Conferinta Nationala a Presei din Romania - Inovatia in Media

UPDATE Cum arata ziarele romanesti in ochii expertului in concept de presa Mario Garcia

de Costin Ionescu     HotNews.ro
Joi, 2 aprilie 2009, 11:13 Economie | Media & Publicitate

Mario Garcia
Foto: Media Management Institute
Consumatorii traditionali de presa reprezinta un grup ce imbatraneste rapid, iar publicatiile trebuie sa se adapteze repede la felul cum audientele mari consuma acum informatia. Aceasta este receptata de cei mai multi oameni mai intai pe Internet sau telefonul mobil, a spus joi expertul international in concept de presa Dr. Mario Garcia, in  cadrul Conferintei Nationale a Presei din Romania - Inovatia in media. El a facut si o scurta analiza a felului cum arata, la o prima privire, ziarele romanesti in 2009.

Mario Garcia, la conferinta organizata de Media Management Institute, pe tema "Managing Media Crisis":
  • Cititorii se impart, acum, in patru mari categorii: printnets, digital natives, promiscuous users, traditional users
  • Principala provocare a presei - cum sa ai atraga pe consumatorii de informatie care sunt conectati la mediile digitale
  • Printnets - sunt oameni care se misca lejer intre ziar si pagina de Internet, dar sunt un grup temporar. Citesc ziarul de 2-3 ori pe saptamana, dar intra de sase ori pe zi pe Internet. Citesc ziarul "pe sarite", nu ca un tot unitar
  • Digital natives - generatia Nintendo, abia isi mai aminteste viata fara Internet si Google, dar ocazional isi intorc privirile spre ziar
  • Promiscuous users - marea majoritate; isi selecteaza informatiile din mai multe surse, iar seara nu isi mai amintesc de unde au obtinut o informatie sau alta'
  • Traditional readers - sunt cei carora le place sa simta ziarul in mana, il citesc cap-coada. Cei mai multi au peste 50 de ani, iar numarul lor se imputineaza pe zi ce trece
  • Pentru ziaristi, este important sa redefineasca ciclul informatiei, fara a abandona informatia in sine
  • Jurnalistii trebuie sa se concentreze pe "calea povestii" - informatia apare intai ca alerta pe telefonul mobil sau online, continua a doua zi in ziar, este extinsa din nou in online
  • In titlurile de ziar, ar trebui sa se subinteleaga faptul ca cititorul stie deja informatia de baza, pe care a primit-o cu o zi inainte pe alte canale
  • Consumatorii de informatie citesc de obicei mai multe articole online, indiferent daca acestea sunt lungi sau scurte - cand citesti un material online, nu ai idee de la inceput cat de lung este textul, continui sa citesti; in ziar, din prima clipa vezi cat de lung este un articol
  • Intuitia navigarii prin informatie trebuie adusa din online in print
  • "Daily me" - chiar daca pare contrar regulilor jurnalistice, ziarele trebuie sa abordeze modelul retelelor sociale, in care cineva spune ceva, indiferent ce, despre el insusi si declanseaza astfel discutii. Numarul unor astfel de texte trebuie sa fie, insa, limitat.
  • Prima pagina poate contine trimiteri in interior dupa modelul listelor de rezultate din motoarele de cautare
  • Experimentele sunt cheie in formatele de publicitate in ziar
  • Patru sfaturi de supravietuire: Nu lucrezi in industria presei scrise, ci in industria informatiei; Revizuie strategiile de continut, adapteaza-le la platfome diferite - ce merge in print ar putea sa nu mearga in online; pune accent si investeste resurse in editia online; ai mare grija de editia de weekend
  • Designul nu salveaza un ziar, designul doar ajuta la sustinerea continutului pe care il ofera acel ziar 
  • Pana la sfarsitul anului probabil ca vor disparea, cel putin in print, cel putin alte cinci ziare in SUA. In 20 de ani, probabil ca foarte multe ziare din cea mai mare parte a lumii vor mai exista doar in mediul digital

UPDATE 4 Mario Garcia despre cum arata ziarele romanesti, la o prima privire
  • Business Standard: bine organizat, dar ii lipseste consecventa. Pare sa aiba multe elemente de decor in interior
  • Adevarul: are foarte multa energie, folosire interesanta a culorilor. Cui se adreseaza? Tinerilor sau parintilor lor?
  • Cotidianul: este consistent, mai standardizat comparativ cu nervozitatea Adevarului
  • Evenimentul zilei: bine organizat; spre deosebire de precedentele, care au look britanic sau spaniol, acesta are look american
  • Ziarul Financiar: mult text, precum o caramida. Am vorbit cu redactorul-sef, a zis ca cititorilor le place asa - atunci probabil e bine
  • Gandul - paginile de interior par mai interesante decat prima pagina
  • Romania libera: categoria ziarelor de moda veche, arata ca in 1990
  • Gazeta Sporturilor: Imi place mult, indeosebi cum folosesc imaginea, dar nu te coplesesc cu imagine
  • Libertatea: Seamana cu Bild. Nu ma pot pronunta pentru ca nu m-am simtit niciodata comfortabil sa lucrez pentru astfel de ziare
  • Cancan: este o palarie tutti-frutti, ca o salata
  • ProSport: Paginile de interior sunt mai bine organizate decat prima pagina
  • Jurnalul national: Nu am priceput ce incearca sa faca. Este o biblioteca? O manastire?

