatori de drumuri.

      Niciodata n-am fost partizanii garantarii, si majoritatea celor care lucreaza cu noi o fac pentru ca apreciaza serviciile pe care le oferim.

  • Întrebarea nr. 6 Miruna

    1. Care credeti ca sunt tipurile de campanie publicitara pe care o sa se bazeze in acesta an de criza marile companii? Credeti ca vor mai exista campanii de imagine in acest an sau vom vedea doar promovari pentru vanzarea produselor si serviciilor?

    2. Care credeti ca vor fi industriile care vor investi cei mai multi bani in publicitate in 2009?

    3. Cat la suta din bugetele de publicitate credeti ca vor fi alocate online-ului in 2009?

    Multumesc

    • Calin Rotarus

      1. Campanii ce vor arata o intelegere mai buna a audientei si a site-urilor folosite.

      2. Nu vad o modificare semnificativa a topului industriilor, dar ma astept ca ponderea primelor 5 sa fie mai mica decat anul trecut.

      3. Ma astept la o crestere a acestui share cu 30-50% acest an

      • Iulian Comanescu

        Imagine = bannere, proiecte speciale, virale
        Hard selling = per lead?

        • Calin Rotarus

          in mare e adevarat, dar, ca si in viata, nuantele sunt importante. Conceptul de imagine este o simplificare, si ar trebui analizate nu atat notorietatea brandului, cat perceptia asupra sa, atitudinea fata de el si adoptia sa. Daca mergem intr-un loc populat vedem o gramada de branduri adoptate de oameni - pe tricouri, pe sepci, pe genti, la incheietura mainilor si in picioare. Oamenii acestia au o legatura cu acel brand, si putine companii au stiut sa comunice atat de bine. Cred ca marea majoritate a marketerilor se blocheaza daca ii intrebi de ce omul care trece pe langa ei are un tricou cu Metallica si nu cu brandul in numele caruia acel marketer cheltuieste sume interesante.

  • Întrebarea nr. 7 dobriiden

    Buna ziua,
    Cand s-a lansat intact interactive au luat si o parte din siteurile vandute de arbo. Cat de mare e golul lasat si cu ce il va umple arbo?

    • Calin Rotarus

      N-a plecat nici un site care sa lase in urma un gol semnificativ. Si munca noastra de extindere a portofoliului continua si va pregatim vesti in zilele urmatoare.

  • Întrebarea nr. 8 sandokan

    Ce ziceti daca ar veni la dvs un site, din portofoliu sau nu, si zice "vreau sa ma vand singur pe proiecte speciale, iar in rest vreau sa lucrez cu toate regiile interesate, fara exclusivitati" sau ceva de genul?

    • Calin Rotarus

      In primul rand am avea o discutie in care am analiza impreuna oportunitatea acestei schimbari. Politica noastra nu s-a schimbat, nu dorim sa reprezentam site-uri care sunt vandute de regii concurente, nu de alta, dar valoarea serviciului pe care il oferim consta in complexitatea reprezentarii.

    • Iulian Comanescu

      Adică răspunsul e "Succes, ia şi proiectele obişnuite cu tine, pe lângă cele speciale?"

      • Calin Rotarus

        Nu pentru orice site e buna o reprezentare printr-o regie. Ca in cazul oricarei decizii, trebuie analizate argumentele pro si contra. Si discutia preliminara cu fiecare din cei care solicita serviciile noastre are ca scop atat o mica analiza a acestor avantaje si dezavantaje, cat si o consultanta gratuita (eufemism pentru aducere - de multe ori brutala - cu picioarele pe pamant) pentru proprietarul site-ului, care, ca orice parinte de business e tentat sa creada ca produsul sau e mult mai bun decat altele si ca intrarea in portofoliul unei regii inseamna rezolvarea instantanee a tuturor problemelor sale, de la cashflow la cele sentimentale.

  • Întrebarea nr. 9 Esmeral

    Buna ziua, as dori sa stiu de la dvs. ce site-uri anume, din portofoliul Arbemedia - sunt foarte interesante pentru advertiseri si de ce. Cum le reprezentati? Aveti strategii speciale pentru aceste site-uri?

    • Calin Rotarus

      In general advertiserii doresc site-uri cu brand puternic, leaderi de categorie. Dar munca noastra consta in analiza si comunicarea catre piata a particularitatilor fiecarui site, punerea in valoare a fiecarei comunitati. In cazul in care comunicarea pe un anumit site necesita o abordare speciala o facem.

  • Întrebarea nr. 10 Lilu

    Ce sunt acelea proiecte speciale? V-as ramane indatorat daca mi-ati da un exemplu de proiect special bine facut, eficient si .... destept.

    • Calin Rotarus

      Noi numim proiect special orice nu e banner. Sigur ca a brandui o sectiune poate sa nu fie perceputa ca "prea" speciala, dar ea poate fi facuta in multe feluri, unele spectaculoase si foarte eficiente. In acest an noi investim mult in oferirea de "proiecte speciale", am creat chiar un brand - AdKing, care are in spate un departament format din trei oameni care se ocupa cu asta. In curand pe site-ul adking.ro veti vedea proiectele realizate. Tavi, se aude pana acolo?

  • Întrebarea nr. 11 essor

    Buna ,
    1)
    In Romania ,cum credeti ca o firma ar trebui sa-si imparta bugetul intre advertisingul traditional si cel pe internet;asta in cazul in care firma respectiva este deja cunoscuta pe piata.
    2)
    care este tendinta pe viitor si cum vedeti eficenta reclamei pe internet .
    Va multumesc pentru timpul acordat,
    Essor

    • Calin Rotarus

      Nu exista o reteta universal valabila. Fiecare companie ar trebui sa-si analizeze targetul, sa constate cat de expus e el la diversele canale media si sa isi faca splitul de buget in consecinta. In plus, mai ales in acest an, evaluarea eficientei si controlului canalelor va cantari mult.

