Perioada actuala, cu schimbarile ei economice si tehnologice, reprezinta pentru jurnalisti "o mare sansa" sa se "proiecteze in anul 2012, primul an cand oricine implineste 22 de ani nu-si va aminti cum era viata fara internet", afirma Mario Garcia, expert international in concept de presa. Mario Garcia, invitatul special al Conferintei Nationale a Presei din Romania, programata pentru 2 aprilie, a raspuns intrebarilor HotNews.ro referitoare la relatia dintre presa tiparita si online, despre riscurile si oportunitatile pe care le au publicatiile intr-o vreme in care "o stire se naste si moare digital".

Ideile pe scurt:

* Orice publicatie are acum sansa sa se proiecteze "in anul 2012, primul an cand oricine implineste 22 de ani nu-si va aminti cum era viata fara internet".

* Acum este momentul pentru schimbarile de concept de presa.

* Pentru un ziar, cea mai grava greseala este sa continue sa vada ziarul tiparit drept SINGURUL mediu.

* Ziarele sunt facute sa fie citite. Online este ceva ce FACI, la care participi.

* Ziarele ar trebui sa ceara bani pentru O PARTE din continutul online.

* Stirea de ultima ora urmareste un ciclu pe diverse platforme, de la telefonul mobil la online, apoi la print si inapoi la online. O stire se naste si moare digital.

* Si peste cinci ani va exista publicitate in ziarele tiparite, dar foarte probabil ca parte a unor pachete unde reclamele sunt vandute prin diverse platforme.

Mario Garcia, prezentat de organizatorii Conferintei Nationale a Presei drept "expertul nr. 1 in lume in concept de presa", si-a legat numele de concepte de succes create sau relansate pentru peste 400 de ziare, reviste si website-uri, inclusiv The Wall Street Journal, Handelsblatt, Die Zeit sau La Tribune. In cadrul Conferintei organizate la 2 aprilie de Media Management Institute pe tema "Managing Media Crisis", el va vorbi despre inovatie in presa si despre provocarile perioadei de criza.

Carte de vizita Mario Garcia

Intai versiunea online, apoi cea tiparita

Rep.: Multe ziare din Romania, la fel ca pretutindeni, iau masuri pentru a face fata problemelor din economie. Altele, sustinute sau detinute de oameni de afaceri puternici, investesc intens in marketing, iar altii iau in considerare sa puna mai mult accent pe versiunile online. Din aceasta perspectiva, care ar fi cel mai important element ce trebuie luat in considerare de un ziar, daca spera sa depaseasca perioada de criza cu bine?

Mario Garcia: Cred ca acesta este momentul sa meditam profund la meseria noastra, la ceea ce facem si cum facem. Este, de asemenea, o mare sansa sa privim spre viitor, sa studiem obiceiurile cititorilor si utilizatorilor si sa ne proiectam in anul 2012, primul an cand oricine implineste 22 de ani nu-si va aminti cum era viata fara internet.

Orice expert v-ar putea da un raspuns diferit la aceasta intrebare. Totusi, din punctul meu de vedere, trebuie sa analizam ziarul tiparit asa cum e el, apoi sa investim efort, timp si bani pentru a crea o editie online ce ofera oportunitati, prezinta informatii, se angajeaza in multimedia, permite participarea utilizatorilor. Apoi, dupa ce editia online a fost consolidata si regandita, trebuie sa stabilim care va fi rolul ziarului tiparit.

Rep.: Cu ce ati incepe, acum, in dezvoltarea conceptului unei noi publicatii - cu prezenta sa online sau cu versiunea sa tiparita?

Mario Garcia: Cu versiunea online, desigur.

Versiunea online - o extensie a ziarului doar din punct de vedere al brandului

Rep.: Cat de oportun este, pentru un ziar sau pentru un site de informatii, sa apeleze la schimbari de concept, intr-o vreme in care presiunile asupra afacerilor de media cresc accelerat?

Mario Garcia: Acum este momentul pentru schimbarile de concept. Mediul presei trece prin schimbari rapide. Oamenii sunt avizi de informatie, au nenumarate cai pentru a o obtine si foarte putin timp de consum. Oricat de mare este provocarea pentru jurnalisti si manageri, consider ca aceasta este o oportunitate de crestere.

Noi spunem "povesti", am fost instruiti astfel, ca jurnalisti. Astazi, avem mai multe instrumente pentru a spune aceste "povesti". Trebuie sa stim ce instrument este cel mai bun pentru fiecare poveste in parte, sau pentru momentul in care povestea se petrece. Voi vorbi despre acest lucru in prezentarea pe care o voi sustine in Romania.

Rep.: In conditiile actuale, care credeti ca ar fi cele mai grave greseli pe care un ziar le-ar putea face, in termen de brand propriu, concept si continut?

Mario Garcia: Sa continue sa vada ziarul tiparit drept SINGURUL mediu, sa neglijeze editiile online si sa uite ca cititorii au acum un volum imens de informatii la indemana si multe platforme prin care sa primeasca aceste informatii. Intrebati-va: ce poate face cel mai bine un ziar? Apoi incercati sa imbunatatiti acel ceva. Revizuiti editia online - daca este orientata prea mult spre redarea continutului din ziar, aceasta nu este formula potrivita. Aici este provocarea, sa folosesti fiecare mediu la potentialul sau maxim.

Rep.: Si in Romania ziarele si alte media traditionale acorda in ultima vreme o atentie mai mare intaririi versiunilor lor online. Date fiind diferentele in felul cum functioneaza printul si mediul online, in epoca retelelor de socializare si a continutului generat de utilizatori, ar trebui ca versiunea online a unui ziar sa fie considerata o extensie online a brandului acelui ziar, sau ceva total diferit?

Mario Garcia: Este, intr-adevar, o extensie, din punct de vedere al brandului. Dar, cu aceasta exceptie, este un mediu foarte diferit. Ziarele sunt facute sa fie citite. Online este ceva ce FACI, la care participi, unde interactionezi, stai de vorba, faci cumparaturi etc.

Aici apare o ocazie aparte sa interactionezi cu cititorii, sa afli mai mult despre ei, sa ii duci dincolo de informatia furnizata. Dar brandul ziarului ramane o arma foarte valoroasa, ce trebuie explorata si exploatata.

Publicitate va exista si peste cinci ani in ziare, dar altfel

Rep.: Pe pietele occidentale se discuta tot mai intens ideea ca ziarele sa ceara bani pentru continutul furnizat online. Altii au ales o alta directie - de exemplu, asa-numita Open Platform a The Guardian, recent anuntata. Care sunt principalele chestiuni pe care o publicatie ar trebui sa le ia in considerare daca vrea sa puna continutul la dispozitia altora, conditionand acest lucru de difuzarea de publicitate, spre exemplu, sau sa il distribuie contra cost?

Mario Garcia: Cred ca ziarele ar trebui sa ceara bani pentru O PARTE din continutul online. Puteti citi mai mult pe acest subiect pe blogul meu - www.garciamedia.com/blog

Rep.: Intr-un interviu acordat in urma cu sase ani in Poynter Online spuneati ca, atunci cand refaceti designul unui ziar, acordati cea mai mare atentie felului cum acel ziar "spune povestea". Exista retete pentru cum ar trebui o publicatie sa spuna o poveste in mediul interactiv?

Mario Garcia: Eu numesc aceasta "drumul povestii", ce analizeaza cum povestea, stirea de ultima ora, urmareste un ciclu pe diverse platforme, de la telefonul mobil la online, apoi la print si inapoi la online. O stire se naste si moare digital.

Rep.: Cat de adecvat va fi, peste cinci ani, ca publicitarii sa-si spuna propria poveste prin reclame in ziare?

Mario Garcia: Va exista si atunci publicitate in ziarele tiparite, dar foarte probabil ca parte a unor pachete unde reclamele sunt vandute prin diverse platforme. Din acest punct de vedere, ziarele de weekend vor avea cel mai mult de castigat.

Rep.: Ce exemple puteti da de ziare occidentale care au apelat la inovatie dupa declansarea crizei economice si care incep sa dea semne de succes?

Mario Garcia: S-a intamplat in cazul publicatiilor britanice The Guardian si The Telegraph, sau la Die Zeit, din Germania.