Dezbatere AMP-ActiveWatch

Depolitizarea SRR-SRTv: Cine-si mai face iluzii si care sunt solutiile

de Camelia Moga     HotNews.ro
Marţi, 24 februarie 2009, 21:44 Economie | Media & Publicitate

Toata lumea doreste depolitizarea serviciilor publice de radio si televiziune, insa putini au ramas cei care cred ca aceasta mai este posibila. Asa reiese din discutiile gazduite, marti, de Agentia de Monitorizare a Presei-ActiveWatch pe tema situatiei din audiovizualul public.

Reprezentantii celor doua institutii (SRR si SRTv), ai scenei politice, ai presei si ai asociatiilor de media care au luat parte la intalnire au incercat sa reinvie discutiile despre modificarea legii de functionare a acestor servicii, in situatia in care initiativele in acest sens s-au blocat.

Dezbaterea de marti a pornit de la ideea ca procesul de modificare a Legii 41/1994, pe baza careia functioneaza cele doua institutii, a fost demarat in urma cu patru ani, insa pana acum nu a dat niciun rezultat. Cu toate ca legea a trecut cu unanimitate in Camera Deputatilor in 2006, la scurt timp dupa ea a fost respinsa in Senat.

Raluca Turcan, presedintele Comisiei de Cultura din Camera Deputatilor, a anuntat la inceputul acestui an ca intentioneaza sa reia procedurile pentru depolitizarea SRR si SRTv. Vezi declaratiile facute recent, pe aceasta tema, de Raluca Turcan in cadrul Intalnirilor Media HotNews.ro.

La discutiile gazduite de AMP-ActiveWatch, au fost abordate mai multe propuneri menite sa contribuie la depolitizarea posturilor publice - de la introducerea unei noi "taxe de solidaritate" la separarea functiilor de presedinte si director general sau instituirea unor criterii de performanta in activitatea editoriala a celor doua institutii. Nimeni nu s-a declarat convins, insa, ca reforma in audiovizualul public va avansa suficient de rapid.

Raluca Turcan, presedintele Comisiei de Cultura din Camera Deputatilor:
  • Sunt necesare: criterii de competenta pentru numirea membrilor din Consiliul de Administratie si Comitetul Director; clarificarea conflictelor de interese in functionarea celor doua consilii de administatie si stabilirea unor atributii foarte clare pentru membrii lor; separarea functiilor de presedinte si director general, care sa fie angajat pe baza de proiect de management; evaluarea activitatii celor doua institutii pe baza de audit financiar intern si extern.
  • Contextul actual nu s-a schimbat foarte mult (n.r. fata e momentul initierii proiectului legislativ), doar semnalele din partea unor organizatii internationale nu mai sunt asa de puternice cum au fost inainte de anul 2004, cand s-au adus niste acuzatii foarte grave acestor institutii. O comisie de ancheta a facut un raport foarte bun, atunci, cum nu a mai existat in istoria Parlamentului. Din pacate, pentru ca a fost un rezultat bun si incomod, a fost lasat sa moara asa cum sunt lasate sa moara multe initiative de catre oamenii politici.
  • Am ramas in continuare cu o lege care la fiecare an in momentul in care se dezbat rapoartele de activitate lasa la indemana politicienilor puterea de a ameninta, care nu face bine acestor institutii.
  • Marea problema a legii existente consta in posibilitatea de a schimba conducerea acestor institutii in fiecare an in cazul in care ceva nu ne place.
  • Principala retinere politica pentru deschiderea acestui subiect in momentul de fata sta in persoana domnului Alexandru Sasu de la TVR, pentru ca este membru PSD, iar toata lumea fuge de cest subiect.

Cristian Topescu, jurnalist TVR si senator PNL:
  • Am indeplinit in TVR functii de la reporter simplu pana la director general adjunct. Am lucrat sub 16 presedinti - directori generali in 35 de ani. In toata aceasta perioada, televiziunea romana a fost, este si imi permit sa anticipez ca va fi in continuare politizata. Daca nu prin cenzura, atunci prin autocenzura. Presiunea politica intotdeauna s-a manifestat, indiferent ce guvern a fost la putere, pentru ca TVR este un vehicul electoral foarte important. S-a dovedit lucrul asta in diferite campanii.
  • Sunt membri in Consiliul de Administratie, la ora actuala, in TVR care habar nu au de ce inseamna televiziune, cum se face o emisiune. Ridica mana, voteaza, in functie de interesele algoritmului politic. Nu-mi fac iluzii ca vom ajunge sa avem un CA format din profesionisti, cunoscatori ai fenomenului.