      Parerea mea e ca online-ul e mai eficient, dar recunosc ca e una partinica. Insa, folosind posibilitatile de analiza si control a ce se intampla in campaniile online fiecare marketer va trage propriile concluzii.

  • Întrebarea nr. 12 Constantin TOVISI

    1. Din punctul de vedere al unui detinator de site / portal, care considerati ca sunt avantajele serviciilor oferite de compania dumneavoastra in comparatie cu serviciile altor jucatori pe aceasta piata precum Google (AdSense)? Care este valoarea adaugata a colaborarii cu firma dumneavoastra?

    2. In alta ordine de idei. Cum vedeti evolutia pietei de publicitate online, si implicit a companiei dumneavoastra in avand in vedere competitia de pe piata si estimarile economice sumbre pentru anul 2009?

    • Calin Rotarus

      In general prefer sa avem aceasta discutie fata in fata cu detinatorii de site-uri, si nu cred ca s-a intamplat vreodata ca un site-owner sa solicite o intalnire si sa fie refuzat. Google AdSense este un alt serviciu care nu e concurent cu ce oferim noi, si in general este privit ca si complementar.

      Piata de media va suferi anul asta, si media online nu va fi o exceptie, dar ma astept la o crestere a share-ului acestuia datorat unei mai mari atentii in alegerea canalelor de comunicare, o mai mare implicare in gestionarea comunicarii si o analiza mai orientata spre eficienta a rezultatelor obtinute. Si cum aceste lucruri pot fi facute doar in online fara costuri semnificative ma astept ca multi marketeri si oameni de media sa incline mai mult spre acest canal. In acest moment foarte multe posibilitati oferite de online sunt semi-ignorate, si multe din campanii sunt o portare lipsita de prea multa imaginatie a campaniilor off-line. Ma astept ca anul acesta ponderea campaniilor care sa fie parte dintr-o strategie completa si coerenta sa creasca.

  • Întrebarea nr. 13 Nicu

    Cata reclama online a fost la inceputul lui 2009 (ianuarie, prima 1/2 din februarie) comparativ cu ianuarie-prima 1/2 din februarie 2008? In luna ianuarie, cand de obicei e foarte putina reclama, cum a crescut publicitatea de la an la an, in 2005-2006-2007-2008-2009? Ce ne poate spune evolutia aceasta despre ce va fi pe tot anul?

    • Calin Rotarus

      In ARBOinteractive bugetele cheltuite in ianuarie anul acesta au fost cu 65% mai mici decat in ianuarie anul trecut, situandu-se undeva intre ianuarie 2006 si 2007.

      Din pacate, bugetele cheltuite in ianuarie nu ne spun mare lucru despre ce va fi in anul acesta, ci doar despre marea sperietura pe care au tras-o companiile care au auzit ca se apropie o criza. Si ne mai spun despre eficienta presei online si offline care a reusit sa bage pe toata lumea in sperieti.

  • Întrebarea nr. 14 locomarkid

    1. Ce inseamna cu adevarat criza in publicitate? Cum ati defini dumneavoastra aceasta criza?

    2. Ce sfaturi ati unei companii care doreste sa treaca in online?

    3. Ce siteuri credeti ca vor atrage publicitate in urmatoarea perioada?

    4. Ce tip de reclama credeti ca se va dezvolta in onlineul romanesc? Care sunt tendintele pentru ca vizitatorul sa dea click pe o reclama?

    5. Se tot vorbeste de blogosfera ca de o mina de aur. Ce parere aveti de nebunia asta a bloggerilor care incearca sa atraga mai multa reclama? Blog personal sau de nisa?

    6. Mobile advertising. Avantaje si dezavantaje?

    7. O ultima intrebare: cum vedeti la ora actuala piata publicitatii din onlineul romanesc si cum va evolua aceasta in 2009? Va multumesc. Toate cele bune.

    • Calin Rotarus

      1. As reformula cam asa: reflectarea in bugetele de marketing a crizei economice.

      2. Daca e vorba de o companie care se gandeste sa renunte la businessul clasic si sa treaca la cel online (de genul sa inchida magazinul de pe Calea Victoriei si sa isi faca un magazin online) i-as recomanda sa se gandeasca foarte bine si sa apeleze la consultanti inainte de a lua o decizie majora. De multe ori componentele offline si online a unui business au o mare sinergie si, imbinate armonios pot oferi acea diferenta dintre noi si concurenta, care ii convinge pe clienti sa ne aleaga pe noi si nu pe altii.

      3. Nu vad schimbari dramatice in acest aspect. Poate doar o intelegere mai buna a site-urilor care reusesc sa umple viata comunitatilor lor si unde comunicarea trebuie sa se faca altfel, pentru a fi eficienta.

      4. Reclamele care transmit un mesaj sincer, direct, concret, si care au in spate o strategie si un suport care sa raspunda la asteptarile celor care dau click.

      5. Blogurile - un alt exemplu de tendinta a audientei, care nu este inca exploatata de catre comunicatori.

      6. Mobile advertisingul este considerat noul copil teribil al mediei datorita faptului ca telefonul este perceput mult mai personal decat orice altceva (e al meu, numai al meu, imi ocupa o mare parte din timp), e tot timpul cu utilizatorul sau, ofera posibilitatea unui raspuns imediat si eficient (click to call, click to register, click to receive coupon, etc.). Iarasi vorbim de un canal care nu este inteles de catre multi (sau mai precis comunicarea prin telefon), si va trebui sa depunem multa munca pentru a educa piata in acest sens. Noi am lansat un departament de media mobila - ARBOmobile, care are in fata o misiune grea dar foarte frumoasa.

  • Întrebarea nr. 15 focus

    Cum vedeti viitorul agentiilor de advertising in urmatorii doi ani? Vor rezista pe piata?

    Senzatia mea e ca din ce in ce multi isi internalizeaza serviciile de vanzari de publitate pe masura ce printul e din ce in ce mai greu de tinut.

