Gazeta Sporturilor a aparut, miercuri, intr-o formula inedita pentru presa scrisa romaneasca, dar practicata deja de cativa ani in mediul online: Cosmote a cumparat intreg spatiul publicitar in ziar, iar publicatia a apelat la formule grafice speciale, folosind elementele de identitate ale companiei de telefonie mobila. Potrivit Catalinei Zaman, directorul de publicitate al Gazetei, "ideea ziarului exclusiv am prezentat-o pietei la un cost remarcabil".

Catalin Tolontan a scris, miercuri, pe blogul sau ca ideea unui ziar dedicat in exclusivitate unui brand a venit in conditiile in care, in prezent, "machetele de un sfert de pagina se vand greu", iar "presa scrisa si-a redus cu mai mult de 40% incasarile in ianuarie 2009 versus ianuarie 2008". Potrivit lui Tolontan, prima editie "exclusiva", cea de miercuri, a fost cumparata de Cosmote prin agentia de media Mindshare.

Catalina Zaman a afirmat pentru HotNews.ro ca "ideea ziarului exclusiv am prezentat-o pietei la un cost remarcabil: un ziar intreg la pret de aproximativ 3 full page. Mai asteptam si alte comenzi pentru zilele urmatoare".

Pe baza acestor informatii si a discounturilor practicate in aceasta perioada, HotNews.ro evalueaza ca pentru proiectul de miercuri Gazeta Sporturilor ar urma sa incaseze intre 10.000 si 15.000 de euro.

In privinta masurii in care astfel de proiecte pot acoperi scaderea incasarilor din publicitate, in perioada actuala, Zaman afirma: "Scaderea absoluta nu poate fi recuperata, dar Gazeta aduce din proiecte speciale aproximativ 25% din veniturile sale".

Precedente si pe online

Metoda cumpararii intregului spatiu publicitar intr-o publicatie are precedente atat in presa scrisa, cat si in mediul online, folosita fiind, insa, la initiativa clientilor de publicitate, interesati sa elimine reclamele concurentei intr-o perioada de timp data si de pe anumite pagini sau website-uri. Cea mai ampla actiune de acest fel in Romania, pe internet, s-a petrecut in 2007, cand, parte a unei campanii mai ample, agentia Initiative Media a cumparat intregul spatiu publicitar pe mai bine de 100 de site-uri, timp de 24 de ore, pentru clientul Raiffeisen.

Despre acesta practica, directorul regiei de publicitate online ARBOinteractive, Calin Rotarus, spune ca "pana acum, mediul online a fost cel care s-a dezvoltat, in mare parte, prin transpunerea in acest mediu a procedeelor de publicitate clasice. Insa trebuie sa constientizam ca modul de comportament al utilizatorilor se schimba dramatic, iar metodele de publicitate trebuie adaptate la schimbarile actuale. Faptul ca GSP a preluat o idee care in online se practica de mai mult timp si care se cheama tactical block e un semn al acestor schimbari".