Marian Voicu, jurnalist TVR, membru in Consiliul de Administratie al TVR:
  • Exista un singur punct care poate schimba orice: despartirea functiei de presedinte si de director general. CA si CD sunt aproape decorative. Indiferent de ce spun ceilalti, presedintele director general poate dispune politica financiara, editoriala, etc. Este cel care face angajari si cel care da afara.
  • Radioul si televiziunea publica sunt ca fetele de pe centura care asteapta sa vada care va fi urmatorul client (presedinte-director). Daca au parte de un "peste" bun, care nu le "bate"...
  • Publicitatea reprezinta 15% din venituri si este in scadere. Iar banii care vin de la buget sunt foarte putini (60% din persoanele publice sunt scutite de plata taxei) si o parte din ei merg spre construirea unor sedii noi.
  • TVR-ul este pe deficit in momentul asta. Daca legea falimentului ar functiona si in TVR, ar trebui sa fie in faliment demult.

Cezar Ion, jurnalist TVR si presedinte AJR:
  • Modul in care in actuala lege este enuntata si definita protectia salariatilor in fata oricarui abuz din partea politicului in politica editoriala a institutiei este superflua.
  • In cazul meu, desfiintarea departamentului (vezi detalii - aici) pe care il conduceam a reprezentat o metoda de rezolvare politica a unei chestiuni de natura editoriala, iar acest lucru este totalmente nesanctionabil din punct de vedere legal.
  • In noua lege astfel de chestiuni ar trebui foarte clar reglementate. Chiar si in actuala formula a proiectului aceste aspecte sunt foarte larg interpretabile.

Ciprian Stoianovici, membru AJR si director editorial la Radio 21:
  • Nu cred ca noua lege este completa si ca va rezolva situatia existenta.
  • Nu cred in depolitizarea celor doua institutii, atata vreme cat nu se intampla doua lucruri:     controlul banilor - cum vin si cum sunt folositi ulterior, un control clar si real nu unul odata pe an care este dezbatut si interpretat politic - si instituirea unor criterii de performanta care sa nu poata fi intoarse si judecate de politicieni, asemanatoare cu cele care functioneaza in mediul privat.
  • Faptul ca exista doua canale de finantare - bani publici si publicitate - pune cele doua institutii intr-o postura cel putin ciudata. Daca va hotarati ca trebuie sa intre in competitie cu piata privata, scapam de probleme in doi ani de zile. Daca vreti niste societati publice care nu au de-a face cu piata, cu concurenta pentru bani, cum este cazul BBC-ului, atunci taiati-le aceasta posibilitate de finantare care poate fi si manipulata si controlati foarte exact cum intra si cum ies acesti bani.  
  • 80% din oamenii care lucreaza in radioul public nu au ce cauta acolo, iar oamenii acestia trebuie sa-si justifice cumva ramanerea pe posturi.

Christian Mititelu, membru CNA si director al BBC Romania, pana la inchiderea postului in august 2008:
  • BBC - un exemplu mereu aratat, niciodata aplicat!
  • Criteriul eficentizarii serviciilor in posturile publice de radio si TV nu este luat in seama.
  • Nu se vorbeste niciodata de controlul pofesional. Pe dumneavoastra cine va impiedica sa fiti mai profesionisti, legea?
  • Nici schimbarea conducerii si nici o noua lege nu va schimba nimic, daca cei care lucreaza acolo nu au coloana vertebrala si nu sunt profesionisti.

Adrian Moise, membru in Consiliul de Administratie al SRR:
  • Este necesar un sistem de management al calitatii. Avand niste reguli si proceduri stricte, politicul nu mai poate interveni foarte usor.


Citeste mai multe despre   






















974 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    corectie (Marţi, 24 februarie 2009, 22:03)

    Flo.ro [utilizator]

    Nu toata lumea doreste depolitizarea serviciilor publice radio-tv. Exista un grup de oameni, foarte putini comparativ cu populatia romaniei, insa cu multa putere, care NU doresc acest lucru. Se cheama "politicieni".
    Si deocamdata nu se pot face schimbari importante, ca asigurarea independentei politice a serviciilor publice, daca acesti oameni nu vor asta :(
  • +2 (2 voturi)    
    Nimeni (Marţi, 24 februarie 2009, 22:36)

    Andra [anonim]

    Niciun partid nu-si va mai permite in viitor sa aiba alegatori inteligenti.
    Din cauza asta nivelul informarii si controlul agendei cetateanului trebuie lasate la discretia lui Voiculescu-Patriciu-Vantu.
    Alegatorii inteligenti - care sunt in cea mai mare masura si progresisti - trebuie indepartati de la vot. Niciun partid nu mai are nevoie de ei.