    Multumesc

    • Calin Rotarus

      Probabil ca este vorba despre regii. Internalizarea e o solutie viabila, dar nu rezolva toate problemele. Si inainte de a lua o astfel de decizie fiecare proprietar de media trebuie sa cantareasca foarte bine avantajele si dezavantajele. Dar si acum, si in viitor, atat in media cat si in alte domenii, externalizarea va ramane o solutie foarte buna.

  • Întrebarea nr. 16 serban

    In portofoliul Arbo nu exista niciun site din domeniul "agricultura". Cat de viabila vedeti aceasta nisa si cat de interesanta poate fi pentru advertiseri?

    • Calin Rotarus

      Nu sunteti primul care ma sfatuieste sa ma apuc de agricultura :-)

    • Calin Rotarus

      Tentatia glumei a fost prea mare - scuze pentru asta.

      In Romania consumul din rural este neglijat de advertiseri, din diverse motive - atat fondate cat si preconceptii. In general advertiserii nu cauta aceasta audienta, dar ma astept ca, intr-un viitor nu prea indepartat sa creasca in importanta. Desi exista studii care arata lucruri foarte interesante despre consumul rural, mai trebuie facute eforturi in acest domeniu, si eu as vedea asta ca primul pas. In ce priveste un site de agricultura, va urez succes, a fi primul intr-un domeniu si a crea piata e de multe ori o satisfactie foarte mare.

  • Întrebarea nr. 17 cristian copilau

    Salut Caline,

    Cred ca in afara afisarii de bannere si/sau de contextuala, ar mai trebui, de la voi agentiile, niste oferte de servicii noi. Altele. Revolutionare.

    Ce parere ai. Este oportun?
    Ai /are Arbo asa ceva in plan pe termen scurt?

    Cristi

    • Calin Rotarus

      Salut Cristi,

      Am si inceput sa oferim servicii complementare, cum ar fi AdKing, LogicSearch, si pregatim si altele.

      Concluzia e una singura - n-am mai baut o bere de mult...

  • Întrebarea nr. 18 costin

    D-le Rotarus, spui ca vreti sa aveti relatii bune cu agentiile.
    Totusi, va rog sa raspundeti sincer daca asa numitul "rebate" (taxa de smecher, cum spunea dl Ionete de la A1) este normal intr-o piata matura? Cum reprezinta agentiile interesele clientilor daca bugetele lor se impart catre cine ofera "spaga" mai mare agentiei? voi platiti taxa de smecher? Cat la suta si in ce conditii? Clientii si publisherii accepta smecheria asta, nu protesteaza? Sefii multinationalelor din strainatate au fost informati pana acum despre cum se impart banii de publicitate in romania?

    • Calin Rotarus

      Definitia "normalului" este un concept intr-o evolutie continua. Si mai avem un concept: "toleranta". Rebate exista in toate pietele de care stiu eu, si sunt convins ca toate verigile lantului media stiu foarte bine ce este rebate-ul. Orice sistem in general, si piata de media in special are o evolutie spre un echilibru oarecare. Pana la urma rebate-ul, discountul, comisioanele sunt parametrii acestui sistem si orice om confruntat cu un sistem are doua posibilitati - sa se adapteze sau sa lupte cu el. Ospiciile sunt pline cu cei din categoria a doua.

  • Întrebarea nr. 19 fantoche

    Cum prezentati dvs in fata unui client piata online, adica cum o impartiti?

    Publicatii quality, tabloide, site-uri de comunitate, site-uri de vanzari, bloguri si ce o mai fi, toate acestea trebuie impartite in unele categorii care se potrivesc unor branduri si produse.

    Care ar fi in mare clasificarile agentiei dvs, formale sau informale. Cum le prezentati in discutiile cu clientii, asta ma intereseaza.

    • Calin Rotarus

      Oferta noastra e structurata pe 15 categorii. Dar la fiecare discutie cu un brief in fata incercam sa gasim cea mai buna varianta, si de cele mai multe ori se ajunge la o varianta de genul x site-uri din categoria y, plus inca z site-uri alese pe baza afinitatii de alta natura decat socio-demografica cu produsul adverizat.

  • Întrebarea nr. 20 mariusp

    Ce rost mai au atatia intermediari in piata care se hranesc din banii clientilor de publicitate? Isi mai au rostul regiile si agentiile care sunt simpli interpusi?

    • Iulian Comanescu

      S-ar putea ca invitatul nostru să spună lucruri asemănătoare cu mine, dar ţin să vin şi eu cu nişte idei, fiindcă nu pot fi suspectat de o poziţie pro bono, n-am treabă cu vânzările :-)

      Lanţul trofic e aşa:

      producător > creaţie > media planner > regie > departament de publicitate site/print/TV > site/print/TV.

      De ce trebuie atâţia interpuşi? Uneori sunt prea mulţi, e adevărat. Însă în alte cazuri, producătorul nu ştie ce îi trebuie ca mesaj publicitar, creativul are doar nişte idei vagi despre cum se repartizează acesta pe vehicule media, regia înţelege limbajul, audienţele, demograficele vehiculului media şi departamentul de publicitate al respectivului vehicul poate veni cu/reacţiona la proiecte speciale.

      Pe internet, regiile sunt mai necesare decât în alte zone media, pentru că e un vehicul nou, cu măsurători de un anumit tip, caracteristici de target şi comportament etc., etc. Agenţiile mari vorbesc destul de bine limba printului şi a TV-ului, dar mai au de prins viteză dacă vine vorba de net.

      În orice caz, marii publisheri au început să-şi vândă singuri site-urile în ultimii doi ani - vezi Media Pro Interactive la Sârbu, F5 la Realitatea-Caţavencu, Intact Interactive la Voiculescu. Călin şi ARBO, la fel ca şi Boom şi alţii, au ocazia să-şi dovedească viabilitatea în contextul nou, care e destul de competitiv.

      • Calin Rotarus

        Recunosc, asta e una din marile probleme ale mediei online - cei care dau banii nu inteleg. Sunt o gramada de metrici, unii care se numesc diferit inseamna acelasi lucru si unii termeni au definitii diferite. E sarcina noastra, a celor implicati in piata sa simplificam aceste lucruri si sa facem comunicarea online usor de inteles. Nu e simplu, dar trebuie sa o facem.

