Consumatorii de informatie de interes general ar fi dispusi, intr-o buna masura, sa plateasca pentru continut online de calitate, potrivit unui studiu realizat de PricewaterhouseCoopers pentru Asociatia Mondiala a Ziarelor si citat de Euractiv.com. Plata pentru informatiile distribuite de ziare prin intermediul versiunilor lor online este unul dintre cele mai fierbinti subiecte discutate de marii editori internationali de presa si a inceput sa trezeasca interes inclusiv in randul editorilor din Romania.

Sondajul HotNews.ro pe acesta tema arata altceva, dar nu are pretentia unui demers stiintific.

Studiul PwC a fost realizat pe baza unui sondaj online in sapte tari din America de Nord si Europa Occidentala, sondaj la care au participat aproximativ 5000 de oameni. Documentul arata ca mentalitatea utilizatorilor de Internet, obisnuiti sa obtina diverse lucruri in mod gratuit, se schimba pe masura ce acestia cheltuie tot mai mult pentru achizitii online. Ziarele, pe de alta parte, trebuie sa isi dea silinta sa dezvolte strategii pentru a-si monetiza continutul prin intermediul noilor media.

  • Studiul PwC urmeaza sa fie prezentat la o conferinta de profil ce va avea loc la Barcelona, la sfarsitul acestei luni, conferinta intitulata "Puterea presei scrise". Evenimentul are loc in conditiile in care marii publisheri internationali de presa scrisa cauta solutii pentru scaderea vertiginoasa a publicitatii, dar si a numarului de cititori, pe fondul migrarii consumatorilor de informatie spre Internet. Magnatul media Rupert Murdoch, ce controleaza News Corporation, este unul dintre cei mai cunoscuti militanti pentru distribuirea contra cost a continutului oferit de ziare pe Internet, ca solutie pentru pierderile de venituri inregistrate in urma scaderii tirajelor ziarelor. El a anuntat recent ca ziarele controlate de grup vor recurge in perioada urmatoare la modelul aplicat deja, cu succes, de Wall Street Journal, de a percepe bani pentru accesarea materialelor publicate pe Internet.

Dintre concluziile studiului PwC:

  • Sondajul in randul consumatorilor a evaluat in ce masura sunt acestia dispusi sa plateasca pentru continut, pe diverse platforme. Aceasta disponibilitate este masurata prin suma maxima pe care consumatorii ar plati-o pentru un produs, in conditiile in care ei vor plati cea mai mica suma, daca au de ales intre produse de calitate similara. Astfel, daca "disponibilitatea de plata" pentru ziare este de 100%, pentru continut informativ de calitate pe Internet disponibilitatea de plata este de 62% (pentru continut pe telefonul mobil este aproape inexistenta). Ceea ce nu inseamna, insa, ca, daca au de ales intre informatie cu plata si informatie gratuita de calitate similara, ei nu o vor alege pe cea gratuita.
  • Cei mai multi dintre consumatori afirma ca sunt interesati in primul rand de informatii generaliste, insa tot mai multi pretind informatie specializata. La randul lor, editorii de presa identifica nisele drept o oportunitate de crestere pe viitor
  • Atat consumatorii, cat si publicitarii demonstreaza intentia de a plati mai mult pentru publicatii de nisa, cu o valoare mai mare, decat ar plati pentru ziarele ce ofera doar informatii generaliste
  • Cei mai multi consumatori apeleaza la TV si la continutul gratuit distribuit pe Internet pentru informatii, cele doua medii fiind urmate de radio si de ziare.
  • In prezent, consumatorii nu sunt dornici sa plateasca pentru continut informativ distribuit pe telefoanele mobile, indeosebi din cauza dificultatii de a citi informatia pe ecranul acestora, dar si din cauza tarifelor de transfer de date aplicate de operatori
  • Consumatorii nu numai ca ii apreciaza pe jurnalisti pentru relatarile lor de interes general, dar atribuie o valoare ridicata analizei si perspectivei profunde oferite de acestia
  • Ziarele traditionale au, inca, o baza puternica si relativ fidela de cititori, deoarece aceste ziare beneficiaza de o incredere mai mare decat alte medii