    In acest fel inteligenta va ajunge sa fie condusa de politicieni fericiti si liberi de orice control, alesi de babe si tarani analfabeti.
    • +1 (1 vot)    
      ai mare dreptate... (Marţi, 24 februarie 2009, 23:43)

      vasile_d [utilizator] i-a raspuns lui Andra

      ti-as da 10 plusuri daca as putea....
    • 0 (0 voturi)    
      nimeni decat... (Miercuri, 25 februarie 2009, 17:14)

      Mowgli [utilizator] i-a raspuns lui Andra

      Iluzii nu isi mai face nimeni, cu exceptia celor care se gandesc si discuta despre solutii. Iar parerea ca nimeni nu vrea alegatori inteligenti s-ar putea sa fie nefondata. Alegatori inteligenti vor toti cei carora alegatorii neinteligenti le dau voturile adversarilor. :)
      • 0 (0 voturi)    
        Indepartarea populatiei educate de la vot (Joi, 26 februarie 2009, 2:40)

        Andra [anonim] i-a raspuns lui Mowgli

        Inteligentii si oamenii educati sunt periculosi: cand e bine nu voteaza, cand e rau isi baga nasul in treburi care nu-i privesc.

        As mai adauga "... si sunt greu de manipulat..." dar in Romania s-a rezolvat si asta; recentul succes al absenteismului construit absolut artificial (pe cale mediatica, adica de catre cele 4 televiziuni la unison) demonstreaza ca romanii educati poti fi manipulati la ora asta cu o eficienta fara precedent.
        Bogdan Teodorescu (PSD) spunea ca Romnaia viitoare va fi din cauza asta una de stanga.

        Tendinta s-a conturat de acum 2 ani si e o tendinta fundamentata politic de Hrebenciuc in 2007, cand a orientat primul politica electorala a PNL catre mediul rural (care nu pune niciodata probleme).

        Un blog despre nevoia unei Televiziuni Alternative:
        http://axum10.wordpress.com/
  • 0 (0 voturi)    
    Depolitizarea TVR si RRA obligatorie (Marţi, 24 februarie 2009, 23:01)

    traian [anonim]

    Nu stiu de ce ne chinuim sa reinventam roata...Nu sunt singurele servicii publice de radio si tv din lume.
    Din pacate,cea mai mare rezistenta la depolitizare apare chiar din randul unora dintre salariatii celor doua institutii media!
    Influenta politicului la RRA si TVR inseamna mentinerea unor posturi caldute pentru unii care in mediul presei private ar cam muri de foame sau ar sta pe la usi...
    Radioul in special mentine o structura organizatorica invechita ,greoaie si ineficienta care permite multor nulitati ,foste asa zise valori din anii totalitarismului sa isi umple timpul cu ceva pana la iesirea la pensie si chiar dupa.Sub stindardul muzicii romanesti de calitate sunt promovati sau mentinuti pe RRA solisti sau compozitori ignorati pe piata libera.
    RRA ,coordonat de o echipa de cuminti si disciplinati sta in remorca altor posturi tv sau ziare,nu/si foloseste resursele pentru a nu deranja,a nu tulbura apele.
    Sunt convins ca prea putini politicieni isi doresc o repetare a cazului Remes / Muresan asa ca discutiile despre depolitizarea TVR si RRA sunt deocamdata inutile.
    Sefii si multi din salariatii din cele doua institutii sunt mentinuti ca sa nu vina care cumva in locul lor alti care sa faca radio si televiziune cu adevarat
    • 0 (0 voturi)    
      you've got it (Marţi, 24 februarie 2009, 23:51)