  • Întrebarea nr. 21 Iulian Comanescu

    Poţi trage o linie, dpdv al cantităţii, sub care ţi-e foarte greu să faci vânzări ritmice la un site? Magda Zander îmi povestea la un moment dat de 200 de mii de afişări pe lună.

    • Calin Rotarus

      As reformula: vanzarea de media e arta sau meserie?










Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

2744 vizualizari

  • cpm vs criza (Miercuri, 18 februarie 2009, 11:44)

    marin [anonim]

    1/ se mai sustine modelul vanzarii clasice la CPM in conditiile actuale? (e nevoie de bugete mari pentru a avea share of voice pe un canal.)

    2/ acceptati bugete de la clienti chiar si in cazul in care prin volumul de afisari achizitionat nu se poate vorbi de eficienta?
    • cpm vs criza (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:07)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui marin

      Da, modelul CPM este si va fi folosit si in continuare, si, in conditiile unei utilizari corecte este chiar foarte eficient. Putem spune ca in Romania se foloseste fara prea mult discernamant, si ca multe dintre campanii ar trebui gandite sub mai multe aspecte, folosind si alte modalitati de comunicare oferite de internet, dar oamenii implicati invata repede si se observa o cerere din ce in ce mai mare de alternative. Nu e nevoie de bugete foarte mari - se pot atinge share-uri mari din targeturile urmarite si cu cateva mii de euro, depinde de planner sa foloseasca multitudinea de posibilitati de targetare disponibile.

      Activitatea noastra presupune un accounting de calitate si asta include si acordarea bugetului cu vehiculele media folosite. Pana la urma clientul decide, dar in conditiile in care cel care vinde isi face treaba bine, in urma discutiilor clientul va alege o varianta buna.
      • Exemple (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:27)

        Iulian Comanescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Calin Rotarus

        Dragă Călin,

        Poţi să ne dai un exemplu de campanie la CPM aiurea şi unul de eficienţă? Pe cel de campanie la CPM aiurea poţi să ni-l dai la modul ipotetic, dacă ai luat deja banii clientului...
        • Exemple (Miercuri, 18 februarie 2009, 17:01)

          Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui Iulian Comanescu

          Un mesaj de genul "compania X are cele mai bune produse/servicii" pus in banner este exemplu de "asa nu". Utilizatorul de internet este grabit, are acces la foarte multe informatii si nu e foarte iertator atunci cand simte ca a fost pacalit (de mesaj). In schimb este deschis, increzator si are reactie rapida la stimulii potriviti. Si noi toti trebuie sa invatam sa comunicam asa cum doreste Dansul, nu cum ne dorim noi.
  • Reglare (Miercuri, 18 februarie 2009, 13:04)

    dan [anonim]

    Saptamina trecuta am avut parte de citeva dezvaluiri privind modul in care mari publisheri online "pacalesc" masuratorile. Ce masurti ar trebui sa ia SATI? Veti initia/sustine masuri de corectie?
    multumesc
    • Reglare (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:11)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui dan

      O transparenta mai mare duce intotdeauna la efecte pozitive in bugete si eu o voi sustine intotdeauna. Sensibilitatea acestei decizii vine de la faptul ca acesti parametri trebuiesc explicati foarte bine, si cheia problemei este intelegerea cu adevarat a particularitatilor fiecarui site folosit in mediaplan si cresterea nivelului planningului in general.
  • CSR 2009 (Miercuri, 18 februarie 2009, 14:02)

    Di [anonim]

    Cum vedeti evolutia programelor de CSR in 2009? Vor mai investi companiile in programe sociale? Vedeti o scadere a bugetelor CSR in 2009?
    • CSR 2009 (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:12)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui Di

      CSR - utilitate sau fita in Romania anului 2009? Nu stiu sa raspund la aceasta intrebare.
    • Am eu un răspuns (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:20)

      Iulian Comanescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Di

      Am senzaţia că noua marotă nu e CSR, ci PR 2.0. Folosirea platformelor on-line pentru comunicarea de produse. Cam aşa a reieşit din ce-am vorbit acum câteva săptămâni.
  • aveti un link cu explicatii ref calcul ratecards? (Miercuri, 18 februarie 2009, 14:32)

    radu [anonim]

    1. aveti un link cu explicatii ref cum se poate calcula publicitatea de atras pe un site ?

    2. de ex, am un site turism. Cum calculez, cum ofertez publicitatea pe el functie de trafic ?

    3. sau un site de servicii IT pt comunitate. La fel, cum evaluez publicitatea atrasa spre el ?

    4. clientii publicitate al unui site vor uneori sa plateasca nu afisarile, ci doar daca userul intra si cumpara serviciile lui, prin site-ul meu. Cum pot monitoriza acest lucru ?

    5. Pe cand niste cursuri prin webcast ref publicitate atrasa spre site-uri?

    6. exista un site cu ratecard- uri ale site urilor rom / straine, sa ne facem o idee de preturi practicate cf volum trafic si astfel sa putem oferta si noi?

    multumim mult
    • calcul RC (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:16)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui radu

      Rc se alege in functie de calitatea audientei, trafic si de pozitionarea site-ului pe piata de media online - recomand sa apelati la specialisti.

      Exista aplicatii de monitorizare a leadurilor/vanzarilor, etc.

      Piata noastra de actiune este formata din oamenii din agentii, si incercam sa fim alaturi de ei cat mai mult. Deocamdata nu intentionam sa ne plasam in zona de consultanta.
    • Site de turism (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:39)

      Iulian Comanescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui radu

      Dacă exemplul cu turismul e pe bune, e bine să ţii cont de faptul că piaţa de turism nu e foarte dezvoltată în România. Asta înseamnă că o să ai cititori, dar posibil venituri mici din publicitate, dacă mizezi în chip de clienţi pe agenţiile din România. Se ştie cum se marchetează acestea: pun nişte printuri A 4 cu "Ofertă-Antalya-5 stele" în geam şi aşteaptă să intre clienţii pe uşă. Clienţii chiar intră, end of story la capitolul marketing.

      Mentalitatea e diametral opusă celei de mare companie, care ştie că trebuie să investească în publicitate - de pildă maşini, IT sau altele. Un site de turism rămâne prin urmare, ca potenţiali clienţi de publicitate, doar cu companiile aeriene.
  • Competitie (Miercuri, 18 februarie 2009, 14:36)

    floriana [anonim]

    Intact Interactive a facut miscari puternice, la fel F5Web, iar MPI are deja o pozitie extrem de puternica. Toate fac parte din puternice grupuri media si "fura" clienti in detrimentul regiilor precum Arbo sau Boom. Ce strategie are Arbo pt a contracara aceasta ofensiva (legitima, de altfel)? Ce oferiti in plus fata de restul agentiilor? Mergeti pe venituri garantate in acest an de criza?
    • competitie (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:19)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui floriana

      Pozitia noastra e simpla, vrem sa oferim cele mai bune servicii, cea mai completa oferta de posibilitati de comunicare pe internet si sa fim intotdeauna deschizatori de drumuri.

      Niciodata n-am fost partizanii garantarii, si majoritatea celor care lucreaza cu noi o fac pentru ca apreciaza serviciile pe care le oferim.
  • Campanii 2009 (Miercuri, 18 februarie 2009, 14:36)

    Miruna [anonim]

    1. Care credeti ca sunt tipurile de campanie publicitara pe care o sa se bazeze in acesta an de criza marile companii? Credeti ca vor mai exista campanii de imagine in acest an sau vom vedea doar promovari pentru vanzarea produselor si serviciilor?

    2. Care credeti ca vor fi industriile care vor investi cei mai multi bani in publicitate in 2009?

    3. Cat la suta din bugetele de publicitate credeti ca vor fi alocate online-ului in 2009?

    Multumesc
    • campanii 2009 (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:23)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui Miruna

      1. Campanii ce vor arata o intelegere mai buna a audientei si a site-urilor folosite.

      2. Nu vad o modificare semnificativa a topului industriilor, dar ma astept ca ponderea primelor 5 sa fie mai mica decat anul trecut.

      3. Ma astept la o crestere a acestui share cu 30-50% acest an
      • Întreb şi eu la întrebare (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:49)

        Iulian Comanescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Calin Rotarus

        Imagine = bannere, proiecte speciale, virale
        Hard selling = per lead?
        • imagine (Miercuri, 18 februarie 2009, 17:09)

          Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui Iulian Comanescu

          in mare e adevarat, dar, ca si in viata, nuantele sunt importante. Conceptul de imagine este o simplificare, si ar trebui analizate nu atat notorietatea brandului, cat perceptia asupra sa, atitudinea fata de el si adoptia sa. Daca mergem intr-un loc populat vedem o gramada de branduri adoptate de oameni - pe tricouri, pe sepci, pe genti, la incheietura mainilor si in picioare. Oamenii acestia au o legatura cu acel brand, si putine companii au stiut sa comunice atat de bine. Cred ca marea majoritate a marketerilor se blocheaza daca ii intrebi de ce omul care trece pe langa ei are un tricou cu Metallica si nu cu brandul in numele caruia acel marketer cheltuieste sume interesante.
  • gol (Miercuri, 18 februarie 2009, 14:54)

    dobriiden [anonim]

    Buna ziua,
    Cand s-a lansat intact interactive au luat si o parte din siteurile vandute de arbo. Cat de mare e golul lasat si cu ce il va umple arbo?
    • gol (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:25)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui dobriiden

      N-a plecat nici un site care sa lase in urma un gol semnificativ. Si munca noastra de extindere a portofoliului continua si va pregatim vesti in zilele urmatoare.
  • exclusivitati (Miercuri, 18 februarie 2009, 15:17)

    sandokan [anonim]

    Ce ziceti daca ar veni la dvs un site, din portofoliu sau nu, si zice "vreau sa ma vand singur pe proiecte speciale, iar in rest vreau sa lucrez cu toate regiile interesate, fara exclusivitati" sau ceva de genul?
    • exclusivitati (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:28)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui sandokan

      In primul rand am avea o discutie in care am analiza impreuna oportunitatea acestei schimbari. Politica noastra nu s-a schimbat, nu dorim sa reprezentam site-uri care sunt vandute de regii concurente, nu de alta, dar valoarea serviciului pe care il oferim consta in complexitatea reprezentarii.
    • Ăsta da eufemism (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:52)

      Iulian Comanescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui sandokan

      Adică răspunsul e "Succes, ia şi proiectele obişnuite cu tine, pe lângă cele speciale?"
      • raspuns (Miercuri, 18 februarie 2009, 17:17)

        Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui Iulian Comanescu

        Nu pentru orice site e buna o reprezentare printr-o regie. Ca in cazul oricarei decizii, trebuie analizate argumentele pro si contra. Si discutia preliminara cu fiecare din cei care solicita serviciile noastre are ca scop atat o mica analiza a acestor avantaje si dezavantaje, cat si o consultanta gratuita (eufemism pentru aducere - de multe ori brutala - cu picioarele pe pamant) pentru proprietarul site-ului, care, ca orice parinte de business e tentat sa creada ca produsul sau e mult mai bun decat altele si ca intrarea in portofoliul unei regii inseamna rezolvarea instantanee a tuturor problemelor sale, de la cashflow la cele sentimentale.
  • ce site-uri sunt cautate de advertiseri? (Miercuri, 18 februarie 2009, 15:20)

    Esmeral [anonim]

    Buna ziua, as dori sa stiu de la dvs. ce site-uri anume, din portofoliul Arbemedia - sunt foarte interesante pentru advertiseri si de ce. Cum le reprezentati? Aveti strategii speciale pentru aceste site-uri?
    • ce site-uri (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:31)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui Esmeral