UPDATE 3 Mario Garcia despre integrarea print-online:

  • Cititorii de tabloid sunt si ei online
  • Reviste de elita - Time, Economist - ofera continutul gratuit. Cititorii online au descoperit ce au de oferit aceste publicatii. Dar, din punctul meu de vedere, acum este nevoie sa fie cautat un model de a oferi informatia contra cost, eventual doar pentru un anumit tip de continut, cautat de cititor
  • Oamenii nu vin pe site doar pentru a citi stiri, ci si pentru a intra in conversatie, a interactiona: ziarul este ceva ce citesti; web-ul este ceva ce faci
  • Toata lumea poate fi jurnalist - vezi imaginile trimise de cititori de la diverse evenimente, postate pe pagina online
  • In redactiile actuale, nu mai exista diferente intre editorul online si editorul print, sunt una si aceeasi persoana 
  • E usor sa cumperi tehnologie noua, dar e foarte greu sa il urnesti pe editor instruit dupa vechile reguli
  • Publicitatea este si ea ceva ce utilizatorii fac, cu care acestia interactioneaza, spre deosebire de publicitatea in print. Spatiul publicitar poate fi vandut in pachete, lucru ce trebuie priceput foarte bine de responsabilii de vanzari ai ziarului. Online-ul este rege
  • Cresterea mobilului ca mediu de comunicare nu trebuie subestimata. Firme sponsorizeaza furnizarea de stiri prin intermediul mobilului.
  • Nu mai esti doar in industria stirilor. Pe mobil poti trimite informatii utilitare si de stil de viata
  • Las Ultimas Noticias din Chile difuzeaza intreg ziarul pe platforma mobila, pagina cu pagina
  • Jurnalistii trebuie sa interactioneze cu lumea blogurilor. Jurnalistii nu mai controleaza mesajul, acesta este preluat si intors pe toate partile pe bloguri

UPDATE 2 Ce spun sefii de redactie despre starea actuala a presei din Romania - Dezbatere moderata de Iulian Comanescu

Dan Turturica (Romania libera):
  • La ziare exista o problema de management, o problema legata de lipsa unor modele, o problema de blazare
  • Intrebat despre articolele "de umplutura" publicate in ziare: Ziua in care am trei-patru materiale foarte bune este o zi extraordinara
  • Legat de ceea ce ne reprosam: Imi reprosez faptul ca nu fac suficient de mult pentru a-i ajuta pe cei cu care lucrez sa creasca profesional, din cauza ritmului dement in care lucram
  • Pasiunea jurnalistului nu mai este de ajuns pentru anumite tipuri de publicatii. Pentru un ziar ca Romania libera, pasiunea trebuie dublata de structura, e nevoie sa poti sa dai context, semnificatie, comentariu
  • Pentru oamenii de la tabloide, e foarte bine sa dea o relatare simpla. In cazul publicatiilor de calitate, e nevoie de mult mai mult

Sorin Pislaru (Ziarul Financiar):
  • Ce se intampla pe plan international in media si publicitate se va vedea si la noi
  • Avem in fiecare zi presiunea sa gasim daca nu o stire pe care nu o mai are nimeni, macar sa avem cea mai buna abordare. Cautam sa nu risipim tiparul
  • Specificul nostru este sa luam oameni noi de pe piata.
  • Toata ideea e cum sa facem sa creasca consumul de presa - scrisa, online - in Romania. In ultimii ani a crescut mult produsul intern brut, dar consumul de presa nu a crescut, in conditiile in care consumul de presa ar trebui sa reflecte nivelul de trai
  • Din punctul meu de vedere, publisherii unor ziare generaliste au gresit ca au oferit gratuit informatia pe Internet. Sunt site-uri care iti iau titlul si 500 de semne si ti-au luat toata munca ta
  • Printul are de castigat prin faptul ca informatia este mai bine structurata si ierarhizata decat pe Internet

Cristian Pantazi (HotNews.ro):
  • Nu cred ca am luat cititorii ziarelor. Pe Internet nu este vorba sa tii captiv publicul
  • Criza prin care trecem acum este e o oportunitate uriasa nu doar pentru Internet, ci si pentru presa scrisa
  • In ultimii ani numarul de ziare a crescut foarte mult, continutul s-a diluat. Acum trecem printr-o perioada de concentrare a continutului, cred ca aceasta este o sansa pentru multi ziaristi sa arata din nou ce pot
  • Circulatia informatiei nu poate fi oprita. Primii care au dat tonul au fost televiziunile. Decat sa ceara bani pentru continut online, cred ca ar fi mult mai productiv pentru ziare sa creasca performanta continutului distribuit online, pe care sa o vanda mai bine la publicitari

Vlad Macovei (Evenimentul Zilei):

  • Centimetrii patrati irositi cu materiale neimportante sunt unul dintre motivele pentru care EvZ a pierdut tiraj.
  • Multe dintre ziare sau multe articole nu se ridica la nivelul la care e nevoie, pentru publicul "emergent" din Romania

UPDATE
1 Ce spun managerii de presa despre managementul crizei in presa romaneasca - Dezbatere moderata de Iulian Comanescu

Cristina Simion (Edipresse AS):
  • Am fost ezitanta in a taia de la radacina raul. Cea mai mare problema a unui manager in presa - sa stie cand sa opreasca si sa o faca repede. Eu am gresit ca nu am oprit publicatiile care nu au mers cum trebuie.
  • Cand activitatile online iti aduc o cota minuscula parte, atunci m-am orientat spre print ca principala sursa de venit. Am gresit si ca nu am reusit sa optimizam operatiunile cand totul a mers bine
  • Suntem prea multi pe piata; unii vor muri. Suntem o industrie a orgoliilor, fara unitate, iar acum descoperim ca distributia e cu 20 de ani in urma si ca advertiserii pun presiuni uriase asupra noastra. Nu exista lideri clari de piata, liderii sunt stabiliti dupa criterii diferite - audienta, tiraj

Razvan Ionescu (Adevarul Holding):
  • Nu exista aproape deloc eforturi de reglementare si sindicalizare in presa romana.
  • Presa nu a fost pregatita pentru criza, nu a fost pregatita nici pentru adaptarea la schimbarile tehnologice si de consum de presa
  • Criza e o oportunitate pentru cei care stiu sa munceasca si sa se adapteze. Media nu duce lipsa de idei, ci de managementul acestor idei
  • De toata situatia suntem si noi vinovati: ani de zile ne-a placut sa vindem orice altceva decat audienta. Astazi noi platim si pretul obiectiv al crizei (plecarea bugetelor de marketing din Romania), platim si criza subiectiva de care suntem noi vinovati, provocata de faptul ca am incercat sa vindem altceva decat audienta

Lucian Romascanu (Cancan Media):
  • Problemele sunt relativ aceleasi si la grupurile mari, si la grupurile mici
  • Mari probleme cu distributia, cu publicitatea, preturi foarte mici pentru publicatii, reglementare si sindicalizare
  • Ar trebui insistat pe masuri pe care le-ar putea lua statul pentru asistarea presei
  • Sigur ca exista perturbari ale cifrelor, dar SNA arata ca piata creste

Andreea Rosca (Realitatea-Catavencu):
  • Urmaresc un singur Excel in mod regulat - raportul periodic referitor la publicitate
  • Acum sunt 35-50% mai putini bani din advertising pentru presa scrisa
  • Discutia la zi: ce spune o agentie media ca vrea - plus 5% la rebate, 20% la discount
  • Ajutorul de stat pentru presa ar fi un nonsens
  • 80% din textele publicate de ziarele romanesti nu au un raspuns la intrebarea "cu ce ma ajuta pe mine?"; 70% dintre articole nu au niciun fel de idee vizuala
  • Realitatea-Catavencu nu a facut restructurari de oameni, iar politica de salarii a fost oarecum neschimbata; dar ne uitam la costuri precum cele de tipar, costuri care nu tin imediat de generarea de venit
  • Ca strategie de produs: ne uitam cu mare atentie la solutii alternative de distributie, la strategia de branding si la pozitionare.

Adrian Voinea (Gazeta de Sud):
  • Soliditatea afacerii e data de finantare si finantarea este destul de slaba in aceste momente.
  • Ca membru al CRP si al Asociatiei Patronale a Editorilor Locali, in legatura cu unitatea: CRP e acum intr-o perioada tranzitorie, dar functioneaza si e pe o cale buna. Vrea sa devina o organizatie a organizatiilor de media, o platforma de discutii, lucru care se realizeaza lent, dar se realizeaza
  • Intrebat despre ce alte masuri iau ziarele pe langa cele de reducere a numarului de angajati: "Noi suntem angajati. Actionarii sunt cei care stabilesc destinele presei"

Dan Turturica: Ar fi posibil sa existe un acord intre marii publisheri, la care sa adere si publisheri mai mici, de a distribui continutul de pe Internet contra cost, asa cum se discuta in alte tari? Razvan Ionescu: Daca s-ar intampla asta, ar aparea imediat sute de Petrisor Obae care sa dea informatia pentru care noi cerem bani.


Citeste mai multe despre   






















1973 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version