      Howard S. [anonim] i-a raspuns lui traian

      ai dreptate; principala problema a celor doua servicii publice sunt tocmai salariatii lor, multi si, in buna parte, neperformanti
  • 0 (0 voturi)    
    da fara abonament nu se poate (Marţi, 24 februarie 2009, 23:33)

    razvan [anonim]

    din punctul meu de vedere, poate fi oricum ar fi TVR...da oare nu se poate sa nu mai platesc abonament...nu ma uit la TVR...si nu sunt de acord ca o liota de oameni sa primeasca bani de la noi pt TVR,1,2 3 , cultural, sa nu mai spun de TVR Info...sunt jalnici
  • 0 (0 voturi)    
    "taxa de solidaritate" (Marţi, 24 februarie 2009, 23:55)

    vasile_d [utilizator]

    frate, auzi ce le mai trece prin cap - posibilitatea intoducerii unei "taxa de solidaritate"... nu era de ajuns ca actuala taxa radio-tv e hotie curata, ne avand vreun criteriu echitabil de asezare a sarcinii fiscale...
    in alta ordine de idei, din cate economie stiu eu, diferentierea intre taxa si impozit o reprezinta contraprestatia pe care o primesti in schimb;
    desi nu urmaresc radio-tv (via SRRTV) noi pt ce naiba platim? sa fim pacaliti? sa se faca campanie electorala de alde Sassu & Co. pe banii nostri?
  • -1 (1 vot)    
    Inca un articol inutil... (Marţi, 24 februarie 2009, 23:57)

    Lolek (Bolek e la femei!) [anonim]

    ...atata timp cat politicienii se "ocupa" de depolitizarea TVR si SRR! Ar fi culmea culmilor ca ciocoii noi / politicienii astia nesimtiti sa faca ceva in sensul asta! Cum adica tocmai ei sa-si taie "dreptul" feudal si mostenirea de la Ceausescu de a ne ocupa micile ecrane cu idioteniile si megalomaniile lor? Exact asta vor : un popor de analfabeti pe care sa-l manevreze ei cum stiu mai bine! Ma cam indoiesc ca duduia Turcan va face ceva, nu ca n-ar avea o oarecare influenta, ci ca nu vrea cu adevarat! Mai ieri citeam un articol despre un directoras de la TVR Craiova care culegea via cu angajatii si masinile TVR-ului si asupra caruia nu s-a luat nicio masura...ba mai mult, abereaza in continuare pe canalele televiziunii publice> O fi dracu' tovaras de baute cu Sassu si noi nu stim? Pai cu d-astia vreti voi televiziune profesionista si ( ma apuca rasu' plansu' ) depolitizata? Cine va mai crede politicieni de doi lei? Gata! Ne-a ajuns!!!
    P.S. Parca si marineru' sef al Romanicii urla ca face si drege vis a vis de TVR atunci cand era scuipat in poarta de oamenii lui Nicolau? Si? A facut ceva? Vine ea toamna!
  • -1 (1 vot)    
    sa privatizeze (Miercuri, 25 februarie 2009, 6:28)

    emilper [utilizator]

    Sa privatizeze TVR-ul si gata, dupa aceea sa fie cat de politizati vor, si pe banii sponsorilor nu pe ai mei.
  • 0 (0 voturi)    
    de fapt...... (Miercuri, 25 februarie 2009, 11:09)

    cetateanu [anonim]

    traducerea depolitizarii este....trecerea in subordinea grupului de interese ,,Basescu"--doar vin alegerile prezidentziale , nu??
  • +1 (1 vot)    
    Alegatori... (Miercuri, 25 februarie 2009, 13:53)

    Costique [anonim]

    Referitor la alegatori am de spus (din nou) acelasi lucru : 54% din alegatorii actualilor "reprezentanti" sunt semianalfabeti fara studii liceale. Deci la alegeri sare in fata tot prostul...si ne mai miram de cine ajunge in parlament! Nu cred in votul universsal . A dat putere prostimii care nu stie ce sa faca cu ea. Democratia noastra e "sistemul in care cei putini sunt obligati sa suporte ce merita cei multi (si prosti)"! Toti aplica vorbele lui Negruzzi puse in gura lui Voda Lapusneanu " prosti da' multi" !
  • 0 (0 voturi)    
    singura solutie.... (Miercuri, 25 februarie 2009, 19:00)

    dorinteodor [anonim]

    ssr-rtv se poate depolitiza foarte usor si definitiv: prin desfintare. avem destule posturi de radio si tv care nici nu pretind taxe. taxa radio-tv este o metoda de a fura de la popor, de a vinde ceea ce multi nu vor sa cumpere. desi ascult radio "muzical" pentru care as plati, la rtv nu m-am mai uitat de ani de zile decit accidental. disparitia ssr-rtv nu ar fi regretata de prea multi iar clasamentele confirma asta.... eventual guvernul poate finanta posturi radio-tv care sa-l tina in legatura cu "poporul" si care sa transmita exclusiv punctele de vedere ale guvernului si care sa fie gratuite.... oricum, mai repede sau mai tirziu tot se va ajunge aici....


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri