Piata de publicitate online din Romania a crescut mult mai lent in al doilea trimestru al anului trecut, decat in primele sase luni din 2008, anul terminandu-se totusi cu o crestere de 70% fata de 2007, potrivit datelor prezentate oficial, miercuri, de IAB Romania, legate de studiul realizat impreuna cu PwC privind evolutia acestei piete in 2008. Studiul a fost prezentat initial, saptamana trecuta, in cadrul unei adunari generale a IAB Romania si arata ca valoarea totala a publicitatii online s-a ridicat, anul trecut, la 72.417.533 RON (circa 20 milioane de euro).

Studiul vine dupa ce, in iarna, primul val al studiului realizat de asociatia industriei de publicitate online, IAB Romania, impreuna cu PwC (ROADS) arata ca in 2007 aceasta piata s-a ridicat la 42.603.201 RON.

In primul semestru din 2008, piata a inregistrat o crestere de 110% fata de aceeasi perioada a anului precedent, insa in ultimele sase luni din 2008 cresterea a fost de doar 46% fata de semestrul doi din 2007. Daca in moneda nationala cresterea de la an la an a fost de 70%, in euro cresterea a fost de putin peste 50% (de la 12,8 milioane euro in 2007, conform cursului mediu anual, la 19,6 milioane in 2008).

Ponderea ultimelor sase luni in valoarea totala anuala a scazut de la 62% in 2007 la 53% in 2008.

Comunicatul IAB Romania de miercuri il citeaza pe Cristi Petriceanu, presedintele Asociatiei, potrivit caruia "2008 a fost un an destul de bun pentru publicitatea online in Romania. Ar fi fost si mai bun, daca nu s-ar fi inregistrat regresul din trimestrul 4. Altfel spus, daca n-ar fi fost criza, poate am fi inregistrat inca o dublare a pietii de la un an la altul. Cum asta nu s-a intamplat, ma multumesc doar sa sper ca anul 2009 nu va fi chiar atat de rau dupa cum se speculeaza sau se interpreteaza semnalele de pana acum".

Studiul ROADS este realizat pe baza declaratiilor de vanzari directe ale 11 companii - regii de publicitate online, publisheri independenti - ce reprezinta aproximativ 600 de siteuri. Studiul, care prezinta valori nete, nu ia in considerare publicitatea prin serviciile de profil ale Google.

Companiile care au cheltuit cel mai mult pe publicitate online, anul trecut, sunt cele din categoriile telecom, finante, produse alimentare si auto, in conditiile in care o mare parte vanzari au fost incadrate, in studiu, la categoria Neclasificate", deoarece participantii la studiu nu si-au amintit sau nu au vrut sa specifice categoriile aferente anumitor campanii. De altfel, cele patru categorii mentionate au inregistrat si cresteri peste medie, anul trecut.

Culegerea de date pentru urmatorul val al studiului IAB Romania-PwC va incepe la jumatatea acestui an si va analiza datele corespunzatoare primului semestru al acestui an.