Utilizatorii adulti de Internet din Romania apeleaza in primul rand la televizor si la mediul online pentru a se informa in legatura cu situatia economico-financiara, potrivit unui studiu realizat de firma de cercetare online eResearch, dat publicitatii luni. Studiul arata ca 70% dintre internautii romani considera ca vor fi afectati negativ de criza, iar 56,4% cred ca aceasta le va influenta situatia la locul de munca.

Studiul cantitativ "Ce credeti despre criza economica" a fost realizat de eResearch Corp, companie de cercetare dedicata exclusiv mediului online. El a fost intocmit pe baza datelor culese prin intermediul unui chestionar online, in ianuarie-februarie 2009, numarul participantilor ridicandu-se la 588 de persoane. Esantionul final a fost ponderat pornind de la profilul utilizatorului roman de Internet, furnizat de BRAT, respondentii avand varste cuprinse intre 18-64 de ani. Studiul a urmarit sa identifice sursele de informare folosite de internauti pe teme economico-financiare, identificarea perceptiilor lor privind criza economica si identificarea masurilor de aparare a indivizilor pe timp de criza.

Surse de informare pe tema crizei, potrivit studiului eResearch:

  • 64,6% dintre respondenti spun ca au auzit prima data de criza economica la TV; 18,3% au auzit prima data de criza pe Internet; 5,6% - in presa scrisa, 5,5% - de la rude, prieteni si cunostinte, iar 2,3% - la radio
  • Televiziunea ramane principala sursa de informare privind situatia economico-financiara pentru 59,6% dintre internauti, urmata fiind de Internet (30,8%)
  • 64% dintre respondentii care utilizeaza Internetul ca principala sursa de informare sunt barbati, iar 76% au varste cuprinse intre 18 si 39 de ani

Perceptia crizei, la nivel global si de tara:

  • 78,3% dintre respondenti sunt de acord cu informatia ca actuala criza "a pornit din Occident si afecteaza si Romania"
  • 81% considera ca Romania e afectata in prezent de criza, iar 15% cred ca va fi afectata de criza, dar in viitor
  • 23% afirma ca Romania va fi mai afectata de criza decat statele vecine, iar 40% cred ca in Romania si in statele vecine criza va avea aceeasi amploare
  • 49,2% cred ca perioada de criza economica va fi de 1-2 ani; 25,4% cred ca aceasta criza va dura mai mult de doi ani

Perceptia crizei la nivel personal si masuri de protectie pe timp de criza:

  • 38,3% dintre respondenti cred ca politicienii castiga de pe urma crizei, iar 50,9% cred ca acestia nu vor fi afectati de criza; 89,3% cred ca oamenii obisnuiti pierd cel mai mult; 52,6% cred ca bancherii au de pierdut de pe urma crizei
  • 70% dintre respondenti cred ca vor fi afectati negativ de criza si ca aceasta le va influenta stilul de viata; 8,7% cred ca vor fi afectati pozitiv de criza
  • 56,4% cred ca efectele crizei le vor influenta si situatia prezenta la locul de munca; ei cred ca efectele crizei asupra locului de munca se vor concretiza in disparitia primelor si bonusurilor (86,3%), micsorarea salariului (52,7%), intrarea in somaj tehnic (23,9%), pierderea definitiva a locului de munca (18,1%)
  • Primele cheltuieli pe care utilizatorii adulti de Internet din Romania sunt dispusi sa le reduca sau la care sunt dispusi sa renunte sunt: achizitionarea de produse electrice/electrocasnice; imbunatatirea conditiilor de locuit; investitii in excursii si vacante
  • Dintre respondentii care detin simultan doua credite (casa si masina), 94% afirma ca Romania este afectata in prezent de criza si 91% considera ca efectele crizei asupra lor insisi vor fi cu siguranta negative
  • Dintre respondentii care au credite de nevoi personale sau nu detin credite deloc, doar 65% considera ca vor fi afectati negativ de criza.