Publisherii care renunta la varianta tiparita a unui ziar in favoarea internetului risca sa aiba mai mult de pierdut decat de castigat, noteaza The Guardian, care citeaza un studiu publicat de City University de la Londra. Potrivit cercetarii, o asemenea mutare ar fi oportuna doar atunci cand venitul unei publicatii ajunge sa fie cu peste 30% mai mic decat costurile pe care le implica mentinerea ei pe piata.

Studiul aduce ca argument exemplul publicatiei finlandeze Taloussanomat care a trecut exclusiv pe online in decembrie 2007, pe fondul unor pierderi serioase.

Desi mutarea pe internet a insemnat pentru ziarul finlandez o reducere a costurilor cu 50%, ea a adus cu sine si o scadere cu 22% a numarului de cititori online, iar veniturile au scazut cu 75%.

Prin urmare, concluzioneaza realizatorii studiului, pe baza analizei cazului Taloussanomat, doar o scadere drastica a veniturilor in raport cu costurile pe care le implica mentinerea variantei print a unei publicatii ar trebui sa faca din trecerea exclusiv pe online o optiune atractiva.

The Guardian il citeaza pe Neil Thurman, unul dintre autorii studiului, potrivit caruia, "doar daca ai un venit cu peste 31% mai mic decat costurile, avand in vedere si cazul mentionat, ar fi bine sa treci exclusiv pe online". "Nu cred ca ce spun este o aberatie" a spus Thurman, atat timp cat toate datele arata ca au fost neperfomanti.

Printre factorii care au contribuit, aparent, la esecul publicatiei finlandeze pe internet, studiul aminteste disparitia de la standurile de ziare unde, indirect, era promovata si editia online a ziarului, precum si micsorarea redactiei de stiri care a dus si la o scadere a calitatii continutului.