      In general advertiserii doresc site-uri cu brand puternic, leaderi de categorie. Dar munca noastra consta in analiza si comunicarea catre piata a particularitatilor fiecarui site, punerea in valoare a fiecarei comunitati. In cazul in care comunicarea pe un anumit site necesita o abordare speciala o facem.
  • proiecte speciale (Miercuri, 18 februarie 2009, 15:32)

    Lilu [anonim]

    Ce sunt acelea proiecte speciale? V-as ramane indatorat daca mi-ati da un exemplu de proiect special bine facut, eficient si .... destept.
    • proiecte speciale (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:34)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui Lilu

      Noi numim proiect special orice nu e banner. Sigur ca a brandui o sectiune poate sa nu fie perceputa ca "prea" speciala, dar ea poate fi facuta in multe feluri, unele spectaculoase si foarte eficiente. In acest an noi investim mult in oferirea de "proiecte speciale", am creat chiar un brand - AdKing, care are in spate un departament format din trei oameni care se ocupa cu asta. In curand pe site-ul adking.ro veti vedea proiectele realizate. Tavi, se aude pana acolo?
  • online versus traditional advertising (Miercuri, 18 februarie 2009, 15:42)

    essor [anonim]

    Buna ,
    1)
    In Romania ,cum credeti ca o firma ar trebui sa-si imparta bugetul intre advertisingul traditional si cel pe internet;asta in cazul in care firma respectiva este deja cunoscuta pe piata.
    2)
    care este tendinta pe viitor si cum vedeti eficenta reclamei pe internet .
    Va multumesc pentru timpul acordat,
    Essor
    • online vs traditional (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:40)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui essor

      Nu exista o reteta universal valabila. Fiecare companie ar trebui sa-si analizeze targetul, sa constate cat de expus e el la diversele canale media si sa isi faca splitul de buget in consecinta. In plus, mai ales in acest an, evaluarea eficientei si controlului canalelor va cantari mult.

      Parerea mea e ca online-ul e mai eficient, dar recunosc ca e una partinica. Insa, folosind posibilitatile de analiza si control a ce se intampla in campaniile online fiecare marketer va trage propriile concluzii.
  • ~ (Miercuri, 18 februarie 2009, 15:43)

    Constantin TOVISI [anonim]

    1. Din punctul de vedere al unui detinator de site / portal, care considerati ca sunt avantajele serviciilor oferite de compania dumneavoastra in comparatie cu serviciile altor jucatori pe aceasta piata precum Google (AdSense)? Care este valoarea adaugata a colaborarii cu firma dumneavoastra?

    2. In alta ordine de idei. Cum vedeti evolutia pietei de publicitate online, si implicit a companiei dumneavoastra in avand in vedere competitia de pe piata si estimarile economice sumbre pentru anul 2009?
    • ~ (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:52)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui Constantin TOVISI

      In general prefer sa avem aceasta discutie fata in fata cu detinatorii de site-uri, si nu cred ca s-a intamplat vreodata ca un site-owner sa solicite o intalnire si sa fie refuzat. Google AdSense este un alt serviciu care nu e concurent cu ce oferim noi, si in general este privit ca si complementar.

      Piata de media va suferi anul asta, si media online nu va fi o exceptie, dar ma astept la o crestere a share-ului acestuia datorat unei mai mari atentii in alegerea canalelor de comunicare, o mai mare implicare in gestionarea comunicarii si o analiza mai orientata spre eficienta a rezultatelor obtinute. Si cum aceste lucruri pot fi facute doar in online fara costuri semnificative ma astept ca multi marketeri si oameni de media sa incline mai mult spre acest canal. In acest moment foarte multe posibilitati oferite de online sunt semi-ignorate, si multe din campanii sunt o portare lipsita de prea multa imaginatie a campaniilor off-line. Ma astept ca anul acesta ponderea campaniilor care sa fie parte dintr-o strategie completa si coerenta sa creasca.
  • ianuarie (Miercuri, 18 februarie 2009, 15:43)

    Nicu [anonim]

    Cata reclama online a fost la inceputul lui 2009 (ianuarie, prima 1/2 din februarie) comparativ cu ianuarie-prima 1/2 din februarie 2008? In luna ianuarie, cand de obicei e foarte putina reclama, cum a crescut publicitatea de la an la an, in 2005-2006-2007-2008-2009? Ce ne poate spune evolutia aceasta despre ce va fi pe tot anul?
    • ianuarie (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:57)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui Nicu

      In ARBOinteractive bugetele cheltuite in ianuarie anul acesta au fost cu 65% mai mici decat in ianuarie anul trecut, situandu-se undeva intre ianuarie 2006 si 2007.

      Din pacate, bugetele cheltuite in ianuarie nu ne spun mare lucru despre ce va fi in anul acesta, ci doar despre marea sperietura pe care au tras-o companiile care au auzit ca se apropie o criza. Si ne mai spun despre eficienta presei online si offline care a reusit sa bage pe toata lumea in sperieti.
  • vodafone si haifaiv (Miercuri, 18 februarie 2009, 15:50)

    Pimp [anonim]

    Cata reclama romaneasca e pe haifaiv? Dar pe vodafone?
  • Salutare (Miercuri, 18 februarie 2009, 15:57)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Bună, mulţumesc pentru întrebările venite până acum şi pentru cele care o să mai vină. Îi dăm drumul curând, Călin a venit.
  • publicitate (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:13)

    locomarkid [anonim]

    1. Ce inseamna cu adevarat criza in publicitate? Cum ati defini dumneavoastra aceasta criza?

    2. Ce sfaturi ati unei companii care doreste sa treaca in online?

    3. Ce siteuri credeti ca vor atrage publicitate in urmatoarea perioada?

    4. Ce tip de reclama credeti ca se va dezvolta in onlineul romanesc? Care sunt tendintele pentru ca vizitatorul sa dea click pe o reclama?

    5. Se tot vorbeste de blogosfera ca de o mina de aur. Ce parere aveti de nebunia asta a bloggerilor care incearca sa atraga mai multa reclama? Blog personal sau de nisa?