Pe de alta parte, studiul exploreaza si interesul publicitarilor, documentul aratand in acest sens ca:

  • publicitarii cauta abordari integrate, pe mai multe platforme, fiind interesati de un dialog constant cu potentialii clienti
  • Transferul veniturilor din publicitate dinspre presa scrisa spre online este de asteptat sa continue in urmatorii ani, conditii in care editorii de presa trebuie sa dezvolte pachete publicitare inovatoare, care sa includa atat presa scrisa, cat si online
  • Dezvoltarea unor modele de succes pentru folosirea comerciala a continutului generat de utilizatori si a retelelor de socializare online pare dificila, iar publicitarii sunt inca retinuti sa investeasca in acestea. Totusi, pentru ziare, retelele sociale sunt un mecanism ieftin de a intra in legatura cu consumatorii care genereaza continut

Studiul este disponibil aici

Dezbateri pe tema continutului online contra cost si in Romania

Si in Romania au inceput sa ia amploare discutiile pe tema monetizarii continutului online. Mai multi specialisti din mediul online discuta vineri seara, la emisiunea AdCouture de la The Money Channel, despre posibilitatea introducerii continutului platit pe Internet. Pe de alta parte, pe HotNews.ro este in curs de desfasurare unsondaj cu intrebarea "daca ai fi sa platiti ca sa accesati site-ul de stiri preferat, ce forma de plata ati prefera?". Pana vineri dupa-amiaza, 90% dintre respondenti au raspuns spunand ca "n-as mai intra pe un astfel de site". 7% au spus ca ar prefera sa plateasca un abonament pe o perioada determinata, iar 3% au spus ca "as prefera sa platesc doar pentru articolul care ma intereseaza".

Saptamana aceasta, subiectul a fost abordat si in cadrul unei dezbateri organizate de Centrul pentru Jurnalism Independent pe tema relatiei dintre jurnalismul traditional si "jurnalismul cetatenesc" in mediul online, cu participarea lui George Gladney, profesor de jurnalism la Universitatea din Wyoming din SUA si specialist in etica in jurnalism si new media.

George Gladney pentru HotNews.ro:

  • "In Statele Unite, presa traditionala e pe moarte, pentru ca ziarele nu mai au suficienta publicitate care sa le sustina. Nu mai au publicitate pentru ca pierd cititori, iar publicitarii platesc ca mesajul lor sa ajunga la un public cat mai numeros. Industria ziarelor traieste momente dificile. Ceea ce trebuie sa faca este sa migreze catre internet, sa creeze site-uri de stiri viabile, profitabile. Multi dintre ei au deja asa ceva, dar nu sunt profitabile - inca nu au gasit o cale prin care sa aduca mai multa publicitate care sa sustina intregul proces de culegere a informatiei."
  • "Pentru ca jurnalismul sa supravietuiasca, trebuie gasita o cale prin care sa fim profitabili pe Internet. Se lucreaza la asta, dar inca nu s-a gasit solutia. Poate cineva ca Rupert Murdoch, cum spunea cineva in timpul discutiilor, ar putea sa desluseasca o metoda".
  • "Nu ma ingrijoreaza faptul ca reporterii nu vor fi capabili sa livreze continut de calitate, ci migrarea organizatiilor de stiri de la print la internet. Diferentele sunt semnificative si numeroase, din punctul de vedere al platformei. Ambele medii pot afisa publicitate. Intrebarea este cand toate aceste organizatii de media traditionale vor face o mutare profitabila pe internet si vor fi in stare sa atraga suficienta publicitate pentru a sustine intregul proces."

Citeste si: