Primaria Capitalei a organizat luni, 16 martie, o dezbatere publica pe marginea proiectului de hotarare prin care ar urma sa fie interzisa amplasarea mesh-urilor (banere publicitare de mari proportii) pe fatadele cladirilor din Bucuresti, cu exceptia cladirilor in constructie sau in renovare. Asociatiile de locatari se opun initiativei, iar decizia finala va fi luata de Consiliului General, prin vot, la o data neanuntata inca.

Proiectul de hotarare initiat de consilierul general PD-L Horatiu Tica prevede urmatoarele:

  • Se interzice amplasarea suporturilor publicitare de tip plasa (mesh) pe suprafeţele imobilelor de pe raza Municipiului Bucuresti.
  • Se excepteaza de la prevederile art.1 cladirile aflate in constructie, precum si cele aflate in renovare.
  • La renovarea cladirilor aflate pe lista monumentelor istorice, conform Ordinului Ministrului Culturii si Cultelor nr.2314/2004, va exista plasa de protectie a cladirii care va avea inscriptionata fatada proiectului ce urmeaza a fi restaurat.
  • Pentru cladirile prevazute la art.2 şi art.3 suprafata maxima a reclamei publicitare nu va depasi 10% din suprafaţa plasei.
  • Pentru contractele aflate in derulare, prevederile prezentei hotarari se aplica in termen de 3 luni de la data intrării in vigoare a prezentei hotarari.
  • Nerespectarea prevederilor prezentei hotărari se sanctioneaza cu amenda de la 2.500 la 5.000 lei.

Textul integral al proiectului poate fi citit aici

Consilierul Horatiu Tica a mentionat in cadrul dezbaterii publice ca amenzile vor fi suportate de companiile care amplaseaza aceste suporturi publicitare, dar si de catre asociatiile de proprietari.

Asociatiile de locatari sustin ca banii primiti ca si chirie pentru amplasarea acestor mesh-uri sunt singurele surse de venit cu care realizeaza modernizarea blocurilor, in timp ce reprezentantii Primariei spun ca mai multe ONG-uri au cerut ca in Bucuresti sa se interzica mesh-urile, din motive estetice. Pe de alta parte, reprezentantii companiilor de publicitate spun ca interzicerea acestui tip de publicitate ar duce la falimentul unor agentii care vand exclusiv publicitate pe mesh-uri si ca masura este una discriminatorie.

In loc de mesh-uri, panouri electronice si reclame luminoase

Initiatorul proiectului sustine ca mai multe ONG-uri din Bucuresti au solicitat ca municipalitatea sa reglementeze aceasta problema. “Acest proiect a aparut ca o necesitate si ca reactie la modul in care s-au amplasat aceste mesh-uri in Bucuresti. Am primit numeroase sesizari de la organizatii nonguvernamentale specializate pe urbanism care spun ca acestea afecteaza estetica orasului. Noi nu dorim sa afectam companiile care vand astfel de publicitate”, a declarat Horatiu Tica.

Proiectul de hotarare a fost sustinut in cadrul dezbaterilor si de catre Dan Trifu, reprezentantul Ecocivica. “Interzicerea mesh-urilor este si unul dintre punctele prevazute in Pactul pentru Bucuresti. Nu ne opunem publicitatii sau companiilor de publicitate. Dar asa cum nici rufele expuse in public pe balcoane nu sunt estetice, nici aceste mesh-uri nu sunt estetice. Noi propunem ca in loc de mesh-uri, companiile de publicitate sa amplaseze pe blocuri panouri publicitare electronice sau reclame luminoase. Astfel, nu lasam nici asociatiile de proprietari fara fonduri”, a declarat Dan Trifu.

Presedinte de asociatie de proprietari: “Am facut un lift din chiria pe mesh-uri”

La dezbaterea organizata de Primaria Capitalei au participat cativa presedinti de asociatii de proprietari, precum si reprezentantii unor agentii de publicitate. “Nu dorim sa se aprobe o astfel de hotarare, deoarece aceste mesh-uri aduc bani pentru blocuri. De exemplu, din banii primiti drept chirie - cam 250.000 de lei - noi am construit un lift nou, am schimbat reteaua de apa si canalizare. Valoarea proprietatilor noastre a crescut pentru ca am investit in bloc”, a declarat Marius Ionita, presedinte de asociatie de locatari.

Reprezentantii companiilor de publicitate prezenti la dezbatere au sustinut ca exista pericolul ca o astfel de masura sa duca la falimentul agentiilor de publicitate care se ocupa exclusiv cu vanzarea de publicitate pe mesh-uri. “Este o masura discriminatorie. Aceste mesh-uri aduc bani pana si in bugetul Primariei. Este una dintre cele mai legale afaceri din domeniu”, a declarat Gabriel Mihai, reprezentantul companiei Clear Channel.

Reprezentantii companiilor de publicitate mai sustin si ca nu este corect ca Primaria sa interzica mesh-urile, in conditiile in care contractele pentru publicitatea outdor pe spatiile publice au fost date preferential si nu se organizeaza noi licitatii.

Potrivit reprezentantilor Clear Channel, in Bucuresti ar exista in jur de 150-200 de mesh-uri mari amplasate pe cladiri. “Reclamele luminoase nu sunt o solutie, deoarece sunt mult mai scumpe pentru clienti. In conditiile pietei de acum, nimeni nu isi permite sa plateasca mai mult. Cam 40% din vanzarile companiei noastre sunt reprezentate de acest gen de publicitate. O astfel de masura ne-ar afecta destul de mult. Noi am platit numai anul trecut 7 milioane de lei la Primarie taxe pentru mesh-uri”, a declarat Marian Badea, outdoor coordinator Clear Channel.

Consilierul general Doru Giugula a declarat ca proiectul de hotarare a fost discutat si in comisia juridica din cadrul Primariei, stabilindu-se ca este nevoie de un regulament de publicitate. “Pe 26 martie va avea loc o dezbatere publica pe marginea acestui regulament, care este intr-o faza avansata de lucru. Incercam astfel sa rezolvam prin acest regulament mai multe probleme, printre care si cea a mesh-urilor”, a mai declarat Giugula.

Proiectul de hotarare care prevede interzicerea mesh-urilor urmeaza sa fie votat in cadrul Consiliului General al Capitalei la o data care nu a fost inca anuntata.