    6. Mobile advertising. Avantaje si dezavantaje?

    7. O ultima intrebare: cum vedeti la ora actuala piata publicitatii din onlineul romanesc si cum va evolua aceasta in 2009? Va multumesc. Toate cele bune.
    • publicitate (Miercuri, 18 februarie 2009, 17:33)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui locomarkid

      1. As reformula cam asa: reflectarea in bugetele de marketing a crizei economice.

      2. Daca e vorba de o companie care se gandeste sa renunte la businessul clasic si sa treaca la cel online (de genul sa inchida magazinul de pe Calea Victoriei si sa isi faca un magazin online) i-as recomanda sa se gandeasca foarte bine si sa apeleze la consultanti inainte de a lua o decizie majora. De multe ori componentele offline si online a unui business au o mare sinergie si, imbinate armonios pot oferi acea diferenta dintre noi si concurenta, care ii convinge pe clienti sa ne aleaga pe noi si nu pe altii.

      3. Nu vad schimbari dramatice in acest aspect. Poate doar o intelegere mai buna a site-urilor care reusesc sa umple viata comunitatilor lor si unde comunicarea trebuie sa se faca altfel, pentru a fi eficienta.

      4. Reclamele care transmit un mesaj sincer, direct, concret, si care au in spate o strategie si un suport care sa raspunda la asteptarile celor care dau click.

      5. Blogurile - un alt exemplu de tendinta a audientei, care nu este inca exploatata de catre comunicatori.

      6. Mobile advertisingul este considerat noul copil teribil al mediei datorita faptului ca telefonul este perceput mult mai personal decat orice altceva (e al meu, numai al meu, imi ocupa o mare parte din timp), e tot timpul cu utilizatorul sau, ofera posibilitatea unui raspuns imediat si eficient (click to call, click to register, click to receive coupon, etc.). Iarasi vorbim de un canal care nu este inteles de catre multi (sau mai precis comunicarea prin telefon), si va trebui sa depunem multa munca pentru a educa piata in acest sens. Noi am lansat un departament de media mobila - ARBOmobile, care are in fata o misiune grea dar foarte frumoasa.
  • agentiile (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:18)

    focus [anonim]

    Cum vedeti viitorul agentiilor de advertising in urmatorii doi ani? Vor rezista pe piata?

    Senzatia mea e ca din ce in ce multi isi internalizeaza serviciile de vanzari de publitate pe masura ce printul e din ce in ce mai greu de tinut.

    Multumesc
    • agentiile (Miercuri, 18 februarie 2009, 17:37)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui focus

      Probabil ca este vorba despre regii. Internalizarea e o solutie viabila, dar nu rezolva toate problemele. Si inainte de a lua o astfel de decizie fiecare proprietar de media trebuie sa cantareasca foarte bine avantajele si dezavantajele. Dar si acum, si in viitor, atat in media cat si in alte domenii, externalizarea va ramane o solutie foarte buna.
  • nise (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:35)

    serban [anonim]

    In portofoliul Arbo nu exista niciun site din domeniul "agricultura". Cat de viabila vedeti aceasta nisa si cat de interesanta poate fi pentru advertiseri?
    • nise (Miercuri, 18 februarie 2009, 17:38)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui serban

      Nu sunteti primul care ma sfatuieste sa ma apuc de agricultura :-)
    • nise (Miercuri, 18 februarie 2009, 18:00)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui serban

      Tentatia glumei a fost prea mare - scuze pentru asta.

      In Romania consumul din rural este neglijat de advertiseri, din diverse motive - atat fondate cat si preconceptii. In general advertiserii nu cauta aceasta audienta, dar ma astept ca, intr-un viitor nu prea indepartat sa creasca in importanta. Desi exista studii care arata lucruri foarte interesante despre consumul rural, mai trebuie facute eforturi in acest domeniu, si eu as vedea asta ca primul pas. In ce priveste un site de agricultura, va urez succes, a fi primul intr-un domeniu si a crea piata e de multe ori o satisfactie foarte mare.
      • agricultura (Miercuri, 18 februarie 2009, 18:13)

        serban [anonim] i-a raspuns lui Calin Rotarus

        multumesc pentru raspuns, il iau ca pe o promisiune ca intr-un an doi vom mai discuta pe aceasta tema.

        in privinta agriculturii, daca veti face acest pas, aveti cadou de la mine doua-trei animale pentru ferma :-) http://tinyurl.com/pentru-calin
  • pachete ATL on-line (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:41)

    cristian copilau [anonim]

    Salut Caline,

    Cred ca in afara afisarii de bannere si/sau de contextuala, ar mai trebui, de la voi agentiile, niste oferte de servicii noi. Altele. Revolutionare.

    Ce parere ai. Este oportun?
    Ai /are Arbo asa ceva in plan pe termen scurt?

    Cristi
    • pachete ATL (Miercuri, 18 februarie 2009, 17:39)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui cristian copilau

      Salut Cristi,

      Am si inceput sa oferim servicii complementare, cum ar fi AdKing, LogicSearch, si pregatim si altele.

      Concluzia e una singura - n-am mai baut o bere de mult...
  • rebate=taxa de smecher? (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:41)

    costin [anonim]

    D-le Rotarus, spui ca vreti sa aveti relatii bune cu agentiile.
    Totusi, va rog sa raspundeti sincer daca asa numitul "rebate" (taxa de smecher, cum spunea dl Ionete de la A1) este normal intr-o piata matura? Cum reprezinta agentiile interesele clientilor daca bugetele lor se impart catre cine ofera "spaga" mai mare agentiei? voi platiti taxa de smecher? Cat la suta si in ce conditii? Clientii si publisherii accepta smecheria asta, nu protesteaza? Sefii multinationalelor din strainatate au fost informati pana acum despre cum se impart banii de publicitate in romania?
    • rebate (Miercuri, 18 februarie 2009, 17:46)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui costin

      Definitia "normalului" este un concept intr-o evolutie continua. Si mai avem un concept: "toleranta". Rebate exista in toate pietele de care stiu eu, si sunt convins ca toate verigile lantului media stiu foarte bine ce este rebate-ul. Orice sistem in general, si piata de media in special are o evolutie spre un echilibru oarecare. Pana la urma rebate-ul, discountul, comisioanele sunt parametrii acestui sistem si orice om confruntat cu un sistem are doua posibilitati - sa se adapteze sau sa lupte cu el. Ospiciile sunt pline cu cei din categoria a doua.
  • publicatiile online (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:43)

    fantoche [anonim]

    Cum prezentati dvs in fata unui client piata online, adica cum o impartiti?

