Dragos Stanca vine cu o bomba oarecum previzibila: ziarele locale ale lui Adrian Sarbu se inchid. Cum si de ce poate fi o bomba previzibila? Motivul tine de criza si de dinamica relatiei dintre Adrian Sarbu si CME, compania la care cunoscutul proprietar de media roman a devenit de cateva luni COO, adica numarul unu executiv.

Publimedia, compania pe care Adrian Sarbu isi deruleaza majoritatea operatiunilor de presa scrisa (cu excepţia “Gandul”, care e editat de Crucisatorul SRL), este, conform mai multor voci din interiorul companiei, o afacere construita pentru exit. Cu alte cuvinte, Adrian Sarbu a construit o cota de piaţa si o reputaţie pentru a primi bani pentru el insusi si pentru dezvoltarea afacerii de la un investitor strain, puternic. CME, partenerul lui Adrian Sarbu, a fost puternic afectat de criza, ca si alte mari companii de media, si recent a vandut 31% din companie catre gigantul Time-Warner. In situatia data, e putin probabil ca business-ul fondat de Ronald Lauder si condus azi de Sarbu ar mai putea fi interesat de investiţii masive in Romania.

Conform BRAT.ro, localele lui Adrian Sarbu insemnau Banateanul, Bihoreanul, Clujeanul, Hunedoreanul, Ieseanul si Sibianul. Stirea e mai trista pentru angajatii acestor publicatii (si pentru presa locala din Romania in general) decat pentru editor, fiindca acesta nu face decat sa se ajusteze firesc la criza. Daca vreti, Adrian Sarbu isi face un fel de operatie de apendicita necesara, mai curand decat cine stie ce fel de chirurgie majora si spectaculoasa. Pentru el, e vorba cel mult de un semi-esec, fiindca daca n-ar fi aparut criza, probabil ca intreaga poveste s-ar fi copt incet si ar fi ajuns la rentabilitate. Faptul ca una din cele trei retele de presa locala din Romania dispare pur si simplu spune in schimb multe despre potenţialul unei prese independente locale sau regionale. Stim ca micii independenti din provincie sunt de regula clientelari politic si ca marile scandaluri de santaj si altele asemanatoare nu din Bucuresti vin, cel putin pana la proba contrarie. Nerentabilitatea publicatiilor locale gandite curat, cu finantare din publicitate si un public neneglijabil, spune multe despre simţul comunitar si local al romanilor in general, dincolo de problemele de adecvare pe care le-ar putea avea profesionistii.

Inapoi la viitorul lui Adrian Sarbu, daca ceea ce stiu eu este actual, ultimele cinci procente detinute de vizionarul media in televiziuni (PRO TV SA si Media Pro International) vor fi puse pe masa in noiembrie anul acesta. Ultima tranzactie a insemnat 49,5 milioane de dolari pentru romanul cu cel mai mare succes din lumea media.

In noua configuratie, e de vazut ce se intampla si cu restul asseturilor de print ale lui Adrian Sarbu. Pentru unele dintre site-uri, din cate am auzit, se poarta niste discutii cu cel putin un alt mare publisher.

P.S.: Numai de bine celor de la “localele” lui Sarbu, fiindca am intalnit in reteaua respectiva oameni de cea mai buna calitate profesionala. Stiu ca cel puţin intr-un caz decizia urma sa fie anunţata la ora 17.00 si blogurile au luat-o inaintea managementului, ca si in alte cazuri.

Comenteaza pe blogul lui Iulian Comanescu

UPDATE HotNews.ro: Cosmina Noaghea, director publishing in cadrul Publimedia, a declarat pentru HotNews.ro ca renuntarea la ziarele locale este "o varianta intre altele. Nu am luat nicio decizie in privinta renuntarii la ele".

Contactat de HotNews.ro, Gruia Ursu, redactorul-sef al unuia dintre aceste publicatii, Ieseanul, a declarat ca "nu am primit nicio informare oficiala. Stiu ca luni Ieseanul va iesi pe piata". Ovidiu Petrovai de la Hunedoreanul a declarat, la randul sau, ca pana marti dupa-amiaza "nu am fost informati oficial" in legatura cu astfel de masuri.

Insa Mihai Gotiu, redactor-sef Clujeanul, a declarat ca "a fost o decizie de business luata ieri si comunicata astazi dimineata. Luni va fi ultima editie tiparita a ziarului Clujeanul, sub Publimedia".

"Daca va mai aparea, ramane de vazut", a spus Gotiu, intrebat daca a fost informat in legatura cu eventuale planuri Publimedia de a vinde ziarul sau de a-l mentine doar online.

Au mai scris pe aceasta tema: