Criza si-a facut cel mai bun PR in ultima perioada, iar pentru specialistii in comunicare din companii acest lucru inseamna ca "presa nu mai are loc pentru stirile noastre publicitare", au spus joi, in cadrul evenimentului PR Forum, reprezentanti ai agentiilor de relatii publice si ai unor companii importante de pe piata romaneasca. Potrivit acestora, criza determina oamenii sa se retraga acasa, iar "celor care isi redirectioneaza afacerile catre statul acasa le creste cota de piata".

Aceasta editie a PR Forum, conferinta organizata de compania Evensys, a avut drept tema impactul pe care problemele economice actuale le au asupra relatiilor publice in Romania.

Cum vad specialistii tendintele anului 2009 in PR

Ioana Manoiu, managing partner GMP PR:

  • 2009 va fi anul in care noi ca oameni de PR suntem provocati sa uitam tacticile si canalele de PR conventionale.
  • Presa nu mai are loc pentru stirile noastre publicitare. Volumul de publicitate a scazut, se inchid publicatii, iar cele care raman reduc paginile.
  • Stirile despre companii/produse vor fi considerate surse de venit si va trebui sa platim pentru ele.
  • Solutia: noi canale de comunicare (mediul online, de exemplu), informatii de calitate sau exclusive oferite jurnalistilor, comunicare directa cu consumatorii.

Diana Klusch, director corporate affairs Ursus Breweries:

  • "Angajatii anti-criza" sunt solutia pentru schimbarea perceptiei publice asupra companiei si produselor sale. Angajatii pot fi motivati si mobilizati sa comunice despre companie in jurul lor, in online, prin cupoane sau mostre de produs.
  • Riscuri: reticenta din partea angajatilor care nu vor sa fie folositi ca "raspandaci" sau o diminuare a credibilitatii companiei cu asemena strategii de promovare.

Alina Simpetru, managing director TBWA Merlin:

  • Strategii dovedite a fi de succes pe timp de criza: marketing, research & development, dezvoltare de produse noi.
  • Criza determina oamenii sa se retraga acasa. Celor care isi redirectioneaza business-catre statul acasa le creste market share-ul.

Erich Kish, vicepresedinte Rompetrol:

  • Oamenii vad in datul afara un dezastru, de fapt aceasta este o oportunitate. Concedierea iti ofera o perspectiva mai buna asupra posibilitatilor pe care altfel nu le-ai fi vazut.
  • Cred ca acest popor nu are incredere in viitor. Cand nu ai incredere in tine, mori.

Mihai Ghyka, Eisenhower Fellow 2009:

  • Criza si-a facut cel mai bun PR. Pana si ministrii vad catastrofe.
  • Nu exista o viziune despre cum ne vedem noi ca romani, ce asteptam in urmatorii 30 de ani sau cum ne prezentam in UE. Criza vine si pleaca.

Vlad Petreanu, jurnalist Antena 3, blogger:

  • In grupul Intact s-a preferat o reducere cu 20% a veniturilor. Realitatea-Catavencu a facut, in schimb, o miscare de PR foarte buna cu marirea salariilor. Multi au trecut cu vederea pasajul "in functie de performante vom da afara".

Sorana Savu, managing partner Premium Communication, pentru HotNews.ro:

  • Ar trebui sa ne focusam mai putin pe ce e catastrofal, pe ce e inevitabil, rau si sa vedem daca reusim sa-i identificam pe cei care deja au inceput sa ia masuri, sa iasa din situatia asta sau macar sa si-o integreze in strategii si sa reactioneze la ea.
  • Trebuie sa renuntam la orice fel de estimari si sa renuntam la a cere managerilor sa se uite in globul de cristal, care e tulbure acum. Acum ne intereseaza ce masuri strategice se iau, cum se schimba lucrurile in organizatii, ce se face concret.
  • E un rol pe care trebuie sa ni-l asumam si jurnalistii si oamenii de PR sa impingem lucrurile in directia in care trebuie.