CNA a decis, marti, sa opreasca de la difuzare campania pentru Rosia Montana, apreciind ca spoturile TV in care se afirma ca "Noul proiect Rosia Montana aduce Romaniei 4 miliarde de dolari" contravin reglementarii potrivit careia publicitatea trebuie sa informeze corect.

Cu doar doua zile inainte de sfarsitul campaniei respective, CNA a luat aceasta decizie la capatul unor discutii in care s-a pus problema cat ar aduce acest proiect statului roman intr-o forma sau alta si cat din cei "4 miliarde" doar "raman in Romania" si cat ar reprezenta "investitii", cum se sugereaza in spoturi.

CNA a luat aceasta decizie pe baza unei pozitii a Consiliului Roman pentru Publicitate (RAC), ce arata ca:

  • "Succesiunea in spoturi a afirmatiei "In ce proiecte ar trebui sa investeasca Romania 4 miliarde de dolari?" si a afirmatiei "Noul proiect Rosia Montana aduce Romaniei 4 miliarde de dolari" pot induce consumatorului ideea ca cele 4 miliarde de dolari sunt in totalitate la dispozitia statului roman pentru a fi investite de catre acesta in proiectele propuse in raspunsurile obtinute prin vox-pop".
  • In fapt, din datele prezentate chiar de compania Rosia Montana Gold Corporation pe pagina de internet (...) rezulta ca din cele 4 miliarde de dolari introduse in economia romaneasca (...) doar 1,8 miliarde de dolari sunt beneficii directe ale statului.
  • Prin aceasta se incalca reglementarile Codului de Practica in Publicitate privind evitarea afirmatiilor sau reprezentarilor ce pot insela consumatorii.

RMGC a raspuns, deja, pozitiei RAC, propunand drept solutie:

  • se va preciza ca 4 miliarde de dolari reprezinta beneficii directe ale statului roman, intr-un cuantum evaluat la 1,8 miliarde de dolari, respectiv beneficii indirecte pentru economia Romaniei, intr-un cuantum evaluat la 2,2 miliarde de dolari.

Spoturile au fost realizate de shop-ul de creatie publicitara 23 Communication Ideas si prezinta diversi oameni spunand in ce cred ei ca ar merita sa investeasca statul patru miliarde de dolari. Inaintea lansarii acestei campanii, Bogdan Naumovici (23 Communication Ideas) afirma pentru HotNews.ro ca "in mare caracterul acestei campanii este informativ", deoarece "multe fapte si cifre in privinta proiectului sunt inca necunoscute".

Pe membrii CNA i-a nemultumit tocmai elementul informativ al reclamelor. Vicepresedintele CNA, Ioan Onisei, a apreciat ca seria de spoturi este foarte bine realizata pentru ceea ce-si propune, dar "dezinformeaza si manipuleaza, spune mari neadevaruri", deoarece ceea ce se spune in spot "nu are legatura cu mecanismele reale de cheltuire a banilor in economie".

Reprezentantii companiei RMGC si ai 23 Communication Ideas au aratat ca spoturile au urmarit sa transmita cati bani "vor ramane in Romania" din activitatea companiei, conform calculelor facute in momentul revizuirii planului de afaceri. Ei au aratat ca "este pentru prima data cand se spune ca proiectul Rosia Montana aduce 4 miliarde de dolari" si ca "informarea a fost corecta, dar nu are cum sa fie exhaustiva", deoarece mesajul publicitar trebuie sa fie simplu, pentru a fi inteles de toata lumea.

  • Gelu Trandafir, membru CNA: E o diferenta intre a spune ca 4 miliarde raman in Romania si a spune ca acesti bani vor fi investiti.

Reprezentantii CNA au considerat ca problema informarii corecte nu ar fi rezolvata chiar daca RMGC modifica mesajul campaniei. Drept urmare, ei au decis sa opreasca aceste spoturi de la difuzare, chiar daca aceasta faza a campaniei RMGC urmeaza sa se incheie peste doar doua zile.