    Publicatii quality, tabloide, site-uri de comunitate, site-uri de vanzari, bloguri si ce o mai fi, toate acestea trebuie impartite in unele categorii care se potrivesc unor branduri si produse.

    Care ar fi in mare clasificarile agentiei dvs, formale sau informale. Cum le prezentati in discutiile cu clientii, asta ma intereseaza.
    • categorii (Miercuri, 18 februarie 2009, 17:49)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui fantoche

      Oferta noastra e structurata pe 15 categorii. Dar la fiecare discutie cu un brief in fata incercam sa gasim cea mai buna varianta, si de cele mai multe ori se ajunge la o varianta de genul x site-uri din categoria y, plus inca z site-uri alese pe baza afinitatii de alta natura decat socio-demografica cu produsul adverizat.
  • regii, agentii, clienti (Miercuri, 18 februarie 2009, 16:44)

    mariusp [anonim]

    Ce rost mai au atatia intermediari in piata care se hranesc din banii clientilor de publicitate? Isi mai au rostul regiile si agentiile care sunt simpli interpusi?
    • Pentru advertiseri internetul e o limbă străină (Miercuri, 18 februarie 2009, 17:10)

      Iulian Comanescu [hotnews.ro] i-a raspuns lui mariusp

      S-ar putea ca invitatul nostru să spună lucruri asemănătoare cu mine, dar ţin să vin şi eu cu nişte idei, fiindcă nu pot fi suspectat de o poziţie pro bono, n-am treabă cu vânzările :-)

      Lanţul trofic e aşa:

      producător > creaţie > media planner > regie > departament de publicitate site/print/TV > site/print/TV.

      De ce trebuie atâţia interpuşi? Uneori sunt prea mulţi, e adevărat. Însă în alte cazuri, producătorul nu ştie ce îi trebuie ca mesaj publicitar, creativul are doar nişte idei vagi despre cum se repartizează acesta pe vehicule media, regia înţelege limbajul, audienţele, demograficele vehiculului media şi departamentul de publicitate al respectivului vehicul poate veni cu/reacţiona la proiecte speciale.

      Pe internet, regiile sunt mai necesare decât în alte zone media, pentru că e un vehicul nou, cu măsurători de un anumit tip, caracteristici de target şi comportament etc., etc. Agenţiile mari vorbesc destul de bine limba printului şi a TV-ului, dar mai au de prins viteză dacă vine vorba de net.

      În orice caz, marii publisheri au început să-şi vândă singuri site-urile în ultimii doi ani - vezi Media Pro Interactive la Sârbu, F5 la Realitatea-Caţavencu, Intact Interactive la Voiculescu. Călin şi ARBO, la fel ca şi Boom şi alţii, au ocazia să-şi dovedească viabilitatea în contextul nou, care e destul de competitiv.
      • limba straina (Miercuri, 18 februarie 2009, 17:53)

        Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui Iulian Comanescu

        Recunosc, asta e una din marile probleme ale mediei online - cei care dau banii nu inteleg. Sunt o gramada de metrici, unii care se numesc diferit inseamna acelasi lucru si unii termeni au definitii diferite. E sarcina noastra, a celor implicati in piata sa simplificam aceste lucruri si sa facem comunicarea online usor de inteles. Nu e simplu, dar trebuie sa o facem.
    • intermediari (Miercuri, 18 februarie 2009, 17:51)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui mariusp

      E simplu, un client poate sa angajeze un intreg departament de marketing/research/media sau sa apeleze la o agentie de publicitate (externalizare). Un site va face acelasi lucru cu o regie, pe care o plateste. Nu e vorba de intermediari, ci de externalizare. Un broker este intermediar, dar in Romania nu prea mai exista...
  • Despre nişe (Miercuri, 18 februarie 2009, 17:29)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Poţi trage o linie, dpdv al cantităţii, sub care ţi-e foarte greu să faci vânzări ritmice la un site? Magda Zander îmi povestea la un moment dat de 200 de mii de afişări pe lună.
    • despre nise (Miercuri, 18 februarie 2009, 17:55)

      Calin Rotarus [hotnews.ro] i-a raspuns lui Iulian Comanescu

      As reformula: vanzarea de media e arta sau meserie?
  • Pe sfârşite (Miercuri, 18 februarie 2009, 17:55)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Mai avem câteva minute, Călin e pe punctul de a încheia un răspuns. Am senzaţia că astăzi, aici, au intrat şi oameni fără o pregătire specială legată de net, dar care ştiu ce înseamnă business-ul şi advertisingul în general. Dacă impresia mea nu e falsă, înseamnă că avem tot mai multă lume care se interesează de online ca posibil vehicul de publicitate. M-aş bucura să fie aşa, fiindcă de când sunt trei cincimi pe internet, mă mişc mult mai în largul meu.
  • La revedere (Miercuri, 18 februarie 2009, 18:04)

    Iulian Comanescu [hotnews.ro]

    Pe miercurea viitoare, dacă nu cumva o să mai avem o delicatesă hors-serie gen Bogdan Dumitru de la Bitdefender, care am văzut că v-a plăcut ieri.
  • la revedere (Miercuri, 18 februarie 2009, 18:04)

    Calin Rotarus [hotnews.ro]

    La revedere tuturor si succes celor care par sa aibe proiecte in pregatire!

    Calin


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri